Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Tervehdys matkalaiset.

    Onko kellään tietoa Valko-Venäjän viisumin hakumenettelystä? Kannattaako lähettää passi jonnekin Tukholmaan tai Tallinnaan viisumia avrten vai onko parempi antaa matkatoimiston hoitaa asia? Viisumi lienee aika arvokas enkä ole varma kannattaako sellaista hakea läpikulkumatkaa varten, mutta ajattelin selvittää menettelyn. Ajatuksenpoikanen olisi oikaista Valko-Venäjän poikki matkalla Pietarista Odessaan. Pitääkö viisumianomuksessa olla mukana majoituspaikan tiedot (aika, paikka, jne.)? Majoitusta kun on vaikea varata päivän tarkkuudella, kun koko matka on vielä epävarma.

    Onko kukaan ajellut hiljattain noilla main? Millä kokemuksilla? Kannattaako telttaa ottaa mukaan vai löytyykö hyviä hotelleja sopivasti? Kommentteja Valko-Venäjän tai Ukrainan liikennekulttuurista.
  2. #2
    2010 ajettiin Vilnasta Minskiin ja Minskistä pohjoiseen Venäjän puolelle.
    Haettiin transit-viisumit Vilnasta hintaan 40 €. Ne sai V-Venäjän konsulaatista parin tunnin jonotuksella ja lappujen täyttelyllä. Joku vakuutuskin siitä konsulaatin vierestä ostettiin.

    Pari yötä oltiin Minskissä, toinen hotellissa ja toinen erään motoristikollegan luona. Hänen sanoi, että V-Venäjä on Venäjän eurooppalaistunut versio. Hyvät tiet. Liikenteestä pääteillä en juuri osaa sanoa, kun ajettiin pienempiä pitkin pääosin.
  3. #3
    Teoriassa majoituspaikat pitää olla, mutta itse hommasin viime kesän reissulle viisumin Balt-Tur- matkatoimistosta, hoitui helposti, maksoi muistaakseni 90 euroa. Liikenne oli ihan ajettavaa, Minskissäkin normitarkkaavaisuus riitti. Hotellit olin varannut etukäteen, mutta varmaan paikanpäältäkin saa buukattua, englanninkieli tosin ei ollut ihan hirmuisen yleisesti käytössä.
    Ukrainasta en osaa vielä sanoa, se olis ensi kesän ohjelmassa.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  4. #4
    Olisiko tästä apua?

    http://www.svvs.fi/index.php?option=...d=54&Itemid=66

    Koukkasin viime kesänä Puolasta Ukrainan (Lviv) kautta Unkariin. Korruptoitunutta ja rahastavaa poliisia lukuun ottamatta mitään ongelmia liikenteessä tai muutenkaan ei ollut. Tiukkailmeinen täti rajalla tosin katsoi papereita tarkkaan ja kysyi, miksi olen tulossa Puolasta enkä suoraan Venäjän kautta.

    Kerro kokemuksistasi, kun tiedät mihin päädyit. Kiinnostaa itseäkin kesää 2014 ajatellen, josko silloin tulisi tuolla liikuttua enemmänkin.
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  5. #5
    Kas, tietoahan löytyy, kun osaa kysyä. En tiennytkään, että Suomessa on Valko-Venäjän konsulaatti. Se yksinkertaistaa hommaa. Tuo SVVS:n sivu oli hyvä, mutta siinä ei käsitelty sitä, mitä edellytetään, jos hakee transit-viisumia. Eli onko hotellivaraus tms. silloinkin pakollinen, mutta konsulaatistahan sitä voi kysyä. Majapaikoista on vaikea saada tietoa, kun matka suuntautuisi isompien kaupunkien ohi. Yksi yö olisi varmaan mukava viettää ao. maassa. Ja tarkoitus on ajella muita kuin valtateitä kuitenkin niin, ettei aikaa kuluisi liikaa eli että tuo transitviisumin 2 vrk riittäisi. En tosin tiedä, onko tuolla idässä moottoriteitä muutenkaan. Soratiet sopivat mainiosti etenemiseen. Noin 400 km tuo läpikulku kai olisi.

    Minskissä kaikki kuulemma pelaa hyvin. Mitä mahtaa olla maaseudulla odotettavissa. Toivottavasti pääsen selvittämään sen. JyrkiJ rahastettiinko siis maan sisällä ylinopeudesta tms. vai rajalla? Mitä lunnaat maksoivat?
  6. #6
    Niin, siis Ukrainan poliisi rahasti. Oli päivän ainoa vähän epäselvä risteys ja arvoin mihin suuntaan pitäisi mennä ja kuinkas ollakaan, juuri siinä sattui olemaan heidän valvonta-asema ja niin kuulemma olin ajanut väärää kaistaa ja mikä pahinta – jatkanut matkaa poliisin pysäyttämismerkistä huolimatta. Vaikka siinä katselinkin ympärilleni ja navia ja karttaa samalla, niin luulisin huomanneeni, jos siinä olisi ollut poliisi huitomassa. Mutta minkäs teet. Noin törkeästä rikoksesta uhattiin muistaakseni jotain ~300 euron sakoilla. Liikaa maksoin, kun oli ensimmäinen tällainen rahastus, vaikka periaatteessa kuvion tiesinkin. Ensi kerralla olen paremmin valmistautunut eikä lompakosta takuulla löydy paria kymppiä enempää.
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  7. #7
    Tähän lisäkyssäriä...
    Mites tuosta Valkovenäjän läpi Ukrainaan ja mustan meren rannalle.
    Kellään kokemuksia tahi linkkiä matkastooriin?
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  8. #8
    Pari kertaa Ukrainan läpi tullut ajettua 2010 ja 2011, ei mitään ihmeellistä siellä. *Normi* maa. Viisumiakaan ei tarvita ja on Green Card maa.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  9. #9
    Viime kesän Valko-venäjän reissulla pysähdyin keskelle risteystä karttaa ja reittiä pähkäilemään, poliisiauto tuli, hiljensi, katsoi pitkään ja jatkoi matkaa. Myöskään tutkaajat eivät pysäytelleet, kun vauhti oli oikein. Käsittääkseni siellä poliisi ei rahasta kuten kuulemma Ukrainassa ja Vennäänmaalla. Nämäkin ovat kuulopuheita, omakohtaisia kokemuksia odotellessa.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  10. #10
    Onko ihan tosi, että Valko-Venäjällä moottoripyörien suurin sallittu nopeus on 90 km/h ja Ukrainassa 80 km/h myös moottoriteillä? Näin väittää Autoliiton kirja Autolla Eurooppaan. Kysyin tätä vielä erikseen sieltä ja vastaus oli sama (ainakin Valko-Venäjän osalta.

    Onko kukaan tullut Venäjältä Valko-Venäjälle? Millaiset paperit on silloin rajalla täytetty? Lähinnä kiinnostaa ajoneuvon väliaikaiseen maahantuontiin liittyvät paperit. Joku sanoi, ettei rajalla ole aina ketään tarkastamassa kulkijoita tai leimaamassa papereita.
  11. #11
    Mitään rajatarkastuksia ei Venäjän ja Valko-Venäjän välillä ole. Kun poistut maasta sinulla täytyy olla Venäjän tullissa täytetyt paperit mukana, muuten tulee ohjelmaa (sama myös toisinpäin ajettaessa!).
    Menimme viime vuonna Liettuasta Valko-Venäjälle ja olimme anoneet viisumit sekä Valko-Venäjälle että Venäjälle! Valko-Venäjän tullissa meni semmoiset 4 tuntia...
  12. #12
    Lainaa kannonkiertäjä kirjoitti Katso viesti
    Mitään rajatarkastuksia ei Venäjän ja Valko-Venäjän välillä ole. Kun poistut maasta sinulla täytyy olla Venäjän tullissa täytetyt paperit mukana, muuten tulee ohjelmaa (sama myös toisinpäin ajettaessa!).
    Menimme viime vuonna Liettuasta Valko-Venäjälle ja olimme anoneet viisumit sekä Valko-Venäjälle että Venäjälle! Valko-Venäjän tullissa meni semmoiset 4 tuntia...
    Hyvä tietää, sillä matkalaisia pelotellaan jopa pyörän menettämisellä, jos papereita ei ole. Luotamme siis, että venäläiset paperit riittävät. Toivottavasti rajat Venäjältä Valko-Venäjälle ja sieltä Ukrainaan ovat nopeampia.
  13. #13
    No niin,

    nyt on ensikäden tietoa menettelyistä ja olosuhteista mm. Valko-Venäjällä. Matka eteni lyhyesti näin. Vaalimaan tullissa tehtiin normaali paperi pyörän väliaikaisesta maahantuonnista. Sitten Kronstadin kautta Pietarin ohi ja tielle A120, jota pitkin pääsi toukokuun alussa mopolla läpi, vaikka umpikujan merkkejä olikin matkalla. Autolla ei olisi päässyt. Tietä A117 Valko-Venäjän rajalle, jossa ei ollut mitään toimintaa. Emme lähteneet etsimään tullivirkailijoita, vaan hurautimme saman tien Minskiin hotelliin. Hyvät tiet, mutta Minskin ruuhka oli melkoinen. Minskistä Mazyriin ja tietä P28 pitkin Ukrainan rajalle. Siellä papereita tutkittiin perusteellisesti molemmin puolin, mutta Venäjän tullin tekemät paperit kelpasivat ja Ukrainaan päästiin odottelun jälkeen. Transnistrian pulmat ja pitkät rajamuodollisuudet ohitettiin ajamalla Odessasta tietä E87 Moldovan etelärajalle Palancaan. Loppumatka oli muodollisuuksien osalta selkeää, paitsi että Ukrainaan palattuamme sikäläinen poliisi onnistui huijaamaan minulta "sakkorahat" aiheetta. Tosin hyvin monista tutkista oli siinä vaiheessa ajettu onnistuneesti läpi ilman seuraamuksia eri maissa.

    Venäjän tiet ovat huonoja, mutta Ukrainan tiet paljolti surkeita. En lähtisi Ukrainaan maantiepyörällä. Moottoritiet ovat kuitenkin suhteellisen hyviä. Moldovan tiet olivat pääosin ok. Puolassa sekä tiet että liikennekulttuuri ovat parantuneet huomattavasti. Valvontakameratoplppia on joka puolella ja kamera-autojakin on liikkeellä. Ehkä ne ovat vaikuttaneet kulttuuriin. Kaliningrad on yllättävän iso kaupunki ja ruuhkat sen mukaiset.

    Reissu oli ihan mukava. 5000 km tuli pörrättyä kahdessa viikossa.
  14. #14
    Mitä tuolla Kronstadin tiellä oli vastassa ettei autolla olisi päässyt läpi? Meinaan sieltä itse tuossa kuukauden päästä kyllä suhattaa mp:llä...

    Oliko teillä kuitenkin haettuna tuo Valko-Venäjän viisumi?

    BTW Älkää sitten hämästykö tämän operaation jälkeen jos Venäjän tullilta tulee kyselyitä että missä se pyörä siellä Venäjällä majailee vihjailujen kera että veroja pitäisi maksaa. Siis kun jos nyt oikein ymmärrän niin ette ole Venäjältä vieläkään virallisesti poistuneet jos tuolla Valko-Venäjä - Ukraina rajalla ei ollut Venäjän viranomaisia... Tiedän yhden tapauksen parin vuoden takaa jossa näin pääsi käymään. Tuosta kyllä selviää hienosti kun käy hakemassa paikalliselta Suomen tullilta lomakkeeseen leimat että pyörä on Suomessa.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  15.  
  16. #15
    Kronstadin eteläpuolella em. tiellä oli tietöitä ja pukkeja estämässä ajon. Pukkien välistä mahtui mopolla ja työmiehet jopa vähän levittivä niitä, jotta pääsimme jatkamaan. Voi olla, että saavat jossain välissä hommat valmiiksi eikä sitäkään pulmaa ole.

    Tottahan Valko-Venäjän viisumi pitää olla, jos sinne aikoo. Kyllä Valko-Venäjän ja Ukrainan rajalla oli viranomaisia vaikka kuinka ja paperit tarkastettiin perusteellisesti. Sen sijaan Venäjän ja Valko-Venäjän välillä ei ollut ketään.

    Minäkin jouduin kerran selvittämään, että kyllä vain, pyöräni on poistunut Venäjältä ja lepää omassa tallissani. Ivangorodin tullipäällikkö epäili, että pyörä olisi jäänyt Venäjälle, kun poistumispaperia ei löytynyt. Ehkä siinä oli joku tiedonkulun katkos, kun poistuminen tapahtui Vaalimaan kautta eikä samasta paikkaa kuin maahan saapuminen. Kaverini ajoi tosin saman reitin eikä häneltä kyselty mitään selvityksiä. Laitoin kirjeen, että mopo on täällä ja että kävin jo uudemmankin kerran Venäjällä tuon kyseisen matkan jälkeen. Ei ole kuulunut sen jälkeen mitään eikä nyt ollut ongelmia mopon kanssa.