"Mopolla kaatunut tyttö löytyi kuolleena Lahdessa
STT
Mopolla liikkeellä ollut tyttö löytyi kuolleena perjantai-iltapäivänä Lahdessa.
Tyttö oli ajanut Hämeenlinnantietä Lahtea kohti. Pelastuslaitos löysi tytön kuolleena ajokaistan oikeasta reunasta.
Poliisi epäilee jonkin ajoneuvon töytäisseen tyttöä.
Silminnäkijöitä tai asiasta jotain tietäviä pyydetään soittamaan Päijät-Hämeen poliisille numeroon 071-8737543 tai vihjenumeroon 0800-94775."
Että tälläistä tänään. Mitenkään tätä yksittäistapausta tuntematta olen toisinaan, nykyisin aika usein, miettinyt onko liiennepaoista tulossa jonkinlainen "maan tapa"? Uutisia joissa kerrotaan toisen osapuolen, usein onnettomuuden aiheuttajan, poistuneen paikalta, siis paenneen, saa lukea vähintään viikoittain. Toivoisin mielipiteitä mutta jätetään tämän tapauksen spekulointi pois.
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Urbaanissa yhteisössä ei ole yhteisöllisyyttä. Toisen ihmisen (tuntemattoman) kuseen jättäminen on pullean länkkärielämäntyyliin kolikon toinen puoli. Ei auta kuin jokaisen skarpata henkilökohtaisesti.
Tuntuu tosi raa'alta, jos tyttö on tosiaan jätetty henkihieverissä marraskuisen tien poskeen. On olemassa kai pieni mahdollisuus, että töytäisyn olisi antanut jokin isompi peli, jolloin kuski ei välttämättä ole asiaa kovin rekisteröinytLopputuleman kannalta spekulointi aika hyödytöntä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Samaa asiaa olen itsekin pohtinut ja ihmetellyt minkälaisia vellihousuja ihmiset nykyään ovat, kun vastuuta ei oteta mistään, ei omista tekemisistä, saati sitten muista pulaan joutuneista kanssaihmisistä.
En tiedä sitten uutisoidaanko liikenneonnettomuuksista ja liikennepaoista enemmän kuin ennen, mutta aivan liian usein näitä liikennepakoja tapahtuu. Jotain tilastoja olisi tietty kiva nähdä.
Ylipäätänsä pistää aina vihaksi, kun lukee, kuulee tai näkee liikenneonnettomuuden, jossa moottoriajoneuvon lisäksi toisena osapuolena on kevyen liikenteen edustaja, jopa mopo, ja tuplasti, jos on tapahtunut myös liikennepako. Kaikkein eniten risoo suojatieonnettomuudet.![]()
Mikä siinä on, että sitä ajoneuvoa ei voi kuljetta ajatuksella sekä huolellisesti sääntöjä noudattaen, ja että ottaa muun liikenteen huomioon. Ei ole mitään oikeuksia, on vain velvollisuuksia, että ei pilaa jonkun toisen elämää tai vie jopa henkeä. Ja, jos jotain tapahtuu, siitä pitää ottaa vastuu ja tehtävä kaikki pahimman minimoimiseksi.
Ymmärrän, että ihmistä ei ole luotu liikkumaan peltipurkissa, evoluutio on vielä kesken, ja se aiheuttaa henkisiä ja fyysisiä ongelmia. Ei ole luonnollista liikkua nopeasti ja samalla niin mukavasti ja lempeästi, että on melkein kuin unessa tai taianomaisessa tilassa.
Myös tie-/liikenneraivo on ihan tuttua itsellekin. Mutta tiedostan sen, ja että en ole yksin eikä raivo auta mitään, joten kanavoin sen turvavälin pitämiseen ja turvalliseen ajamiseen -- otan rauhallisesti. Itselläni ei myöskään tulisi mieleen ikinä paeta paikalta jos onnettomuus joskus sattuisi.
------
Toisesta näkökulmasta
Systeriltä, aikuinen perheenäiti, joka hankki viime kesänä mopon itselleen, olen kuullut järkyttäviä kauhutarinoita Mikkelinseudun liikennekulttuurista ja erityisesti Venäläisistä rekoista. Tuolla seudulla on joitakin maanteitä, joita mopolla liikkuessa on pakko käyttää, ja joissa myös rahtiliikenne ja muukin on vilkasta.
Kuuleman mukaan parikin systerin tietämää henkilöä on kaatunut mopolla pientareelle ja loukannut itsensä, kun käytännössä ohi ajava raskas kalusto on heidät sinne "pakottanut" väistämään. Eikä puhettakaan, että kuljettajat ottaisivat vastuun tapahtumista, vaikka peilistä näkisivät, ja ymmärtävät että aiheuttavat vaaraa, kun sen tarkoituksella tekevät.
Rekat saattavat ajaa muutaman metrin päässä moposta ja hiostavat, kun odottavat ohituspaikkaa, ja kun ohittavat, niin eivät tee sitä ollenkan turvallisesti, eivätkä jätä yhtään tilaa. Kyllähän se mopo hidastaa sitä ajoa, mutta niin kiire ei pitäisi kellään olla, että se ajaa ihmisehengen edelle.
Kyllä tässä pelko perseen alla itselläkin on, että joutuu kummilupauksia lunastamaan, vaikka olen kaiken tietotaidon ja opin systerille kaksipyöräisellä ajamisesta opettanut, ja kuinka toimia, jos moiseen hiostustilanteeseen joutuu.
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
Suuri osa pakenijoista on todennäköisesti kännissä tai muissa höyryissä. Se on edesauttanut onnettomuuden syntyyn ja sitten kun järki ei leikkaa lähdetään karkuun. Tai ei edes ole huomattu, mitä on aiheutettu
- Engine MC -
Epäilevät että tuossa olisi toisena osapuolena ollut rekka... Jos näin on niin raskaan edustajana täytyy todeta että kuljettaja ei välttämättä ole edes huomannut osumaa 50kg mopotyttö + 70kg mopo yhdistelmään. Ajovirheenhän rekan kuljettaja tuossa on surullisin seurauksin tehnyt, sitä ei voi kiistää ja se on anteeksiantamatonta. Liikennepako sen sijaan on luultavasti jopa tahaton.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Ja rekkahan siinä toisena osapuolena on ollut... Klick
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
<p>filhos da puta </p>
Tämä oli nyt näin, mutta eikös me nähdä kesäisin hyvinkin paljon autoilijoiden hampaiden kiristelyä mopoilijoille. Milloin kiilataan pientareelle tai ajetaan aivan takarenkaassa kiinni; mitä milloinkin. Vaikka siis moponuori ajaisi täysin sääntöjen mukaisesti. Niinkuin forumillakin on jo todettu niin murhaahan se lähentelee, jos kiilaa mopon ojaan kohtalokkain seurauksin....
Sama mopoautoille.
Hitaasti ajohan on siis täysin sallittua....![]()
Ylennsä kai nuo pakenijat ovat huumaavan aineen vaikutuksen alaisia; oliskos kännääminen/kännissäajo lisääntynyt...![]()
T7
15-veenä kun mopoilin, niin muistaakseni tuolla 12-tiellä ei mopolla saanut ajaa, vaan pyörätie Lahti-Hollola välillä oli sallittu mopoiluun. Todella ikävä tie oli ajaa mopolla, kun rekat rynnii rajotinta vastaan ohi ja piennar on kapea. Streetviewillä kurkistin nyt, niin en ainakaan löytänyt noita "Sallittu mopoille"-kylttejä.
http://goo.gl/maps/tFUH1
Tuossa siis onnettomuuspaikka suurinpiirtein.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Ja ilmeisesti kypärä lähtenyt päästä kaatuessa. Muistetaanpas nyt taas miksi pitäisi laittaa se kypärän hihna kiinni.
Honda Africa Twin RD04 -91
Onhan se hihna kiinni saattanut olla mutta kypärässä ollut "kasvunvaraa"...
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Kuulin tuossa jokunen aika sitten juttua työyhteisöstä, jossa työskentelee paljon parikymppisiä mimmejä. Kesällä siellä oli jonkin sortin mopokuume päällä ja useampikin ajoi kortin. Ajovarusteiden valintaan vaan käytettiin ihan uskomattoman hienoja perusteluja. Esim. kypärän piti olla pari-kolme numeroo liian iso, ettei kampaus lytisty ajeaessa.
Superbike #7