Moi!
Tarkoitus olisi maalata pyörän osia, mutta kunnon tilojen puuteessa joutunen tyytymään pääosin spraymaaleihin. Olen niillä saanut sinänsä ihan hyvää jälkeä aikaiseksi, mutta pinnan kestävyys on ongelma.
Olisiko tuohon ongelmaan ratkaisu vetää valmiin spraymaalipinnan päälle kovempi 2K-lakka? Alusmaalina olisi tarkoitus käyttää esim. Motipin akryylimaaleja.
Lopputulos näyttäisi siis tältä:
1. metalli (alumiini, rst ja teräs)
2. 1K happomaali (Maston)
3. 1K pohjamaali (Motip, akryyli)
4. 1K pintamaali (Motip, akryyli)
5. 2K lakka
Sopiiko tuon läjän päälle mikä vain 2K-lakka vai pitäisikö ostaa esim 2K-akryylilakkaa? Kävisikö esim. tämä?
http://www.nettimaalikauppa.fi/epage...roducts/145990
noi kunnolliset automaalikaupat esim. proväri purkittavat spraypulloon ihan mitä vain oikeaa automaalia ja sekoittavat vielä sopivat kovettajatkin joukkoon.
noilla "motonetin" valmis spreillä tahtoo tulla sellane puolikiiltävä pinta eikä ne oikein kestä kunnollista lakkaa vaan tahtoo "keittää"
ja noissa "kunnollisissa" spraypulloissa on vielä viuhkasuutinkin millä saa aika lähelle ruiskupinnan...![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Joo, olen tietoinen. Mutta kun on jo olemassa noita 1K-maaleja, niin mietin niiden käyttöä. Toisaalta 2K-maalien hankaluus on, että pitää käyttää aina kerralla koko purkki, kun työ taas etenee tahdilla "yksi osa tänään, toinen ensi viikolla".
Lähinnä siis kysymykseni koskee sitä, että pitääkö myös alusmaalien (primerit, hiontamaalit) olla samaa 2K-tavaraa, vai riittääkö (kohtuullisen) kestävään pintaan se, että pinon päälimmäisenä on joku kova 2K-lakka? Sprayllä saatu pohjamaalaus on kuitenkin aika ohut ja (kokeilujeni mukaan) hyvin tukevasti alustassaan kiinni.
Käsittääkseni automaaleissakin käytetään systeemiä, että pohjamaalit ovat 1K-tavaraa (massamaalit) ja päälle vedetään 2K-lakka.
[QUOTE= Toisaalta 2K-maalien hankaluus on, että pitää käyttää aina kerralla koko purkki, kun työ taas etenee tahdilla "yksi osa tänään, toinen ensi viikolla".
ei tarvi, ei ne niin äkkiä kuivu,vaikka onkin kovettaja joukossa.
Käsittääkseni automaaleissakin käytetään systeemiä, että pohjamaalit ovat 1K-tavaraa (massamaalit) ja päälle vedetään 2K-lakka.[/QUOTE]
jep,mutta automaalit ei lähde keittämään sen lakan alla, kaupan sprayt tekee sen ,ainakin melkein kaikki...
kokeile ensin vaikka spreipotun kylkeen,sillähän sen selvität...![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Veikkaisin että kannattaa ostaa samasta liikkeestä kaikki nuo. Sillä luulis saavan takuun siitä että sopivat keskenään...
kaksikomponenttivärillä saisit muuten suoraan valmiin kestävän pinnan ilman lakkaa, eli vois kuvitella että se samanhintaiseksi tulee vaikka pullon pohjat purkkiin aina kovettuisikin.
Ellet sitten halua hakea lakalla oikein syvää kiiltoa osiin, sitä ei värillä suoraan saa.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Itse pari vuotta sitten maalailin auton vanteet Motonetin maaleilla. Samasta paikasta ostin kiiltävää vannelakkaa ja sen vedin maalin päälle. Oli kova ja kiiltävä lakkapinta, eikä maalit kiehunut/kuplinut lakan alla.
<p> GSX-F 750 -98 </p>
Muutama mietelmä mitä omasta maalausprojektista vuosia sitten.
Automaalikaupasta suoraan purkkiin sekoitettiin ensin metalliväri ilman kovetetta. Kun värit oli pinnassa niin sit hain lakkaa kovetteen kanssa - sen verran kun sain illassa kulumaan (jämät tosin oli toimivia aika pitkään sen jälkeenkin, kun kokeilin)
Tämä väri ilman kovetetta+lakka kovetteella on kuulemma normaali tapa ammattimaisessakin maalauksessa. Perusvärithän voi tietty vetää suoraan maalina kovetteen kansa mut itse varmaan lakkaisin sekin.
Tuo lakka jota mulla oli oli aita paksua vs normi spray lakka - vähän tarkempi etäisyydestä ja ruiskutus nopeudesta -mut tuli huomattavasti parempi kerros. Liian kaukaa jäi vähän väreilyä pintaan (se kyllä asettu aikalailla kovettuessa) toisaalta se sit lähti valumaan viiveellä - näytti tulevan hyvä kerros ja useampaa sekuntia myöhemmin rupes valumaan. Tähän sain ohjeeksi et lisää lakkaa ja valuta reunaan asti ja pyyhi tipat pois (tuli muuten noin tankista peilipintainen)
Suosittelen ottaan yhden purkin harjoittelua varten jos ei oo paljon maalannu - löytää oikeen ruiskutus tahdin ja sen miten valuu.
Tuo lakka pinta oli alkuun vähän pehmeä (ei olllu kovin lämmintä paikkaa pitää/kovettaa niitä sen jälkeen ku kesti käsittelyä) - mut n kk jälkeen se kovettui ,tais kyllä kovettua vielä sen jälkeenkin, ja kesti hyvin käyttöä - paremmin kuin seuraavien pyörien vakiolakkapinnat. Noita kai maalaamoissa lämmitetään et reaktio on nopeampi ja menee paremmin loppuun asti.
Eli suosittelen maalaamaan nyt talvella ajoissa et ehtii muutaman kk kuivua lämpimässä ja suojasa naarmuilta.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Kytkimen maalasin juuri noin, värit kilikolipurkeista ja päälle 2k-lakka ruiskulla. Hyvin on kestänyt ainakin ensimmäisen kesän.
Kiitos tiedosta, hyvältä näytti ainakin kuvassa.
Soittelin pariin automaalikauppaan ja kumpikaan ei suoraan tyrmännyt ajatusta. Toinen ei ottanut kantaa (kun en ollut käytänyt heidän spray-maalejaan) ja toinen sanoi, ettei 1K-akryylin pitäisi reagoida mitenkään 2K-akryylin alla, kunhan on vain kunnolla kuiva.
Heiltä sai myös tuota 2K-lakkaa desin purkeissa, että pitänee käydä ostamassa koe-erä...
Myönnettäköön, että tuo oli ennen-kuva. Tuossa ihan tuore:
Öljy on vähän valkoisen kirkkautta vienyt, mutta pinta on ehjä.
Maaleista en oikein tiedä mitään, mutta spray oli Motippia ja lakka Mipaa: http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/840087
Noihin 2K automaaleihin saa lisäaineen, millä se muuttuu 1k kamaksi. Eli perjaatteessa tietyntyypistä kovetinta, mikä muuntaa maalin ilmakuivaavaksi. Tällön sitä yhtä spraypulloa pystyy käyttämään useasti ja pinnan kestävyys LÄHES yhtähyvä mitä normaalilla 2k kovettimella.
En suosittele noita pilipali spray värejä, vaan jos metalliväriä niin maalikaupasta perus BASECOAT spraypulloon ja siihen 2K lakka päälle spreipullosta. Sillon ainakin värien puolesta onnistuminen on taattu. Kaikki rautakaupat sun muut "autovaraosa" liikkeet voi unohtaa, ja suoraan maalikauppaan.
KTM SMR 450 2013 #168
Ostin sitten 2K-akryylilakkaa ja kokeilin 1K-spraymaalien päälle. Tein testin vain siveltimellä, mutta vaikuttaa kyllä toimivan. 2K-akryylin ohenne kyllä pehmentää 1K-maalin, mutta kun pintaan ei koske, niin se kuivuu takaisin, kunhan ohenne haihtuu. Näppitunumalla testatuna vaikuttaa olevan hyvin kiinni. 2K lakan pystyi hiomaan pois 1K maalin päältä. 1K mattalakan päälle vedettynä vaikutti reagoivan, mutta ei maalien. Käytin Motipin spraymaaleja ja HB Body kirkaslakkaa.
Nyt maalauskoktail näyttää tallaiselta:
1. pohjamaalina on 2K-epoksi ja tarvittaessa 1K spray happopohjamaali. Tuo epoksi on helppo levittää siveltimellä ja kuivana hyvä hioa. Sillä saa tehtyä pohjat suoraan yhdellä aineella.
2. 1K spraymaali (akryyli)
3. 2K akryylilakka
Testaus jatkuu...
Itsellä myös olis kahden pyörän projekti tässä talven aikana ja olen miettinyt vähän samaa hommaa.
1.Mistäs tuommoista epoksimaalia saapi, ja minkäs takia tarvittaessa happomaali vielä tuohon?`
2.Levitätkö tämän värimaalin ihan spray purkilla ?
3.Viimeinen kerros ainoa, missä tarvis käyttää ruiskua ?
Tarkoitus olis ihan maalata moottori,runko ja katteet, että onko tuo helpoin ja paras ratkasu kaikille pinnoille/osille?
Kylä se tästä lähtee.
Jee Jee
1. Olen käyttänyt ihan Bilteman venemaalia. Epäilyksistä huolimatta tuote vaikuttaa varsin hyvältä.
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kem...jamaali-30623/
Happomaalia käytän kohdissa, joihin en jaksa alkaa laittamaan hiottavaa pohjamaalia (esim. alumiiniset vannekehät). Saattaa olla hieman torta på torta laittaa ensin happomaali ja sitten epoksi. Muoville on vielä oma primerinsa, mutta en ole sitä vielä testannut. Saattaa olla sekin epoksin kanssa hieman turha.
2. Joo, ihan Motipin maaleja, tosin vain mustaa toistaiseksi. Pyörään tulee vain paria väriä, joten voi olla että esim. vannekeltaisen haen metallihohtoisena automaalina. Täytyy vielä pohtia tuota designea.![]()
3. Jep, tarkoitus olisi. Minulla on kynäruisku, jolla pitänee varmaan maalia ohentaa hieman enemmän kuin normiruiskulla. Ja tuota 2K lakkaa saa myös spraypulloissa, mutta ne pitää sitten käyttää kerralla. Ja semmoinen varoituksen sana, että nuo 2K akryylilakat sisältävät isosyanaateja, jotka ovat aika kovan luokan myrkkyjä, joten hyvä suojaus ja tuuletus on tärkeää.
Minun ongelmani on, että rakennan pyörää kotona ja siksi nämä maalausasiat ovat hankalia. Pihalla voi käydä suihkimassa spraytä, kun sekä maali, että kappale on lämmin ja kuivatus sitten kylpyhuoneessa ja/tai kuumailmapuhaltimella. Lakkaus täytynee tehdä kynäruiskulla kylppärissä, sillä se ei ole kovin sotkeva laite. Eikä nuo lakattavat kohteetkaan ole onneksi kovin isoja, kun pyörässäni ei ole katteita. Muovista vaan virittelee sopivat suojat...
Jos rungon meinaat maalata, niin se voisi olla fiksuinta maalauttaa pulverilla. Sillä saa ehkä parhaan kulutuskeston mm. ruostumista vastaan. Muuten ei kai ole eroa mitä maalaa, kunhan maali tarttuu ja pinta kestää niin kulutuksen kuin mahdolliset liuottimet (mm. bensan). Pakoputket ja sylinteri täytyy maalata kuumankestomaaleilla ja niihin ei (kai) ole olemassa mitään primereita.
Aika seikkailu kemian ihmeelliseen maailmaan tämä on.![]()
Noista kilikali ja ruiskumaalauksen ongelmista on kokemusta... Eroja on merkkien jne kanssa, mutta karkeasti mitä enemmän ruiskumaalia joutyy ohentamaan niin sitä varmennin kiehuu. Kaikista pahin esim. se et pohjien teossa käyttää sprayta hinkkavärinä/viimisenä kerroksena ja sen päälle maalaa 2k metallibasen. Se kun monesti ohennetaan 1:1 niin kiehuminen on melkein varmaa. Tuli toikin TAAS todettua pari vk sitten ja kyllähän taas mieli lepäsi....
Lakkaa nyt yleensä ei ohenneta paljoa, eli voi hyvinkin toimia.
www.trackpunkracing.com
Alan taipua asiassa samalle kannalle. Tein pari uutta kokeilua 2K lakka 1K spraymaalin päällä ja noin puolet onnistui. Eli varovaisesti tehtynä onnistuu, mutta helposti tulee pientä halkeilua tms. ylimääräistä jälkeä maalipintaan, etenkin jos ohentaa paljon. Pensselillä tai telalla onnistuu ehkä paremmin kuin ruiskulla. Itse käytln kynäruiskua, jossa maalia joutuu ohentaa pienen suuttimen takia aika paljon.
Mielenkiintoinen kokeilu tuli myös tehtyä jostain yli jääneen yli 10v vanhan mattausaineen kanssa. PU-maaleihin tarkoitettu mattausaine näyttää toimivan hyvin myös 2K akryylilakan kanssa.
Olisikohan sittenkin fiksuinta tehdä kaikki pohjat tuolla epoksilla ja siihen vain 2K akryylimaali ruiskulla päälle...