Empä ole tällaisilla siuilla ennen vierillu, mutta mukavilta näyttää.
Onko kukaan korjannu abs interal yksikköä, kun ajoittain pumppu jää pyörimään, vaikka katkaisiat toimivat. Taitaa olla takajarrun sähkömoottori, koska ääni on sellainen ja vika ilmenee kummastakin,kahvasta ja polkimesta. Niin R1150RS
Meneppäs kyselemään neuvoa tuonne BMW-moottoripyöräkerhon foorumille, niin alkaa apuja löytymään.
http://www.bmwmoottoripyorakerho.fi/...pper&Itemid=12
015
Ainakin Kymäläisen Harri Tampereelta (MP-Kymäläinen Oy) on kertomansa mukaan korjannut noita vanhempia ABS-yksiköitä ihan menestyksellisesti.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Tuolla oli yksi idea miten ne voisi ehkä korjata.
Steptoen ohjeet
Pekka
![]()
Toi 1150 integraali/servojarru on samaa tavaraa kuin uudempien LT- tai RT-pyörien sähköjarrut. Jos noissa (pumpussa) oikeaa vikaa on, niin korjaus on kyllä haastavaa, eikä sitä kait SUomessa kovin paljon ole tehty - tai edes muualla.
Olennaista nyt on se mikä / millainen vika on?
<p>2002-2014</p>
Luulisi että juuri sähköpuolella se vika on koska vain toi pumppu jää pyörimään ja sammuu sitten virta-avaimesta tai kun jarruttelee muutaman kerran. Ajossahan sitä ei huomaa eikä tietenkään kuule mutta paikallaan virrat päällä se ilmeni, kun vaihtelin nesteitä sinne jarrupiiriin ja muutenkin painelin jarruja.
Tuon servo-ABS -yksikön ongelmiin pääsee parhaiten kiinni testerin avulla. Markkinoilla on yksi hyvä laite GS-911 http://www.hexcode.co.za/ Testeri löytyy jo monelta bemarikuskilta.
Olen joutunut itse käymään läpi tämän ABS-ongelman (R1150RT -03). Jarrut tuli kuntoon mutta tyyristä oli.
Tuo testeri näyttää suoraan mikä on vikana, koodinumeroilla ja lyhyellä kuvauksella.
Esim:
2 fault codes found:
24972 Pressure in rear wheel circuit to high
The fault is currently present.
24954 Internal control module error - Analogue value, front pressure sensor
The fault is currently present.
Painesensorien vikaantuminen pitää modulin servomoottoreita käynnissä vaikka jarruja ei käytetäkkään.
Sensoreita on tuossa mallissa neljä erillistä. Neljä jarrupiiriä. Servomoottoreita/pumppuja on kaksi. Ne pystyy vaihtamaan, ehjään käytettyyn, mikäli vika rajoittuu näihin. Itse korjattavia vikojakin on (ulkoisia) mutta kyllä nuo modulin sisäiset viat on haasteellisia korjatavia. Yritetty on. Varaosia ei ole myynnissä, ainakaan uusia.
Koko modulin vaihtaminen pyörästä toiseen vaatii modulin uudelleen koodauksen ko. pyörälle kelvolliseksi. Onnistuu vain BMW:n omilla laitteilla.
-MK-
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Joo kyllä olen vaihtanut monta kertaa jarrunesteet tuohon omaan ja muidenkin vastaaviin, ei siinä ole mitään epäselvää. Ja toi pumpun päälle jääminen on ajoittaista, tomii kunnes taas jää pyörimään tyjää. Tuli vain ilmi kun painelin jarruja vaihdon yhteydessä, muutenhan niitä nyt ei paloakaan tule paikallaan kokeiltua. Tuossa taas tänään kun painelin, jäi keran hurisemaan ja takajarru se on. Sähköt sinne varmaankin jää päälle? Ei kai se muuten pyörisi.
Niin unohtu vielä että jarruthan toimivat kyllä aivan hyvin eikä jää laahaamaan ja kaikki on siltäosin ok eikä mitään vikavaloja tule.
On saattanut olla tuollainen vaikka kuinka kauvan.
Viimeksi muokannut: töpinä; 24.11.2012 klo 21:23.
Olen Purkanut ja koonnut moisen yksikön, kun sain sellaisen vikaantuneen kaveriltani,oli kyllä uudempi painos. Juuri niinkuin mikko tuossa kertoi korjaaminen on haasteellista. Noi sähköosat siellä kenkkuilee, painekytkimet, moottorit ym.
Toi hydrauliosa on samanlainen kaikissa ja sähköpää vaihtelee malleittain. Ei siellä hydrauliosassa mitään vikaa ole, eikä toi nesteen vaihto tässä tapaksessa ole yhteydessä vikaan, vika on muualla.
Kaikki osathan on vaihdettavissa jos sattuu niitä saamaan.
Noi moottorit irtoaa vasta kun yksikön katkaise, on koottu siten päin, eli silloin hydrauliosa on myös auki ja vettiilit irti. Samoin jos ottaa kontrollipään painekytkimet pois.
Tosta painekytkimin toiminnasta en tiedä varmaksi koska pumppu käynnistyy ja sammuu kyllä pelkästään katkaisiasta oli painetta tai ei niissä jarru ja ohjauspiireissä. Ainakaan jarrupiirien paine ei vaikuta, elikkä epailen hieman.
Vikakoodia tuskin löytyy tollaisessa tapauksessa kun jarrut toimii oikein ja testi käynnistettäessä menee läpi.
Sellaisen olen nähnyt jossa pumppu pyöri aina kun virrat oli päällä, mutta se alkuhöpinöist.
Yhden RT korjasin kun pumput ei käynnistyny ja abs valot paloivat. Oman gs:ään tein ennalta ehkäisevän korjuksen. Kaikissa kolmessa oli yksi yhteinen tekiä. Sen sähköpään kun ottaa auki, se on erillinen osa. Kaikissa oli piirikortti hapettunut, moottoreiden johtoliitokset ja abs kelojen liittimet samoin(näkyy samasta tilasta).
RT tuli kuntoon puhdistuksella, omani puhdisti ettei tulisi häiriöitä. Tässä purkamassani oli ehkä ollut sama ongelma en ole kokeillut laitetta puhdistken jälkeen, on hyllussä.
ELIKKÄ kannattais varmaan talvi-iltojen ratoksi ottaa se sähpäpää auki ja puhdistaa se, se on erillinen eikä varsinaista hydrauliosaa tarvi avata eikä mikään mene pieleen. Ruuvit siinä on erikoisia, vanhemmissa kolmisakarainen ristipää ja uudemmissa viisi kulmainen torksi.
Kommenttina edelliseen; jarrujen integrointi (etu/takajarrut) tapahtuu myös paineiden välityksellä. Näin tapahtuu ainakin uudemmassa malleissa (12RT -05 ..07). Eli etujarrua voimakkaasti käyttäen takajarru tulee mukaan ja 1150RT:ssä myös toisin päin. Siis takajarru ohjaa (paineella) etujarrua. Eroja on siis myös hydraulipuolella näissä malleissa. R12xx -07 -mallista lähtien servoja ei sitten enää ole ja ABS-yksikkö on täysin erilainen, eri valmistajankin. Mutta ei tuo uudempi ole ongelmaton sekään, jos se ketään lohduttaa
Uskoisin myös, että vikakoodi jää muistiin. Etenkin, jos ajon aikana tulee esiin jokin vikavalo mittaritauluun. GS-911 näyttää ABS:n eri paineet ja kytkimien tilat yms. Myös testiohjelman voi ajaa.
Ihan en yleistäisi tuota ennakoivaa huoltoa ABS-yksikön sähköliittimien putsaukseen yms. Mielestäni ollaan sellaisella alueella, jossa ei pitäisi kenenkään harrastelijan (taviksen) puuhailla. Eli noita kolmisiipiruuveja (vast) EI pidä mennä availemaan. Sitä ei tee valtuutettu huoltokaan, luulisin. On kysymys turvallisuudesta, omasta ja muiden.
-MK-
Toi etujarrun kahvan sähkökytkin käynnistää molemmat sähköpumput. Ohjauspaine avaa paineen pääsyn etujarruille. Etujarrujen ohjauspaine avaa takajarrujen integral ventiilin jonka johdosta takajarrujen paineen pääsyn takajarruille, koska pumppu käy.
Takajarrua käytettäessä ainoastaan takajarrujen pumppu käy ja ohjauspaine avaa paineen pääsyn takajarruille. Takajarrujen ohjauspaine avaa myös etujarrujen integral venttiilin mutta kun etujarrujen pumppu ei käy vain takajarru jarruttaa (osa integral) Siinä ero osa ja täys integral jarruilla.
TOP, TOP jo. Tuli puupäälle tarpeeksi ihmeteltävää. Yritä vielä ehtiä Heinolle lypsykoneesee ja sitten ehkä uskallan kurkata sinne sähkö juttuun jos se on noin yksinkertainen. Katsotaan nyt onhan tässä talvi aikaa, tai sitten vain ajelen ensi kesänä.
Kiitos kaikille tasapuolisesti!
mitäs kaikkea hauskaa noissa uudemmissa systeemeissä sitten vastaan on tullut..?
parasta huoltoa olettaisin olevan säännöllinen jarrunesteiden vaihto ja vielä jos joskus sopivalla pinnalla saisi abseja jumpsutettua jotta pumppu saa kunnolla oikeasti tekemistäkin ja liikettä.. jos se nyt jotain auttaisi pitemmällä aikavälillä pumpun toimintaan..
Viimeksi muokannut: XX-xenon; 27.11.2012 klo 14:32.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Pyörät on tarkoitettu ajettaviksi ja aina välillä huollettaviksi. Paljon ne kestää![]()
Esim. #12 video.
http://advrider.com/forums/showthrea...ighlight=rally
-MK-
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
tuntuuhan noissa hieman hämminkiä olevan, toivotaan että pelittää pitkään.. ei takuuseen kuitenkaan mitään saa enää..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Varmaankin oikeampi termi on modulaattori kuin pumppu, molempia näytetään käytettävän
Itse en tunne tarkemmin näiden sielunelämää. Servo-versiot on tullu liiankin tutuiksi
Aiheesta lisää luettavaa:
http://www.webbikeworld.com/BMW-moto...mw-abs-asc.htm
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=37152
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=41122
-MK-
Paluu pumppu tai kaksi, en ole ihan mikki, epäilen kaksi. kun elo tutkinut.
Palauttaan nesteen jarrulinjasta pääsylintrin linjaan ABS toiminnassa eli ei paineista mitään (pelkkä arvaus)
Saksasta näkyy löytyvän putiikki, joka korjaa ABS-yksikköjä:
http://rhelectronics.de/
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
No niin!
Kerkesimpä ennen lumia käymään lypsykoneessa, peräkärryyllä tosin, eipä ollut mitään vikailmaisua muistissa.
Otin ton sähköpään irti, helppo homma, ja vein tutulle hilhatulle tutkittavaksi, puhdistettiin ja lakattiin uudelleen se ohjausyksikön kortti ei ollut pahan näköinen. Samalla hän vaihtoi jonkun satiaisen varmuuden vuoksi, olisko ollut "transistori", joka tytkee sähköt punpulle.
Joulun pyhinä kokosin kun ei ollut muta ihmeeempää tekemistä. Nyt ei ainakaan vielä ole pumppu jäänyt pyörimään itsestään, kesä näyttää miten onnistui.