Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Moi. Reilun viiden kuukauden odottelun jälkeen Biketeamista soitettiin ja kerrottiin K 1200 S:n katteen saapuneen. Kaikki muut ilkivaltaisessa rysäyksessä menneet osat olivat tulleet noin viikossa, mutta TUO kate! Liekö tavallista joutua odottamaan noinkin kauan yhtä osaa? Eihän se ajamiseen vaikuttanut, mutta silti...
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  2. #2
    Lainaa ttuttu kirjoitti Katso viesti
    Moi. Reilun viiden kuukauden odottelun jälkeen Biketeamista soitettiin ja kerrottiin K 1200 S:n katteen saapuneen. Kaikki muut ilkivaltaisessa rysäyksessä menneet osat olivat tulleet noin viikossa, mutta TUO kate! Liekö tavallista joutua odottamaan noinkin kauan yhtä osaa? Eihän se ajamiseen vaikuttanut, mutta silti...

    Kovin pitkältä tuo toimitusaika vaikuttaa luulisi että noita Saksan keskusvarastolla olisi ollut.

    Itselleni on tullut Suomalaisista varaosakauppiaista sellainen kuva, tämä saattaa johtua myös maahantuontiportaasta, että tilauksia kerätään pitkään ennenkuin tilaus keskusvarastolle lähetetään. Mitäänhän ei nykyään pidetä maahantuojan tai jälleenmyyjän varastossa.

    Kohdallani tämä konkretisoitui Yamaha XJ 600s vapaantunnistusanturin muodossa. Tilaus tehtiin kesäkuun alussa ja tavara tuli elokuun lopulla. Samoin on käynyt joidenkin Hondan pikkuosien kanssa, toimitusaika useimmiten 3-4 viikkoa. Nämä kaikki ovat olleet hinnaltaan vaatimattomia ja toimituksella ei sinänsä ole ollut kiirettä joten en ole halpaa yksittäistä osaa lähtenyt maailmalta tilaamaan.

    Jo pitkään olen tilannut kaikki sellaiset osat jotka tarvitaan nopeasti tai hinta on vähänkään korkeampi joko Britanniasta tai Saksasta. Rahallisesti säästö ei aina ole kovin suuri mutta joka kerta Suomen hintoihin säästöä on tullut, joskus jopa satoja euroja per tilaus. Sen sijaan toimitusnopeus on aivan jotain muuta kuin paikallisilla kauppiailla. Ainoatakaan pakettia, näitä tulee kuitenkin useampi kymmenen vuodessa, ei ole tarvinnut odottaa yli viikkoa ja tämä kotiin kuljetettuna. Parhaimmillaan on Britanniasta tullut suhteellisen harvinaisen museopyörän osia tilauksesta kolmessa vuorokaudessa. Tiistaina aamulla tilattiin torstaina iltapäivällä kuriiri toi paketin.
    Olen tullut siihen päätelmään että jos osia tarvitsee nopeasti on ne paras tilata sieltä missä tavaraa on. Paikallisilta kauppiailta, jos tavaraa ei ole hyllyssä, en enää osta / tilaa muita kuin vähäarvoisia osia / tarvikkeita joiden toimituksella ei ole kiire.
  3. #3
    Lainaa ttuttu kirjoitti Katso viesti
    Moi. Reilun viiden kuukauden odottelun jälkeen Biketeamista soitettiin ja kerrottiin K 1200 S:n katteen saapuneen. Kaikki muut ilkivaltaisessa rysäyksessä menneet osat olivat tulleet noin viikossa, mutta TUO kate! Liekö tavallista joutua odottamaan noinkin kauan yhtä osaa? Eihän se ajamiseen vaikuttanut, mutta silti...
    Minä olen ostanut nykyään BMUN osat BMW autokaupasta. Heillä on sama varaosaohjelma kuin mopokaupoissa. Osat tulevat Ruotsista 1-2 päivässä ja saksasta 4 päivässä ja hinta tietenkin sama tai yleensä saa vielä vähän alennusta
  4. #4
    Lainaa Joojoo kirjoitti Katso viesti
    Minä olen ostanut nykyään BMUN osat BMW autokaupasta. Heillä on sama varaosaohjelma kuin mopokaupoissa. Osat tulevat Ruotsista 1-2 päivässä ja saksasta 4 päivässä ja hinta tietenkin sama tai yleensä saa vielä vähän alennusta
    Oman kokemuksen mukaan ne Bemarin osat eivät makaa kyllä maahantuojan tai liikkeen (ainakaan käyttämäni) järjestelmissä. Toimitusajat ovat aina olleet kertomiasi. Sen sijaan olen kuullut, että juuri esimerkiksi noita katteita joutuu odottelemaan johtuen siitä, että kaikkia mahdollisia katteita maalattuina alkuperäisväreihin ei ole tehtaallakaan vaan ainakin maalailevat noita tilausten mukaan - ehkä vielä jossain tuotantosarjojen välissä.
    <p>2002-2014</p>
  5. #5
    Kyllä oman kokemuksen perusteella BMW-jälleenmyyjät tilailevat bemulta osia päivittäin. Riippuu sitten monesta asiasta toimitusaika.
    Ruotsin välivarastossa on yleistä kulutusosaa ja säännöllistä tahtia menevää tavaraa hyllyssä. Jos siellä on hyllyssä, niin osa tulee sieltä jälleenmyyjälle, lähes poikkeuksetta 1-2 arkipäivässä.
    Saksassa on lähes kaikkea tavaraa hyllyssä ja sieltä toimitusaika jälleenmyyjälle on viikon luokkaa, ehkä +-2 arkipäivää.
    Mitään maahantuojan varastoa ei BMW:llä varaosien ja varusteiden osalta ole. Ainoastaan moottoripyörille on Suomessa jonkinlainen varasto.

    Poikkeuksen tuohon rakenteeseen tekee oman kokemuksen mukaan vain muutama tapaus:
    1. Toimitusvaikeuksia alihankkijalla (joko tuntemattomasta syystä tai monesti juuri markkinoille tulleiden mallien erikoisosissa kun kaikki menee pyörien valmistamiseen)
    2. Muutamaa vuotta vanhempien pyörien maalatut katteet, sillä niitä ei säilötä maalattuina vaan maalataan tilauksesta. Tämä lisää toimitusaikaa yleensä 2-4 viikkoa normaalin yhden viikon päälle.
    3. Valmiiksi sarjoitetut virtalukot, avaimet ym. erikoistuotteet joita saa vain tilauksesta.

    Aloittajan katteen kanssa on hyvin voinut olla valmistajan alihankkijalla joku toimitusvaikeus ja lisäksi vielä maalaus päälle...Näitä sattuu joskus, mutta siinä ei auta vaikka osan tilaisi omakätisesti Saksan jälleenmyyjältä, yhtä kauan kestää silti. Lähes poikkeuksetta Bemarilta saa kuitenkin osia tosi hyvin, jopa vanhoihin malleihin löytyy mitä ihmeellisimpiä alkuperäisosia edelleen saatavilta.
  6. #6
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Kovin pitkältä tuo toimitusaika vaikuttaa luulisi että noita Saksan keskusvarastolla olisi ollut.

    Itselleni on tullut Suomalaisista varaosakauppiaista sellainen kuva, tämä saattaa johtua myös maahantuontiportaasta, että tilauksia kerätään pitkään ennenkuin tilaus keskusvarastolle lähetetään. Mitäänhän ei nykyään pidetä maahantuojan tai jälleenmyyjän varastossa.

    Kohdallani tämä konkretisoitui Yamaha XJ 600s vapaantunnistusanturin muodossa. Tilaus tehtiin kesäkuun alussa ja tavara tuli elokuun lopulla. Samoin on käynyt joidenkin Hondan pikkuosien kanssa, toimitusaika useimmiten 3-4 viikkoa. Nämä kaikki ovat olleet hinnaltaan vaatimattomia ja toimituksella ei sinänsä ole ollut kiirettä joten en ole halpaa yksittäistä osaa lähtenyt maailmalta tilaamaan.
    Ainakin Yamahan osalla tuo johtuu siitä että osaa ei ole ollut edes tehtaalla vaan se on jouduttu tilaamaan alihankkijalta. Jokainen jälleenmyyjä tilaa nimittäin osat suoraan Yamahan euroopan varastosta Hollannista ja jos osaa ei sieltä löydy, tilaus siirtyy automaattisesti samantien tehtaalle. Suomalaisella maahantuojalla ei ole millään lailla sormia pelissä tässä välissä, ainoastaan laskuttavat osan jälleenmyyjältä. Hollannista osat tulevat normaalikuljetuksella noin 3 päivässä, pikana noin 1-2 pv. Tehtaalta taas jos tavara löytyy varastosta se ilmestyy tilauksesta noin 1-2 viikon kuluttua riippuen siitä miten sattuu viikonloppuja väliin. Jälkitoimitukset lisäksi tulevat rahtivapaasti jälleenmyyjälle.

    Petri
  7. #7
    Lainaa Pepedro kirjoitti Katso viesti
    Ainakin Yamahan osalla tuo johtuu siitä että osaa ei ole ollut edes tehtaalla vaan se on jouduttu tilaamaan alihankkijalta. Jokainen jälleenmyyjä tilaa nimittäin osat suoraan Yamahan euroopan varastosta Hollannista ja jos osaa ei sieltä löydy, tilaus siirtyy automaattisesti samantien tehtaalle. Suomalaisella maahantuojalla ei ole millään lailla sormia pelissä tässä välissä, ainoastaan laskuttavat osan jälleenmyyjältä. Hollannista osat tulevat normaalikuljetuksella noin 3 päivässä, pikana noin 1-2 pv. Tehtaalta taas jos tavara löytyy varastosta se ilmestyy tilauksesta noin 1-2 viikon kuluttua riippuen siitä miten sattuu viikonloppuja väliin. Jälkitoimitukset lisäksi tulevat rahtivapaasti jälleenmyyjälle.

    Petri
    Huono selitys, tämä kulminoituu ainoastaan ja vain konekeskon toimintaan. CMS:llä olisi Hollannissa ollut hyllyssä mutta uskoin, ja petyin, että paikallinen maahantuoja olisi asian pystynyt järkevässä ajassa hoitamaan. Kun maahantuonti oli vielä Arwidsonilla homma pelasi edes kohtuullisesti nyt ei mitenkään. Samaan olen törmännyt, saman yrityksen kohdalla Kubotan piendieselien osien saannin kohdalla. Tai oikeastaan siihen ettei niitä saa. Onneksi on Lumikko oy josta Kubotan osat saa viimeistään seuraavksi päiväksi.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 12.11.2012 klo 12:21.
  8. #8
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Huono selitys, tämä kulminoituu ainoastaan ja vain konekeskon toimintaan. CMS:llä olisi Hollannissa ollut hyllyssä mutta uskoin, ja petyin, että paikallinen maahantuoja olisi asian pystynyt järkevässä ajassa hoitamaan. Kun maahantuonti oli vielä Arwidsonilla homma pelasi edes kohtuullisesti nyt ei mitenkään. Samaan olen törmännyt, saman yrityksen kohdalla Kubotan piendieselien osien saannin kohdalla. Tai oikeastaan siihen ettei niitä saa. Onneksi on Lumikko oy josta Kubotan osat saa viimeistään seuraavksi päiväksi.
    Miten ihmeessä tämä Konekeskoon kulminoituu? Mitä Konekesko tässä olisi voinut tehdä, tilata sen osan sulle CMS:ltä? Ei kait se ole suomalaisen maahantuojan tehtävä hankkia osia asiakkaille eurooppalaisilta nettimyyntifirmoilta. Osien tuloprosentti Arwidsonin aikana oli noin 30 % luokkaa, eli joka tilauksesta minkä teit 2/3-osaa jäi jälkitoimitukseen. Nyt kun osat tilataan Hollannista tuo prosentti on yli 95% eli vain 5 % jää enää jälkitoimitukseen. Olen pyörinyt näissä kuvioissa jälleenmyynnin puolella aika pitkään ja nykyisistä maahantuojista Konekesko kuuluu kyllä sinne parhaimpaan päähän. Ymmärrän harmistuksen jos osaa joutuu odottamaan, mutta kannattaisi haukkua ainakin sitten oikeaa puuta jos haukkua haluaa.

    Petri
  9. #9
    Lainaa Pepedro kirjoitti Katso viesti
    Miten ihmeessä tämä Konekeskoon kulminoituu? Mitä Konekesko tässä olisi voinut tehdä, tilata sen osan sulle CMS:ltä? Ei kait se ole suomalaisen maahantuojan tehtävä hankkia osia asiakkaille eurooppalaisilta nettimyyntifirmoilta. Osien tuloprosentti Arwidsonin aikana oli noin 30 % luokkaa, eli joka tilauksesta minkä teit 2/3-osaa jäi jälkitoimitukseen. Nyt kun osat tilataan Hollannista tuo prosentti on yli 95% eli vain 5 % jää enää jälkitoimitukseen. Olen pyörinyt näissä kuvioissa jälleenmyynnin puolella aika pitkään ja nykyisistä maahantuojista Konekesko kuuluu kyllä sinne parhaimpaan päähän. Ymmärrän harmistuksen jos osaa joutuu odottamaan, mutta kannattaisi haukkua ainakin sitten oikeaa puuta jos haukkua haluaa.

    Petri
    Ei konekeskon tavitsekkaan tilailla minulle osia nettikaupoista, kunhan saisivat tilauksen kulkemaan edes oman organisaationsa sisällä. Mutta kun ei. Tiedustellessani jälleenmyyjältä viivästyksen syytä vastaus oli lyhyesti, konekesko. Omat kokemukseni asioinnista työni puolesta konekeskon kanssa tukevat tätä selitystä.

    Ainoa harmitus on etten uskonut omia kokemuksiani ko. yrityksestä.

    Asiahan ei sinänsä ole tärkeä, konekesko voi aivan hyvin jatkaa valitsemallaan tiellä. Myös jälleenmyyjien on hyvä tietää että nykyaikana löytyy muitakin ostokanavia kuin paikallinen kauppias. Saattavat jopa toimia nopeammin, ystävällisemmin ja halvemmalla.
  10. #10
    Onkos BMW maahantuonti siirtynyt BMW AG:lta Konekeskolle ?
    Fireball
  11.  
  12. #11
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Ei konekeskon tavitsekkaan tilailla minulle osia nettikaupoista, kunhan saisivat tilauksen kulkemaan edes oman organisaationsa sisällä. Mutta kun ei. Tiedustellessani jälleenmyyjältä viivästyksen syytä vastaus oli lyhyesti, konekesko. Omat kokemukseni asioinnista työni puolesta konekeskon kanssa tukevat tätä selitystä.

    Ainoa harmitus on etten uskonut omia kokemuksiani ko. yrityksestä.

    Asiahan ei sinänsä ole tärkeä, konekesko voi aivan hyvin jatkaa valitsemallaan tiellä. Myös jälleenmyyjien on hyvä tietää että nykyaikana löytyy muitakin ostokanavia kuin paikallinen kauppias. Saattavat jopa toimia nopeammin, ystävällisemmin ja halvemmalla.
    Jälleenmyyjä on nyt kyllä ilmoittanut väärän syyllisen osan viipymiselle, sillä Konekesko ei edelleenkään toimi kuin laskuttajana, jälleenmyyjä ei tilaa osaa Konekeskolta vaan Yamahalta Hollannin keskusvarastosta, eli Konekesko ei voi mitenkään hidastaa tai jouduttaa tuon osan saantia. Konekeskoa voisit syyttää vasta sitten jos he olisivat tuon tilauksen tehneet, eivätkä ainoastaan laskuttaneet osasta jälleenmyyjää. Jos jotakuta pitäisi osan viipymisestä syyttä niin lähinnä kait Yamahaa. Konekeskon toimintaan Kubotan tai muiden kuin Yamahan osien suhteen en ota kantaa kun en niitä tilaile.

    Petri