Samoin äänet riittäisi varmaan vakionakin, mutta kun siinä koko Akrassa tulee parempi moottorinohjaus (=vääntöä) ja lisäksi Race-moodi niin elektroniikka puuttuu vähemmän ajamiseen, jos niin haluaa.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Myös virkavallan kiinnostus tulee olemaan suurempi tai sitten ei. Kyllä luulisin että moottorinohjaus on ihan kohdallaan myös vakiona. Sen verran kun tuossa sitä ajelutin niin ei kakinut yhtään pienillä kierroksilla , reippailla kierroksilla en kyllä viitsinyt konetta käyttää kun ajoin sen verran oli hiekkaa ja märkää tienpinnalla. Luultavasti vääntöä ja tehoa on jo nyt rajattomasti käytössä.
Ultrafast KTM machine .
Sehän on ihan hyvän näkönen toi Akran sliparikannu. Kannun volyymikin näyttäis olevan sillä tasolla, että tosiaan sellanen bassokas jytinä on tosiasia.
Mun kokemuksella totean, että riittämättömällä vaimentimella jytisee kyllä tyhjäkäynnillä ja ehkä sinne 3000rpm asti. Mut sen jälkeen alkaa "lyömään" läpi saakka ja ääni muuttuu sietämättömäksi paukutukseksi jota ei kestä edes kuski itte. Ja juutuuban videot ei tosiaan anna tästä läpilyövästä metelistä välttämättä mitään käsitystä... Itse hankin aikoinaan Multistradaan Mivv katin poistajan ja Termignonin pienen vaimentimen juuri juutubavideoitten perusteella. Sain systeemit kiinni > kävin kerran ajamassa jonka aikana kävi selväksi et ei tule mittään. Melkeen sama olis ollu ajella ilman vaimenninta.
Toinen kokeiltu juttu on, että mikäli vaimennus suoritetaan kokoonpanolla "volyymiltään riittämätön vaimennin & killeri paikallaan" niin sitä bassokkuutta ei saavuteta myöskään. Killeri kun hoitaa sen bassojen tappamisen yleensä aika hienosti.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Koko Akrassa on keskipönttö, jonka luulisi vaimentavan sopivasti ja bassoa jättäen. Käyrät on upean näköiset. Mutta vaimennin olisi aivan hyvin voinut olla 5-10 cm pitempi. Akra on yleensä aika hiljainen, mutta totta on että liian äänekäs ei ole hyvä. Onkohan missään ollut vielä dynokäyrää sliparilla tai koko putkella?
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
On varmaan myös noin mutta luulenpa että väännöt ja tehot riittää suurimmalle osalle 99 % kuskeista . Sitä ei täällä varmaan moni tiedä minkälainen tuo on oikeasti kun sitä ajaa ja tarvitseeko sitä katu ja osittaisessa ratakäytössä säätää rataa varten . Itse kyllä odottaisin että olisin ajanut sillä ainakin muutaman tuhannenkilsan verran ennen kuin alkaisin sitä säätää rata suuntaan.
Ultrafast KTM machine .
Minulla oli ennen 1190 Adventure jossa oli tuo akran pönttö ja sitä ei ääniltään oikein edes erottanut alkuperäisestä ainakaan kypärän sisällä. Samoin kun sitä karttaa ei tarvinnut vaihtaa niin ulkonäkö oli se ainoa todellinen ero. Tähän uuteen dukeen tilasin sen kokorännin koska en halua maksaa pelkästä ulkonäöstä.
SD1290Adv1190RC-8
Tässä kohtaa on taas hyvä raapustaa vaikka ruutupaperin reunaan......
jos aukeis helpommin....
Että montako sekuntia, kuinka usein ja missä.....
kadulla/tiellä.....
juu, ei mennä vaan kraana auki, vaan mennään
kraana auki yli 150 rwhp tehoilla.
Taitaa olla yksi lysti, onko elektroniikkaa enemmän vai vähemmän.
Toisaalta.... jos sitä on paljon, ei ole sitten ihan niin tarkkaa vaikka
pata ei oliskaan ihan tikissään.... ei nousisi "pulssille" kauniisti
ja laulaisi siellä kuin tuomiopäivän pasuuna.
Runttaa vaan raa-asti elektroniikkaa vasten, löylyä kyllä riittää.....
niin kadulle kuin kerhopäiville.
Vaikka totuus ei löydy (markkinamiesten jutuista huolimatta) kaurapuurosta,
sitä totuutta kannattaa Beastinkin kohdalla etsiä siltä alueelta ja kuormituksilta
joita normaali kuolevainen käyttää..... hieman kiireisempänäkin.
Taitaa moni kuitenkin mielummin valita hyvän näppituntuman hienoon ja hienosti
toimivaan koneeseen..... kuin että linttaa "eteenpäin-vivun alas hienosti toimivan
boxin kyljestä ja istuu kyydissä" ?![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Täällä on taas kovaa vauhtia menossa puurot ja vellit sekaisin. Se kierroslukualue, jolle nuo saastemääräykset osuvat pahiten (kaikissa pyörissä) on tossa 3-5krpm paikkeilla, eli juurikin sillä kierrosluvulla, joka on arkiajossa hyvinkin usein käytössä. Huippuväännön tai -tehon kierrosluvulla noilla päästömääräyksillä on huomattavasti pienempi merkitys. En epäile hetkeäkään, etteikö tässä mopossa voimaa olisi jo vakiona tarpeeksi, mutta varsinkin rata-ajoa varten käytännössä mikä tahansa pyörä kyllä vaatii säädättämisen, että moottoriin saadaan lisää ajettavuutta tai ainakin vähintään poistettua laihan vakioseoksen aiheuttamaa kulmikkuutta. On nimittäin aika ikävää jos pitkän moottorijarrun jälkeen romut tontissa kaasua avatessa kone empii hetken ennen kuin mitään tapahtuu.
Edit. Katuajeluissa ei nyt ole niin väliä jos kone karvan empii tai jopa ajoittain nykii jollain kierrosluvulla, mutta radalla sitten moottorin pitää pelata kuin ajatus.
Superbike #7
+1 Nitroukselle.
Yleensäkin isot twinit on haastavia saada ajettavaksi saastenormien mukaan. Kun vähän annetaan vapauksia putkiston ja moottorinohjauksen suhteen niin moottorista saa ajettavamman ja paremmin toimivamman kuin vakiona. Tuskin se vakionakaan huono on, mutta paranee kun kierretään saastenormit ja muut rajoitteet race use only -osilla.
Vähän off topic, mutta passaa edellisiin viesteihin. http://www.asphaltandrubber.com/colu...rky-throttles/
We expect modern bikes to have smooth and accurate throttle response; but in fact throttle response is worse these days compared to carburettors of old. Why? In one word – Emissions.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Ihmettelen miksi pitäisi olla pidempi 5-10 cm . Ei ainakaan tyyliä paranna.
Myös minulla oli tuo 1190 adventure akranpöntöllä ja ei siinä äänet juuri voimistunut mutta paremman kuuloiseksi kylläkin. Tuo putkisto oli kumminkin aikalailla erilainen verrattuna SDR:n putkistoon. Voi tulla myös jälkikäteen kalliiksi hankinnaksi tuo kokoränni 1290 SDR:ään.
Veikkaanpa että SDR ei emmi ollenkaan kun ei tuo Advekaan empinyt oikeastaan millään kierrosalueella eli ei nykinyt niin että sitä olisi huomannut .
Se nyt tässä ihmetyttää kun monet on tietävinään että tämä SDR:n kone vaatii lähes välitöntä säätämistä ennen kuin mopolla on ajettu metriäkään, tuskin tarvitsee mutta säädetään sitten jos tarvitsee.
Moniko tästä porukasta on edes ajanut tai omistanut tuota 1190 adventurea tai rc 8 jos joku vertaa 990 konetta näihin niin on aika lailla hakoteillä. Viitatkaa ne monet jotka ovat ajaneet 1290 SDR:ää, ei varmaan moni mutta minä olen ja peräti muutaman sadan metrin matkaneikä pykinyt tai muutenkaan nykinyt.
Ultrafast KTM machine .
Ei väliä vaikka olisit ajanut sillä koko viime kesän, asia ei sillä miksikään muutu... Uskon kyllä että toimii vakiona aivan ok eikä pyki tai nyki isommin. Siltikin se insinööri on joutunut tappamaan sen koneen, muuten ei päästöistä läpi mennä. Se että kokoputkella ja säädöllä sen koneen saa aivan eri tavalla hereille on vaan raaka tosiasia. KTM:n insinöörikään ei sille mitään mahda...
Siinä mielessä olen eri mieltä Nitrouksen kanssa, että kunhan kone on säädöissään, niin perus SD-kuski siitä saa ne parhaat kiksit irti juurikin siellä kadulla, ei ratapäivien keskiryhmässä körötellessä, kunnon ratahomot sitten tietysti erikseen. Tottahan toki silloin jos tuo kotka vakiona on oikeasti nykivä ja kaasuunvaste on huono, niin kyllä sitä kunnollista vastetta kaipaa varmasti jokainen katukuskikin siellä rajalla. Siis juurikin kaasuun vastaavuutta, eikä niinkään lisääntynyttä tehoa ja vääntöä koko kierrosalueelle ja varsinkin alemmas, joka tulee lisääntymään varmasti vielä kohtuu radikaalisti kunhan ahdistukset ovat poissa ja kone säädöissä. Ja kadullahan se lisääkin sitten hauskuuskerrointa potenssiin kymmenen, radalla tuon kottaraisen vääntö ja teho vakionakin on varmasti vähintään riittävä melko monen tulevan omistajan taidoille.
Kyllähän nykypäivän pyörät ovat täysin vakiona aivan umpisurkeita ajettavia kadulla pitkillä välityksillä ja ponnettomilla ja kuoppaisilla keskirekistereillä.
Supermoto
Eipä ole edes -11 SDR 990:ssä mitään pykimisiä saati kaasuvasteongelmia sellaisenakaan...
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Niin tämähän on ilmeisimmin ongelma jaappanilaispyörissä....niin. Käy keväällä koeajamassa tuo 1290 niin voit yllättyä. No, oikeesti voihan niistä säätämisistä olla hyötyä mutta kyllä sitä olisi hyvä kyllä ajaa jonkin verran ennen kuin säätötoimia eri asia sitten tuo kokoränni kun siihen tulee tehtaan säädöt. Mutta tuskin nekään on riittävät kun oikein ruvetaan säätämään.
Ultrafast KTM machine .
No,ei sun pyörässä ollukkaan kun siinä on akran alkukäyrä ja devilit ännkäreinä niin varmasti hengitti. Vakio putkistolla se mun entinen SMR kyllä oli vähän sellainen nykinyki pienillä kierroksilla ja pykälää liian isolla vaihteella ajaessa ja sekin muuttui huomattavasti paremmaksi remuksen pöntöillä.
Ultrafast KTM machine .
Yleensä kaikki pyörät paranee kun vähän säätää päästörajoista ohi. Tässä tapauksessa on vielä V2, jossa vaikutus voi olla isompi kuin nelosissa. Sitten tehdas vielä lupaa 12-15 hv lähteestä riippuen (?) lisää. En muista mistä pyörästä putken vaihdolla luvataan samoja tehonlisäyksiä varsinkaan tehtaalta. Eikä mikään pyörä ole vakiosta huonontunut kun muutetaan päästörajasäädöistä pois.
Siis uskon, että beast toimii aivan hyvin vaikkei nyt välttämättä kovin beast olekaan vakiona. Suurimmalle osalle kuin minullekin riittäisi aivan hyvin. Mutta kun siinä on tarjolla niin paljon enemmän miksei sitä ottaisi? Sliparissa ei minusta tarjota oikeastaan mitään. Koko Akrassa painoa pois, uudet kartat, putsari, sars vai mikä lie pois, race moodi, huippukauniit hitsit, titaanin värjäytyminen siniseksi, jne. Pakko saada, kunhan saisi sen pyöränkin jo.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Ei se kone mielestäni välitöntä säätämistä tarvitse.
Poikkeaa kyllä olennaisesti vanhasta SD:stä, ero on vähintään yhtä iso kuin vanhan 990 Adven ja 1190 Adven välillä. Eli V2-koneeksi toimii kyllä äärimmäisen hienosti, vanhan mallin SD-kuskien mielestä ehkä jopa liiankin.
Tehtaan edustajien mukaan on hierottu todella hartaasti noita osakaasualueita, ja sen huomaa pyörää ajaessa. Paljon sivistyneempi kuin vanha SD, käytännössä toimivan polttoaineen suihkutuksen ja kaasuun reagoinnin ansiosta huomattavasti parempi ajaa ja hyödyntää suorituskykyä, mutta pettymys sille, joka odottaa että saman tyylinen kuin vanha mutta +50 hv ja +40% vääntöä.
Radalla "Racekit"-versio tuntui selvästi terävämmältä, kun vakiota ja terästettyä sai samalla radalla peräkkäin kokeilla. Vertailua vaikeutti se, että Racekit piti sisällään myös jousituskilkkeet, toisen jalkatappisarjan jne. eli käytännössä koko ajofiilis oli erilainen.
Kaikki ajamani pyörät on parantuneet putkenvaihdolla, jos säätyöt on sen jälkeen tehty asiantuntemuksella. Joten ei 1290 varmaankaan tee poikkeusta. Kuinka suuri ja kuinka tarpeellinen se muutos sitten on, niin sen jokainen saa päättää itse (tai lompakko sanelee).
Parin päivän ajokokemuksen perusteella (noin 500km maantiellä + 4 x 5 kierrosta Ascarin radalla) ainoa "pettymys" oli se, että "Sport"-mode oli hierottu tuntumaltaan aika lähelle "Street"-modea. Varmaan tehty turvallisuussyistä, ja plugilla sen kai jatkossa pystyy ohittamaan...
Hieno kampe! Ymmärrän KTM-uskovaisten innostuksen, joskaan ei kilpailijoiden uudet mallitkaan ihan hirveen huonoja ole. Mun mielestä kannattaa koeajaa eri vaihtoehtoja ja valita se joka saa oman hymyn leveimmäksi.
Kadulle:
Bimota SB6
BMW K1200S
Suzuki GSX1300R T Sawon Woima 527,5hv 503,8Nm 390,7km/h
Radalle:
Yamaha R6R Superstock
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Vakiossa kaikki kolme modea: Sport, Street ja Rain. Näin ainakin 0-sarjan koeajopyörissä ja näin myös kerrottiin.
Radan pinta oli todella tasainen, siellä ei ainakaan pintakovalta tuntunut. Joten vastaan että noista vaihtoehdoista herkkä.
edit. Edellä oleva kommentti sillä varauksella, että joskus pyörävalmistajat tekevät vielä hienosäätöjä jousitukseen koeajopyörien valmistuksen jälkeen ennen kuin varsinainen tuotanto alkaa.
Kadulle:
Bimota SB6
BMW K1200S
Suzuki GSX1300R T Sawon Woima 527,5hv 503,8Nm 390,7km/h
Radalle:
Yamaha R6R Superstock
Uusimmassa Performance Bikesissa oli taas koeajosettiä, tällä kertaa yllättäen sateisessa Englannissa![]()
Ensi kuun loppuilla tulevassa mp-mailmassa on Tuono, Beast, triple speed testissä
Edit laitettaan kuvaa mailmalta. Kyllä se on hieno
![]()
Viimeksi muokannut: Husky510; 21.02.2014 klo 16:22.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Vähän päivitystä varusteluun, vaikka pyörää en ole vielä saanutkaan:
Hiilikuitua hfcarbon.de
Kohtuuedullisia ja minun makuun näyttävämpää kiiltävää hiilikuitua. Tilasin (ja tulivat jo kotiinkin) etulokarin, takahuggerin+ketjusuojan, tankin päälle tulevan osan ja virtalukon ympäryksen.
Race WP kit gl-suspension.de
Kirjoitin mailia 1290 alkuperäisen ja myös Race alustan säätäneen Andi Vogtin kanssa. Kehui Race kittiä herkemmäksi ja huomattavasti paremmaksi kuin alkuperäistä joka käyttöön. Olivat testanneet race kittiä myös huonoilla teillä kadulla ja säätöalue on todella laaja. Lupasi säätää perusasetuksen minun painolle ja 90% katuajoon sopivaksi. Eteen mukaan tulee kolmet jouset. Paketin hinta kotiin kuljetettuna ja öljy mukana oli 3266 Eur. Toimitusaika on venynyt 4-6 viikkoon. Pitihän se tilata.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Saatavat istua tai sitten ei, nuo hfcarbonin osat. Itse tilasin loputkin Akran hiilikuitu vermeet etulokarin lisäksi eli kaikki mitä oli saatavilla kotarin power partseissa ja jotain muuta kilkettä siihen lisäksi. Alustaan en koske ennen kuin olen ajanut , mutta varmasti hyvä on tuo race kitti .
Ultrafast KTM machine .