Rupesin tässä funtsaamaan kun aikoinaan mulla oli kawasaki H1 500 jossa vaihteisto toimi niin että vapaa alhaalla ja muut senkun polki ylöspäin 1,2,etc .Mikä järki tässä 1 alhaalla,vapaa,2,3 etc ?Tätä versiota nykyään on kaikissa,vanhassa jotenkin selkeempi järjestys.Perusteluja![]()
Järjestä en tiedä, mutta harvinainen se Mach III vaihdekaavio oli aikoinaan. Silloin ja aiemminkin oli muissa pyörissä normaali ykkönen alas ja loput ylös. En yhtäkkiä muista mikä muu merkki olisi käyttänyt samaa kaikki ylös-järjestystä, vaikka varmaan niitäkin on..
Pääsisipä vielä joskus kokeilemaan naulalaatikkoa (yksi ko. mopon lempinimistä)![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 06.11.2012 klo 14:35.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
On tuossa nykyisessä kaaviossa ainakin se hyvä puoli, ettei vahingossa potkaise vapaalle niin helposti.
Superbike #7
100-kuutioisessa Kawassa oli sama järjestys...vapaa löytyi helposti, kun muuten ei laatikko niin sujuva ollut.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Varmaankin siitä johtuen juuri, ettei ykköselle vaihtaessa potki vahingossa vapaalle. Cruisailessa sillä nyt niin väliä, mutta varsinkin radalla tuollainen olisi todella kiusallista. Tosin aika harvoin tuota ykköstä tulee radalla käytettyä.
Tämä vain veikkaus, mut koska joka vaihten välissä laatikko käy vapaalla, niin käytännöllisintä myös sijoittaa "käyttö vapaa" vaihteiden väliin![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"