Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
    Pyörä on tallissa odottamassa ensi kesää ja uusia seikkailuja! Joten nyt on siis aika alkaa suunnitteleen ensi kesän lomareissua.

Haaveena tehdä 1-2 viikon reissu kaverin kans kahdella pyörällä. kotimaata tuli kierrettyä tänä kesänä ja vähän ehti ruotsin puolella käymään.

Ensi kesän reissu on tarkoitus tehdä pääpiirteittäin näin:

Oulu-Helsinki-Tukholma-Haaparanta-Oulu

Ja homman nimi on se että tämä kesä oli mun elämäni ensimmäinen motoristi kesä. eli kokemusta on yhdeltä kesältä. kilometrejä tuli tasan 10000km.

Kysymyksiä siis riittää:

Onko jotain erityistä mitä täytyy ottaa huomioon jos tuollaisen reissun tekee?
    Ajetaan siis etelä ruotsista haaparantaan...kokemuksia mukavista reiteistä otetaan ilolla vastaan.
    Samoin yöpaikka kokemuksia olis kiva kuulla.

Uskoisin että ihan tällaiset perusasiat on kunnossa eli pyörät pitää olla kunnossa ja työkaluja matkassa...ja vakuutukset niin pyörällä kuin itselläkin kunnossa.

jos on joku valmis ketju jossa on tarinaa ja yleistä juttua ruotsista niin kertokaa. ja tiedän että olen aika ajoissa liikenteessä mut hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

kiitos ja anteeksi
    Honda Varadero -01
    ex:Suzuki GSX 600F -98
    ex:Yamaha TZR 125 -91
    Tukholma-Haaparanta on melkein yhtä tylsää, kuin Tuhkolma-Göteborgin väli. Jos ei lähde rannasta lännemmäksi koukkimaan, ei tuo väli tuo kyllä suurtakaan riemua. Ja jos sinne lännemmäksi lähtee, niin matkaa tulee helposti tuplat. Ei meinaan ole kovin montaa tietä valittavana pohjoisen suuntaan. Itse en kyllä lähtisi tuolle reissulle. Parissa viikossa ehtisi jo koukkaamaan Norjan puolellakin, ja siellä on jo hieman eri maisemat.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
    Lainaa Sjuggen kirjoitti Katso viesti
    Tukholma-Haaparanta on melkein yhtä tylsää, kuin Tuhkolma-Göteborgin väli. .....
    ...joo jos haluaa katsella suorilla teillä tasaista havumetsää kummallakin puolella koko reissun niin tosiaan ja se Oulu-Helsinki-väli samaa sarjaa.

Jos Oulusta lähtee, ja haluaa ekalle ulkomaanreissulle kyllä kai sitten kannattaa vetää tuskallisena siirtymänä kerralla ja suoraan sieltä Haaparannasta etelään. Etelä-Ruotsissa on oikein mukava pyöriä viikko, Skånessa on jo ihan erilaisia maisemia. Edullista majoitusta on tarjolla vaikka kuinka.

Tietty jos Oulun poijjille laivamatkakin on eksotiikkaa, niin sit tietty kotimaan etelän kautta, miksei sitten takasin päin. Naantali-Kapellskär on halvempi, eikä tarvis taiteilla Tukholman ruuhkissa.
    Ja jos Oulusta tulee etelään kotomaassa niin kannattaa sitten ajella vähän näitä loistavia kotimaan mutkateitä, mitä täällä etelässä kyllä riittää!

Mutta jos vaan sää suosii ja valmiiksi on jo noin pohjoisessa niin Kiirunasta Norjaan ja sieltä alas rannikon maisematietä antaa huomattavasti näyttävämpää katsottavaa. Åre-Uumaja ylös kohti kotia on sitten se tylsä legi.

Toki Norja on kallis ja sen arvoinen vain jos ei sada.
    Skåne on aika säävarma vaihtoehto.
    ...
    Lainaa Sjuggen kirjoitti Katso viesti
    Tukholma-Haaparanta on melkein yhtä tylsää, kuin Tuhkolma-Göteborgin väli. Jos ei lähde rannasta lännemmäksi koukkimaan, ei tuo väli tuo kyllä suurtakaan riemua. Ja jos sinne lännemmäksi lähtee, niin matkaa tulee helposti tuplat. Ei meinaan ole kovin montaa tietä valittavana pohjoisen suuntaan. Itse en kyllä lähtisi tuolle reissulle. Parissa viikossa ehtisi jo koukkaamaan Norjan puolellakin, ja siellä on jo hieman eri maisemat.
    Itse asiassa högakusten eli n. Sundsvall-Uumajan eteläpuolelle on ihan kaunista seutua mutta Suomessa sangen väheksyttyä. Örnsköldvikin keskusta on hieno. Etelästä kun lähtee Tukholmasta ei kannata suunnata Uppsalan/Gävlen suuntaan vaan Västeråsiin ja sieltä vaikka Falunin ja Moran kautta Sundsvalliin. Ja Uumajasta taas sisemmälle vaikka Lyckselen/Vindelnin kautta kohti Advidsjauria ja sieltä E45:sta Jällivaaran kautta Torniota kohti.
    Majoituksia olen ainakin itse läytänyt kesäaikana ihen hyvin leirintäalueista hotelleihin, hinnat vaan saa tingattua etukäteen selkeästi alemmaksi.
    Muuten pohjoismaissa matkaillessa ei tarvitse huolehtia mistään erikoisemmasta vakuutustenkaan puolesta.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Itse asiassa högakusten eli n. Sundsvall-Uumajan eteläpuolelle on ihan kaunista seutua mutta Suomessa sangen väheksyttyä. Örnsköldvikin keskusta on hieno. Etelästä kun lähtee Tukholmasta ei kannata suunnata Uppsalan/Gävlen suuntaan vaan Västeråsiin ja sieltä vaikka Falunin ja Moran kautta Sundsvalliin. Ja Uumajasta taas sisemmälle vaikka Lyckselen/Vindelnin kautta kohti Advidsjauria ja sieltä E45:sta Jällivaaran kautta Torniota kohti.
    Majoituksia olen ainakin itse läytänyt kesäaikana ihen hyvin leirintäalueista hotelleihin, hinnat vaan saa tingattua etukäteen selkeästi alemmaksi.
    Muuten pohjoismaissa matkaillessa ei tarvitse huolehtia mistään erikoisemmasta vakuutustenkaan puolesta.
    Höga Kusten on hienoa seutua. Monta kertaa siellä autolla liikenteessä, vaan ei hajuakaan millaisia mutkapätkiä tarjolla (paitsi eikös siellä ollut jokin moottorirata Sundsvallista pohjoiseen )

Reissuun lähtijälle: Panostakaa siihen reitinsuunnitteluun. Mitä sitä mopoa raastamaan pitkin E4:sta. Menee bensarahat hukkaan.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
    Olen joskus itsekin miettinyt Ruotsissa kiertelyä. Useimmat taitavat ajaa kuitenkin läpi kohti Norjan maisemia. Itsestäni olen tosin huomannut että kun reissaa hyvien kavereiden kanssa niin ei ole juurikaan merkitystä sillä maisemalla. Kun sivupeilistä näkyy kaveri ja mieleen hiipii ajatus illalla muutamasta oluesta kivalla leirintäalueella niin tajuaa että se matkanteko on se tärkein, ei täydellisesti ajettu mutka. Käy heittämässä kierros ja kirjoita siitä sitten tarina matkakertomuksiin.

Itse kyllä jos asuisin Oulussa niin suuntaisin kohti pohjoista Trömsöön sekä Nordkappiin/Lofooteille.
    Suzuki DL650 V-Strom -18
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Lainaa Lauri12 kirjoitti Katso viesti
    Pyörä on tallissa odottamassa ensi kesää ja uusia seikkailuja! Joten nyt on siis aika alkaa suunnitteleen ensi kesän lomareissua.

Haaveena tehdä 1-2 viikon reissu kaverin kans kahdella pyörällä. kotimaata tuli kierrettyä tänä kesänä ja vähän ehti ruotsin puolella käymään.

Ensi kesän reissu on tarkoitus tehdä pääpiirteittäin näin:

Oulu-Helsinki-Tukholma-Haaparanta-Oulu

Ja homman nimi on se että tämä kesä oli mun elämäni ensimmäinen motoristi kesä. eli kokemusta on yhdeltä kesältä. kilometrejä tuli tasan 10000km.

Kysymyksiä siis riittää:

Onko jotain erityistä mitä täytyy ottaa huomioon jos tuollaisen reissun tekee?
    Ajetaan siis etelä ruotsista haaparantaan...kokemuksia mukavista reiteistä otetaan ilolla vastaan.
    Samoin yöpaikka kokemuksia olis kiva kuulla.

Uskoisin että ihan tällaiset perusasiat on kunnossa eli pyörät pitää olla kunnossa ja työkaluja matkassa...ja vakuutukset niin pyörällä kuin itselläkin kunnossa.

jos on joku valmis ketju jossa on tarinaa ja yleistä juttua ruotsista niin kertokaa. ja tiedän että olen aika ajoissa liikenteessä mut hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

kiitos ja anteeksi
    Itte kun ajelen täällä, niin ohjelmoin naviin auton sijasta moottoripyörän. Välttelee silloin noita moottoriteitä, ja etsii kaikki mukavat "pikkutiet". Näkee paljon enemmin, ja tiet kuitenkin hyvä kuntoisia, ja mikä parasta ei niin paljon auto liikennettä jäämässä jalkoihin.
    Joku tuossa mainitsi tuon Naantali-Kapellskärin laivalinjan. Ei oo liikennöity enää muutamaan vuoteen, ainakaan vikingin toimesta.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed

"Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
    Ainakin tuossa kesällä vielä Finnlines liikennöi Kapellskär<->Naantali linjaa. Tulin siitä takaisin reissusta.
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
    Skåne on hienoa seutua, hommaa vaikka semmonen MC-Skånekartan, siinä on monta erilaista reittiä ympäri aluetta.
    Ja Taalainmaa on kanssa ihan kivaa paikkaa, hyväkuntoisia pikkuteitä ja Moran lähellä Sollerön saaren leirintäalue on hauskassa paikassa. Suosittelen hommaamaan leirintäaluekortin, sitä kysyttiin aika monesti. Ruotsissa julkaistaan melko kattavaa leirintäaluekirjasta, siinä on hinnat ja puhelinnumerot, kannattaa soitella vaikka samana päivänä kun suunnilleen on tiedossa mihin asti meinaa ajaa.
    Viimeksi muokannut: Kerma; 28.10.2012 klo 22:16.
    Everything I'd really like to do is either illegal, immoral or fattening.
    Tehkääpä kuulkaa näin: Oulusta Vaasaan, ja sieltä laivalla uumajaan (edellyttäen että reitti vielä seilataan). Uumajasta ajelette Trondheimiin, se on päivän matka jos pääsee aamusta satulaan. Trondheimistä Mo I Ranaan, ja sieltä sitten joko pohjoista, tai itää kohti aikataulusta riippuen. Narvik tai Haaparanta suuntana.
    Hajapusanisti
    Ehdottomasti Norjaan kannattaa mennä, Ruotsissa ei kyllä ole muuta nähtävää kuin sitä havumetsää...
    Trondheimistä etelään on Norjan parhaat maisemat mutta jos aristelee neulansilmä mutkia niin toinen vaihtoehto on Pohjois-Norja, sielä on suorempaa tietä mutta komeita vuonomaisemia.
    Oman ensimmäisen ulkomaanreissun mopolla tein tuonne pohjois-Norjaan ja seuraavana kesänä kävin katsomassa keski-Norjan.
    Pohjoiseen jos menee niin kannattaa sisällytää Lofootit reitille.
    BMW f650 Gs Dakar -01---> BMW F 800 Gs -08
    ^^ RG Line näyttäisi vieläkin liikennöivän Uumaja-Vaasaa. (http://www.rgline.fi/).

Muuten tämä ketju on hieman ihmeellinen, aloittaja kysyy selvästi vinkkejä Ruåttin läpi ajoon ja puolet kertoo eri reiteistä Norjassa..
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
    maps.nokia.com osoittautui loppukesästä varsin hyväksi saitiksi. Siellä saa moottoritiet suljettua pois reittisuunnittelusta

Ihan vaan vinkiksi jossei tykkää isoja teitä posotella Ja jos vielä löytyy nokian luuri taskusta jossa navigointi niin tuon retinhän saa suoraan pc:llä suunnitella ja sitten avata luurissa
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
    Kiitos vastauksista ja ehdotuksista!

Aika monta kommenttia kehu norjaa...vois olla ihan paikallaan miettiä sitäki. tosin siitä tulis heti pitempi reissu mut katsotaan.

kiitosta vain
    Honda Varadero -01
    ex:Suzuki GSX 600F -98
    ex:Yamaha TZR 125 -91
    Reittisuunnittelussa suosittelen lämpimästi harrastamaan googlemapsia ja erityisesti sen Streetview -toimintoa. Näkee sitten aika tarkkaan minkälaisissa maisemissa reitti kulkee.

Hyppyyttää vaan ukkoa paikasta toiseen ja katselee maisemia.

Tässä pari suht tyypillistä maisemaa eri reiteiltä, toki muunlaisiakin matkain varrella on, ja juuri niitä voi katsella sieltä täältä streetviewllä.

Pohjois-Ruotsi:
    http://goo.gl/maps/ECrDf

Keski-Norja
    http://goo.gl/maps/OKQG0

Tosiasia kuitenkin Ruotsin suhteen on, että vasta reilusti Tukholman eteläpuolella havupuuvyöhyke pääasiallisesti päättyy, ja maisemat alkavat merkittävästi erota suomalaisista. Ja sehän se aina on kuitenkin lomareissussa jotenkin kiva juttu.

PS. Oulusta käsin tuo Narvik-Trondheim -väli Norjassa tekee about 3tkm kiekan, ei missään nimessä ole hirveästi jos aikaa on jopa pari viikkoa. (= täältä etelästä käsin 4,5tkm, kokemuksella 9pvää)
    ...
    Jos aikaa on se 1-2vk niin ehdottomasti (mun mielestä) Norjan kautta. On meinaani maisemat hieman eri luokkaa kuin Suomi-Ruotsi linjoilla.
    Eikä se Norja niin kallis (edelleen mun mielestä) ollu kuin yleisesti pelotellaan. Toki jos on pakko käydä baareissa, ja ravintoloissa niin sitten taatusti maksaa.
    Etelä norjassa kun pyörähtää Trodheim-Bergen-Oslo suunnilla niin maisemat on ainakin

Tossa esim. RAAKA reitti, takas sit Ruotsin/Suomen rannikkoa pitkin..

http://goo.gl/maps/R8PbZ
    Lainaa Juhis kirjoitti Katso viesti
    Jos aikaa on se 1-2vk niin ehdottomasti (mun mielestä) Norjan kautta. On meinaani maisemat hieman eri luokkaa kuin Suomi-Ruotsi linjoilla.
    Eikä se Norja niin kallis (edelleen mun mielestä) ollu kuin yleisesti pelotellaan. Toki jos on pakko käydä baareissa, ja ravintoloissa niin sitten taatusti maksaa.
    Etelä norjassa kun pyörähtää Trodheim-Bergen-Oslo suunnilla niin maisemat on ainakin

Tossa esim. RAAKA reitti, takas sit Ruotsin/Suomen rannikkoa pitkin..

http://goo.gl/maps/R8PbZ
    Tossa vähän viritettynä. Tylsää väli pohjoisesta Uumajaan

http://goo.gl/maps/ZUdcC
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Onko kenelläkään kokemusta paahtaa autojunalla niin pohjoiseen lappia kuin pääsee ja käyttää säästetty aika ajamiseen joko ruattissa tai norjassa.

Esim. 2vk on lyhyt aika mopoilla jos sinä aikana pitäisi ajaa suomi edes takaisin päästä päähän. Jos junalla menis sen toisen vedon niin jäisi aikaa tulla vaikka suomea alas itselle hieman tuntematonta itä-rajaa pitkin.
    Itse lähtisin Oulusta haaparantaan ja 4 alas luleå asti ja luleån eteläpuolelta lähtee 94 Älvsbyhyn josta jatkaa
    Arvidsjauriin ja siitä 45 Göteboriin asti.
    Göteborista leikkaa vapaasti etelä Ruotsin poikki itä Skåneen jossa pyörii vähän aikaa siellä on paljon pikku mutka teitä ja kun kyllästyy niin 22 takaisin ylöspäin Norrköpingiin ja ylös Tukholmaan ja laivalla yli Helsinkiin että ennättää vetää kännit ja selvitä ajokuntoon.
    Kyllähän tuossa pariviikkoa saa tuhraantumaan ja muutaman euron.
    Ps täällä on pakko katella havupuita koska ei palmut kasva mutta Skånessa on isoja poppeli sekä vaahtera metsiä jos havupuut v....taa-
    "Elä täysillä ja kuole onnellisesti"
  20.  
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Diesel kirjoitti Katso viesti
    Onko kenelläkään kokemusta paahtaa autojunalla niin pohjoiseen lappia kuin pääsee ja käyttää säästetty aika ajamiseen joko ruattissa tai norjassa.

Esim. 2vk on lyhyt aika mopoilla jos sinä aikana pitäisi ajaa suomi edes takaisin päästä päähän. Jos junalla menis sen toisen vedon niin jäisi aikaa tulla vaikka suomea alas itselle hieman tuntematonta itä-rajaa pitkin.
    On vaan VR:n hinnoitellu perseest, ku niitten miellest on ihan reiluu perii prätkäst sama hinta ku autosta
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"