Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
    Onko kukaan väsännyt itse tiedonkeruujärjestelmiä pyörään? Tietysti jostain superbiketallista saisi pyörän hinnalla kaksikin anturia, mutta tässä tapauksessa ainoastaan halvin on kyllin hyvää.

Esim kiihtyvyysmittarit ja gyrot alkavat olla niin halpoja, että niitä yhdistelemällä voisi saada hyvinkin kattavan tiedonkeruujärjestelmän melko edullisesti:

http://nodna.de/Acceleration-Tilt-Direction

S1000RR-päivitys pyörään, eli gyrot ja kiihtyvyysmittarit maksaisivat yhteensä 35 euroa ja painaisivat 0.9 grammaa:

http://nodna.de/IMU-Gyro-Compass-Accelerometer

http://nodna.de/MinIMU-9-Gyro-v2-Accelerometer-Compass

Kuka kokeilee vai onko jo kokeillut?
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Onhan tuota jotain tullut väsäiltyä.

Noin yleisellä tasolla tuo anturointi on ehkä se pienin ongelma. Seuraava ongelma on sitten sen anturitiedon lukeminen ja tallentaminen jonnekin. Ehkä olennaisimmasta päästä oleva kysymys onkin sitten sen tallennetun tiedon esittäminen ja käyttö niin, että sillä on jotain käyttöäkin. Tähän viimeisimpään sitten liittyy olennaisesti sopivan anturi/mittauskokonaisuuden valitseminen. Tarkoitan siis, että esim. pelkät gyro- ja kiihtyvyysanturilukemat eivät välttämättä paljoa lämmitä, pitää olla jotain muutakin dataa ennen kuin niistä pystyy päättelemään juuri mitään.

Omissa puuhasteluissa tuo tiedonkeruu on tullut lähinnä moottorinohjauksen sivutuotteena. Tähän mennessä on tullut keskityttyä pääosin moottorin parametrien ihmettelemiseen, mutta nyt olisi työn alla IO-laajennus, jolla pääsee lukemaan vähän enemmänkin juttuja. 3-akselinen kiihtyvyysmittaus nyt ainakin olisi tulossa, mahdollisesti myös takarenkaan pyörimisnopeutta, vaihdetietoa, GPS-dataa jne. Katsotaan mitä nyt jaksaa kiinni kytkeä.
    Arttu
    Lainaa ArttuH kirjoitti Katso viesti
    Onhan tuota jotain tullut väsäiltyä.

Noin yleisellä tasolla tuo anturointi on ehkä se pienin ongelma. Seuraava ongelma on sitten sen anturitiedon lukeminen ja tallentaminen jonnekin. Ehkä olennaisimmasta päästä oleva kysymys onkin sitten sen tallennetun tiedon esittäminen ja käyttö niin, että sillä on jotain käyttöäkin. Tähän viimeisimpään sitten liittyy olennaisesti sopivan anturi/mittauskokonaisuuden valitseminen. Tarkoitan siis, että esim. pelkät gyro- ja kiihtyvyysanturilukemat eivät välttämättä paljoa lämmitä, pitää olla jotain muutakin dataa ennen kuin niistä pystyy päättelemään juuri mitään.

Omissa puuhasteluissa tuo tiedonkeruu on tullut lähinnä moottorinohjauksen sivutuotteena. Tähän mennessä on tullut keskityttyä pääosin moottorin parametrien ihmettelemiseen, mutta nyt olisi työn alla IO-laajennus, jolla pääsee lukemaan vähän enemmänkin juttuja. 3-akselinen kiihtyvyysmittaus nyt ainakin olisi tulossa, mahdollisesti myös takarenkaan pyörimisnopeutta, vaihdetietoa, GPS-dataa jne. Katsotaan mitä nyt jaksaa kiinni kytkeä.
    Halvalla kiihtyvyysanturilla voisi olla mahdollista korvata jossain määrin jousituksen asema-anturia; kun 1-akselinen anturi on pyörännavassa kiinni niin, että se osoittaa joustoliikkeen suuntaan, se kertoo jollain tarkkuudella myös joustoliikkeen suuruuden. Mielenkiintoinen tieto on myös se, miten etu- ja takarenkaan kiihtyvyydet eroavat toisistaan ja pyörän rungon kiihtyvyydestä (saa säädettyä jousituksen toimimaan paremmin kuopissa ja muutenkin).
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Halvalla kiihtyvyysanturilla voisi olla mahdollista korvata jossain määrin jousituksen asema-anturia; kun 1-akselinen anturi on pyörännavassa kiinni niin, että se osoittaa joustoliikkeen suuntaan, se kertoo jollain tarkkuudella myös joustoliikkeen suuruuden. Mielenkiintoinen tieto on myös se, miten etu- ja takarenkaan kiihtyvyydet eroavat toisistaan ja pyörän rungon kiihtyvyydestä (saa säädettyä jousituksen toimimaan paremmin kuopissa ja muutenkin).
    No joo, jossain määrin. Mutta mun hihasta ravistettu arvio on, että ennen kuin tuolla saa pihalle mitään vähänkään käyttökelpoista tietoa, niin koodaamiseen on uponnut sellainen määrä tunteja, että jousituksen asentopotikan hinta ei tunnu missään. Siis vaikka omalle ajalle ei laskisi juuri mitään arvoa. Tuommoisen kiihtyvyysanturin kun laittaa kiinni johonkin liikkuvaan ajoneuvoon, niin tuloksena on aika kiitettävä määrä kaikenlaista kohinaa. Tokihan se kiinnostava datakin on sieltä joukosta kaivettavissa, mutta se ei välttämättä ole ihan triviaali homma.

Oma lukunsa on myös noiden halpojen antureiden epäideaalisuuksien huomioiminen. Tosin tässä käytössä näistä ei välttämättä tulisi kauhean suurta ongelmaa. Yleisesti ottaen näiden MEMS-antureiden suurin ongelma on nollapisteen vaeltelu ja jossain määrin myös pienen amplitudin kohina. Tässä kuitenkin kiinnostavat kiihtyvyydet olisivat pääosin melko suuria ja hetkellisiä, niin nuo puutteet eivät haittaisi kovin pahasti.

No joo, tämä saattaa kuulostaa vähän negatiiviselta, mutta tarkoitus ei ole mitenkään tyrmätä ajatusta. Ehdottomasti kannatettava juttu miettiä uusia tapoja eri asioiden mittaamiseen. Lähinnä tässä koitan sanoa, että itse anturointi on melko triviaali juttu, kaikki muu siinä ympärillä sitten saattaakin olla huomattavasti haastavampaa. Että siltä kantilta on mun mielestä aika yhdentekevää maksaako joku anturi euron vai satasen. Paitsi jos suunnittelee jotain systeemiä mihin tulee antureita kymmenittäin.
    Arttu
    Lainaa ArttuH kirjoitti Katso viesti
    Että siltä kantilta on mun mielestä aika yhdentekevää maksaako joku anturi euron vai satasen. Paitsi jos suunnittelee jotain systeemiä mihin tulee antureita kymmenittäin.
    Kun saa laitteen toimimaan, silloin on helppo osoittaa hyväuskoiselle virkamiehelle, että sellainen tarvitaan jokaiseen ajoneuvoon. Silloin on merkitystä sillä, jääkö 2000 euron laitteesta itselle 1999 tai 1990 euroa.
    No sitten. Mä käsitin tuosta ensimmäisestä viestistä, että kyseessä oli joku yksittäiskappaleena tehtävä tee-se-itse-projekti. Massatuotannossa tietenkin ratkaisee sentitkin komponenttien hinnoissa.
    Arttu
  7.  
    Ostaa valmiit rojut esim. kolaripyörästä. Parhaat (lue monipuolisimmat) anturipaketit on RSV4:ssa ja S1000RR:ssä. Saisi keskenään yhteensopivan paketin, ainoa ongelma siinä kuinka naittaa ko. paketti toimivaksi toisen pyörän ecuun ja elektroniikkaan.