Moi!
Osaisko joku sanoa voiko kromiset pakoputket maalata mattamustiksi ilman, että kromaus menee pilalle (katumus-optio)? Maalin tarvinnee olla jotain kuumankestomaalia, mutta pysyykö kiinni ilman että putken kromipinnan hioo mataksi?
Entäpä alumiini (moottorin lohko + sylinterit), tuleeko sen kanssa jotain ongelmia maalauksen kanssa?
Tämmöinen olisi suunnitelmissa:
http://www.2013reviews.com/2012-kawa...ecial-edition/
Yleensä kai kromissa pysyy maali aika heikosti... mene ja tiedä.
Maaliksi voin kuitenkin suositella VHT Flame Proofia. On pysynyt ainakin mulla ihan käyrien juurissakin. Edellinen motonet-lämmönkestävä kuoriutui ekalta 20 cm matkalta aika nopeasti.
Ei tykkää maali pysyä kromissa... Ellei sitä pintaa karhenna ensin.
Hiekkapuhallus tai hiominen/karhentaminen.
Sitte lohkoon putsaus, siistiminen ja vaikka tentulla pyyhkimnen & maali. Ohuina kerroksina, ohjeiden mukaan...
Mutta rasvan ja silikonin poisto on tärkeää, muuten tulee kuukkakaalia pintaan...
Se oli jo rikki...
Tätäpä minä hieman pelkäsin. Eli katumusoptiota (paluuta kromiputkiin) ei sitten taida olla paitsi kromaamon kautta. Hiekkapuhallus kuulostaa aika rajulta toimelta. Eikö joku vesihionta 600:lla tai 800:llä riittäisi maalin pysymiseen?
Joo, on tiedossa. Moottori on ollut purettuna (=suht rasvaton) ja yhä osin osissa, joten pystyn maalaamaan pala kerrallaan ennen lopullista kasaamista, mikä helpottaa hommaa paljon.
No mitäs jos vaan kylmästi maalaat siihen karhentamattoman kromin päälle. Katselet sitten tulosta sen aikaa, kun maali sattuu pysymään pinnassa kiinni. Sitten kun maali on irtoillut liiaksi, voit tehdä lopullisen päätöksen, joko maalaat uudestaan kunnollisella pohjustuksella tai kaavit loputkin maalit pois.
Koneen osien maalaukseen voin suositella VHT:n Engine Enamelia. (http://www.nettimaalikauppa.fi/epage...roducts/552121) Näyttää kestävän vähän eri malliin kuin normaalit paukkupullomaalit.
Arttu
Ei niitä kromiosia kannata jäädä suremaan. Harvoin ne edes hyvältä näyttää + toi sun suunnitelma kuva on erittäin hyvän näkönen. Rehkeesti vaan mattamusta kehiin ja menoks.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Moi
Wittman tekee huokeall akromausta ja mustakromausta. http://www.wittmann.pl/fi.html
Moni täältäkin varmasti suosittelee kyseistä lafkaa.
Itse mietin josko lähettäis varresta pari osaa sinne kromaukseen.
Itse kyllä suosiolla vetäisin mustakromin niskaan. Jos tulee katumapäälle niin siihen saa varmaan sitten taas kromin laitatettua ?
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Kiitos rohkaisusta.![]()
Soittelin myös tuohon aiemmin täällä mainittuun maalikauppaan ja "tuomio" myös sieltä oli aika tyly - kromia ei voi käytännössä maalata hyvin. Eivät maalit pysy. Vaihtoehto on siis hioa pinta ensin karkella rikki, ja sitten hienommalla paperilla sileäksi tai mahdollisesti kuulapuhalluttaa pinta pois.
Kuumankestomaali ei ole kovin paksua, joten sillä kittaamminen ei oikein onnistu. Normaalit ruiskukitit eivät taas pysy kuumissa putkissa. Lopputulos on siis se, että aihio pitää olla metallipinnaltaan siisti jos lopputuloksesta haluaa kestävän ja siistin. Vaihtoehto b) on tietysti pitää spraypurkkia aina korjausvalmiina.![]()
Huomasin myös, että toinen putki vaatii hieman korjauhitsausta putken ja vaimentajan liitoksesta (tyyppivika). Taitaa siis mennä täyshuoltoon nuo osat...
Diarcilla olisi mielenkiintosia pinnoitevaihtoehtoja. Ohutkalvometallipinnotteista timanttiin. Tuolla timantilla on ainakin asepuolella tehty hyvännäköisiä ja todella kestäviä pintoja.
Viimeksi muokannut: Hammurab; 27.10.2012 klo 18:09. Syy: korjattu linkki
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Asian vierestä sen verran että kuvaa ja dokumentoi toi projekti hyvin retrokawa. Näyttää mielenkiintoselta ja vaikuttaa siltä että jotain tapahtuukin niin ois kiva seurata.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Väliaikatietoja.
Sen verran on selvinnyt, että kromaus lähtee helposti irti suolahapolla, jota saa apteekeista tai rautakaupasta solmaster RKL happopesu -nimisenä. Se on voimakas happo (pH <1,5) ja poistaa myös sinkin tehokkaasti. Maalipintaa suolahappo ei vaurioita, sormia ja silmiä kylläkin.
Pienenä vinkkinä, että suolahappo on erittäin hyvä ruosteen poistaja, kunhan vain muistaa sen haitat ja neutralisoi poistokohteen homman päätyttyä esim. ruokasoodalla (emäs). Upotin umpiruosteisen mutterin suolahappoon ja oli tunnin liotuksen ja pienen harjauksen jälkeen kauniin metallisen harmaa.
Itse ongelmaa (kromin maalaus) se ei ratkaise. Kromauksen alla on usein paku kerros nikkeliä, johon suolahappo ei pure. Sen voinee poistaa vain mekaanisesti (hionta tai hiekkapuhallus) tai elektrolyyttisesti kromaamoissa, joskaan kysymäni kromaamot eivät mielellään ota pakoputkia työn alle niin likaisuuden vuoksi. Pakoputkien osalta en ole tuosta nikkelistä ihan varma, mutta monissa muissa (koristekromatuissa) osissa se kerros on.
Tein maalauskokeen yhteen kromattuun testiosaan ja maali (Motip 1K akryylispray) pysyy hyvin huonosti kiiltävässä kromissa, hieman hiotussa kromissa ja kiiltävässä nikkelissä. Hiotussa (600:lla) nikkelissä se pysyy jo hieman paremmin, mutta ei oikein siinäkään. Ehkä jos hioisi vielä karheammalla ja laittaisi alimmaiseksi happopohjamaalin, niin voisi tarttua hieman paremmin.
Siispä varaudun jo tuohon hiekkapuhallukseen ja/tai hiontaan ja osien kokonaan uudelleen maalaukseen. Pakoputkien osalta hionta lienee paras ratkaisu, koska mitään fyllereitä ei voi lämmön takia käyttää ja kuumankestomaali täyttää naarmuja hyvin huonosti. Tai sitten varovainen puhallus ja sen päälle hionta.
Nikkeli on siinä nimenomaan se kiiltävä, kromi on sen päällä suojana.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Näin tuntuu olevan. Wikipedian mukaan kromin kovuus on 8,5 (Mohsin asteikko) ja nikkelin vain 4,0, joten pinnan työstö helpottuu, jos hapottaa ensin kromin pinnasta pois.
Kokeilin asiaa myös pistehikkapuhaltamalla kromattua putkea kahdesta kohtaa. Toinen oli alkuperäinen pinta ja toisesta olin poistanut kromin suolahapolla. Siinä huomasi selvästi, että nikkeli on pehmeämpää.