Joo, en tätä oikein viaksi ole ajatellut, vaan ominaisuudeksi paremminkin. Eli aina joskus tuntuu, lähinnä liikennevaloista lähtiessä ja kytkintä luistattaessa, että kytkin ottaa selvästi aikaisemmin kiinni kuin normaalisti. Ei mitenkään terävästi, vaan normaalin tasaisesti ja pehmeästi, mutta aikaisemmin.
Ei siinä oikeastaan mitään, tulee vaan ripeämpi liikkeellelähtö valoista, mutta on vaan askarruttanut mieltä.
Eli onko tuollaisesta tietoa, onko se esimerkiksi märkäkytkimen ominaisuus (öljyn määrä sillähetkellä kytkimessä) vai onko mahdollista, että olisi jonkinlainen kuluneisuus kytkinlevyissä tai jopa jossain laakerissa?
Toi on kyllä niin "viaton" ilmiö, että voihan se olla että huomaamattani olen jo aikaisemmin päästänyt kytkintä ylös jonkun millin ja sitten lähtö tuntuu hätäisemmältä. Mitään ongelmaa tuosta ei tosiaan ole, kunhan olen ilmiön huomannut.
(niin ja toi mopohan oli toi vanha yamaha xj 600 diversion)
Viimeksi muokannut: shyhander; 15.10.2012 klo 09:55.
Kaverin vanhassa suitsassa oli samaa vikaa, kunnes kytkinvaijeri meni poikkiOisko siellä vaijerissa jotain ?
Itse käytän kytkintä kahdella sormella jolloin kaksi sormea jää kahvan ja kytkinvivun väliin. Hanskat vaihtaessa vipu siis jää eri paikkaan vaikka kohtaakin sormet, ja lähtö on hiukan erituntuinen.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Ei se kyllä tosta ole. Mutta jotain vaijerin takkuamista tai jotain mietin, mutta ei sekään oikein voi olla musta oireenmukainen, ja toiseks toi vaijeri on mulla ollu irti-käsissä parikertaa ja se on musta ihan ok, liikkuu hyvin ja ei takkua. Kyllä bäittäisin että toi on enempi koneen puolella – tai sitten vaan omassa hanskassa... Tarttis koittaa ottaa muistiin että millaisen valoissa seisonnan jälkeen tolalnen tapahtuu, olisko vaikka a) kylmä kone – lämmin kone ja b) pitkä seisonta vai lyhkänen.
Mutta että jotta jos siellä kytkimessä olis tyyliin joku tappi mikä liukusi jossain holkissa edes takas kun painelee kytkintä ja se olis jotenki kulunu mikä aiheuttais satunnaisia muutoksia kiinniottamisessa...tai jotai semmosta... Eihgän toi nyt sentään vika ole, mutta joskus vaan olenb huomaavinani ja sillai.
Itse asiassa mulla on ollut samanlaisia satunnaisia oireita tässä loppukesästä. Siis hyvin satunnaisia, monesti menee viikko ilman mitään ja sitten taas yht'äkkiä tuo "yllättävä kiinni nappaaminen", etenkin jossain autojonoissa hiljakseen puolihuolimattomasti lähtiessä. Aiemmin (edellisinä kesinä) ei ole tuommoista sattunut kertaakaan, mutta nyt ehkä kymmenisen kertaa yhteensä. Viime viikolla jopa stumppasi kun en ehtinyt reagoimaan heti. Kilometrejä pollessa yli 80tkm kun noi alkoi, eli kaipa siellä jotain kulumia jo on..
Edit: Jatketaans vielä: Tuo kun tapahtui eka kerran joskus heinä-elokuussa, painoin välittömästi kytkinkahvan pohjaan ja olin ihan että "no nyt se hajosi", mutta heti kun koitin uudelleen, niin se lähtikin normaalisti. Ja sama sattunut joka kerta sen jälkeen, eli toi "ongelma" ei onneksi toistu herkästi. En ole kyllä yhtään varma, etteikö se ole vain omaa huolimattomuutta. Ei tuon kanssa ikinä ole ollut ongelmaa jos olen lähtenyt vähän "harkitummin" tai reippaammin, lähinnä vaan jos ajatuksissaan lähtee cruisaileen muun jonon mukana. Ihmetyttää vaan, että on sitä ajatuksissaan tullut lähdettyä ennenkin ja ilman samaista ongelmaa.
Rupesin vaan nyt miettimään sun ongelmista lukiessa, että tosiaankin vähän samanlaista on ollut viime aikoina itselläkin, ja tässä voi olla jotain oikeaakin ongelmaa taustalla. Ehkä tuolle kytkimelle alkaa tulla kilometrit sittenkin täyteen(?).
Delvaciin en ole sekaantunut.
Edit N: Äsken kotimatkalla yritin kaikenlaisia lähtöjä valoista ja hyvinhän tuo pelittää. Varmaan omassa päässä vika..![]()
Viimeksi muokannut: LaMasquerade; 15.10.2012 klo 18:39.
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Joo en tiedä, tosiaan tää ei kans ole edes noin hankalan kuuloista – hauskalta toi lähinnä tuntuu, kun kerrankin XJ lähtee risteykestä kuin polkupyörä Erkkinstöminkadulta.Itse jotenkin puhtaana arvauksena vaan ajattelisin että liittyis siihen miten sitä öljyä sattuu olemaan tuolla kytkimenpuolella, eli olis ehkä riippuvainen koneen lämpötilasta, tyhjäkäyntikierroksista ja tyhjäkäynnilläoloajasta. (Tai siihen, että sattuuko se öljypumppu pyörimään vai ei
) Toi tosiaan ei silti lähde äkäisesti, vaan pehmeesti. Siinä jos on hiukan varomattomasti niskat löysänä niin ottaa vähän takakenoista asentoa kun on kumminkin se 2500 kiekkaa millä on mukava risteyksistä irroitella näillä pikkuisilla anti-HD-japaneese-rivinelkku-engineillä..
Maallikkona tuntuis, että jos toi olis toisinpäin, eli että kun kutkimen päästää niin se ottais vasta viiveellä kiinni, niin sitten olis joku mekaaninen vika.
Jos kytkin kantaa pikkasen silloin kun kahva on pohjassa, kerää se myös lämpöä aika kivasti. Tästä seurauksena on se, että kun kytkimen nostaa, ottaa se aiemmin kiinni kuin normaalisti. Tuon huomaa hyvin starttiharjoituksessa jos nostaa kytkimen otille liian aikaisin ja lähettäjä pitää valoja maksimiajan päällä. Kytkin haukkaa kiinni ja tapahtuu ns. sammakkolähtö ja samalla tod. näk. kytkimen välilevyt on kierot.
Superbike #7
Niinp'ä, toi vois olla yks kyllä! Täytyy hiukan koittaa totakin huomioida. Kytkinkahvalla operointikin on niin rutiininomaista, että välttämättä ittekään ei tajua esimerkiksi pikkasen antavansa kytkintä siinä valoja tiiraillessa tai jotain vastaavaa.
Sitten tietty jos kytkinmekanismissa olisi joku kulumaosa mikä vois aiheuttaa että kytkin ei joka kerta avautuisikaan niin apposen auki kun sen kahva pohjassa pitäisi..? Muuutta sellainen kai toistuisi joka kerta systemaattisesti.
No voi helev.. äsken se vasta hyvässä kohtaa stumppasi. Rautatiekadun ja Hämeenkadun risteyksessä, eli koko Tampereen parhaalla "näyttöpaikalla". Pitäisköhän vaihtaa pyörä ja kaikki varusteet, että ilkeää taas tuolla pyöriä..
Mä en vaan osaa!![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Kuten jo aiemmin todettu jos vaijerissa on liikaa väljää tai muusta syystä kytkin ei irrota kunnolla kahvan ollessa pohjassa ja kytkin siksi ottaa lämmää alkaa levypakka väistämättä turvota kiinni.
Kannattaa muistaa että irrotinmekanismin liike asiakaspäädyssä voi olla luokkaa parista millistä alle milliin.
Se ei tee paljoa per levyparin väli, joten vähäiseltä vaikuttava lämpölaajeneminen tosiaan vaikuttaa.
Miksi mekanismi ei sitten irroita kunnolla onkin eri kysymys.
Fiksuinta liene katsoa ko. aparaatin räjäytyskuvaa ja päätellä mitten osien kuluminen syö tehollista iskua irroitinmekanismista.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Niin joo kun tossa ajelin niin tuli asia taas valoissa mieleen ja siinä tuo huomaamaton "kytkimenluistatus" kun seisoo ykkönen pesässä…Niin perhana joo, on jääny tavaks ettei vedä kahvaa oli ihan pohjaan asti
Voipi ola että se sitten sen inan aavistuksen haukkaa mullakin toin takia. Pitää koittaa havainnaoida.
Joo, etenkin kesällä Mustiksessa tai Vehiksellä jos moinen tapahtuisi, niin voisikin ajella siitä suoraan Näsinjärveen tai Roineeseen (riippuen kummassa)![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Ei tää nyt oikein vielä mee yks-yhteen mitä eilenkin havainnoin. Mopolla on nyt ajettu satakuustuhatta kilometriä ja enpä usko että kytkimelle on vielä seittemässäkympissä (milloin toin ostin) tehty mitään, niin olisiko tuolla jotain kulutusosaa vaihdon tarpeessa? Kytkinlevyt, välilevyt…Vai mitä siellä nipussa nyt on? Eilenkin pikkasen taas oli fiilistä, että neloselta tiputtaessa kolmosvaihde olisi kytkeytynyt aavistuksen takkuamalla. Sitten taas ei ollut mitään probleemaa. Öljyillä nyt ajettu sen 2000 km. Tai jos sen kytkimen tossa avais vaan ja kattois mitä näkyy...
innosta puhkuen purkamaan ja sillai…
Joopatijoo… Ainakin kytkimen painelaakeri tuntuu sormissa pyörivän ihan sileästi ja näyttää ihan nätiltä, vaikka netti tiesi että noita on XJ:ssä mennyt melkosen rillumareiksi. Ei ole kulumajälkiäkään.
Kytkinlevyistä ainakin ulommaisin näytti ohuelta, tai siis että ne "kulutuspalat" tai "kitkapalat" oli abaut paperinohuet siihen rinkulan runkoon nähden. Manuaalin mukaan levyn minimipaksuus on 2,7 miliä ja uusien 2,9–3,1 milliä. Täytyy käydä mittaamassa noi tossa huomenna viimeistään. Melkeen silmällä kuvittelisin olevan loppu. Pitääpä tässä fundeerata että mitenkäs siinä työntömitassa mitattiinkaan niitä kymmenyksiä![]()
Emmä tönärillä sitten viittinyt, vaan ruuvailin mikrometrillä oikein.
No, pikkasen olin sitten kyllä yllättynyt, koska kytkinlevyt oli kuin uudet, siis ainakin millimetrien mukaan. Noin kolmesta kohtaa mittasin joka levyn, ja oli käytännössä ihan abaut siinä 3,05 millin kohdilla. Mutta ne teräksiset välilevyt olikin melkein alarajalla 1,55 milliä käytännössä jokainen (raja oli 1,5–1,7mm). Haynesin legendaarinen korjauskäsikirja kertoo, että jos "steel platet" on "discolored", niin ne pitää vaihtaa. No on nuo kyllä sitten aivan tummankirjavat nuo vanhat teräsvälilevyt?! Eli nuo on varmaan nyt sitten ainakin hyvä vaihtaa, auttoi sitten alkuperäiseen ongelmaan tai ei. Se, että onko nuo kitkalevyt sitten "glazed" eli "lasittuneet" niin siitä en tiedä??? Öljystä ne kiiltelee ainakin???
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Teräslevyt ohkaset, niin lämmetessä menee helpommin mutkille -> kytkin haukkaa aikasemmin.
Jos kitkalevyt kunnossa ja pientä lasittumaa näkyy, vesihiomapaprulla lasittuma pois, levyn putsaus ja menox...
Tietty, nyt kun auki, samalla vaivalla vaihtaa kaikki kuluvat rojut kytkimeen. Ei niin paljoa maksa ja on mielenrauha sen suhteen....
Jos levy lasittuu kunnolla, kytkin ei pidä kiihdytyksessä. Ja saattaa täristää/pompottaa lähdössä.
Se oli jo rikki...
Tämmöinen märkä monilevykytkin osaa joskus olla aika mystinen keksintö kun ottaa huomioon kuinka yksinkertaisesta rakennelmasta on kyseJoskus ne vaan ei tykkää toimia vaikka kuinka pitäisi olla kaiken kohdallaan. No, kaikkeen on kuitenkin loppujen lopuksi looginen selitys. Tässä olisi pari tekijää, jotka aika monesti jää huomioimatta, vaikka ovat kohtuullisen yleisiä ongelmien aiheuttajia:
-Nuo jo mainitut teräsvälilevyt. Nämä menevät helposti kieroiksi kytkintä rääkätessä ja aiheuttavat sitten kaikenlaista epämääräistä ongelmaa. Ilmeisin vihje tästä on sinistyneet läiskät levyissä. Tarkempaa tutkimusta voi tehdä pyörittelemällä levyjä jonkun tasaisen pinnan, esim. lasilevyn, päällä ja tökkimällä rakotulkilla levyn ja pinnan väliin. Jos löytyy muutamaa satasta isompia heittoja, niin uutta levyä tilalle.
-Kitkalevyjen ja välilevyjen urat kytkinkellossa ja keskiössä. Levyt tuppaavat kuluttamaan itselleen kolot näihin uriin ajan kanssa ja tuloksena levyt eivät enää liiku jouheasti kytkintä käytettäessä. Taas kaikenlaista epämääräistä oiretta. Ensiapuna uria voi koittaa siloitella viilan kanssa. Pahempiin tapauksiin auttaa vain palikoiden uusiminen.
Arttu
Joo tajusin tuossa, että "discoloured" varmaan tarkoittaa sinistymistä, eikä epämääräisiä mustiä länttejä...Noi välilevyt nyt kuitenkin laitan uusiks kun ei muistaakseni maksa kun parikymppiä setti. Samaten mitasin noi jouset ja ne on jo selkeesti alarajan alle 40,5mm (pitäs olla 41,8–42,8). Ei mikään ihme 20-vuotiaassa. Toi on joksus ehkä parikertaa hetken luistanut kytkimestä ihan tuppinurin kiihdytyyksessä, joten yks-yhteen ja sillai. Tästä on hyvä jatkaa kohti joulunpyhiä...