Nuo saksalaiset nettikaupat lupaavat mainoksissaan ei CAN-Bus / ABS ongelmia asennuksessa.
Miten on käytännössä, sekoaako vanhemman hehkupolttimoa käyttävän ajotietokone jos vaihtaa led-takavalot tai vilkut?
Syttyykö vaikka palaneen polttimon merkkivalo tai muuta vastaavaa ongelmaa? Osaisiko joku tietäjä sanoa toimisiko tuo 1250 gs adventuren led-takavalo jos sen laittaisi F800s vm. 2006 mopottiin.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
En tiedä takavalosta mutta -08 F800S:ssä ilmoitteli polttimovikaa etuparkin vaihdosta led-tyyppiseen. Laitoin lähivaloksi kiinaxenonin ja samalla etuparkkiin ledpolttimon, että olis vähän samanväriset, tuli vikailmo.
Luulin sen tulevan xenonista, mutta myöhemmin se osoittautui ledparkin aiheuttamaksi. Vaihdoin tilalle halogeeniparkkipolttimon, loppui varoittelut ja oli sopivan värinen.
ps. onhan niitä led-takavaloja saatavilla F 800:kin.
Joo, nyt minäkin löysin nettikaupan joka lupaa tuon gessun takavalon sopivan f800s 2009/03 uudempiin malleihin.
http://www.ebay.de/itm/BMW-LED-Ruckl...#ht_6361wt_962
Mutta mistä löytyisi guru joka kertoo mitä taikoja pitää tehdä jos haluaa ledin toimivan moitteetta noissa vanhemmissa mopoteissa joista jo kuitenkin ajotietokone löytyy?
Myös f800r mallissa tuon luvataan toimivan.
Viimeksi muokannut: wanico; 14.10.2012 klo 23:27.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Entä nämä vilkut onko kokemusta mitä tapahtuu jos asentaa vanhempaan malliin?
http://www.ebay.de/itm/BMW-LED-Blink...#ht_7175wt_962
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Nämä pitäisi ainakin toimia.F800/sivu13. http://www.motodeal.fi/PublishedService?frontpage=true
Niinhän ne tekee vikailmoitusta, jos eivät ole can-bus sopivia. Parkkejakin löytyy can-bus sopivia.
Tässä tarinaa valon vaihdosta postattu 2006;
http://f800riders.org/forum/showthre...amp-indicators
Nippy Normansilta varmaan voi vielä vahvistaa asian, mutta vahvasti uskoisin näiden toimivan.
Mulla oli joskus vanhemmassa, ei väyläohjatussa pyörässä, juuri samantyyppinen ratkaisu, vilkuissa myös jarruvalo...toimii.
Juuri tuo liitäntäjohtonippu muodostui itselle viime vuonna kynnyskysymykseksi.
(Jos en ihan väärin muista, olis johdot ledien päälle maksaneet 60-80€ hankintakanavasta riippuen).
Tuleeko siinä joka vilkuille oma johdonpätkä joka sisältää vastuksen?
Tämä ei liene pelkästään CAN väyläbemujen ongelma, että jälkiasennetut led-vilkut ei toimikkaan ihan toivotulla tavalla?
Viimeksi muokannut: wanico; 09.01.2014 klo 23:31.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
joo en löytänyt heti kuittia ostoksista että en muista johtosarjan hintaa enää
mutta joka vilkulle tuli oma johtonsa
jaa 15cm pätkä, jonka toisessa päässä muovinen vastaliitin vilkun päässä olevalle, toisessa päässä pienet puristin liittimet johdoille mutta mitään ylimääräistä niissä ei ollut päällepäin näkyvää.
vois olettaa että ne vastukset olisi vilkuissa itsessään.
BMW R1200R
Ei, kyse ei ole siitä.
Jaa vilkut ovat ihan bemarin alkuperäiset uudemmasta mallista. Eli on hyvin loogista heittää valmiilla liittimellä kiinni. Itse en pidä tee-se itse virityksistä erkkarilla.
Kysyjähän juuri nimenomaan on niitä itse rakentelemassa ilman välijohtoa ja haluaa vain varmistaa niiden toimivuutta.
BMW R1200R
Mulla kyllä pysyisi kolvi kädessä ja osaisin jopa tiskiltä pyytää oikeat Legot.
Nyt on vaan vuosi odotettu sitä Mattia joka osaisi hölmölässä kertoa mitä taikaa tuonne johdon sisään pitää laittaa noissa ennen 2007 rakennetuissa CAN väylällisissä laitteissa.
Jotain taikaahan siellä johdossa on pakko olla jos ne johddonpätkät maksoi orkkisvaraosana vuosi sitten noin 80 €.
Vai onko Bemarin omistajat jotenkin erityisen daijua jengiä joille voi myydä neljän euron johdot hyvällä katteella kun kirjoittaa päälle "bitte nur Originalzubehör verwenden"
Sama tilanne on takavalon kanssa. Sekin on mahdollista vaihtaa hehkusta lediin, mutta vaatii toimiakseen oikein sen syntisen kalliin välijohdon.
Heti kun joku osaa kertoa mitä se johto on syönyt, vaihdan myös takavalon.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
En tiedä juuri noista laitteista, mutta yleensä CAN-väylän kanssa on riittänyt se että lisää ledien rinnalle vastusta kuluttamaan virtaa (tokihan ledit tarvii myös sen etuvastuksen). Ideana siis saada piirin kokonaisvstus samalle tontille kuin se on alkuperäisellä polttimolla.
Ja neljä euroa olisi jo ryöstöhinta noista vastuksista![]()
R1200GS:n tapauksessa on kaksi vaihtoehtoa ledeille:
1. Lisää tarvittavat vastukset kuluttamaan virtaa -> känniväylä luulee että sisässä on *normaalit* hehkulanka lamput
2. Kipittää paikallisen bmw huollon pakeille lompakon kera jossa ohjelmoivat pyörän uusiksi jotta känniväylä ei anna virhettä ledeistä -> tämä siis ilman mitään lisävastuksia virtaa kuluttamaan
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Ihan mielenkiinnosta kysyn etteikö Gessussa toimi parkeissa Canbus ominaisuudella toimivat polttimot?
Noitahan löytyy ihan joka lähtöön markkinoilta ja osassa tuo "vastus" tehty ihan leluksi ja lyhyt ikäiseksi..
Auto puolellahan tuota CAN toimintoa on jo 90-luvun puolesta välin ollut. Bemuissa ainakin
Haluaisiko yksi nopein testata meidän T-10 parkkeja miten toimii? (privalla tietoja)
[
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Juu tuotahan sitä tuli tehtyä ennen kuin tuli hyvä laatuisia canbus polttimoita![]()
Kyllähän se suuresti kettuttaa kun ruutuun tulee tietoa "palaneesta polttimosta" ja parhaassa tapauksessa polttimohan vilkkuu niin pirusti keulilla..
Vilkkuminenhan johtuu canbus toiminon ominaisuudesta testata polttimoa.
[
Eli eivät edes tiedä mistä on kyse... mikäs sen johtosarjan osanumero on?
Ja jos vielä ehdottelevat tuollaisia, pistäppä ne lukamaan tämä ensin ja sen jälkeen vastaamaan uudelleen.
Viimeksi muokannut: iaj; 10.01.2014 klo 19:52.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Mennee vähän ot:ksi, mutta eikö tällainen olisi helpoin tie:
http://shop.touratech.se/AX/Catalog/...16-0085-0.html
Niinpä, siksi ajattelinkin tuon budjetin sisältävän myös johdot, abikot ja kutistesukat
Työhän tässä on se mikä maksaa, eikä raaka-aine.
Kuinkakohan tuo mahtaisi pelittää jos jättäisi sen vanhan hehkupolttimon sinne katteen sisäpuolelle "vastaukseksi" ja kiinnittäisi sen uuden ledivilkun siihen rinnalle katteiden ulkopuolelle?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Eipä ole minulla tietoa sen johtosarjan osanumerosta, kun olin sinne yhteydessä puhelimitse.
Nyt kun kävin tallilla tonkimassa, niin löysin tuon uudemman pyörän mukana tulleesta rompelaatikosta pari asentamatonta Rizoman Oxford Nanoa. Linssissä lukee 12V ja 13W laatikossa oli myös pari liitosjohtoa joissa on keltainen tarra ja merkintä 1W.
Tuo alkuperäinen vilkun oranssi hehkupolttimo näyttäisi olevan 10W.
Nyt jos heitän kokeeksi nuo Rizomat kiinni, niin kandeeko se 1W merkillä oleva liitosjohto hyödyntää, vai laittaa mielummin suoraan ilman välijohtoa?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Juu, mielellään minä laittaisin tuohon ässään sen gessu adventuren led-takavalon, mutta kun sanovat merkkikorjaamolla ettei se toimi oikein ilman sitä välijohtoa.
Noissa Bemun takavaloissahan on käsittääkseni ollut jo pitkään se ominaisuus, että jos jarruvalon tai takavalon lanka palaa, niin toiminta ei lakkaa, vaan siirtyy sille langalle joka on vielä ehjä. Saattaapi olla vastaava systeemi käytössä jo muillakin merkeillä?
Eikä minua välttämättä suuremmin häiritsisi se palaneen polttimon kuva siellä kojetaulussa. Mutta kun olen kuullut että siellä syttyy ABS herja sen jarruvalon takia. Ja haluan kuitenkin sen ABS merkkivalon toimivan moitteettomasti.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Tuo mikä varoitusvalo syttyy vähän riippuu miten vanha vehje kyseessä. Esim. R1150GS:ssä jarrun polttimon palaminen sytyttää kyllä ABS herjan ruutuun, mutta R1200GS mallissa ilmoittaa vain 'LAMPR!' eikä mitään ilmoitusta ABS:stä.
Sinänsä on kyllä hieno ominaisuus tuo että jarruvalo toimii kunhan siellä jompikumpi lanka vain on ehjä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
No nyt on vilkut vihdoin asennettu ja hyvin pelittää. Laitoin tuplat, eli kummallakin puolella on kaksi näyttämässä eteen.
Vielä en tiedä herjaako mittarissa mitään, koska mittaristoa ei vielä ole asennettu. Laitoin ylä ja alavilkkuihin mukana tulleet vastukset eteen rinnan kytkettynä. Kokonaiskuormaa en mitannut, mutta mittaan sitten jos heittää jonkun herjan.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>