Huomasin mopoa talviteloille laittaessani että vaihtokunnossa oleva takanakki
on kauttaaltaan täynnä poikittaisia parin sentin pituisia halkeamia ? Rengas on keskeltä
kalju sen verran ettei ole uria ja halkeamat eivät ole syviä, ainoastaan omituisia
Metzeler ME 880 160/70 17 kyseessä, 12tkm ajettu ja mopo +300 kg.
Edellisellä kovemmalla dunlopilla tuli saman verran kilsoja mutta vastaavaa oiretta en
huomannut enkä muillakaan ajamallani renkailla.
Onkohan kyse pehmeämmästä seoksesta vai jostain muusta ? Toki vaihtoon menee mutta
mietin miten tollasella uskaltaa päästellä, onhan siellä vielä tietty kudokset seuraavaksi ja ei sitä keväällä ensimmäiseksi renkaanvaihtoon ajeta. Onkohan normaalia tommonen ja kauan mahtaa kestää ?
Edit: Skypellä voi näköjään soittaa renkaalle ja kysyä![]()
- slipping and sliding since 1982 -
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
kyllä, urat keskeltä on just ajettu pois, muutama sata kilsaa, pitäisi vielä olla kumia, myös sarkasmi on huomioitu![]()
- slipping and sliding since 1982 -
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Et ole tosissasi kysymässä tätä? Jatkokysymys varmaan kuuluu, että miksi rengas tuntuu liukkaalta kun kudokset paistaa läpi?
Jos keväällä meinasit alottaa ajot samalla renkaalla niin olet kyllä aika korkealla tuossa Darwin awards ehdokkaiden saajalistalla. Renkaassa on kulutusmerkki ihan syystä. Sen tarkoituksena on kertoa milloin rengas olisi viimeistään muutettava savuksi taivaalle ja laitettava uutta alle.
Superbike #7
On tää kyllä ihme hommaa, porukka kysyy jotain ja muu porukka ei suostu vastaamaan vaan alkaa vittuilemaan
Joku vois ihan mielenkiinnosta seurata metzelerin kulumista ja kattoa joko ne halkeamat on siellä ennenkuin gumi on kalju. Onko ne muuten jotenkin säännöllisiä ne halkeamat ?)
Voisko olla liian pienestä paineesta kiinni tuo halkeilu ?) Aika moni täälä on ajanut/polttanut kuminsa sileäksi eikä kukaan ole sanonut mitään halkeamista, oisko vanha paisto tai jotain ?
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Enpä ole tuollaista nähnyt.Olisiko vanhahko rengas paistoltaan? Olen ajanut noita ME880:ä loppuun useitakin eikä ole sattunut silmiin vastaavaa.
Itsellä on tuollainen alla parhaillaan, paistoltaan 10 ja kilsoja takana reilusti yli kymppi. Pintaa tuntuu olevan vieläkin, ensi kesänä rengas kauppaan. Halkeamia ei näy.
off topic:
Pyörää on kevennetty 270:stä n.240 (jopa alle?) ja nyt huomaa, miten liukas rengas tuo on. Ei pelkoa, että tuollaista laittaisin tilalle.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Joku voi kokea asian vittuiluksikin mutta enemmän uskoisin että Nitrous harrasti hyvää sarkasmia
On nimittäin tavattoman totta että siinä vaiheessa kun rengas ajetaan niin finaaliin että viimeiseen kumiharsoon alkaa ilmestyä niitä poikittaishalkeamia, ollaankin jo sentin päässä pannuista. Kyllä, olen itse syyllistynyt samaan ja olenpa ajanut joitain renkaita ihan teräspunoksillekin. Ja sehän on ihan hiton tyhmää.
Niistä poikittaisviilloista on noin 100 kilometrin matka tähän:
punokset.jpg
ps. tolla renkaalla lähdettiin pari kesää sitten illan letka-ajoille niin että kuviosta oli muisto ja renkaassa näkyi pari otsikon mukaista poikittaista viirua. 280 kilsan jälkeen tulos oli tuossa.
pps. rengas muistaakseni continental ja kokonaiskilsoja takana 3800 (KTM 990 SMT)
Viimeksi muokannut: GuessWho; 09.10.2012 klo 10:01.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Just-just. Itse olen 'virheellisesti' aina ilmoittanut renkaideni keston, kun ei ikinä ole ollut lähelläkään mitään kankaita. Eikä tule olemaankaan, vaikka käytän paljon nopeammin kuluvia renkaita kuin tuo mainittu.
komppaan Nitrousia ja GuessWhota - rengaskauppaan siitä, tai ees osta joku puoliksi ajettu, jos et millään voi ottaa uutta rengasta kevään karkeille asfalteille.
Siinä vaiheessa kun kuvio loppuu keskeltä on omien kokemusten pohjalta n 1mm kumia jälellä kankaisiin - ja siitä varmaan 80-90% pehmeämpää, harmaampaa, "runkokumia".
Kilsoja kestää varovasti ajellen ehkä 200-400 ennen kuin karvat kurkkaa, kevään karkealla asfaltilla vähemmän. Pito on tuolla pehmeämmällä kumilla paljon heikompi ja tietty katastrofaalisen rengasrikon mahdollisuus erittäin paljon kohonnut.
Ja mitä kysymykseesi - sen kerran kun tuo pääs käymään (Pirelli Diablo, se ekamalli) alkoi pintakumi halkeilemaan poikittain niiltä osin kun oli vain ihan ohut, n 0-0.3mm, kerros pintakumia siinä runkokumin päällä.Niillä alueille missä oli urat hengissä ei tuota esiintyny.
Jos muuten kunnossa olevaan renkaaseen tulee normaaliajossa poikittaisia halkeamia m, veikkaan joko, hyvin vanhaa rengasta (ja ehkä väärät paineet lisäksi), väärin säilytettyä tai sit on altistunut jollekin kemikaalille tai liialle valolle/lämmölle varastoinnissa tai käytössä, esim diesel, moottoriöljy, voimakaat pesuaineet tms.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Mullakin on eturenkaassa yks poikittainen halkeama. Aika syvän näköinenkin vielä ja pitkä, periaatteessa koko kulutuspinnan yli.. En tiedä miten on tullut.
Mulla tuli tuommone koko renkaan yli viilto Diablon takaseen. Ilmeisesti pintakerroksen vulkanointi petti saumasta tms.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Aikanaan - oppia ikä kaikki, mainittu tapaus on kerran käynyt. Keskeltä kuviot pois kuluneella renkaalla tuli
erehdyksessä lähdettyä pidemmälle reissulle ja mainitut poikittaishalkeamat ilmestyivät keskelle.
Sen jälkeisiä kilsoja en muista, mutta teräsvyöhän sieltä tuli näkyviin kesken reissun, ensin pienelle osalle kehää ja kotio nilkuteltuani oli koko kehällä teräkset näkyvissä - ei hjuva.
Eli empiirisellä kokemuksella, viimeistään kun mainitut poikittaishalkeamat esissä - heti rengaskauppaan. Olipa maantieteelliset koordinaatit mitkä hyvänsä, siis jos sattuu, että on ulukomailla.
<p>.</p>
Nuo vaikuttas kyllä ihan valmistus vialta. -joka unohtu ihan täysin tossa edellä. ainahan on mahollista että valmistuksessa tulee joko prosessissa joku vika vaikka lämpöjen kanssa tai kumiseos on vinksallaan tai kontaminoituu ja lopputulos on sutta ja sekundaa.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
laitetaan rengas tilaukseen, kiitos "monipuolisista" vastauksista![]()
- slipping and sliding since 1982 -
Viimeksi muokannut: sky; 09.10.2012 klo 15:28.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)