Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Huomasin mopoa talviteloille laittaessani että vaihtokunnossa oleva takanakki
    on kauttaaltaan täynnä poikittaisia parin sentin pituisia halkeamia ? Rengas on keskeltä
    kalju sen verran ettei ole uria ja halkeamat eivät ole syviä, ainoastaan omituisia
    Metzeler ME 880 160/70 17 kyseessä, 12tkm ajettu ja mopo +300 kg.
    Edellisellä kovemmalla dunlopilla tuli saman verran kilsoja mutta vastaavaa oiretta en
    huomannut enkä muillakaan ajamallani renkailla.
    Onkohan kyse pehmeämmästä seoksesta vai jostain muusta ? Toki vaihtoon menee mutta
    mietin miten tollasella uskaltaa päästellä, onhan siellä vielä tietty kudokset seuraavaksi ja ei sitä keväällä ensimmäiseksi renkaanvaihtoon ajeta. Onkohan normaalia tommonen ja kauan mahtaa kestää ?
    Edit: Skypellä voi näköjään soittaa renkaalle ja kysyä
    - slipping and sliding since 1982 -
  2. #2
    Lainaa valuvika kirjoitti Katso viesti
    Huomasin mopoa talviteloille laittaessani että vaihtokunnossa oleva takanakki
    on kauttaaltaan täynnä poikittaisia parin sentin pituisia halkeamia ? Rengas on keskeltä
    kalju sen verran ettei ole uria ja halkeamat eivät ole syviä, ainoastaan omituisia
    Metzeler ME 880 160/70 17 kyseessä, 12tkm ajettu ja mopo +300 kg.
    Edellisellä kovemmalla dunlopilla tuli saman verran kilsoja mutta vastaavaa oiretta en
    huomannut enkä muillakaan ajamallani renkailla.
    Onkohan kyse pehmeämmästä seoksesta vai jostain muusta ? Toki vaihtoon menee mutta
    mietin miten tollasella uskaltaa päästellä, onhan siellä vielä tietty kudokset seuraavaksi ja ei sitä keväällä ensimmäiseksi renkaanvaihtoon ajeta. Onkohan normaalia tommonen ja kauan mahtaa kestää ?
    Edit: Skypellä voi näköjään soittaa renkaalle ja kysyä

    kalju rengas ja ihmettelet repeämiä?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  3. #3
    kyllä, urat keskeltä on just ajettu pois, muutama sata kilsaa, pitäisi vielä olla kumia, myös sarkasmi on huomioitu
    - slipping and sliding since 1982 -
  4. #4
    Lainaa valuvika kirjoitti Katso viesti
    kyllä, urat keskeltä on just ajettu pois, muutama sata kilsaa, pitäisi vielä olla kumia, myös sarkasmi on huomioitu
    no se on varmaan se sarkasmi mikä siellä sitten repeilee
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa valuvika kirjoitti Katso viesti
    Huomasin mopoa talviteloille laittaessani että vaihtokunnossa oleva takanakki
    on kauttaaltaan täynnä poikittaisia parin sentin pituisia halkeamia ? Rengas on keskeltä
    kalju sen verran ettei ole uria ja halkeamat eivät ole syviä, ainoastaan omituisia
    Et ole tosissasi kysymässä tätä? Jatkokysymys varmaan kuuluu, että miksi rengas tuntuu liukkaalta kun kudokset paistaa läpi?
    Jos keväällä meinasit alottaa ajot samalla renkaalla niin olet kyllä aika korkealla tuossa Darwin awards ehdokkaiden saajalistalla. Renkaassa on kulutusmerkki ihan syystä. Sen tarkoituksena on kertoa milloin rengas olisi viimeistään muutettava savuksi taivaalle ja laitettava uutta alle.
    Superbike #7
  6. #6
    On tää kyllä ihme hommaa, porukka kysyy jotain ja muu porukka ei suostu vastaamaan vaan alkaa vittuilemaan

    Joku vois ihan mielenkiinnosta seurata metzelerin kulumista ja kattoa joko ne halkeamat on siellä ennenkuin gumi on kalju. Onko ne muuten jotenkin säännöllisiä ne halkeamat ?)

    Voisko olla liian pienestä paineesta kiinni tuo halkeilu ?) Aika moni täälä on ajanut/polttanut kuminsa sileäksi eikä kukaan ole sanonut mitään halkeamista, oisko vanha paisto tai jotain ?
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  7. #7
    Enpä ole tuollaista nähnyt.Olisiko vanhahko rengas paistoltaan? Olen ajanut noita ME880:ä loppuun useitakin eikä ole sattunut silmiin vastaavaa.
  8. #8
    Itsellä on tuollainen alla parhaillaan, paistoltaan 10 ja kilsoja takana reilusti yli kymppi. Pintaa tuntuu olevan vieläkin, ensi kesänä rengas kauppaan. Halkeamia ei näy.

    off topic:
    Pyörää on kevennetty 270:stä n.240 (jopa alle?) ja nyt huomaa, miten liukas rengas tuo on. Ei pelkoa, että tuollaista laittaisin tilalle.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  9. #9
    Joku voi kokea asian vittuiluksikin mutta enemmän uskoisin että Nitrous harrasti hyvää sarkasmia

    On nimittäin tavattoman totta että siinä vaiheessa kun rengas ajetaan niin finaaliin että viimeiseen kumiharsoon alkaa ilmestyä niitä poikittaishalkeamia, ollaankin jo sentin päässä pannuista. Kyllä, olen itse syyllistynyt samaan ja olenpa ajanut joitain renkaita ihan teräspunoksillekin. Ja sehän on ihan hiton tyhmää.

    Niistä poikittaisviilloista on noin 100 kilometrin matka tähän:

    punokset.jpg


    ps. tolla renkaalla lähdettiin pari kesää sitten illan letka-ajoille niin että kuviosta oli muisto ja renkaassa näkyi pari otsikon mukaista poikittaista viirua. 280 kilsan jälkeen tulos oli tuossa.

    pps. rengas muistaakseni continental ja kokonaiskilsoja takana 3800 (KTM 990 SMT)
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 09.10.2012 klo 10:01.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  10. #10
    Just-just. Itse olen 'virheellisesti' aina ilmoittanut renkaideni keston, kun ei ikinä ole ollut lähelläkään mitään kankaita. Eikä tule olemaankaan, vaikka käytän paljon nopeammin kuluvia renkaita kuin tuo mainittu.
  11. #11
    komppaan Nitrousia ja GuessWhota - rengaskauppaan siitä, tai ees osta joku puoliksi ajettu, jos et millään voi ottaa uutta rengasta kevään karkeille asfalteille.

    Siinä vaiheessa kun kuvio loppuu keskeltä on omien kokemusten pohjalta n 1mm kumia jälellä kankaisiin - ja siitä varmaan 80-90% pehmeämpää, harmaampaa, "runkokumia".
    Kilsoja kestää varovasti ajellen ehkä 200-400 ennen kuin karvat kurkkaa, kevään karkealla asfaltilla vähemmän. Pito on tuolla pehmeämmällä kumilla paljon heikompi ja tietty katastrofaalisen rengasrikon mahdollisuus erittäin paljon kohonnut.


    Ja mitä kysymykseesi - sen kerran kun tuo pääs käymään (Pirelli Diablo, se ekamalli) alkoi pintakumi halkeilemaan poikittain niiltä osin kun oli vain ihan ohut, n 0-0.3mm, kerros pintakumia siinä runkokumin päällä.Niillä alueille missä oli urat hengissä ei tuota esiintyny.

    Jos muuten kunnossa olevaan renkaaseen tulee normaaliajossa poikittaisia halkeamia m, veikkaan joko, hyvin vanhaa rengasta (ja ehkä väärät paineet lisäksi), väärin säilytettyä tai sit on altistunut jollekin kemikaalille tai liialle valolle/lämmölle varastoinnissa tai käytössä, esim diesel, moottoriöljy, voimakaat pesuaineet tms.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  12. #12
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mullakin on eturenkaassa yks poikittainen halkeama. Aika syvän näköinenkin vielä ja pitkä, periaatteessa koko kulutuspinnan yli.. En tiedä miten on tullut.
  13. #13
    Mulla tuli tuommone koko renkaan yli viilto Diablon takaseen. Ilmeisesti pintakerroksen vulkanointi petti saumasta tms.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  14. #14
    Aikanaan - oppia ikä kaikki, mainittu tapaus on kerran käynyt. Keskeltä kuviot pois kuluneella renkaalla tuli
    erehdyksessä lähdettyä pidemmälle reissulle ja mainitut poikittaishalkeamat ilmestyivät keskelle.

    Sen jälkeisiä kilsoja en muista, mutta teräsvyöhän sieltä tuli näkyviin kesken reissun, ensin pienelle osalle kehää ja kotio nilkuteltuani oli koko kehällä teräkset näkyvissä - ei hjuva.

    Eli empiirisellä kokemuksella, viimeistään kun mainitut poikittaishalkeamat esissä - heti rengaskauppaan. Olipa maantieteelliset koordinaatit mitkä hyvänsä, siis jos sattuu, että on ulukomailla.
    <p>.</p>
  15. #15
    Lainaa TunturiTT kirjoitti Katso viesti
    Mulla tuli tuommone koko renkaan yli viilto Diablon takaseen. Ilmeisesti pintakerroksen vulkanointi petti saumasta tms.
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mullakin on eturenkaassa yks poikittainen halkeama. Aika syvän näköinenkin vielä ja pitkä, periaatteessa koko kulutuspinnan yli.. En tiedä miten on tullut.
    Nuo vaikuttas kyllä ihan valmistus vialta. -joka unohtu ihan täysin tossa edellä. ainahan on mahollista että valmistuksessa tulee joko prosessissa joku vika vaikka lämpöjen kanssa tai kumiseos on vinksallaan tai kontaminoituu ja lopputulos on sutta ja sekundaa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  16. #16
    laitetaan rengas tilaukseen, kiitos "monipuolisista" vastauksista
    - slipping and sliding since 1982 -
  17. #17
    Lainaa valuvika kirjoitti Katso viesti
    laitetaan rengas tilaukseen, kiitos "monipuolisista" vastauksista
    Kumissa ollut varmaan Valuvika ;D
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  18. #18
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Kumissa ollut varmaan Valuvika ;D
    Veikkaan pikemminkin, että kumia ei ole ollut, kun on päässyt syntymään valuvika
    Viimeksi muokannut: sky; 09.10.2012 klo 15:28.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  19.  
  20. #19
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Veikkaan pikemminkin, että kumia ei ole ollut, kun on päässyt syntymään valuvika
    Valuvika on siis päässyt esteettömästi siirtymään
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021