Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Selatessani tätä foorumia kaikenkaikkiaan löysin myös tälläisen turvallisuusosaston, jota tuli silmäiltyä hetkenaikaa ja ajattelinpa nostaa pöydälle tälläisen gallupin.

    Eli ajatteletko mielessäsi mahdollisia riskejä ennenkuin olet noussutkaan pyörän selkään ja saako ne sinut myös joissain tilanteissa jättämään koko lähdön tekemättä tai valitsemaan kenties jonkun toisen matkustusmuodon?

    Itse, vaikka ajokilometrejä on jo jokunen miljoona yhteensä henkilöautoilla ja rekoilla, olen kuitenkin täysin märkäkorva moottoripyörien kanssa. Ainankin näin aloitellessa ja vielä opetellessa tuota pyörän kuljettamista, mietin etukäteen koko pärräilyretkelle lähtemistä.

    Koetan ajoittaa ajamiseni hiljaiseen liikennöintiaikaan, jonnekin klo 18 - 22 välille. Välttelen itselleni tuntemattomia paikkoja ja moottoriteitä, enkä ainankaan vielä halua lähteä mihinkään kimppakierrokselle, ennenkuin tuo oma ajonvarmuus kasvaa. Enkä nyt tietenkään hinkua mihinkään syksyiseen mantamyrskyyn. Kerron tietysti emännälle, että mitä reittiä ajelen ja jos ei johonkin aikaan kuulu puhelua, niin rupeaa kyselemään vähän peräänkin, että minkälaisen näreen ympärille minä olen itseni jo kietonut.

    Mites te muut?
  2. #2
    Ehdottomasti asennoidun. Koko päivän polttelee jos on hyvät kelit, jotta tulispa se vaimo jo kotiin niin vois sysätä muksut pois omalta vastuulta ja hypätä pyörän selkään.

    Suunnittelen reittiä, katselen google street viewillä mutkateitä läpi jne.
  3. #3
    Lainaa Puusilmä kirjoitti Katso viesti
    Koetan ajoittaa ajamiseni hiljaiseen liikennöintiaikaan, jonnekin klo 18 - 22 välille. Välttelen itselleni tuntemattomia paikkoja ja moottoriteitä, enkä ainankaan vielä halua lähteä mihinkään kimppakierrokselle, ennenkuin tuo oma ajonvarmuus kasvaa. Enkä nyt tietenkään hinkua mihinkään syksyiseen mantamyrskyyn.
    Mulla oli sama juttu alkukesästä. Mutta...

    Ei sitä kauaa jaksanu odotella niitä hiljaisia aikoja ja teitä, nykyisin mennään suunnasta, motareista ja mutkateistä, ja kellonajasta riippumatta ja vaikka sateen uhkan alla. (Ja jos sateen uhka toteutuu, niin silloin ajetaan vaan varovaisemmin.) Sateella en kuitenkaan lähde kuin asioille, mutta se johtuu ihan siitä, että kuivana on kivempi ajaa ;)

    Lainaa Puusilmä kirjoitti Katso viesti
    Kerron tietysti emännälle, että mitä reittiä ajelen ja jos ei johonkin aikaan kuulu puhelua, niin rupeaa kyselemään vähän peräänkin, että minkälaisen näreen ympärille minä olen itseni jo kietonut.
    Meillä homma on toiminu niin, että jos viivyn liian myöhään, ni vaimo kiukkusena soittelee, että missä sitä viivytään, ei saa unta, kun tietää, että kolistelen sisään kuitenkin jossain vaiheessa ja koirat haukkuu. Vaimotar ei ole kyllä tunnustanu, että olis varsinaisesti ollut huolissaan mun ajoista, kun olen aina ilmestynyt takas kotio...
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
  4. #4
    Kyllä. En tietentahtoen lähde huonoon keliin, pidän kulkineen kunnossa ja erityisesti tarkkailen renkaiden ja jarrujen kuntoa. Käytän aina kiireestä kantapäähän MP-varusteita, vaikka lähtisin vain siihen lähikiskalle, koska olis just mun tuuria halata närettä 100m päässä kotiportilta.

    Reitit on aika usein etukäteen mietittynä navissa. Autolla ajellessa tulee pantua merkille mahdollisella mopolenkillä vaikuttavia seikkoja tien kunnosta, hiekasta jne. GPS-paikannus myös kertoo läheisille missä suttura milloinkin suhailee. Alkoholia tai kolmioita ei saman päivän aikana, ja edellisenä iltanakin saunasidukka tuppaa jäämään siihen yhteen. Väsyneenä, kipeänä, vihaisena tai muuten pois tolaltani hyppään mielummin autoon.

    Terve kuolemanpelko ja valistunut ymmärrys omien luiden hidastuvasta yhteenkasvamiskyvystä on ihan hyviä kavereita tässä lajissa. Mutta isommat apinat selästä on silti parempi jättää kotiin, koska eihän tää sit olis yhtään hauskaa

    Kaveria lainatakseni
    Oleta että kaikki yrittävät tahallaan ajaa sun päälle ja joka mutkan takana on puimuri, niin pysyt hengissä. Mutta ei sinne pelkäämään voi lähteä.
    Yamaha R1 '06
  5. #5
    Murehditaan sitten, kun on jotain murehdittavaa. Etukäteen ei kannata hyvää pilata.

    Jossain vaiheessa kaikille tulee pelko siitä, että elämä saattaa mopoilusta huolimatta jatkua. Toisilla se se menee ohi huomaamatta ja toisilla se saattaa lopettaa koko hienon harrastuksen.
    Itse en hirveästi stressaa vaan vetelen fiiliksellä. Reitistä ei pysty etukäteen sanomaan, kun en itsekkään tiedä kuin korkeitaan ilmansuunnan tai kohteen. Rouvan kanssa on diili, että soitan, kun jotain sattuu. Tämä siinä tapauksessa, että sattuu puhelin olemaan mukana.
    Siis tunteella ja tuurilla.
  6. #6
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Siis tunteella ja tuurilla.
    Juurikin näin. Itse en juurikaan suunnittele mitään ennen lähtöä. Ainoastaan jos kovastikin sataa, tulee lähtöä harkittua. Mutta tämäkin vain mukavuuden takia, ei turvallisuuden On sitä tänäkin suvena tullut rymyttyä ojan pohjalla eikä se tuntunut vaikuttavan asenteeseen mitenkään. Riskit on hyvä toki tiedostaa, mutta itseltäni lähtisi kyllä iso osa fiiliksestä jos koko ajan pitäisi olla pelko persiissä.

    Niin ja tosiaan toista kesää tässä prätkillä vasta ajellaan eli aloittelija olen myös.
    Honda CB1000R
  7. #7
    Kieltämättä tuota turvallisuutta tulee harvemmin etukäteen mietittyä (ehkä alitajuisesti pidän itseäni kuolemattomana ). Lähinnä huolettaa, etenkin jos monen viikon reissuun lähtee itsekseen, se kestääkö tekniikka ja on kuulevinaan jos jonkinlaisia kolinoita moottorista jne. Tähän asti on aina kotio palattu mies ja laite kasassa. *Koputtaa päätä*.

    Vuoristossa pitää henkensä kaupalla nousta passot katurenkailla huipulle asti vaikka jo puoli kilometriä alempana sataa räntää ja näkyvyys on jotain 20m. No pain no gain..

    Varusteista yleensä en tingi, vaikka tuo avatar-kuva toista todistaakin (silloin oli OIKEASTI KUUMA! ).
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  8. #8
    Lainaa R1ivattu kirjoitti Katso viesti
    ...GPS-paikannus myös kertoo läheisille missä suttura milloinkin suhailee...
    Mikäs se tämmönen rollikellopaikannus oikein on? Mistä sitä saa, paljonko se maksaa ja laitetaanko siihen sinappia?

    Mutta näin muuten on ollut aika "Mieltä avartava" kokemus ollut tuo A-kirjaimen hankinta tuohon ajokorttiin. Oma asennoituminen muihin tielläliikkujiin on aina muuttunut ja kasvanut sitä mukaa, kun tuohon lisenssiin on noita kirjaimia tullut ja erilaisilla maantiehänksöttimillä on tullut liikuttua. Kyllä jokaisen rekkakuskin pitäisi käydä kokemassa miltä tuntuu ajaa moottoripyörällä rekka seläntakana ja henkilöautonkuljettajan pitäisi käydä kokeilemassa, kuinka tehdään talviliukkailla täysipitkällä yhdistelmällä täydessä kantokuormassa kulmaperuutus ylämäkeen...
    Viimeksi muokannut: Puusilmä; 01.10.2012 klo 21:03.
  9. #9
    Lainaa Puusilmä kirjoitti Katso viesti
    Koetan ajoittaa ajamiseni hiljaiseen liikennöintiaikaan, jonnekin klo 18 - 22 välille. ?
    Tuo ajeluaika saattaa ainakin tähän aikaan vuodesta olla se kaikista huonoin vaihtoehto. Hirvenmetsästys on alkanut ja näin syksyllä hirvet liikkuvat eniten juurikin iltahämärässä, jolloin myös tapahtuu tilastojen mukaan eniten hirvikolareita.

    "Hirvionnettomuuksien suhteen vaarallisinta aikaa olivat
    syys-, loka- ja marraskuu ja peuraonnettomuuksien
    suhteen vuoden viimeiset kuukaudet, erityisesti
    lokakuu Myös kesäkuukausina kolaroitiin paljon.
    Hirvieläinonnettomuuksista kaksi kolmasosaa ajettiin
    hämärässä tai pimeässä." Lähde: Liikennevirasto, Hirvieläinonnettomuudet maanteillä vuonna 2010

    Pekka T.
  10. #10
    Pidemmälle lähtiessä tulee mietittyä enemmän olosuhteita, jopa niin, että männä viikonloppuna vein apinaliivin sateen ja hämärän kelin takia päälle. Tähän aikaan vuodesta pimeässä ja sateessa ajelu on kyllä vähän kuin ongelmia kerjäisi. Lehtiä, helvetin liukkaita pikipaikkoja ja enemmän liikkuvia hirviä vaikea havannoida. Jätän ajelut siis päivä aikaan. Vaikkakin yleensä vahinko sattuu kun sitä vähiten odottaa. Kesällä helteellä T-paita päällä kioskille kahville ja jänis hyppää alle mutkassa keskellä laitakaupunkia. No, ei osunut. Yllättävä olisi kyllä lento ollut.
  11. #11
    Lainaa Puusilmä kirjoitti Katso viesti
    Mikäs se tämmönen rollikellopaikannus oikein on? Mistä sitä saa, paljonko se maksaa ja laitetaanko siihen sinappia?

    Mutta näin muuten on ollut aika "Mieltä avartava" kokemus ollut tuo A-kirjaimen hankinta tuohon ajokorttiin. Oma asennoituminen muihin tielläliikkujiin on aina muuttunut ja kasvanut sitä mukaa, kun tuohon lisenssiin on noita kirjaimia tullut ja erilaisilla maantiehänksöttimillä on tullut liikuttua. Kyllä jokaisen rekkakuskin pitäisi käydä kokemassa miltä tuntuu ajaa moottoripyörällä rekka seläntakana ja henkilöautonkuljettajan pitäisi käydä kokeilemassa, kuinka tehdään talviliukkailla täysipitkällä yhdistelmällä täydessä kantokuormassa kulmaperuutus ylämäkeen...
    Osta android puhelin, siinä on google maps jossa palvelu nimeltä latitude. Latitude kolmiomittailee gps mastoista sun summittaisen sijainnin ja päivittelee sitä muille Latitude kavereille mobiilidatan kautta. Vaimolle sitten googlen gmail osoite ja hän voi kotipc:ltä seurailla missä menet.

    LISÄYS: Ja mitä tulee liikenteeseen tulee, niin unohda oikeutesi liikenteessä. Pysähdy vaikka ei olis pakko jos siltä vähänkin tuntuu. Aikasemminkin joku jo mainitsi, ajattele että olet näkymätön ja että kaikki ajavat päällesi...

    Ja vielä vihjeenä millä noi edelliset asiat, ja varovaisuus säilyy mielessä. katsele youtubesta mopokolareita Pitää mukavasti varpaillaan.
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  12. #12
    En nyt tiedä varsinaisesta asennoitumisesta muuta kuin sen, ettei tulevasta tiedä, mutta odotuksia on. Lähinnä varmistan laivaliput, yleensä sen, että suht. tuliterät renkaat ovat alla, peli on huollettu ennen matkaa ja ettei matkalla tarvitse sitä huoltoon viedä. Jos hajoaa, se on sitten eri juttu. Pahemmin ei soitella, eikä tekstailla, eikä yleensä matkan varsinaista määränpäätä ole sen suuremmin mietitty, tulee mitä tulee. Jos sataa ja ajettava on , silloin ajetaan.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  13. #13
    Jos yksin lähtee ajelee esim. sunnuntaina niin silloin tulee reitti yleensä katsottua valmiiksi ettei tarvitse paljon tien päällä miettiä/etsiä hyvää mutka pätkää ja tietenkin sää.

    Muuten tulee vain tarkistettua että pyörässä toimii kaikki "suht" normaalisti ja eikun menoksi (satoi tai paistoi), kun tuo pyörä sattuu olemaan ainut moottoroitu ajoneuvo jonka omistan.
    Triumph Tiger 800 XCx -18
    ex- Triumph Speed Triple -08
    ex- Triumph Street Triple -09
  14. #14
    jos on tarkoitus lähinnä siirtyä toiseen paikkaan en asennoidu hommaan sen kummemmin mutta jos on tarkoitus lähteä ajamaan huvin vuoksi saatan mielessäni todeta jotain tyyliin että nyt sitten ihmisiks sielä. radallla tai muuten suljetulla alueella kaahatessa täytyy käydä suoritusta ja fokusta vähän etuläteen läpi
  15. #15
    Lainaa Puusilmä kirjoitti Katso viesti
    ...
    Eli ajatteletko mielessäsi mahdollisia riskejä ennenkuin olet noussutkaan pyörän selkään ja saako ne sinut myös joissain tilanteissa jättämään koko lähdön tekemättä tai valitsemaan kenties jonkun toisen matkustusmuodon?...Mites te muut?
    vartin verran youtube'sta kattelen kolarivideoita ennen ajelua.

    -J-
  16. #16
    Aika lailla "tyyppikysymys" taitaa olla.

    Legendaarinen juttu, edes yritys säilyttää suhteellisuudentaju, on kumma kyllä asiassa kuin asiassa
    varsin kovaa valuuttaa.
    Sillä "turhat murheet" pysyy pois mielestä.... ja käytännöstäkin pitkälti sitä kautta,
    ettei ihan ehdoin tahdoin liioin hanki niitä.

    Tahtoo vaan olla nykyisin ihan pois muodista moinen .

    Kaiken pitää olla aina joka paikassa koko ajan niin extremeä.... niin extremeä
    Aika laittamaton veto on esim. tuo telkkarissa alkanut "Maailmanlopun odottajat"

    Sen verran kokonaisvaltaista että mopoiluun liittyvä murehtiminen on aika kevyttä kamaa .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  17. #17
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Osta android puhelin, siinä on google maps jossa palvelu nimeltä latitude. Latitude kolmiomittailee gps mastoista sun summittaisen sijainnin ja päivittelee sitä muille Latitude kavereille mobiilidatan kautta. Vaimolle sitten googlen gmail osoite ja hän voi kotipc:ltä seurailla missä menet.

    LISÄYS: Ja mitä tulee liikenteeseen tulee, niin unohda oikeutesi liikenteessä. Pysähdy vaikka ei olis pakko jos siltä vähänkin tuntuu. Aikasemminkin joku jo mainitsi, ajattele että olet näkymätön ja että kaikki ajavat päällesi...

    Ja vielä vihjeenä millä noi edelliset asiat, ja varovaisuus säilyy mielessä. katsele youtubesta mopokolareita Pitää mukavasti varpaillaan.
    Kyllä mulla humanoidipuhelin jo on. En vaan ole noita mäpsejä kokeillu ollenkaan ja näyttää siellä tuo latitudekin olevan, mutta empä ole menny rämpimään niitä, kun ei ole ollut niistä mitään tietoa - ja kuitenkin käy niin, että sit se menee jumiin ja mykäks...joten "Älä korjaa sitä, kun se kerran toimii."

    Nuo lehdet ja pikipaikat on kyllä varmasti totta. Eipä näihinaikoihin enää ole mitään mopoiluasiaa noin klo 19.00 jälkeen. Äkimmin täällä Vantaan seudulla tulee pimeä verrattuna tuonne Kuopion korkeuksille...
  18. #18
    Ketjun aloittajalle. Varmaan ihan järkevää ajella rauhallisempia teitä ja aikoja, kunnes oma ajotaito kehittyy. sitten kun pyörän hallinta on varmaa niin sekaan vaan.

    Itse olen polkupyörällä joskus kääntynyt takaisin isolta tieltä (7) kun alkoi huolestumaan omasta turvallisuudesta. Sen takia mieluiten kävelen kuin ajan polkupyörällä autojen seassa.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  19.  
  20. #19
    Olen parhaillaan Aasiassa käymässä, ja ikkunasta kun katselee paikallisten ajelua, niin hymyilyttää tällaiset otsikot. Täällä vedetään kaoottisessa liikenteessä osa ilman kypärää, vaimo sari päällä takaritsillä poikittain ja tööttäillään vähän siellä sun täällä syystä tai toisesta.

    Niin ja itse pukeudun suojapaitaan, ja joskus on niskamakkarakin kaulassa.