Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Juu eli tälläinen tapaus olisi käsillä tällä kertaa:
    Lähdin eilen pikku ajelulle vm.95 Speed Triplellä (koneena siis 885cc kaasarimylly).
    Alkuun kaikki toimi täysin normaalisti mutta reilun 10km ajettuani kone alkoi yllättäen vauhdista pätkiä, ja hyvin nopeasti myös sammuikin. Noh ei muutakun tien poskeen starttailemaan, alkuun ei edes lupaa lähteä. Muutaman minuutin siinä pähkäiltyäni painoin starttia vielä kerran toiveikkaasti ja kappas, sehän lähti kuin palmun alta ja paikallaan kävi tyhjäkäyntiä ja otti myös kierroksia täysin mallikkaasti. Ei muutakun pyörän päälle ja liikkelle, mutta matka ehti edetä noin 20 metriä ja oireet palasivat, tällä kertaa vieläpä kera muikean pamauksen ja putkesta nousevan savupilven (starttaillessa päässyt palamatonta fuelia putkeen, I suspect). Noh pyörä jälleen tienposkeen ja pohtimaan. Saman rumban jälkeen pyörä jälleen herää, mutta puskee erittäin epäterveellisen näköistä tummaa pakokaasua toisesta putkesta No go.
    Tässä vaiheessa saan apua ohiajavalta motoristilta joka sattuu suureksi onnekseni asumaan muutaman sadan metrin päässä sijainnistani, joten ei muutakun Trumppa pihaan ja ihmettelemään. Lopputuloksena päädymme vaihtamaan tulpat jotka herra erittäin ystävällisesti heitti minut kotoani hakemaan.
    Tulppien kärjet näyttivät kaikissa olevan ihan ok, mutta keskimmäinen oli varsin hapettuneen oloinen rungostaan.
    Kumminkin tulppien vaihdon jälkeen pyörä lähti käyntiin täysin normaalisti ja toimi n.10km matkan kotipihaan aivan kuten ennenkin, problem solved yes?

    No ei.
    Pieni pelko persiissä lähdin tänään heittämään taas ajolenkkiä varmistuakseni että vika oli tulpissa, mutta ei vaan näköjään ollutkaan. Noin 15km ehti mittariin kertyä ongelmitta kun sama pätkiminen ja putkessa paukahtelu (tällä kertaa tosin huomattavasti maltillisempana) alkoi ja lopputuloksena jälleen pyörän sammuminen vauhdista.
    Noh eilisestä viisastuneena päätin antaa pyörän jäähtyä rauhassa 20min ja katsoa mitä tapahtuu.
    Käyntiinhän se lähti ja toimi taas sen 10km kunnes täysin vastaavaan tapaan simahti.
    Taas noin 10 minuutin jäähdyttelysessio ja pelit käyntiin, ja viimeinen 5km kotipihaan selvittiin ongelmitta.

    Kertokaahan että missä pirussa voisi vika piilotella? Kaikki merkit minun silmissäni viittaavat siihen että yhden tai useamman sylinterin sytytys alkaa lämpimänä pätkimään, mutta mikä hitto sellaista voisi aiheuttaa?
    Vika sytytyspuolassa? Ellen ihan väärin muista niin tässä koneessa on moisia ongelmia joskus esiintynyt, mutta voisi kuvitella että siinä tapauksessa sytytys temppuilisi myös kylmänä.

    PS: Vielä iso kiitos meikäläistä jeesanneelle kanssamotoristille, pulassa olisin ollut ilman apua
    Viimeksi muokannut: Hirsa; 07.10.2012 klo 16:43.
  2. #2
    Ihan ensimmäisenä tulee mieleen puola /t, on joskus autopuolella tullut kohdalle vastaavia oireita. Ja syylliseksi on osoittautunut puola / puolakansi. Toki muitakin syitä on ollut vastaavaan viankuvaukseen mutta ensimmäisenä tutkisin puolat ja jos niistä ei mitään löydy niin sitten sytytyksen ohjauksen komponentit.
  3. #3
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Ihan ensimmäisenä tulee mieleen puola /t, on joskus autopuolella tullut kohdalle vastaavia oireita. Ja syylliseksi on osoittautunut puola / puolakansi. Toki muitakin syitä on ollut vastaavaan viankuvaukseen mutta ensimmäisenä tutkisin puolat ja jos niistä ei mitään löydy niin sitten sytytyksen ohjauksen komponentit.
    Puola +1
    Face the Power
  4. #4
    Noissa on ollut sytkänohjauksessa sellaista ongelmaa, etteivät lämpimänä toimi. En sitten tarkemmin muista, oliko itse ohjausyksikössä vai anturissa. Jostain mooseksenaikaisesta ketjusta kaivamalla voisi löytyä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  5. #5
    Samanlaiset oireet oli omassakin pärrässä
    ja viallinen puola oli syynä.
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  6. #6
    Joko puola on halki, tulpanjohto poikki, sytkäboksi rikki tai Pickup coil on mennyt.
    Näistä veikkaisin viimeistä, koska ongelmia oli etenkin lämpimänä.

    Infoa T3:sta löytyy tuolta:

    http://www.triumphrat.net/t3-sport-touring-forum/

    ja tuolta:

    http://www.mottleybiker.com/
    -Clubs are for seals-
  7. #7
    Lainaa baader kirjoitti Katso viesti
    Joko puola on halki, tulpanjohto poikki, sytkäboksi rikki tai Pickup coil on mennyt.
    Näistä veikkaisin viimeistä, koska ongelmia oli etenkin lämpimänä.
    Tätä komppaan kovasti, kokemuksen voimalla

    eli oireiden perusteella lähes 100% varmuudella vika tossa sytkän anturissa, pick-up coil, ignition sensor, ignition trigger, tai miksi sitä nyt milloinkin sanotaan.
    .....
  8. #8
    Kiitos kaikille neuvoista!
    Myös em. sivuston keskusteluiden perusteella olen itsekin kallistumassa pick-up coilin puoleen, joten ensi viikolla kun pääsen käsiksi pyörään niin täytynee ottaa yleismittari kouraan ja varmistua asiasta.
    Halvemmaksi tulisi kuin kaikkien kolmen sytkäpuolan uusiminen, minkä jo olin henkisesti valmistautunut tekemään (ilmeisesti orkkikset tunnetusti heikkoa kamaa, briteistä saisi vähän kalliimmalla paremmat).

    EDIT: Noh itseasiassa aloin tuntea oloni niin varmaksi asiasta että tilasin pick-up coilin jo
    Viimeksi muokannut: Hirsa; 08.10.2012 klo 16:53.
  9. #9
    Nyt täytyy kyllä nostaa hattua Brittien pojille:
    http://www.triumphparts.gbr.cc/

    Maanantaina tilasin romut, alle 48h myöhemmin on saapumisilmoitus kourassani
  10.  
  11. #10
    Pick-up coil vaihdettu ja Triumphi pelittää
    Hieman meinasi pulssi jo nousta kun rempan jälkeen ei halunnut ensiksi lähteä käyntiin oikein millään mutta lopulta hörähti soimaan ja sen jälkeen no problemos. Henkimaailman juttuja nämä sähköt.