No, ehkä komentissani oli vähän karrikointia. Mutta pointti oli se että joillain homma on menee vainoharhaisuuden puolelle. Esim. jos pyörän myyjältä on jäänyt kerran keväinen öljyjen vaihto väliin, niin mopoa ei silloin uskalleta ostaa
Ps. Harvassa on ne jotka itse myöntävät, että heillä on joku väline ns. munanjatke![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kannaattaa muista myös Gigapower magneetit http://www.gigapower.fi/palautteetmp.html
Taivas saa odottaa
Kuka noita pyörän kilometrejä tietää, oikeesti? Sen tiedän, että noi matkamotoristit ajelee uudella pyörällä tuonne toiselle sadalle, mutta paljonko niillä ajetaan sen jälkeen, toisen ja kolmannen omistajan toimesta? Eikä noita yli statonnia ajettuja myynnissä näe (no, ehkä nyt kun alkaa olla miljoonamittarit)
Itsellä edellinen oli gsx1100F vuosimalli -89, tuotiin Saksan kautta Italiasta 2004, ostaessa kilsoja 35000, monettako kierrosta? Lähti tänä keväänä kiertoon, oli tuossa mun jäljiltä vielä muutaman vuoden pojan käytössä, mittarissa myydessä jotain 70 päälle. Vei sen pari-kolme desiä tuhannella öljyä, mutta ei menoa haitannut.
Nykyinen on 93-mallinen gsxr1100, samanlainen saksantuonti, ostettiin suomesta muutama vuosi sitten, mittarissa liki 80000, ja monettako kierrosta. Ei vie havaittavasti öljyä, kiertää ja kulkee, varsinkin kun talven aikana tekee kaasarijumpan.
Öljyjä itse vaihtanut molempiin sen kerran keväällä, lisäillään kesän aikana jos tarve. Eikä huuhdota.
Käyttöautona Xsara VTS mallia 00, alkaa lähennellä 300000, ei vie öljyä 15000 vaihtovälillä, eli siinäkin vaihto kerran vuoteen, ilman huuhtomisia.
Kakkosautona BMW750, -96, ajettu (mittarin mukaan) 270000, sama juttu, ei pöllyytä, ei vie öljyä, ja vaihdetaan kerran vuodessa.
Ja noissa kaikissa yhteistä se, että moottorin kanssa ei ole ollut ongelmia, se mitä joutuu laittamaan on "kuluvat osat", ja nelipyöräisissä sähkövikoja. Ja kaikki niin halpoja, että jos leviää, niin so what!
Viime viikonloppuna sama tempaus 65000 ajetulle Honda Magna -95:lle.
Pyörä tallinnurkasta oven viereen päkättämään vähäksi aikaa tyhjäkäyntiä jotta lämpenee. Sitten puoli litraa kerosiiniä perään ja kymmenen minuuttia moottoria pyörittäen 1000 - 1500 rpm seutuvilla. Tästä koneesta ei irronnut mitään dramaattisen suurta skeidaa, mutta sangen mustanpuhuvat öljythän nuo oli siinäkin. Koneen vastaaminen kaasuun tuntui herkistyvän sitämukaa kun kymmenminuuttinen tuli täyteen. Toverin mielestä käynti ja pakoäänet muuttuivat tasaisemmiksi...en itse osannut niin hifisti kuunnella.
Mutta eipä tuo vielä siihen leikannu kiinni.
En ole koskaan vaihtanut pois öljyjä, jotka olisivat olleet muun värisiä kuin mustia. Mitä muita värejä esiintyy?
On täällä hurjat jutut.Itte pesen koneen vaan ulkopuolelta, mutta. En minä sitä sano. Vaikka varmasti onkin. Parempi se varmaan silälailla. Eikä taatusti kannata muutakaan, jos ei ole varma, tai ainakin sinnepäin. Eikä se kerrasta, paitsi joskus, mutta ei jokaisella.
![]()
No kyllä minä olen pudottanut alas myös sellaiset, joista vielä läpikuultaa punaruskehtavasti ja kaikki sävyt siitä aivan nokimustaan on mahdollista...