Tuntuu hieman oudolta kallistella customilla jossa jalkatappien siirtosarjaEn ole kyllä nähnyt koskaan että kukaan olisi ajanut kovaa kaarreajoa customilla.. Jään usein mutkissa jälkeen autoista sillä on aikas kolho kääntymään..
Sportsterilla kyllä kallistelee ihan kivasti vaikka etutapit onkin. Tosin siinä onkin aika korkea maavara verrattuna esim. kaverin madallettuun softailiin joka ei sitten kallistu juuri mihinkään kun alkaa joku paikka jo harraamaan maata![]()
http://www.studiostreet.fi
H-D Dyna Fat Bob 2008
Vaihdoin juuri vuosien etutapeilla ajon jälkeen mideihin. Johan peli alkaa kulkea ihan toisella tapaa. Nyt olen master ja pyörä on slave.
Vauhti karsii .....
Onkohan Sportsterin keulakulma jyrkempi kuin 800 Marauderin?
Mulla on vissiin midit(?), mutta kyllä tolla kallistelee.
Tuossa edellä siis..
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Kyllähän customillakin ihan kohtuukivaa pystyy mutkissakin pitämään.Toisin kuin Susuki GSX1100 G:llä, jota tossa taannoin kokeilin. Saattoi tietty olla, etten vaan osannu, mut kamalampaa pyörää en ole ajanut ja aika monia olen kerenny koittamaan. Oma Kingi tuntu sporttipyörältä tuon jälkeen...
![]()
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Ongelma ei johdu siirretyistä jalkatapeista, vaan luokattoman huonosta - alkuperäisestä - etujousituksesta. Toki takajousituskin merkkaa, mutta perinteinen damping rod -keula ei vaan vakiona toimi missään pyörässä hyvin - varsinkaan raskaassa kustomissa.
Keulan tuunausvinkkiä toisella foorumilla.
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä
Beta 350 RR kannonkiertäjä
Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN 2000
Kustomit kallistuu mikä mitenkin. Erot ovat huomattavat ja niihin vaikuttaa mm. rungon jäykkyys, runkogeometria, etujättö, jousitus, renkaat, paino ja vaikka mitkä seikat. Eri tehtailla on ollut taipumuksena tehdä toisistaan poikkeavia ratkaisuja tekeleisiinsä.
Itse olen ajanut monia ja kaikki kallistuvat kyllä, paljon vähemmän kuin monen muun tyyppiset pyörät, mutta onneksi kallistuvat silti. Eroja on paljon ihan pyörästä riippuen. Ei siis voi yleistää että kustomit ovat muuten sellaisia ja vähän tällaisia.
Viime viikonloppuna olin orgin makkararetkellä Porkkalassa ja voin todeta että meikäläisellä oli täysi työ pysyä ns. tavan pyörien perässä... en pysynyt... vaikka kuinka yritin. Vauhdin hurma oli valtaisa ja vauhti itse huomattavan vaatimaton. Käytännössä on mahdotonta verrata näitä möhkäleitä itseään notkeampiin. Keskenään mielummin.
Siitä huolimatta että omaan ainakin orgin tietotoimiston mukaan sangen kelvottoman pyörän, ajan sillä leveä hymy huulella. Oli sitten vaikka kuinka huono tahansa. Ja onkin jos vertaa mutkavauhtia johonkin muuhun.
Mutta asiaan; kustomi kaatuu mutkaan ihan riittävästi jos pitää mittarina liikenteen tahdissa mukana pysymistä. Kallistaminen vaatii hieman tahtoa ja uskallusta, käytännössä kokemusta omasta pyörästä. Astinlauta tai tappi nappaa suht aikaisessa vaiheessa pikisoralle, eikä sitä tarvitse pelätä, kunhan tiedostaa että tässä menee se raja, tai ainakin lähellä ollaan. Tappi asfaltissa on tavallista näillä vehkeillä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että ne tapit pitää sinne asfalttiin sovittaa, jokainen ajaa omaa tahtiaan ja hyvä niin. Eikä se tappi kalahda kiveen ekana kaikissa pyörissä, jotkut penteleet raapivat ensin pakoputket naarmulle, tai jonkin muun itselleen sopivaksi katsomansa paikan (runko, engine guard [mikä sitten onkaan suomeksi], seisontatuki, sivulaukku...).
Rungon kiemurtelu on myös aika tavallista. Vauhdilla mutkaan ja jo menee kuin käärme. Siinäkään ei sinänsä ole mitään pelättävää, kunhan tuntee sen oman käärmeen tavat.
Jousista jo puhuttiin. Ovat monesti mitä sattuu. Sovitettu rauhallisempaan tarkoitusperään sopiviksi.
Itellä oli ainkoinaan 1500 kawa drifter. Kaikilla mittareilla mitattuna suht paska ajaa, mutta silti ihan saakelin kiva peli. Parhaita fiiliksiä moottoripyörällä koettiin just sillä pelillä.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Uhh.. niin varmasti onkin. En ymmärtänyt oikein tuota englanninkielistä termiä.
Eivät ehkä ole niin herkkuperseille ja kanttailuille suunniteltuja, mutta just siinä se noilla vintage tyylisillä pyörillä ajamisen, ehkä jonkun mielestä kyseenalainen hausuus onkin. Niin, ja orkkis kunnossa arvo säilyy, tai siis lähinnä vuosien karttuessa sen kuin vaan nousee kun ei mene "tuunaamaan" tai räveltämään pilalle.
Ja eihän sitä rapapyörälläkään parane kovin karkeakuvioisilla kumeilla mennä etsimään asfaltilta g-voimia. Ja pirun hauskoja ajettavia ovat nekin, siis siellä oikeassa paikassa.
Joku toinen saa nautinnon siitä että jyystää kahva levällään käkätin eturenkaassa kiinni pitkin mutkateitä ja toiset meistä saa kiksin kun selkä suorana fiilistelee tuulen ja historian lehtien havinaa kuulostellessa.
Joo, ja en enää kaikenmoisen testattujen ja omistettujen kikoittimien perusteella enää ostaisi itselleni minkään sortin kyykkyjä, aikansa kutakin. Muovimopoista ehkä pannari tai sen tyylinen vastaava saattaa talliin ilmestyäkin, 2:s tai sitten 1:s mopoksi?
Sitä kun tällein vanhemmiten istuu mielummin selkä suorana ja lähtee ihan sillein ajan kanssa mopolla liikkeelle. Eli harrasteajoneuvo.
Murjaanien kuningas!
Ei nyt etutappinen, mut astinlaudat..
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
ei customeilla pysty kallistamaan ollenkaan. Tappi on maassa jatkuvasti. Vaarallisia pelejä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
^Jep, ja kaikki ovat jotain jengiläisiäkin vielä.
Mää noista customeista mitään tiiä, mutta minäpä ajankin bobberilla.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Olin tossa taannoin kaverin kans ajelulla ja vaihdettiin pyöriä päikseen hetkeksi.
Oma v-rod muscle kallistuu ja kääntyy mutkiin noin 42% paremmin mitä esim triumph thruxton, tuli aika yllätyksenä.
minkähän takia yllä olevassa videossa, kaveri on köyttänyt itsensä kettingillä tohon sohvaan kiinni ? varastetaanko noita paljon vai![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010> Ktm super duke gt 2016
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.