Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    Ratavastaava tamik87:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2012
    MotOrg ry jäsen
    Morjens,

    Olen käynyt tässä syksyn mittaan pientä päänsisäistä painia aiheesta katupyörä vaiko kilvetön?

    Elämäntilanne on sellainen, ettei ole varaa pitää kahta pärrää. Tällä hetkellä pyöräni on rankalla kädellä rata-ajoon (lue v*tusti rahaa poltettu) modattu Aprilia tuono -05. Pyörällä rupeaa olemaan arvoa jo sen verran, etten ole varma kandeeko sillä enää rataa pörrätä. On naku pyörä kohtalaisen pilalla sen väistämättömän kylkikosketuksen sattuessa. Kilvettömällä tämän voi hyvässä tilanteessa kuitata jesarilla ja homma jatkuu.

    Sanokaapas nyt kokeneemmat, onko pitemmän päälle liikennerekisteröidyllä (NAKU)pyörällä mitään järkeä kiertää ratapäiviä, kun vauhti nousee nopean ryhmän tasolle?
    Yamaha R6 -08 kilipapyörä
  2. #2
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Kyllä mä suosisin kilvellistä. On se kuitenkin kiva käydä sit välillä snägärillä. Jos kaatuu, niin sitten kaatuu, sitä pitää vaan ajatella katuajoon sopivana ratapyöränä. Mikä muuten estää suoa laittamasta tuohon vaikka Millen katteita?

    Ja kieltämättä aika erikoista muokata pyörää rata-ajoon ja sitten todeta, että siinä on liikaa rahaa kiinni rata-ajoa silmälläpitäen.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  3. #3
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Laitat siihen ne kunnon tatit (orkkikset aika onnettomat rungoltaan) tai jotain muuta poskensuojaa, runkoon toiset lyhkäiset tatit jne. Sulla kun on ne kliparitkin, niin toihan liukuu kyljellään nätimmin kuin katettu kilvetön

    Muoks: bonuksena snägärillä paljon rispektiä
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #4
    Ratavastaava tamik87:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2012
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Kyllä mä suosisin kilvellistä. On se kuitenkin kiva käydä sit välillä snägärillä. Jos kaatuu, niin sitten kaatuu, sitä pitää vaan ajatella katuajoon sopivana ratapyöränä. Mikä muuten estää suoa laittamasta tuohon vaikka Millen katteita?

    Ja kieltämättä aika erikoista muokata pyörää rata-ajoon ja sitten todeta, että siinä on liikaa rahaa kiinni rata-ajoa silmälläpitäen.
    Näin on, tutkimattomia ovat impulsiivisten ihmisten tiet!
    Yamaha R6 -08 kilipapyörä
  5. #5
    Lainaa tamik87 kirjoitti Katso viesti
    Morjens,

    Olen käynyt tässä syksyn mittaan pientä päänsisäistä painia aiheesta katupyörä vaiko kilvetön?

    Elämäntilanne on sellainen, ettei ole varaa pitää kahta pärrää. Tällä hetkellä pyöräni on rankalla kädellä rata-ajoon (lue v*tusti rahaa poltettu) modattu Aprilia tuono -05. Pyörällä rupeaa olemaan arvoa jo sen verran, etten ole varma kandeeko sillä enää rataa pörrätä. On naku pyörä kohtalaisen pilalla sen väistämättömän kylkikosketuksen sattuessa. Kilvettömällä tämän voi hyvässä tilanteessa kuitata jesarilla ja homma jatkuu.

    Sanokaapas nyt kokeneemmat, onko pitemmän päälle liikennerekisteröidyllä (NAKU)pyörällä mitään järkeä kiertää ratapäiviä, kun vauhti nousee nopean ryhmän tasolle?
    Riippuu ihan siitä ajatko kadulla vai et.

    Esim. itsellä oli yhtä aikaa kilvellinen ja kilvetön. Kun oli molemmat, niin ekana kesänä ajoin kadulla yhden etelän reisun ja muutaman sata kilometriä. Seuraavana kesänä kadulle kertyi muutamia kilometrejä eikä sittemmin ole katupärrää ollut. Katupyörän hävitykseen vaikutti kummasti kaadot radalla ja akuutti rahan tarve. Ennen kilvetöntä tuli 10-20tkm ajettua kadulla per kesä.

    Ei se ratapyörän pito muutenkaan ole siitä kiinni onko se rekisterissä vai ei. Kunnon kaadon sattuessa jää kuitenkin jäljelle vain varaosia. Eikä yleensä enää siinä kohtaa kiinnosta mitä mopolle kävi.

    Aika pian sillä nakuun upotetulla rahalla mikä menee nopeassa ryhmässä vauhdin hakemiseen ostaa perus kilvettömän ratalaitteen sen katupyörän rinnalle. Jos taas haluaa oppia ajamaan voi kokeilla vaikka jotain 250cc 4-tahti laitetta .
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  6. #6
    Samaa tuli pohdittua tänäkesänä ja lopputulema oli se että mille lähti kiertoon ja kilveton tuli tilalle, enkä ole juuri katunut.
  7. #7
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa tamik87 kirjoitti Katso viesti
    Sanokaapas nyt kokeneemmat, onko pitemmän päälle liikennerekisteröidyllä (NAKU)pyörällä mitään järkeä kiertää ratapäiviä, kun vauhti nousee nopean ryhmän tasolle?
    Jos tavoitteena on oikeasti metsästää kierrosaikaa, on tuo nakupyörä siihen hommaan väärä laite, vaikka kyllä sellaisellakin aika monelle kyykkykuskille osaava kaveri näyttää perävaloja. Esim. Mattipoeka tais ajella Super Dukella Alastarossa 28-alkusia ennen kuin ymmärsi vaihtaa kyykkyyn.

    Jos taas tavoiteena on lähinnä pitää hauskaa ja kehittää omia ajotaitoja ja kadulla kertyy edelleen kilometrejä niin sitten teetät kunnon kaatumatatit pyörän kylkiin ja jatkat samalla pelilllä ajelua.

    Yksinkertaista, mutta helppoa.
    Superbike #7
  8. #8
    Kun itse innostuin kuluvalla kaudella etsimään oppeja radalta oli oma ratkaisu asiaan kilvettömän ostaminen ensi kaudeksi.
    Etsiessämme sopivia pelejä itselle ja frouvalle, havaitsin että niitähän saa yllättävänkin soppelilla hinnalla.

    Tällä haavaa ei vielä ole näköpiirissä sitä että SuperDukesta luopuisin. Laskelmieni mukaan kilvettömän ylläpito ei ole niin tavattoman kallista siinä vaiheessa kun ajelee omaksi ilokseen eikä haaveile mistään kisatouhuista. Kiloisia radalle soveltuvia laitteita saa edullisimmillaan jo kahden tuhannen pinnasta, jos ei vaadi ihan tuoretta vispilää. Kusiaisista tuntuisi joutuvan maksamaan suhteessa hitusen enemmän, syynä lienee niiden selvästi suurempi kysyntä ?

    Yksi syy omaan ratkaisuuni oli nimenomaan Mattipojan pelin rakantelun seuraaminen sivusta. Ajattelin että ennenkuin laitan itse 3-5 tuhatta euroa rahaa kiinni, saadakseni hyvin toimivan pyörän jota ei lopulta kuitenkaan ole rakennettu kellon kiusaamiseen radalle, hankin aihion tai valmiin pyörän joka jo sellaisenaan soveltuu paremmin rata-ajoon. Tällä erää sellainen löytyi aihiona mutta sen vaatimat investoinnit ovat kuitenkin selvästi pienemmät omaa tasoani ajatellen kuin mitä olisi vaadittu ärrä duken pimppaamiselta. Halutessani voin ajella sillä ensi kauden jopa ihan sellaisenaan ja silti päästä opettelemaan ajoasentoa ja linjoja sillä "oikeammalla" tavalla.

    Samalla en riskeeraa mahdollisen pannutuksen seurauksena sitä että puoli ajokautta menee kadullakin sitten osien odotteluun.
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 01.10.2012 klo 09:53.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  9. #9
    Tätä hommaa pystyy kyllä tekemään niin väärin ja kalliisti kuin vain osaa, eli minä...
    viime syksynä hankittu ajamaton Kawan zx kymppiärrä, jolla suunnittelin ajavani myös tourinkia.
    Tuli kevät ja ajoin noin 600 kilsaa tourinkia, joka tuntui erittäin tylsälle.
    Siitä sitten siirtymä kokonaan radoille, lähes originaalissa kuosissa.
    Kevyet lipat radalla, jonka seurauksena katteet toiselta puolelta pashaksi ja päätös tehdä kokonaan ratapyörä.
    Rakentaminen oli hiton kallista kun kaikki mahdolliset hilppeet pikkuhiljaa laitteli, en ikuna rupeis samaan hommaan uudelleen vaan ostasin valmiin ratamopon jos sellanen tilanne eteen tulee.
    Kilvissä tuo on edelleen ja pysyykin, kilpi vaan jossain varaston hyllyllä, enkä sitä paikalleen laita kuin korkeintaan siinä vaiheessa jos joskus innostun rakentaan takas maantielle soppeliksi, myynti/vaihto tarkoituksessa.

    Eli todellakin, tutkimattomia ovat impulsiivisten ja tyhmien ihmisten tiet.
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  10. #10
    Ratavastaava tamik87:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2012
    MotOrg ry jäsen
    Kiitos hyvistä kommenteista. Samansuuntaisia ajatuksia itselläkin ollut noista kustannuksista kuin jarskalla. Tykkään edelleen ajaa kadulla, mutta pakko myöntää että hieman tylsältähän se tuntuu näitä samoja lähimutkateitä jyrätä viikosta toiseen.

    Yksi hyvä pointti oli kyllä että jos vain keskittyisi hauskanpitoon ja ajotaidon opetteluun, eikä niinkään sekuntien viilaamiseen ajasta pois. Hirvittää vain tämä minun varusteluvimma. Viime kesänä tilit menivät öhlinsin alustaan ja sen säätämiseen, sekä muihin viritystilpehööreihin. Nyt on kiikarissa jarrujen läpikäynti rata-ajoa ajatellen. Olenpa tässä jo vakavissani harkinnut dynojetin shifterin hommaamsita (ei ole vielä edes PCIII:sta, kun lastulla pärjännyt tähän asti).

    Sitäpä vain, että nämä lelut näyttäisi olevan lähes poikkeuksetta valmiina näissä reilun parin tonnin kilvettömissä... Noh onneksi on pitkä talvi aikaa puida asiaa!
    Yamaha R6 -08 kilipapyörä
  11. #11
    Kokemusta ei ratatouhuista paljoa ole (alle 10 ratapäivää), mutta olen jonkin aikaa seurannut muiden (mm. Jarska) touhuja ja samalla funtsannut omaa tilannettani. Mulla on hyvin mieleinen katupyörä, nyt kuusi kesää ajettu. Siihen olen erilaisia kotkotuksia (Kokoputki, PCV, shifteri, käännetty vaihdekaava, tappia, tattia yms) rakennellut ratatouhuja seuratessa ja ihan hauskoja juttuja ovat. Mutta ei se pyörä vaan käy radalle mihinkään sekuntien viilaukseen. Jos löytäisin rata-ajoon tarvittavan ajan (ja saisin olla nuorempikin), niin hankkisin toiseksi pyöräksi kilvettömän, johon olisi tarjolla runsaasti ja halpoja osia (eli joku japsi). Ja sehän pitäisi olla kyykky. Vaikka nopeita nakuja/kuskeja on, niin kyykky vaan on tehty radalle. Sitä käyttäen pystyy parhaiten hyödyntämään kaikkea oleellista mitä rata-ajoon kuuluu.

    Kilvetön sitten vaatii kaverikseen peräkärryn, lämppäriä, pukkia ja muuta varustetta. Mutta näin se harrastus toimii.
  12. #12
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jonkunaikaa itsekin mietiskelin mitä mopojen suhteen tekisi, koska nykyiset vakuutusehdot on aivan kontista kun katsotaan radalla korvattavan kaskovahingon omavastuuta. Viimeinen herätys oli kun vaimo konttasi oman moponsa radalla.

    Hommasin kusiaisen radalle ja Bemari pysyy kilpipelinä katuajossa, ellei joku sitä nyt välttämättä halua lunastaa poies. Myynnissä se ei tosin varsinaisesti ole Kilpipelistä tuskin luovun kuitenkaan, eli jos bemmi lähtee niin jotain muuta tullee tilalle.
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  13. #13
    Itse olen ainakin ollut tyytyväinen tuohon halvahkoon katupyörään jolla ei jännitä ajaa radalla vähän suurempikin reikä päässä mutta voi silti käydä ihan hyvin snäkärillä kääntämässä tai jopa ajaa kaks päällä.
    Kun vähän jaksaa kytätä ja tinkiä merkistä (lue: ostaa kawasaki) saa viidellä tonnilla ihan hyvän kilvellisen ratavehkeen. Itse ainakin uskon, että tuolla kymppiärrällä on mahdollista ajaa vakioalustallakin ihan oikeasti kovaa. Vielä kun kyttää sellaisen pelin missä on kaikki sifterit yms. ostettu jo valmiiksi niin ei pala niihinkään rahaa.

    Ja sitten kun se pyörä menee kumminkin jossain kohtaa katolleen niin ei sitä kilvellistä tarvitse sen siistimmäksi korjata kuin kilvetöntäkään. Itsellä ei ole kaskoa ollut tuossa pyörässä ikinä ja on se sen näköinenkin mutta ihan hyvin sillä silti on kehdannut kadullakin ajaa. Onpahan edes sen näköinen että sillä on ainakin yritetty ajaa kovaa

    Nakupyörää en kyllä itsekkään lähtisi rakentamaan ratapeliksi, yksi alusta rajoitteinen honda cb1000r on tullut omistettua ja ei tullut kyllä mielenkään ruveta siittä rakentamaan nopeampaa ratavehjettä. Jos tahtoo ratakelpoisen nakupyörän on varmasti helpompi ottaa jostain kyykky vehkeestä pakkausmuovit pois kun rakentaa jostain nakupyörästä ratavehjettä. Kyllä tietenkin alkuun kannattaa helpot ja halvat niksit koittaa kuten ajoasennon vaihto ja kallistusvaraa rajoittavien romujen poisto. Kadulla nakuvehje on kyllä ainakin omaan ajoon paremmin istuva kampe mutta menee se tolla tupperwaarallakin eikä ole tullut kyllä pelleiltyäkään enään niin paljoa, mikä on varmaan ihan hyvä.

    Kustannuspuolikin on aikalailla sama oli siinä pyörässä kilpeä tai ei. Liikennevakuutus ja osakasko on itsellä alle 500€ tuossa kymppiärrässä, ei taida olla kilvettömän vakuutus enään paljoa halvempi nykyään? Joku tonni pari kesässä katukilometrejä ei myöskään vaikuta pyörän huolto tai rengas kuluihin yhtään mitään eli varsin halpaa ajoa verrattuna kahden pyörän pitämiseen.

    Edit: Tuli vielä mieleen tuosta kuljetuskalustosta ja muusta oheisroippeista, että ne on kyllä pakko olla oli siinä pyörässä kilpeä tai ei. On se vaan helvetisti mukavampi ajella kun on ne lämppärit, kunnon renkaat, työkalut vähän varaosia yms sielä varikolla. Ja päivän päätteeksi itse ainakin valitsen aika mieluusti sen ilmastoidun auton kapiinin kun vaihtoehtona on 300km tourinkia vesisateessa....
  14. #14
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Tuono Öhlinsin alustalla ja klipareilla ei ole ihan mikä tahansa naku, vaikka vanhaa tekniikkaa 2010-luvulla jo edustaakin.

    Oikeastaan se on kyykky ilman katteita.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  15. #15
    Ratavastaava tamik87:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2012
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Tuono Öhlinsin alustalla ja klipareilla ei ole ihan mikä tahansa naku, vaikka vanhaa tekniikkaa 2010-luvulla jo edustaakin.

    Oikeastaan se on kyykky ilman katteita.
    Näinhän se on.. Minun taidoilleni vielä varmasti riittävän nopea peli.

    Ehkä "kysymys" tai ennemminkin keskustelun aihe on se, että "kun siellä radalla kaatuu kumminkin, niin pitäisikö hommata pyörä mikä on varaa mällätä". Tässähän on tullut hyvin sen suuntaista kommenttia. Itse olen kuitenkin sen verran kilpailuhenkinen ja kehityksenhaluinen kaveri, etten vain tyytyisi hakemaan "kiksejä" vauhdista, vaan jahtaisisin kumminkin sitä aikaa vaikka kuinka itselleni valehtelisin.

    Lisäksi olen tykästynyt tuonooni... moottorissa on särmää, hyvä ajaa ja mielestäni pirun hyvän näköinen.

    Oih ja voih.. Miksei kaikkea voi saada? Pirun vaakakuppi...
    Yamaha R6 -08 kilipapyörä
  16. #16
    Ratavastaava tamik87:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2012
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vuohi kirjoitti Katso viesti
    Kustannuspuolikin on aikalailla sama oli siinä pyörässä kilpeä tai ei.
    Niin ja tämä on yksi puoli mihin haluaisin mielipiteitä. Itse olen osittain siinä käsityksessä, että kilvettömällä radan kiertely olisi halvempaa, kuin katupärräily.

    Nykyinen pärrä 7000€ vs. pätevä rataruoska 3000€. Tällä hetkellä maksan täyskaskoa 1300€ vuodessa sillä rahalla ostaa jo peräkärrynkin.
    Yamaha R6 -08 kilipapyörä
  17. #17
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Hyväksi "kaadettavaksi" ratapeliksi sitten R6R tai R1. Ei lopu palikat varikolta kesken. Kolme - viisi tonnia ja saanet aika hyvän paketin. Kannattaa katsoa sellaista, missä tulee kaikenlaista kilkettä mukaan (kuten huoltopukkia, lämppäriä, varaosia & varakatteita sekä vanteita, syyläreitä jne. ).

    Pian sulla on siihen pieneen ratakinneriin ison Transitin verran kamaa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  18. #18
    Jos ajelut on satunnaista radalla käyntiä, niin silloin tossa on paljonkin järkeä ajaa kilvellisellä.

    Sitten kun tuosta tulee harrastus jossa menee kaikki vapaa-aika niin voisi olla järkevämpää ettiä alle kilvetön joka on jo hankintahnnaltaan halvempi kuin samankuntoinen kilvellinen.



    Itse myös tänäkesänä muutaman ratapäivän ajelleena olen ajatellut samaa asiaa. Ajelen kuitenkin ensikesän vielä toivottavasti tuolla samalla kuin tänäkin vuonna.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  19. #19
    Lainaa tamik87 kirjoitti Katso viesti
    Niin ja tämä on yksi puoli mihin haluaisin mielipiteitä. Itse olen osittain siinä käsityksessä, että kilvettömällä radan kiertely olisi halvempaa, kuin katupärräily.

    Nykyinen pärrä 7000€ vs. pätevä rataruoska 3000€. Tällä hetkellä maksan täyskaskoa 1300€ vuodessa sillä rahalla ostaa jo peräkärrynkin.
    Itse en ole maksanut täyskaskoa enää ensimmäisen vuoden jälkeen tätä hienoa harrastusta. Musta aika turha kuluerä.

    Kustannukset riippuu ihan siitä paljonko ajaa ja missä eli paljonko tulee kilometrejä. Maksaa nimittäin aika paljon yksittäinen ratapäiväkin kun ottaa kuljetuskustannukset huomioon.

    Tänäkesänä kävin vielä yksittäisilläkin ratapäivillä mutta ensi kesänä tulee varmasti etittyä useamman päivän putkia ettei mene rahaa kuljetuksiin niin paljon päivää kohti.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  20. #20
    Ratavastaava tamik87:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2012
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Itse en ole maksanut täyskaskoa enää ensimmäisen vuoden jälkeen tätä hienoa harrastusta. Musta aika turha kuluerä.

    Kustannukset riippuu ihan siitä paljonko ajaa ja missä eli paljonko tulee kilometrejä. Maksaa nimittäin aika paljon yksittäinen ratapäiväkin kun ottaa kuljetuskustannukset huomioon.

    Tänäkesänä kävin vielä yksittäisilläkin ratapäivillä mutta ensi kesänä tulee varmasti etittyä useamman päivän putkia ettei mene rahaa kuljetuksiin niin paljon päivää kohti.
    Totta turiset. Meneehän sitä rahaa aika kivasti rataviikonloppuisinkin.
    Yamaha R6 -08 kilipapyörä
  21. #21
    Oma vaihtoehto oli, että hankkii kilvettömän siihen rinnalle. Kadulle mahd. monipuolinen laite, niin johan alkoi ajelut taas maistumaan
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  22. #22
    Lainaa tamik87 kirjoitti Katso viesti
    Niin ja tämä on yksi puoli mihin haluaisin mielipiteitä. Itse olen osittain siinä käsityksessä, että kilvettömällä radan kiertely olisi halvempaa, kuin katupärräily.
    Kadulla ajaminen on ihan ilmaista.

    Jos laskee 300-500e per ratapäivä ei huijaa itseään liikaa. Alle 200e per päivä on ihan turha uneksia vaikka olis liputtamassa ja ajais roskis renkailla. Tai olihan rata-ajo halpaa silloin kun renkaat kesti sen minkä kadullakin ja ajaa vain päivän tai pari kesässä. Mitä kovempaa ajaa sitä kalliimpaa se on.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  23. #23
    Ratavastaava tamik87:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2012
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Vuorela kirjoitti Katso viesti
    Kadulla ajaminen on ihan ilmaista.

    Jos laskee 300-500e per ratapäivä ei huijaa itseään liikaa. Alle 200e per päivä on ihan turha uneksia vaikka olis liputtamassa ja ajais roskis renkailla. Tai olihan rata-ajo halpaa silloin kun renkaat kesti sen minkä kadullakin ja ajaa vain päivän tai pari kesässä. Mitä kovempaa ajaa sitä kalliimpaa se on.
    Näinhän se varmasti on. Kai sitä vois leikkiä vielä ens kesän ratapäivät nykyisellä menopelillä, kun ei se katulaillisuus niin hirveätä ekstraa tuo. Pistää kaatumatatteja jok ikisen pultin päähän ja vielä tankin korkkiin ja virtalukkoonkin niin johan luulis pysyvän ehjänä!
    Yamaha R6 -08 kilipapyörä
  24. #24
    Lainaa Vuorela kirjoitti Katso viesti
    Kadulla ajaminen on ihan ilmaista.

    Jos laskee 300-500e per ratapäivä ei huijaa itseään liikaa. Alle 200e per päivä on ihan turha uneksia vaikka olis liputtamassa ja ajais roskis renkailla. Tai olihan rata-ajo halpaa silloin kun renkaat kesti sen minkä kadullakin ja ajaa vain päivän tai pari kesässä. Mitä kovempaa ajaa sitä kalliimpaa se on.
    Kulut taitaa yleensä tulla lähestulkoon aina seuraavista:

    - Bensat (auto+pyörä)
    - Renkaat
    - Öljynvaihdot 500 km välein
    - Ruuat ja majoitukset
    - Työpäivät jotka otettu vapaaksi
    - Vakuutukset
    - Huollot mitä en itse osaa tehdä (eli melkein kaikki)
    - Ratamaksut

    + kun ratapäivän aikana sataa, niin ihmiset yleensä syö ja juo kahden tai kolmen hengen edestä masennukseen

    Ihan hyvin tuosta kuluja tulee, eli voisin yhtyä tuohon että kadulla ajaminen on ilmaista :P
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  25. #25
    Ja jos ei kiinnosta liputella niin ratamaksut. Kun innostuu enemmän treenailee niin uppoo ihan kivasti massia siihenkin. Toissa kesänä joku 20*40-60 euroa plus kisat. Nukkuakkin pitää ja Jumperissa ei jaksa niin vähän euroja vielä majoitukseen...

    Eli kaikki mitä irtoo niin menee ja vähän ylikin
    Ei taidolla vaan tuurilla
    YCC #14
  26. #26
    Ratavastaava tamik87:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2012
    MotOrg ry jäsen
    Onhan se näin, että jos täysin rehellisesti kaikki harrastukseen liittyvät kustannukset ynnää yhteen niin eihän sitä rahan puolesta huvittais harrastaa kuin ulkona lenkkeilemistä.

    Ehkä on mielenterveyden kannalta parempi jatkaa itsensä huijaamista ;)

    No mutta kiitoksia herroille hyvistä kommenteista. Itse olen ainakin saanut nyt mielenrauhan siinä suhteessa, ettei minun tällä hetkellä ole "pakko" vaihtaa katumopoa kilvettömään... Ei siinä mitään rahaa säästä!

    Täytyy tosin jatkossakin pysyä pystyssä. Ilman suurempia ohotilanteita on päästy tähänkin asti, mutta kai niidenkin aika koittaa kun ruvetaan enemmän sitä aikaa sheivaamaan.
    Yamaha R6 -08 kilipapyörä
  27. #27
    Lainaa tamik87 kirjoitti Katso viesti
    Onhan se näin, että jos täysin rehellisesti kaikki harrastukseen liittyvät kustannukset ynnää yhteen niin eihän sitä rahan puolesta huvittais harrastaa kuin ulkona lenkkeilemistä.

    Ehkä on mielenterveyden kannalta parempi jatkaa itsensä huijaamista ;)

    No mutta kiitoksia herroille hyvistä kommenteista. Itse olen ainakin saanut nyt mielenrauhan siinä suhteessa, ettei minun tällä hetkellä ole "pakko" vaihtaa katumopoa kilvettömään... Ei siinä mitään rahaa säästä!

    Täytyy tosin jatkossakin pysyä pystyssä. Ilman suurempia ohotilanteita on päästy tähänkin asti, mutta kai niidenkin aika koittaa kun ruvetaan enemmän sitä aikaa sheivaamaan.
    Kustannukset on hyvä tiedostaa, mutta ei niitä kannata liikaa miettiä. Halvempaa tai mukavampaa voi harrastaminen olla kilvettömällä jos ajattelee kaatoja ja laitteen arvon laskua kaadon seurauksena. Ei sillä etteikö kaadot kilvettömälläkin maksaisi. Yksi high sider kustantaa helposti nelinumeroisen summan jo pelkästään varaosiin. Kyllä se kaato sieltä jokaiselle joskus tulee, kunhan tarpeeksi kauan harrastaa.

    Kannattaa miettiä sitä kilvettömän hommaamista enemmän siltä kannalta paljonko saa ratapäivistä irti ratapyörällä verrattuna katupyörään. Jos katupyörän kaatamienen pelottaa, niin saisiko ratailusta enemmän irti toisella laitteella. Muutaman tonnin sijoitus ratamopoon ennen kilvellisen kippaamista hukkuu kuitenkin pidemmän päälle muihin harrastuksen kustannuksiin. Sama summa menee helposti myös sen katupyörän varusteluun rataisammaksi.

    Jos tavoitteena on päästä mahdollisimman lähelle rataennätyksiä, niin ei muuta kuin valmiiksi nopeaksi opetettu hyvä kilpuri alle ja kursseilta oppeja mukaan, lähtee sekunnit kuin itsestään.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  28. #28
    Jotenkin vaan tuntuu, että sellainen parin kolmen tonnin kilvetön antaa mielenrauhaa kustannusmielessä, vaikka muut kulut esittävätkin huomattavaa osaa. Jos nimittäin kippaa kunnolla ja pyörää ei saa helposti ajokuntoon, niin jää siitä yleensä aika paljon osaa käytettäväksi myyntitarkoituksiin tai seuraavaan 'uuteen'. Ja vaikka ei jäisikään, niin pari tonnia on helpompi hyväksyä kertatappiona kuin kymppitonni. Ehdottomasti itse nauttisin radalla enemmän ilman tuon 'pikavoiton' riskiä.

    Jaa, miksiköhän minäkin tätä pohdin...ilmeisesti jotain mielikuvaharjoittelua.
  29. #29
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Jaa, miksiköhän minäkin tätä pohdin...ilmeisesti jotain mielikuvaharjoittelua.
    Nonihnonih, onnea jo valmiiksi uudelle ratapelille!
    Ei tässä lajissa ikä mitään paina jos sitä mietit ja sitäpaitti sulla olis tohon hommaan lahjoja, selvästi.
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  30.  
  31. #30
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Vuorela kirjoitti Katso viesti
    Kadulla ajaminen on ihan ilmaista.

    Jos laskee 300-500e per ratapäivä ei huijaa itseään liikaa. Alle 200e per päivä on ihan turha uneksia vaikka olis liputtamassa ja ajais roskis renkailla. Tai olihan rata-ajo halpaa silloin kun renkaat kesti sen minkä kadullakin ja ajaa vain päivän tai pari kesässä. Mitä kovempaa ajaa sitä kalliimpaa se on.
    Hmm...lasketaanpan esimerkki Alastaron osalta kun liikkuu pk-seudulta:

    Matkat: 400km x 10 l/100km x 1,7€ =68€
    Renkaat: 1 takanen (50€) ja 1/4 etunen (50€) = 62,5€
    Ratabensat: 8 settiä x 4 l / setti x 1,75€ (98E) = 54,4 €
    Safkat + juotavat: 0-20€ (0€ jos liputtaa)
    Ratamaksu: 0-60€ (0€ jos liputtaa)
    Öljyt 1/3 x 4 l x 12€/l = 16€

    Yhteensä tosta tulee mukavat 185€ jos liputtaa, jos ei liputa loppusumma on 264,9€. Ja tämä siis laskettuna lähimmälle radalle, jossa uskaltaa ajaa täysillä ja niin, että ajaa halvoilla renkailla. Ehdottomasti kaksi suurinta menoerää kesän aikana olivat renkaat (vaikka ajeli käytetyillä) ja matkoihin käytetyt bensat. Kemoralle kun lähtee, tuleekin kilsoja kaikkineen tuhannen kieppeille, joten matka maksaa vähän eri malliin.
    Superbike #7
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen