Mutta dragsteri menee kovempaa ja se on auto. Eli kaikki mopot on aivan laiskoja paskoja, varsinkin kansalliset MotoGP pyörät ilman tankopainoja.
Supermoto
Uusi Bmw 1000rr siis ottaa turpaan Gti Golfilta, Rs Focukselta, Opc Astralta oikeelta ja vasemmalta, tarkoittanee joka suhteessa. Uskoo ken tahtoo. Väitän , että noilla kinnereilla ei ole mitään jakoa. Bmw:ssä tehopainosuhde 1:1, autoissa n. 5.5kg/hv.
Ja alkup. kysymyshän oli kummalla ajaa mutkat, huom. mutkat (monikkomuoto)
tekisi mieleni sanoa että anna mulle normi ST Focus (joka vastannee paremmin ehdottamasi mopon luokkaa omassa maailmassaan) ja ota alle mainitsemasi normi bemari. En hetkeäkään epäile ettenkö kiskoisi tavallista motariramppia läpi kovempaa kuin millä tulet bemarillasi perässä, mutta en sano
Vaikka olenkin mopofriikki niin silti noilla perussporttiautoilla on tullut sen verta monta vuotta pyssytettyä että en usko tappiotani edellämainitussa ennenkuin näen sen omin silmin. Toki jos olet alter ego Rossin Vallulle niin saatan ottaa nokkaani asiassa mutta silti pysyn uhossani ennen kuin asia toisin todistetaan. Tiedän kyllä jo valmiiksi sen kuinka ST Focus repii rattia aktin aikana, etuveto kun on. Silti ei haaste pelota pätkääkään. Wrx Sti:llä ei sitäkään ongelmaa ole. Jos taasen haluat tarkoituksellisesti verrata hetken tehokkainta katukyykkyä perus perhesporttiin niin yrität johtaa asiassa tahallisesti harhaan tai et ymmärtänyt kirjoittamaani. Väitän jopa että olet moposi kanssa helisemässä samaisessa rampissa jos saavun paikalle tavallisella Mini cooper S worxilla...
ps. Mutkahan alkaa siitä kun alat taittaa sisään ja loppuu suurinpiirtein siihen kohtaan kun mopo on uloslähdössä pystyssä, eli teho/painosuhteesi ei pääse oikeuksiinsa ennenkuin otsikossa määritelty alue jo on käsitelty. Ihan sama onko niitä yksi vai sata.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 30.09.2012 klo 00:08.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Omien kokemusten perusteella sanoisin, että ajaisin isäni 550i Bemarilla mutkat lujempaa kuin omalla Gixxulla. Itse olen perus sunnuntaikuski, oma enkka Alastarolla on vain hikisesti alle 1:30. Mutkapätkille en haluaisi lähteä koittamaan mopolla autoa vastaan.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Joo, eiköhän ne ole tätä luokkaa http://www.youtube.com/watch?v=ftqhXb9cE6I suurimmalla osalla![]()
Käsitinkö oikein: pystyt ajamaan "mutkat" autolla nopeammin, mikä pätee myös edellisen sivun kuvan esimerkkitapauksen? Entä jos mutka on 20 astetta? Entä jos "mutka" koostuu kahdesta peräkkäistä, eri suuntiin olevasta kaarteesta, joiden välistä mahtuu moottoripyörällä siten, ettei pyörää tarvitse lainkaan kääntää?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Autolla pelkästään yksi 5 metrin pituinen 90 asteen käännös kestää 2 minuuttia, joten kyllä prätkä on nopeampi:
http://www.youtube.com/watch?v=h-8sbuVcUe4
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Itse taas epäilen vahvasti, jotta ajaisit mutkia 1700kg bemarilla kovempaa kuin alta 200kg gixullasi. Tuollainen painava sedan ei todellakaan ole paras mahdollinen ajaa kovaa mutkaan, massasta kun siinä haittaa on.
Itse entisellä gixulla, ja olen varmasti monta valovuotta sinua hitaampi kuski, perus katukuski siis: ajoin kaverin 5-sarjan bemaria vastaan mutkapätkällä, vaikkei ollut itsellä asianmukainen varustus päällä. Sanotaanko että kaveri on huomattavasti reikäpäisempi kuski kuin minä, mutta silti ei ollut ongelmaa saada näköyhteys katkeamaan, sen jälkeen kun olin ohittanut kyseisen ajokin. Niin ja pitkiä suoria ko. pätkällä ei ole, mutta ei myöskään juurikaan alle 100km/h ajettavia mutkia. Toki osa syy ettei sillä bemarin v8;lla pääse mutkista mihinkään poistumaan, mutta kyllä mutkissakin tuli eroa, vaikka monta kertaa oli bemari jo vähän matkaa liukunut sivusuunnnassa. Toisaalta jos auto olisi vaikka m3 asianmukaisilla renkailla ja osaava rattimies, niin silloin perus katukyykkäri kuskilla tulisi kiire mutkatiellä. Myös vauhti tuntuu mutkissa +1500kg autolla järjettömän paljon kovemmalta kuin kevyellä kyykkypyörällä.
Joten jos meikäläinen keskiverto katukuskina tiputtaa 300hp sedanin reikäpäisellä kuskilla varustettuna helposti mutkatiellä, niin ihmettelen vaan mistä nämä jutut jotta keskiverto kyykkärimiehen kusettaa mutkissa jo katumaasturilla, tulevatJoo kyllä minäkin uskomattoman hitaita kuskeja tiedän, mutta kyllä yleensä kaikilla joilla pidempään kokemusta sporttisista moottoripyöristä, osaavat jollainlailla niitä käskeä myös mutkiin.
Minulla kylläkin onkin vain SAABeja enimmäkseen ollut, mutta en voi samana päivänä puhua jos niillä ja entisillä gixereillä lähtisi mutkapätkälle vetämäänKyllä kuolemanpelko ja rajat tulisi autolla nopeammin vastaan. 250-kiloisella 12r:llä en 60-80km/h ajettaviin tiukkoihin mutkiin lähtisi kokeilemaan.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 30.09.2012 klo 01:06.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Mutta kun tossa on jo yli 400hp, aktiivialusta ja en ole niin hyvä kuski, että osaisin sanoa koska renkaista loppuu pito.
Tämä on vain oma mielipide asiasta ja luulisin, että mopon puikkoihin vaaditaan jo kisakuskin tasoista heppua, että edes jotenkin pärjäisi kunnon urheiluautolle oikealla moottoriradalla.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Joo mut taitaa siinä olla myös pieni ero jos kyseessä on urheiluauto, onko siellä puikoissa keskiverto kaduntallaaja vai Räikkönen? Toki se ero ei niin iso ole, jos verrataan vastaavaan asetelmaan moottoripyörällä.
Näin ainakin luulisi, nimim. 45hp fiat 127 katonkautta ajanut![]()
Viimeksi muokannut: SMRacing; 30.09.2012 klo 01:19.
Kawasaki ZX12R B1
Ketjun aloittajalle, tämä kannattaa lukaista:
http://www.sportrider.com/bikes/146_...n/viewall.html
Tossa testattiin juuri mitä kysyttiin, 1,8 mailin ja 13 mutkan radalla, jossa kiihtyvyyttä/nopeutta ei voi hyödyntää.
Uusin luotettava car vs. bike mutkavertailu, johon itse olen törmännyt. Molemmat vielä bemarin kovimmat ratatykit.
Musta on pyörän ja punainen auton data.
Turn 6 segment time
Bike: 3.77 sec.
Car: 4.25 sec.
Turn 11 segment time
Bike: 3.38 sec.
Car: 3.98 sec.
Näyttäisi tosiaan siltä, että auto on nopeampi hitaissa mutkissa, nopeammissa pyörällä on etu tai 50/50.
Ja minkä luokittelet Juha kunnon moottoriradaksi? Ja mikä kunnon urheiluauto? Onko uusi m3 jo sellainen? Luulen että isolla moottoriradalla jo suoraperformanssi antaa pyörälle yleensä niin ison edun, että mutkanopeudet pitäisi olla huomattavan paljon kovempia autolla jos aikoisi pärjätä. Tämä antaisi ihan keskiverto pyöräkuskillekin järjettömän edun. Toki jos ihan oikeasti kovakulkuinen auto laitetaan vastaan, joka ei suoralla anna älytöntä etua pyörälle, niin asia erikseen. Pagani Zonda esimerkiksi voisi olla sellainen. Mutta IMO tuollainen paljon enemmän "proto-auto", mitä keskiverto jokanurkilla nähtävä moottoripyörä. Jos nopeusero kilometrin suoralla on keskimäärin vaikkapa +50km/h, voi laskea miten paljon pelkästään siitä tulisi hyvää.
Järjetön kyllä ko. ajoneuvojen nopeusero suoralla tiellä. Toinen kiihtyy 9,6sekunnissa +250km/h ja toinen 12,6 sekunnissa 180km/hJa tuota m3:stakin urheiluautoksi olen kuullut tituleerattavan. Toki ei liity asiaan millään tavalla.
Case closed? Pyörä bemari vs auto bemari..."The car shows higher apex speeds in seven of the track's 13 turns, with the bike faster in six corners."
Eli kyllä se sporttipyörä vs sporttiauto mutkanopeus = aikalailla 1:1. Molemmilla max. sivuttaiskiihtyvyydet voi yltää jonnekin 1,3-1,5g välimaastoon. Riippuu ihan olosuhteista minkälaista mutkaa ajetaan, kumpi nopeampi. Hitaat/pienisäteiset mutkat on autolle vahvoja suhteellisesti, nopeat/loivat mutkat pyörälle. Niin ja tämä nyt oma päätelmä, viisaampien vastaväitteitä odotellessa.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 30.09.2012 klo 02:28.
Kawasaki ZX12R B1
Mielestäni kunnon urheiluauto on luokkaa Fiat 458 ja vastaavat. Tuolla aiemmassa viestissäni eräs kokenut ratakettu ajoi Rykkösellä samoja aikoja kunnon Fiatin kanssa Alastarolla. Motta taisi jopa jäädä Lambolle?
BMW M3 ja M5 eivät ole mielestäni urheiluautoja, vaan pikemminkin GT-autoja. Joten S1000RR ei oikein osu samaan kategoriaan ämmien kanssa. Pikemminkin Bemarin S-mallit olisivat samaa kategoriaa?
Ja mitä ratoihin tulee, kaikki paitsi Suomen mikroautoradat...
Joo niinhän se oli. Mutta millä perusteella sitten Alastaron fefe vs. r1 ja lambo vs sbk kisat aikoinaan olisivat antaneet osviittaa, mitä olisi "kunnon" radoilla. Sikälihän tuo ferrarin esitys katupyörää vastaan ei ollut mikään ihme, että pyörän puikoissa keskitason YCC:n motoristi ja auton puikoissa taisi olla silloisen Alastaron ennätyksen haltija? Jos pyörän puikoissa olisi ollut Suomen eliittiä edustava ratakuski, olisi tilanne ollut hyvinkin toisenlainen todennäköisesti. Suomen ratojen pitäisi em. perusteinkin olla autoille suhteessa vahvoja, johtuen hitaista keskinopeuksista. Toki en epäile etteikö esim. sillä Eskelisen Lambolla isommallakin radalla laittaisi kampoihin SM-tason SBK:lle ja kuskille, mutta kyllä senkin eittämättä vahvoin alue on hitaat mutkat ja jarrut. Varmaankin myös nopeissa mutkissa pärjäisi kilpatason mp:lle, olihan siinä vähän aerodynamiikkaa modailtu(enemmän downforcea mitä tehdasversioissa). Tehoahan siinäkään ei olisi lähimainkaan tarpeeksi vastaamaan isommilla radoilla pyörän suoranopeuksiin, toisinkuin Alastarossa jossa ajellaan pääosin alle 200km/h nopeuksia.
Niin ja toki aiemmin puhuitkin että pitää olla kilpatason mp-kuski että pärjää superautolle radalla, niin se varmasti onkin. Mutta pitää siellä auton puikoissa myös olla kilpatason kuski, eihän kuka tahansa ajele autolla 1:25 Alastarossa vaikka olisi f-1 alla.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 30.09.2012 klo 02:40.
Kawasaki ZX12R B1
Que?vma kirjoitti
Nimenomaan pelkkien äänien takia. Nopeutta saadaan tarroilla.
Rataslicksien käyttäminen nopeuttaa oman arvaukseni mukaan ratakierrosta 2-3s tuolla radalla. Varmasti tarkempaakin tietoa saa asianosaisilta, tai kahlaamalla edellinen megaketju läpi. Mikä on oma arviosi siitä, paljonko ratakierros nopeutuu tai hidastuu, jos R1:een asennetaan "killeri" (jota siinä ei siis uutena ole)?
Hehehe, hitto mikä ketju
Oikeastihan tämä on sataprosenttisen täysin turhaa mun isi on parempi kun sun setä -spekulaatiota, ellei pohdita jonkinlaista vakiomallia autolle ja pyörälle. Autossa neljä rengasta (kitkakerroin joku a) ja massa kuskilla 1000 kiloa. Pyörässä massa kuskin kera 300 kiloa ja renkaita 2 (kitkakerroin b). Sitten lasketaan halutunlaisen kaarteen säteen mukaan koska lähtee irti tienpinnasta.
Kaikki muut tekijät mitkä mutkassa kulkemiseen liittyy, nostaa ongelmanratkaisun "tähtitieteellisiin" sfääreihin, joihin tarvitaan aikamoinen kasa melkoisia matemaattisia malleja kyseisen mutkan pinnan kitkakertoimista, kaltevuuksista, montuista, renkaiden lämpötiloista, ohjausgeometrioista, jousituksista, blaa blaa… Plus että kuskit olisi heivattava nevadaan tais siperiaan ja korvattava ne jollain "ohjausrobotilla" mikä ajaisi optimaalisesti ko. laitetta jolloin vertailussa olisi mitään mieltä.
Jaa, että liian hankalaa?
Sitten tietysti olisi helpoin konsti tehdä tilastollista vertailua. Eli helkkarinmoisella otoksella eilaisia mutkia, kuskeja ja laitteita otettaisiin aikaa ja tehtäsiin vertailua kummalla laitteella kuskit keskimäärin ajavat keskimääräisen mutkan keskimäärin nopeiten.
Muussa tapauksessa isin Bemari on aina hiekkamontulla hitaampi kuin aidin Cresentti. Tai sitten ei, jos äidillä on pää kipee, eikä jaksa…![]()
Mistä tuli tämä yhden mutkan tavoite mukaan?
Ketjun otsikko on "Kummalla pystyy ajamaan mutkat kovempaa mp vs auto".
Se on monikko ja asian voi käsittää niin, että mutkia on 2, 9 tai sata. Lisäksi esimerkkinä käytettiin kyykkyä ja M3:sta.
Tähän jo saatiin vastaus tuolla ylempänä radalla tehdyn testissä, M3 oli hitaampi. Ei ollut ovaalirata vaan joukossa oli erilaisia mutkia, hitaita ja nopeita eikä yhtään moottoritien ramppia. Eikä ollut tie 1835, joka sisältää kaikki viralliset testimutkat.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
http://maps.google.fi/maps/myplaces?...&cbp=12,0,,0,0
Toki ei nyt ole virallisesti ramppi, mutta kuitenkin.
jami
http://www.youtube.com/watch?v=aeUK6aOEJKo
Ihan sama vaikka olis yksi mutka, vaihdetaan vain mp toisentyyppiseen. Ktm:ltä ja Husselta löytyy näitä lähes hyllystä.
Räikkönen on ajanut monzassa kisatilanteessa 370km/h v10 aikakaudella, tänä vuonna harjoitusten huippunopeus oli 345km/h. Motogp vauhteja en monzalle löytänyt, ennätys on pedrosan mugellon harjoituksissa 2009 ajama 349km/h.
Mutta peruslippispäällä ei ole pienintäkään ongelmaa viedä F1:stä, sitäkö meinaat?