Nyrren kierrosajat on nyt on lähinnä yhtä vertailukelpoisia kuin Suomessa Ahvenistolla. Taitaa suurimmalla osalla pyöräkuskeista tulla rajat vastaan, kun ei ole kunnon turva-alueita. Samoten en usko että Isle of Manin kapeilla kaduilla kukaan millään koppiautolla uskaltaa tulla yhtä kovaa kuin vaikkapa Guy Martin moottoripyörällä. Paras vertailu saadaan, jos ajetaan jossakin modernilla isolla moottoriradalla kilpaa, ja katsotaan kuka on kuka.
Ja sikäli kierrosajastakaan ei voi päätellä mikä on nopein missäkin kohdassa rataa, pitäisi olla vertailudataa.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 29.09.2012 klo 00:35.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
edelleenkään kyse ei ole kierrosajoista, vaan mutkista. lukekaa alkup. kysymys uudestaan.![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Yllättävän pitkään tämä väittely pysyikin sivussa. Jos palaa vuosiin 08-09 niin sillonhan sitä vääntöä oli satoja sivuja eri foorumeilla. Ei tarvitse kuin sivuta vähän tuota aihetta, niin siihen se sitten menee...
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Lienee aika paljon suorempi rata mopolla ajellessa. Kuskien ratakokemuksesta puhumattakaan. Subarulla ajettu vähän sivuvaunuja hitaammin. http://www.sportscardigest.com/recor...an-tt-circuit/
Ennätys McGuinnesin 17:12.30. Sivuvaunulla 19:24.24. Subarulla 19:37.
Popcorn hymiö puuttuu listasta.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Olet pitkälti oikeassa mutta EPÄILEN että Formula1 pesee MotoGp-pyörän niillä nopeimmilla radoilla jos ajatellaan että molemmat ovat ajoneuvoluokkiensa terävimmät kärjet mitä tulee rata-moottoriurheiluun.Joku kuka muistaa millä radoilla molemmilla luokilla ajetaan voisi linkittää kierrosaikoja niin voisi vertailla.
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
No shit, Sherlock? Onneksi kukaan ei olekaan tajunnut heittää tuota vertailua vielä tässä keskustelussa...
Mielenkiintoista olisi tietää paljonko autossa joutuu lyömään lisää paalua tiskiin jotta pääsee samoille ajoille kuin mitä prätkä menee vakiona. Tuohon vakiopyörään saa vielä sen jälkeen parilla tonnilla sellaiset osat kiinni, että taas lähti sekunti, pari ajasta pois. Tosin kalliita ne viimeiset 5 sekuntia on prätkälläkin.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tämä väittely on käynyt melko tylsäksi. Tuo uusi, lossikuski vs. italialainen skootterityttö, on huomattavasti hykerryttävämpi.
Oisko foorumilla jotain taiteilijaa, jolla olis aiheesta graafinen näkemys? Sais aikaan hienon plagaatin.
Aiheeseen itseäni toistaen. Mutkanopeus on niin monimuotoinen juttu, että parempi pysysä siinä maksimisivuttaiskiihtyvyydessä. Vissiin joku jo totes, että aika liki siinä mennään tuotantoautolla ja tuotantomopolla.
Julistetaan siis tasapeli, mutta jottei bensalippikset menetä yöuniaan, kah mitäs se kello on, niin tasatilanteessa julistetaan etu autolle.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
cooleri? Eikait kukaan edelleenkään väitä että moto-gp pyörä pärjäisi formula1 radalla, niinkuin aiemmin sanottu niin max. sivuttaiskiihtyvyydet on yli kaksinkertaiset f1:llä, siivellä saatavasta downforcesta johtuen. Mutkanopeudet voi olla tuplattuja kovassa vauhdissa, jossa saadaan riittävästi downforcea. Suorilla osuuksilla taitaa itse asiassa moto-gp olla ihan vertailukelpoinen f1:siin, monella radalla niillä oli vuosia sitten 1000cc aikakaudella hyvin identtiset suoranopeudet, huolimatta siitä että f1 tulee mutkasta ulos huomattavasti kovempaa. Tässä taas voidaan saivarrella, että jos ajetaan isolla siivellä on f1:sen ilmanvastus todella suuri, mutta toisaalta jos siipeä vähennetään niin mutkanopeus tippuu. Mikä on muuten "vakioluokan" koppikilpurin ja f1:sen ero mutkanopeudessa? Valtava. Kun moto-gp:ssä ei montaa sekuntia/kierros jätetä WSB luokan kilpureita, johtuen ihan siitä ettei prätkässä ole oikein keinoja lisätä pitoa alustan ja renkaiden optimoinnin lisäksi.
Käsittääkseni tässä vertailussa kyse oli kuitenkin sporttipyörän ja auton(jossa on umpinainen kori) vertailu. Enemmälti siipeä tai kunnon diffuusoreja kun on vaikea koppiautoon laittaa. Jos ei mennä ihan DTM-tasoisiin kilpureihin. Ei myöskään millekään formula-3 tai muullekaan tehottomalle siipivehkeelle pärjää koppiautolla tai prätkällä radalla, koska mutkanopeuksien rajat tulevat niin paljon nopeammin vastaan.
Tuli youtubesta kateltua ihan random Nyrre pätkiä:
http://www.youtube.com/watch?v=NfM_nfkOGvo
http://www.youtube.com/watch?v=W2KnufuYK5M
Tossa vaikka auton kierrosaika heikompi huomattavasti, niin lähes kaikissa tiukoissa mutkissa alin nopeus on pyörän alinta nopeutta suurempi. Todennäköisesti myös ajallisesti menee tiukat mutkat nopeammin. Loivissa kovaa ajettavissa mutkissa taas pyörän alin nopeus oli monessa kohtaa huomattavasti suurempi(osittain johtuen myös siitä, ettei tuolla autolla vaan saanut ladattua kaikkiin mutkiin riittävän kovaa vauhtia). Eli eiköhän tilanne ole tosiaan monesti tässäkin viestiketjussa todettu, että riippuu täysin olosuhteista kumpi on mutkassa nopeampi. Sivuttaiskiihtyvyys taisi käydä parhaillaan 1,4g paikkeilla pyörällä. Puhutaan tosiaan tosta ~1,5g max. sivuttaiskiihtyvyyksistä molemmilla, kun alusta ja renkaat on hyvät.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 29.09.2012 klo 04:29.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Kummalla menee TÄMÄ ramppi kovempaa.
samantasoinen (keskitasoa) kuljettaja ja mopona vaikka BMW S1000RR vm.2012 ja autona BMW M3 vm. 2012.
Entä jos surkea kuljettaja entä jos Rossi vs. Schumacher...
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Eikös Nordschleifen 20.8 km:n ennätys ole edelleen katulaillisella pelillä Helmut Dähnellä,7.49.71? Hondan RC 30 ja Metzelerin ME 1 alla.Ja vuosi oli 1993... Netissä oleva video on ajettu jonkun aikaa sen jälkeen ja on noin 10 sekkaa hitaampi.
Tässä tänä vuonna ajettu, aika 7.10 http://www.youtube.com/watch?v=inc9cGasgsA
Uskomaton tuo Helmutin aika kyllä on, kun miettii kuinka paljon on esim. renkaat sen jälkeen kehittynyt!
https://www.mprengas.fi
Kaikki tietävän Wikipedian mukaan Tim Roethig olisi ajanut v.2008 7:46.70.. toi 7.10 aikahan on sitten lyhyemmällä 19.1km radalla ajettu.
Edit. katulaillinen sana jäi huomaamatta...
Viimeksi muokannut: jamas; 29.09.2012 klo 11:49.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Tää menee jo off topicciin....Mulla on mielikuva että Dähne olisi ollut jo tuolloin Metzelerin hommissa ja testaili tuolla renkaita jatkuvasti joten kilpailutaustan lisäksi taisi olla kierroksia sillä radalla jonkunmoinen määrä.Jos en väärin muista niin oli takana jo muutamat plojotkin tuolla,ihme ettei telonut itseään saapaskukkulalle.RC 30 on niitä Hondan huipputuotteita joiden hinnat on karannu pilviin,olisi yhä aika vauhdikas laite.
Loppuu kohta rautalanka kesken, mutta vielä on pieni kerä. Vastaus kysymykseen on: Riippuu mutkasta.
Esimerkiksi ajettaessa seuraavaan, tien 1842 kaarteeseen jonka säde on 80m ja suunnanmuutos 45 astetta, kääntyy moottoripyörä noin 130m säteellä ja auto noin 100m säteellä:
Tällöin siis tässä nimenomaisessa tilanteessa noilla nimenomaisilla ajolinjoilla, omalla kaistalla pysyen, voi moottoripyörällä ajaa samaa nopeutta kuin autolla, mikäli moottoripyörän sivuttaiskiihtyvyyden maksimi on 1G ja auton 1.3G. Jos joku muuttuja muuttuu, muuttuu koko tilanne. Sitten väännetään lisää.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Vähän sama juttu mulle kävi juoksulenkillä, piti vetää vaan oikein semmoinen hidas helppo pk-hölkötys, niin eikös mun ohi mennyt oikein jumalalliset juoksutrikoihin puetut pyllynposket!!! Jumakauta tuli lenkistä sitten täyskestävyyslenkki sen peruskuntolenkin sijaan. Ylämäessä sit jäin – itkemään. Vai hikeäkö se oli![]()
Kyllä,olet tässäkin oikeassa. Autoon eli siis myös formulaan on mahdollista laittaa siipiä mitä taas pyörään ei. Näillä saadaan autoon suuri pito mutkissa ja koska autoissa keskimäärin on isompi moottori kuin pyörissä saadaan autoista selvästi suuremmat tehot jotka taas auttaa saavuttamaan suuri huippunopeus suorilla suurista siivistä huolimatta. Formuloissahan siipien koko määritellään ratakohtaisesti sivuttaispidon ja huippunopeuden kompromissina,tämänhän jokainen tietää.Jos oikein muistan(?) niin olisiko ollut Monzan radalla missä MotoGp-pyörille on mitattu suuremmat suoranopeudet kuin Formula1:lle.
Ketjunaloituksessa kysyttiin kumpi on nopeampi kyykkypyörä vai leveärenkainen,madallettu auto(Bimmeri). Minä en alunalkaenkaan vastannut suoraan kysymykseen vaan vastasin pikkasen ohi aiheen ja esitin väitteen että jos nopein pyörä ja nopien mahdollinen auto laitetaan rataa ajamaan kilpaa edes suurinpiirtein samantasoiset kuskit niin auto on useimmilla radoilla vähintäänkin yhtä nopea,useimmilla nopeampi. Nopeimmaksi pyöräksi lasken juurikin MotoGp-pyörän ja autoksi Formula1:sen. Jos taas laitetaan vastakkain kaupasta ostettava 1000cc-luokan pyörä ja jokin suhteellisen nopea auto,vaikka nyt Bmw M3 niin eipä ole juurikaan epäselvää kumpi on nopeampi esim. Alastaron mikki hiiri-radalla.Jos taas ajetaan laitteilla joita ei voi kaupasta ostaa ja raha ei ole ongelma pesee nopein/suorituskykyisin auto nopeimman ja suorituskykyisimmän pyörän niin kiihtyvyydessä,huippunopeudessa ja rata-ajossakin.
Tämä oli siis kirjoitusteni pääsisältö vaikkakin meni taas kerran pikkasen ohi aiheen. Sorry siitä.
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Ketjun aloitus oli==>>> Jos on vastakkain kyykkypyörä & vaikkapa madallettu leveerenkainen alustasarjalla oleva BMW? kummalla pystyy vetämään kovemmin?
Miten kukin haluaa määritellä sanonnan "vetää kovemmin". Joillekin se tarkoittaa varttimailin "vetoa",joillekin kierrosaikoja radalla,joku taas ymmärtää sen tarkoittavan mutkan "vetämistä". Kyse on sanonnan tulkitsemisesta ja ehkä siksi tämä(kin!) keskustelu rönsyilee eri suuntiin ja saa kivaita väitteitä suuntaan jos toiseenkin.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Jos otetaan peruslippispää vetomies ja keskiverto-kyykkykuski, ja pistetään niille alle Formula 1 ja MotoGP-pyörä (vastaavassa järjestyksessä), niin pyöräkuski voittaa käytännössä aina. Italialainen skootterityttö pesee ainakin vetomiehen, mahdollisesti myös keskivertokyykkykuskin.
Just pistin pyörän talliin talviteloille... Let the vääntö continue!
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Tossa kohtaa oleelliseks kysymykseks tulee keskiverto kyykkykuskin ajotaidot. Ite lähtisin ihan mutulla veikkaamaan että keskiverto kyykkykuski ei oo koskaan edes radalla käyny. Joten väittäisin että MotoGP-pyörän päälle eniten täysii vetämään laitettu keskiverto kyykkykuski on turvallaan alta aikayksikön. Väittäisin jopa että se pääsee omalla mopollaan kovempaa ku sillä MotoGP-laitteella, mutta ei se kyllä silläkään ennen turvalleen menoa ehi sellasia kierrosaikoja saamaan aikaan joista ois jälkipolville paljon kerrottavaa. Jos oletetaan että se Italialainen skootterityttö pesee sen bensalenkkarin formulan ratissa, niin kyllä se sillon on koko porukan nopein ja edelleen kysymys kuuluu vaan että kumpi on nopeampi, Italialainen skootterityttö vai maailman nopein lossikuski.