Taitaisi olla selkein vertailu ajattaa eri vehkeillä "mutkaa" siten, että
kierretään pareittain erilaisia ympyröitä.
Siinä näkis samalla, missä kohdin driftaus muuttuu "oikeaksi mutka-ajoksi" ja
samalla kävisi ilmi, kumpi sinkoaa ensin tangentin suuntaan missäkin ympyrässä ja vauhdissa.
Saattaa vaan sopivan suorituspaikan löytäminen olla haastavaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
lisätään löylyä mutta ainakin bemarit audit porchet lotukset ja corvetet on jäänyt kadulla kun tikku paskaan,enkä ole kisannut niitten kanssa radalla, pellolla tai muillakaan kärry poluilla,en kyllä ole ikinä kuullut yhdeltäkään kyykkykuskilta vähintään 1000cc ,että mikään auto olis mennyt ohi kadulla kisatessa![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Nyrkkisääntöisesti voisi sanoa että kaupasta ostettu auto on hitaampi kuin mp, kilpa-auto nopeampi kuin kilpa-mp.
Ainakin vasiten kilpakäyttöön rakennettu auto, vakioautoon perustuvat vehkeet ehkä ei.
DTM-vehkeethän alunperin oli vakioautopohjaisia (BMW M3 yms), nykyäänhän ne on ihan putkirunko silhuettivehkeitä ja ajaa saman tasoisia kiekkavauhteja kuin motogp-pyörät.
Kaarrenopeuksissa katuauton ja pyörän välillä ei liene suuria eroja,
kaarteet vielä ajetaan sen verta erilailla että asiaa lienee vaikea verrata.
Motogp-pyöristähän kovimmat kaarrevauhdit on Moto3/125:lla, mitattua tietoa eikä mutua.
Heitetään vähän lisää löylyä: Voin lähtee mille tahansa Suomen radalle ajamaan sua vastaan kilpaa joko pyörällä tai autolla. Annetaan sulle vielä sen verran tasoitusta, että autona voisi olla vaikkapa joku Lotus Elise tai vastaava laitos. Hätätilassa joku sporttinen etuvetoinenkin käy. Jos taas pyörillä ajetaan niin voin antaa vielä pikkasen enempi tasotusta ja lähtee kokeilemaan sua vastaan vaikka Trumpan Street Triplellä ja katukumeilla. Joko toukokuussa lähetään kokeilee?![]()
Superbike #7
Sivistymättömänä Barbaarina (TM) en tiedä kuka Vesku on ja kuinka kova leveätankoajuri vaikka Hermuseen verrattuna, mutta KimiCircuitilla ihan perus OK harrastajakilpailija Smoto ja jääratakuskit ottivat n. 7-8s. kierros pataan kovalta ICC karttiajalta. (ICC, eli nykyään n. KZ2 = keppivaihteellinen piikki.)
Se on minusta aika paljon kilometrin matkalle.
Isolla radalla ei SuperKart härpättimelle ole niin minkäänmaan sanomista, hitaammalla (isolla) radalla semmoinen panee Jormula kakkostakin pahkaan.
Auto painaa kuskin kanssa 215kg ja 2 pyttyisestä 250cc pahkasta saa enemmän laakia kuin GP250 pyörästä, lähinnä mm. siksi että tehoalue ja käytös saa olla pyörää vittumoisempi.
Vaikka toosa kiihtyykin isoa pyörää hitaammin siivet takaavat tolkuttoman hidastuvuuden ja 3G kantturoissa olevat kiihtyvyydet mutkissa.
Edellinen oli siis akateemista mielenkiintoa aihetta kohtaa tunteville.
Tiedän kyllä että kaikki normaaliälyiset ovat ymmärtäneet jo ajan aamunkoitosta että siipiautolle ei vaan pyörällä pärjää.
Ja koppiauto ei taas pärjää pyörälle.
Ja alkuperäiseen kysymyksenasetteluun, siitä voiko madalletulla katu viribemarilla ajaa (oletetusti asvaltti) mutkaan kovempaa kuin pyörällä, niin riittävän jyrkässä mutkassa, keskeltä mutkaa muutaman metrin matkalta mitattuna, joo kyllä voi.
Sitten jos mittausaluetta levitetään kumpaankin suuntaan, tai mitattava mutka loivenee, tulos muuttuu melko pian oviauton tappioksi.
Ja tässä oli nimenomaan kyse teknisestä tarkastelusta, eikä analyysistä kuljettajan riskinottokykyyn tms. ympäristötekijöistä.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Äkkiä vastalauseita kaikilta Gti-golf /m-bimmerin vinguttajilta tai gixxeri katuhirmuilta. Teuwon teksti oli niin tyhjentävää että menee tämä topic kohta piloille, jos ei siviili urotekoja ala kirjoitusmuodossa tipahtelemaan.
Supermoto
Ainakin ketjun aloitus koski mutkan ajamista, ei suoraan köröttelyä.
Kyllä me voidaan suoraankin ajella. Tosin siinä ei ole mitään tolkkua noilla vehkeillä, jotka mainitsin aiemmassa viestissä, koska lopputuloksen tietää jokainen. Muutenkaan tuo suoraan ajaminen ei rehellisesti sanottuna jaksa kiinnostaa. Siirryn siihen lajiin siinä vaiheessa kun ei enää pyörän päälle pääse kuin makuuasennossa ja kirstussa on riittävästi rahaa rakentaa laitos, jossa on voimaa muuhunkin kuin kolmosella alkaviin huippunopeuksiin.
En sitä väittänytkään, kunhan kokeilin kuinka nopeesti kiukaan lämmittäjä ite lämpenee.
Vaikea sanoa, epäilen että kymmeniä tuhansia, ellei jopa reilusti enemmän. Tänäkin aamuna ohi tuli ainakin 10 autoa kun ajelin motaria töihin. Tosin olin itsekin auton ratissa, joten noita ei varmaan lasketa?![]()
Superbike #7
Harvassa ne on ne autokuskitkin. Täältä löytyy myös kymmeniä minua nopeampia kuskeja, mutta silti ainakin m3 ja 300zx Nissania vastaan ajeltuani voi vain todeta mopon olevan nopeampi. Ei se että autolla pystyy vetämään kakkosella tai kolmosella täysillä jonkun mutkan, tarkoita sitä, että silti mentäisiin kauhean kovaa. Hämääkö se sitten, mene ja tiedä, mutta kun eihän tollasella kilosella tarvi niitä kierroksia juurikaan nostaa, että noitten perässä pysyy. Toki voin olla väärässä ja joka essonbaarista löytyy golffikuski joka vetää mutkissa 100-0 kovempaa![]()
jami
Tehkää keiloista isolle parkkipaikalle sopiva "mutka" ja ei kun kokeilemaan kummalla mennään lujempaa. Parkkipaikalla on tilaa spinnata niin ei mene laitteet ojaan.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Suo anteeksi moukkamaisuuteni. Tarkoitin toki Vesa Kalliota veskuilullani. Sanooko nimi edelleenkään mitään, sitä en tiedä. Se nyt on ihan selviö ettei pyörällä pärjää karting radalla edes Perus isomman luokan kartingautolle mitenkään. Lähinnä tekstini missiona oli osoittaa kunnioitusta sille huimalle tykitykselle 690 dukella karting radalla jota saimme em päivillä ihastella. Eli Suomeksi: itse hämmästelin ihastellen tuota brutaalilla tavalla kaunista tapaa jolla kyseinen herra kykeni pyssyttämään moista syheröä.
ps. Yksi vuoden parhaita ketjuja tulisuudessaan. Tätä on foorumit parhaimmillaan![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Täällä on nyt niin kovia rattimiehiä paikalla, että kannattaa osallistua tuohon kisaan, kun seuraavan kerran järjestetään:
http://encompass-tech.com/photogallery/RT-SkidPad.pdf
Siinä kilpaillaan siitä, kuka saavuttaa suurimman sivuttaiskiihtyvyyden.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ja itsellä tämä on päinvastoin. Autossa alkaa pelottamaan aikaisemmin. Z3:lla olen ajellut samoilla teillä kuin mopolla ja mutkavauhdeista joutuu tinkimään. Viime kesänä yritin myös roikkua parin kyykyn perässä, mutta ei tullut siitäkään mitään vaikka oli tuttu tie. Kilometri ja näköyhteys katkesi. Jos olisin leikannut pimeitä mutkia, niin olisi ehkä pysynytkin perässä. Vaan sitähän ei tehdä. Ainakaan minä.
Näillä nykyautoilla on ollut tilanteita, että autoa on alkanut pelottaa ennen ja vauhti tippuu mutkassa vaikka löisi kuinka jalkaa polkimelle.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tietysti omalla kohdallakin autoon pitää olla hyvä tuntuma, että siihen voi luottaa. Nykyään onneksi aika monessa perheautossakin alkaa ajo-omituisuudet olemaan sellaisia, josta reilu kymmenen vuotta sitten vielä haaveiltiin.
Oma kokemus lähikuukausilta on Fagervikin kuninkaantieltä, jossa tienpinta alkaa jo olemaan vähän karkea ja routaheittojakin siellä täällä, en olisi pysynyt itseni perässä moottoripyörällä, kun ajoin GT86:sella siellä.Jossain toisaalla tilanne varmaan onkin toisin päin.
Se muuten vasta ärsyttääkin jos auton itsesuojeluvaistoa ei saa kytkettyä pois päältä![]()
Indian Chief Dark Horse
Tässä autolla onpi perässä tulemista
http://www.youtube.com/watch?v=VYpOF...h_response_rev
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
"Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
No tässä olis nyt ihan oikeita aikoja, eli tilastoitua faktatietoa:
http://rrtuloksia.suntuubi.com/dataf...3%A4tykset.pdf
http://tekniikanmaailma.fi/autot/kie...rrosaikapankki
Sama rata.
Murjaanien kuningas!
Tuohon varmaan pitää sitten heittää vastine. Kävin keväällä ensi kertaa Alastarolla nelipyöräisellä (ja sitä ennen vain kävellyt radan kerran ympäri). Ajoin kaikenkaikkiaan 8 + 7 kierrosta ja kierrosaika oli 1.15.2. Vertailuna siis tuo ylempi taulukko.
Saattaa olla että treenaaminen tuolla ottaisi jonkin verran vielä ajasta pois.
Huippunopeus oli n. 190 km/h, joten jokainen voi miettiä mikä oli mutkanopeus.
Aika hurjaa kun Alastarossa GT3 sarjan kierrosennätys on 1.15.901 http://www.alastarocircuit.fi/alasta...ennatykset.pdf
Eli jos et formulalla ajanut niin eiku sm-kultaa nappaamaan, onnistuu heittämällä. Ja autollahan ajetaan lyhyempää lenkkiä.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
Sananl. 31:6
http://www.youtube.com/watch?v=VPNs3...ure=watch-vrec
Onko tämä ollut jo? kovin pitkälle en ketjua selannut mutta ainakin tuosta selviää se että kaupasta ostettu superauto ei pärjää pyörälle mutkaisella radalla, jos molempien puikoissa on pelimies.
RC8R 2012
EnduroR 2013