Appara on ajettu jo kauan sitten F 250 kartingilla 1,16 ja osia.En kokeilisi pyörällä,mikä lieneekään nykyään pyörien ennätys.Keke huitaisi formulalla jotain 1,10 mutta epävirallinen aikahan se on kuten tuo kartinginkin.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Totta, lähinnä tarkoitus oli mainita millaista huippunopeutta mp menee samalla radalla, joku otti Monzan esille joka on siinä suhteessa paras paikka verrata sitä, koska F1 ajaa siellä pienellä downforcella rataprofiilin ja huippunopeuden vuoksi. Pyöräthän on aina "minimaalisella downforcella" paikasta riippumatta kun ei siipiä ole ja täten huippunopeusvertailuun saadaan tasaväkisempi tilanne. Vastaavasti jos vertailun tekee vaikka Barcelonan radalla, mikä on ykkösille korkean downforcen rata niin pyörä menee suoralla kovempaa. MotoGP meni tänä vuonna 337kmh (Rossi) ja ykkösillä Grosjean ajoi aika-ajoissa 323kmh avattavan takasiiven avulla. Siipi kiinni tuo lukema olisi 10-15kmh pienempi.
Toisaalta jos nuo em kuskit ajaisi vierekkäin niin siinä missä Rossi hyppää jarrulle, painelee ykkönen vielä 150m kaasupohjassa, joten äkkiä se suoranopeusero siitä realisoituu formulan hyväksi ja karkaa heti ensimmäisessä mutkassa. Seuraavan kerran ovat vierekkäin varikolla![]()
Kyllä vaan. Muistaakseni Vauhdin Maailma-lehdessä kauan sitten joku jäärata-heebo kehuskeli että kunnon piikkikumeilla voidaan joissain olosuhteissa ylittää jopa renkaan pidon asfaltilla. Tämä taisi tosin olla jäärata-autoja koskeva tieto mutta kuitenkin on mahdollista jäälläkin saada reilu pito kunhan vaan piikeissä on pituutta!![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Ai niin,kukaan ei ole vielä tässä kiistelyssä vetänyt Bugatti Veyron-korttia esiin!!Mites se Veyron menee mutkan tai mutkat? Entäs suorat? Tämä kortti saa monien otsasuonet pullistelemaan kiukusta ainakin monilla muilla foorumeilla.
Kuka ärsyyntyy ekana?
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
ei ne antanu huippuja sellaselle ku 140-160 kmh joten suorilla pyörä on edukseen. Toinen seikka on että riittääkö kartingautossa maavara vai alkaako se pomppia apparan kaltaisella alustalla ? Mutta siitä lyön vedon että karting radalla tällä asetelmalla pyörä ottaa kuokkaa ja rujosti.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Hieno keräilykohde kyllä ja sellaista teinarina kuolasin, mutta 210kg ja 112hv ei kyllä nykykäsityksen mukaan ole mikään tuomiopäivän pasuuna...
Zuvi ajot on muutenkin olleet hieman vertailukelvottomat jo siksi että pyörä on pitänyt olla katuleimassa, katurenkailla ja _seisovalla lähdöllä_ ja kaupan päälle Helmut setä on ollut 49-vuotta vanha.
Kaikki edelliset lähinnä tekevät ajasta entistää hurjemman, vaikka kuski vanha Man saaren kävijä olikin.
(Edit. Helmutti oli kylläkin päässyt podiumille lievästi hämyisessä Production-TT luokassa, jossa oikeastaan minkäänlaiset muutokset eivät olleet sallittuja, incl. mölyputket. samaten startit oli ajettu useamman kokoiset pyörät samaan aikaan radalla ja Le mans lähdöllä eri kokoluokat peräjälkeen.)
Äijän kovuutta hengenvaaran edessä ei kukaan voine kiistää, mutta siitäkään ei liene hetkenkään epäilystä että saman ajan nuoruutensa vedossa olevat MotoGP jehovat olisivat aivan varmasti ajaneet GP500 pyörillä pirusti kovemmin - jos moisilla olisi Nürrellä yhä jurrattu.
Mielekkäähkö, joskin hyvin karkea, vertailuluku voisi syntyä katsomalla paljon on Lucchinellin ajamat GP500 vs. MotoGP nykyään ajat parantuneet, per km., jollain radalla jota ajetaan edelleen vuoden 1980 konfiguraatiolla (jos mitään) ja vertaamalla sitä Marco Lucchinellin pitkän radan aikaan.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
No tähän vetoon vois silmää räväyttämättä panna vähän isommankin summan "varmana vetona"; kartingin puolesta siis...
Edit: olis tosiaan hauska nähdä vaikkapa Tattiksen/Malmin kartingradalla esim Aprilia Dorsoduro R vs 250cc Kartingauto. Tässähän olis hauska tapahtuma ens kesäksi....
T7
Tämä selvä. sikäli aika metkaa, kun tuo McLarenin auto menee tehtaalta tullessa esim. 0-200 8,7, ja aivan varmasti ampuu paremmin tuo ratavehje, niin eip äsiinä paljoa ainakaa suoranopeudessa eroa ole. Mutta sovitaan et auto häviää suorilla ja nopeissa mutkissa ja voittaa selvästi hitaat mutkat...mut miten sitten toi bemarin 1000rr pesee topgearin radalla kaikki koppiautotTyperä vänkääminen pelastaa aina päivän aina työpäivän jälkeen
jami
"Compared to the road car, the MP4-12C GT3 produces less power with only 493 bhp (368 kW; 500 PS) due to homologation" + spoilerit lisäämässä ilmanvastusta ;)
En millään löytänyt top gearin kierrosaikaa s1000rr:lle, mitähän se oli?
Sen tiedon löysin että bmw oli sekuntia ariel atomia hitaampi, mutta arielin kuskina ei ollut tällöin stig vaan juontaja. Joten bemarin kierrosaika tuskin oli 16.1 vaan jotain enemmän.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Atomin kuskina ei ollut Top gear juontaja vaan Tiff Needell. Hänkin juontanut joskus top gearia, muttei pitkiin aikoihin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tiff_Needell
Ja oliko bugatti veyron super sportin aika tuolla top gearin radalla 1:17,1 vai mitä? Sen alle bmw mennyt, eli 1:16 alkuseen todennäkösesti. Niin ja Veyron kortista, tuskinpa se ylivertainen rata-auto kuitenkaan on. Ja jos saivarellaan kiihtyvyyttä radalla niin ei edes pärjää s1000rr:lle kiihtyvyydessä välillä 0-200km/h(6,5s vs 7,5s), 0-100km/h(3s vs 2,6s(testeissä)? on kyllä nopeampi. Eli käytännöstä mutkasta ulostulossa 100-200km/h bemari liikahtaa "huomattavasti" vikkelämmin. Myös varttimaililla tulee takkiin bugatille(9,6s vs 9,9s). Ja suoralla tiellähän aina löytyy mille vaan se kengittäjä, jos tarpeeksi rakennellaan: http://www.youtube.com/watch?v=H8K3Nk3PghU
Joo-o eiköhän palata siihen MUTKANOPEUS vääntöön.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 03.10.2012 klo 01:01.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Joo sehän taitaa fakta olla että Needell:kin välillä on "the Stig":nä esiintynyt.
http://www.youtube.com/watch?v=SIiWhWpzFQQ
Jarruissahan/mutkien sisääntuloissahan atomi tuli aina bemarista ohi. Aika mielenkiintoinen ero myös noihin koppiautoihin verratessa tuolla atomilla pysähtymisessä. Ei toki ihme kun massaa on vähän.
Joten ei ole mutkissakaan voinut bemari Broganin käskemänä ihan vastaantulija olla? Vaikka varmastikin hitaampi mitä tuo atomi.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 03.10.2012 klo 00:58.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Kengittäjä löytyy jokaiselle se on varmaa mutta linkissä oleva Lambo ainakin tarvii varmaan sen kolmannenkin turbon jos nopeimman Veyronin aikoo lyödä==> http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/b...aailman-nopein
Ääh tämäkin oli vanha ja tylsä.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Ja sillä ajetaan tuollaisella suoralla nuo nopeudet mitä tolla Lambolla? Ainakin sillä perusversiolla sai luukuttaa ovaalia lähes 10km, ja toivoa että on myötänen tuuli että 400km/h ylittyi. James May taisi jäädä alle 400 vaikka tulikin kaasu pohjassa, sitten bugatin oma testaaja ja mennäänkin yli 400? Epäilyksiä sekin herätti. Kyllä tuo Lambo käytännön kuluissa pieksee varmaan bugatin kuin bugatin, 387km/h/mile.Tämä nyt ei liittynyt asiaan millään tavalla, ja oli vain minun mielipiteeni. Tosin pätee tähän ratahommaankin. Kyllä moni pyörä/auto on ylihypetetty, käytännössä ne ei aina sitten osoittaudu niin ihmeelliseksi mitä tarinat kertovat. Pyörissä onneksi tuo hypetys on jäänyt aika vähiin, monesti ne jopa liikahtavat paremmin mitä odotukset ovat. Tuolle bugatille tosin nostan siitä hattua, että sillä on tosiaan jonkin sortin nopeusennätys ajettu, eikä puheet ovat jääneet paperiasteelle. Onhan se Suomessakin nähty, että suoraan kovaa ajamisen resepti on melko yksinkertainen. Paljon voimaa, kohtuullinen ilmanvastus ja pienet voimansiirron häviöt niin kovaa mennään, ihan sama mikä lätkä siellä keulilla on ja mitä lukee hintalapussa. Sama pätee radalle, mutta on vain eri muuttujat kuin em. tilanteessa. Tuosta mainosmiesten hypestä kertokoon että on minunkin autoissa ollut muutamassa pitkästi yli 200km/h paperinopeutena, mutta ei niistä yksikään vielä tasamaalla käytännössä ole sitä kulkeneet. Tai ehkäpä tuo yksi vanha 175hp saabbi sen menee, ainakin niin uskoisin. Kuinka monessa lamborghini gallardosta tai ferrari f430:stä kertovassa jutussa on mainittu, että ne saavuttavat pitkässä lentokenttävedossa 260-280kmh nopeuksia, niin ei yhdessäkään. Totuus on taruakin ihmeellisempää, pätee tähän. Kyllä ne niillä laskennallisilla nopeuksilla myydään, joita ei käytännössä missään voi saavuttaa. Ja 0-100km/h 3,5s kuulostaa myös myyntiesitteessä huomattavasti paremmalta kuin 0-200km/h 13s. Sitten olen monta kertaa "tietäjiltä" kuullut, ja moni on minulle tullut sanomaan ettei pyöräni todellinen huippunopeus voi olla kuin max. 260km/h esson baarissa, vaikka olin itse ajanut maililla 15km/h kovempaa, ja tiesin ettei kyseessä ollut huippunopeus. Niin... mitäpä siihen vastaan väittämään. Jos jollakin on niin vahvat tietämykset/päähän pinttymät, että se kumoaa faktankin niin antaa sitten olla.
Valtaväestön silmissä pyörä on rata-ajossakin aina altavastaaja, näkeehän niitä sporttipyöriä joka kulmalla. Lamborghinin tai ferrarin ajatellaan olevan nopeudessa täysin omassa kastissaan, vaikka samaa peltiä ja kumia ne on kuin muutkin autotItse en aseta kumpaakaan ajoneuvoluokkaa mutkanopeudenkaan osalta heti altavastaajaksi kuulopuheiden/mainosesitteiden perusteella jota moni täälläkin tekee. Kyllä ne omat ajatukset kannattaa pohjauttaa jonkinlaiseen fysiologiseen faktaan. Mitä tässä päätelmässä nyt on tullut tulokseksi, niin hyvin tasaista on mutkanopeus sporttipyörä vs sporttiauto. Pyöräfanaatikot vääntää sen pyörälle eduksi, sitten autofanaatikot eivät varmasti luovu ajatuksistaan että auto on aina nopeampi. Tää vääntö tulee tätä menoa jatkumaan sen 100-sivua, eikä sille koskaan minkäänlaista kaikkien hyväksymää lopputulemaa tulla saamaan
Niin ja itse ainakin toivon että myös muut kuin allekirjoittanut ymmärtävät palata itse aiheeseen, ei se kumpi on nopeampi ringin ratakierroksella tai suoralla tiellä. Muuten tämä viestiketju joutaisi lukkoon alkutekijöihinsä.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 03.10.2012 klo 02:37.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Joo tuo caparo t1 ei enään ihan perinteinen koppiauto olekaan, vaikka sisällä istutaankinJoltakin LeMans-kilpurilta näyttää. Ja onhan näitä sitten "korittomia" caterhamia ja atomia jne. Ovat omassa luokassaan mutkanopeuksissa.
"Car Magazine kommentoi autoa lauseella A power-weight ratio double the Bugatti Veyron's, and so much downforce you will be able to drive it upside down in tunnel at 150 mph, eli auton tehopainosuhde on kaksi kertaa Bugatti Veyronia parempi ja ajettaessa 240 km/h nopeudella auto tuottaa niin paljon downforcea, että se pysyisi tunnelin katossa. Auto on tiekäyttöön luokittelematon, eli se on lähinnä radalle tarkoitettu Ferrari FXX:n tavoin. Idea auton rakentamiselle tuli Ben Scott-Geddesiltä ja Graham Halsteadilta. Auton ovat kehittäneet samat insinöörit, jotka kehittivät McLaren F1:n. Protyyppivaiheessa ajo-ominaisuuksien testaamisesta ja kehittämisestä radalla huolehtii kilpa-ajaja Chris Goodwin.
Auton kevyestä, komposiittimateriaaleista valmistetusta, korista johtuen tehopainosuhde on jopa 1000 hv (1045 bhp) / 1000 kg , joka on yksi parhaista tehopainosuhteista missään autoissa. Caparo on ensimmäinen sarjavalmisteinen auto, joka rikkoo em. rajan. Auton kokonaispaino on vain 550 kg."
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter