vaikka tää nyt on aika muna vai kana kok asia, niin saa olla silti aika pirusti laitettu auto et pärjää. Alla kierrosaikoja Superbike vs FIA GT1-sarja ja Nurburgring ratana. Ja nuo autot alkaa olemaan pikkasen eri laitteita kuin suomen ratoja kiertävät.
http://gt1world.com/pages/results?se...y0x&type=event
http://sbk.perugiatiming.com/pdf_fra...A&p_Stampa=CLA
jami
Kyllä se suorilla kuitenkin selittyy. Omin silmin kun näkee eron niin sen ymmärtää. Pyörä lähtee sinne lyhyellekin suoralle vilkkaammin.
Alastarolla samaan kierrosnopeuteen pääsi sellainen maata nuoleva leveä siipiauto, joka hävisi suorilla silmin nähden. Missä se siis voitti?
Jos puhe on mutkaan kovaa ajamisesta, niin mitenkä liikenneympyrästä suoraanajaminen liittyy siihen?
Yhtälailla voin heittää, että kokeile ajamista liikenneympyrästä niin että palaat tulosuuntaan. Vieläpä tyypillisestä ympyrästä jossa kallistukset väärään suuntaan ja tien pinta voideltuna naftalla ym. muilla pitoa lisäävillä tekijöillä.![]()
Indian Chief Dark Horse
Mitens muuten vaikuttaa se, että autolla voi vetästä kanttarin yli; eli oikaista rataa![]()
T7
Top Gear - John McGuinness vs. Stig McLaren MP-12C GT3-vehkeellä.
McG 1:17,4
Stig 1:13,2
Vertailun vuoksi vakio McLaren 1:16,2, joka on tähän asti nopein katuauto, jossa on katto kuskin pään päällä.
Tomorrow is just your future yesterday.
K1 Gixxeri
Kovaa kyllä menee pyörällä, taitaa olla suht osaava kuski
Mutta silti, tuossa McLarenissa ei ole takaspoileria lainkaan vakiona ja menee kovempaa..
edit: siellä onkin piilossa jonkinlainen takaspoikka mikä nousee tarvittaessa. Mutta lasketaanko tuo sitten orgissa siipiautoksi? =)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mc...Düsseldorf.jpg
Ja kun kiihtyvyydessä jää jo vakiopyörille niin mutkiin on mentävä reilusti kovempaa
Viimeksi muokannut: jyk4; 01.10.2012 klo 23:38.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Ei kai se mikään siipiauto ole. Radasta riippuu hyvinkin pitkälti. Onko se nyt sitten niin että mitä tiukempia mutkia on, niin auto on vahvoilla, koska noi FIA GT1 ajavat vastaavat autot ja sitä varten rakennetut ei pärjää SBK pyörälle ns. isoilla moottoriradoilla kuten nyt esim. nurburgring. Pari viestii ylemmäs niin löytyy aikoja tältä vuodelta. Mut anyway, kyllä noilla autoilla helvetin kovaa pääsee jokatapauksessa. Toki alunperin oli kyse jostakin m3, mitä ei voi verrata mitenkään tohon McLareniin.
jami
Kyllä se niin on. Ja top gearin testiratahan on juuri tuollainen syherö. Silti siellä Steve Brogan käskytti vakiota s1000rr kovempaa kuin yksikään koppiauto oli saatu sitä ennen menemään. Siis siinä ariel atom V8:ia vastaan käydyssä kilpailussa.
http://www.motorcyclenews.com/MCN/Ne...op-gear-track/
Mutta ilmeisesti tuo BMW:n aika on ollut 1:16 alkuinen, jos Atomilla ajettu 1:15 alkuinen, ja eroa ollut alle sekunti. Eli tuolle vakio mclarenille pärjäisi juuri ja juuri syheröllä. Ja tuollaisella radalla kiihtyvyydellä ei niin älyttömästi ole merkitystä, tai toki on ulostuloissa mutta lähinnähän siinä ollaan jo jarrulla hetikun kaasuun ehditty hipaista. Pari suoraahan tossa oli, jossa Brogan ehti pyykäistä Atomista ohi bemarillaan, vaikka tehopainosuhde pitäisi kuskin kanssa olla n. 1:1 noilla vehkeillä. Jos 100-200km/h kiihtyvyys on vakiolla bemarilla ja kisakuskilla 3,5s paikkeilla(0-200 6,5s) ja jollakin tehokkaalla ratakäyttöön suunnatulla superautolla vaikkapa tuplaten eli 7s, ei kovin kummoisia eroja saada jos radan keskinopeus on huomattavasti alle 150km/h. Isolla radalla jos kiihtyvyysero 100-250km/h on vaikkapa 7-8s vs. 20s, alkaa se jo oikeasti näkymään jossakin.
Kohta tämä threadkin on 80-sivuinenMinusta kohtuullinen ratkaisu on löytynyt, se on sitten jokaisen itse pääteltävissä mikä on totuus ja missä erot tulevat. Laittaisivat "Stigin" Man-saarelle TT-ajoon McG:tä vastaan, niin näkisivät mikä on miehiään ajamaan niissä olosuhteissa
Siellä tuskin häntä nopeampi on kukaan, sama mikä on alla.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 02.10.2012 klo 00:20.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Juurikin näin. Ja alkuperäiseen kysymykseen se vastaus on tullu jo kauan sitten, eli alustasarjalla ja leveillä renkailla varustettu Bmw, oli sitten m3 tai m5/6 niin ei taida sellasta mutkaa olla missä se olisi nopeempi(paitsi ehkä liikenneympyrä jos sitä ajetaan muutama kierros ympäri)
jami
Kuulostaa vähän siltä, että tämä foorumi on täynnä mopokuskeja, jotka jättävät auton kuin auton radalla. Koska mopo nyt vaan on niin pirun nopea radalla ja helppo viedä äärirajoille. Kuinkahan moni pääsee Civic Type-R vauhtiin Ahvenistolla 1:27,54?
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Heh, ja ton ajoi joku kulmabaarin perusrauski?
Tuohon mainitsemaasi tulkintaan johtaa luultavasti se, että et ole erotellut kahden eri kysymyksen luonnetta.
(toinen syy on se, että tää on mopofoorumi)
1) Kummalla pystyy ajamaan lujempaa
2) Kummalla ajetaan lujempaa
Joskus vastaus on sama, muttei aina.
Kovaa on muuten Honda lentänyt.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin eikai kyse ollutkaan ajaako joku henkilö x pyörällä kovempaa mitä henkilö y autolla, vaan kummalla ne on mahdollista ajaa kovempaa. Silloin kuskin täytyy pystyä viemään se ajoneuvo äärirajoille. Ihan sama homma se on autolla, jos ei ole tekijämies niin ei siitä vittuakaan tule jos laitetaan type-R:n puikkoihin ja pitäisi ajaa alle 1:30 Ahvenistolla. 95% kuskeista olisi joko a) huomattavasti hitaampia tai b) kaiteessa/katollaan lepikossa.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Niin ja eiköhän ton väittelyn voisi jo kohta lopettaa, riittävän hyvä vastaus alkuperäiseen kysymykseen on 50/50, riippuen mutkan ominaisuuksista ja olosuhteista, kummalla VOI ajaa nopeammin. Jos auto on vaikkapa Mclaren tai Pagani Zonda, voi se olla tiukissa mutkissa jo pyörää selvästi nopeampi. Se minkä verran noita tuolla kaduilla näkyy taikka radoilla, onkin asia erikseen. Nopein bemarin vakiopyörä siis vei nopeinta(mutkissa) bemarin autoa 6/13 mutkassa ja auto 7/13. Niin ja nuokin oli siis apexi nopeuksien perusteella, eli ei välttämättä päde ajallisesti mutkasta sisään-mutkasta ulos. Vaan alin nopeus. Pyörä vahvempi nopeissa pääasiassa ja auto hitaissa mutkissa. Ton m3:sen sanottiin olevan ringillä enemmän kuin 3s nopeampi mitä m5, eli mutkanopeudessa lienee eroa.
Sitä odotellessa että joku autofoorumilta bongaa tän threadin ja leviää keskustelu muuallekin. Sitten sitä on viihdettä netti pullollaan perjantai-iltojen ratoksiMuistelee kaikkia helmi kommentteja vuosien takaa; kuinka mutkanopeus on suoraan verrannollinen renkaiden kosketuspinta-alaan, 750 gsx-r jää 140km/h jälkeen e30 m3:lle, r6 ei kulje 200km/h tai kuinka 2litran primera vie pyörää kuin pyörää tiellä 1835. Kyllä sitä osataan muuallakin kun täällä orgissa
Orgin hengessä joku voisi herätellä legendan eloon, kun ei ole lossikuskin seikkailuista tiellä 1835 kuulunut aikoihin. Siellä sitä on varmasti monet takavalot näytetty motoristeille vuosien varrella.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 02.10.2012 klo 01:13.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
No mites jos auton puikoissa olisi ollut kaveri joka ei tee spinnin poikasia siellä täällä? Tai joka olisi edes harjoitellut kunnolla tolla radalla ja autolla. Tyhjänpäiväistä jankutusta.
Kierrosaika oli mitä oli, eli hyvin tasaista, mutta mutka- ja suoranopeudet poikkesivat toisistaan. Oliko tässä ketjussa kyse mutkanopeuksista, oliko? Ja pienetkin erot ovat eroja?
Se on ihme juttu, että kun ensin kinataan hirveesti aiheesta (kumpi nopeampi, auto vai mp?) ja järjestetään sitten kisa asian toteamiseksi, niin eikö vaan taas hetken päästä epäuskoiset ole jankkaamassa samaa asiaa. "Minä en usko ennen kuin itse näen"-tyyli, enkä usko sittenkään. Varmaan joskus voisivat järjestää tuon ohjelmanumeron uudelleen, se oli oikeasti tosi viihdyttävää mp-kisan lomassa. Ja mulle kyllä sopii, että joku mp-kuski pistää siipiautoa pataan.
Heh, hyvä provo.
En tiedä yleisesti, mutta pääsääntöisesti en lähtisi itseäni vastaan autolla kisaamaan jos toinen minä olisi MP:llä liikenteessä. Perusteluja on mm. seuraavat:
1. "Kivaan poistumisramppiin" ajaa mun kalustolla vaivattomasti MP:llä yli 10 kmh kovempaa. Autona A6 Allroad ja alusta ala-asennossa. Jotenkin tulee autoillessa ajatelleeksi, että niillä renkailla pitää ajaa huomennakin ja pää meinaa karata sivuikkunasta kun taas MP:llä ei tunnu missään.
2. Mutkatie ajeluissa kotomaassa auto ei ole koskaan mennyt ohitse.
3. Pari kertaa on samoissa merkeissä menty MP:llä ohi.
4. Alppiteistä on jonkiverran kokemusta. Koskaan ei ole autolla menty ohi, mutta MP:llä useastikin. Ehkä eniten nöyryyttää kun GS:llä ajetaan reippaasti... Usein I- ja D-kilvillä.
5. Nk. Italialaisia ripeitä skootterityttöjä ei ole näkynyt. Täytyy mainita hauska kuriositeetti. Viime kesänä Garda järven kierrossa mulla oli omasta mielestä vauhti päällä. Viuuuuuh! Nuoriso veti 2 päällä Ninjalla ohi, shortsit ja t-paidat päällä. Yritin vähän aikaa peesailla mutta sitten oli papan luovutettava kun nuoriso meni menojaan. Ei ollut tuttu tie... Muutenhan tietty...
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Olispa mielenkiintoista päästä näkemään kuinka esim ison luokan karting autolla ajettaisiin 600cc pelin kanssa kisaa, seisovalla lähdöllä apparalla. Lopputuloksenhan tietää mutta silti testi olisi valtavan hauska päästä todistamaan. Kartingradallahan lopputulos olisi tyystin päinvastainen. Mutta siis ihan mielenkiinnosta...
Ison luokan Karting autojen kiihtyvyyden väitetään olevan nollasta sataan samaa luokkaa kuin F1 autoilla....
(...kiihtyvyys 0-100 km/h 2,9 sek, sivuttaisvoimat mutkissa yli 3G ja jarrutushidastuvuus 2,5G.)
Hmmm... pitääkin ruveta tiedustelemaan saisko tällaisen järkättyä leikkimielisenä haasteena. Nitrous on jo valittu meidän edustajaksi![]()
Viimeksi muokannut: GuessWho; 02.10.2012 klo 10:53.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Johonkin sopivalle radalle vaan kisa pystyyn, mieluiten jonkin RR-kisan yhteyteen yleisön saamiseksi. Kuten jo aiemmin totesin, niin erittäin viihdyttävää. Ja totesin myös, että aivan varmasti alkaa jankkaus taas jos auto sattuukin voittamaan...![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Seuraavaksi aloitetaan väittely kumpi oikeastaan nopeampi soratiellä mutkissa,jäällä mutkissa,pellolla mutkissa ja enskapolulla mutkissa.
Onhan tässä talvi aikaa. Ja ensi syksynä voidaan aloittaa alusta kun kaikki on jo unohtunut.![]()