Kuitenkin kyykkypyörässä kallistusvara on rajallinen(ja akseliväli suhtkoht pitkä), eli jos mutkan säde on tarpeeksi pieni, ei kyykkypyörä ole parhaimmillaan. Kallistuskulmiltaan(+ ohjausgeometrialtaan) edullisempi enduromopo on todennäköisesti 40-50km/h ajettavissa mutkissa 200kg kyykkypyörää nopeampi.[/QUOTE]
Vilkase vaikka youtubesta jokunen onboard pätkä Alastarosta. Väittäisin, että ~99% kuskeista uskaltaa kallistaa mopoa enemmän kahvilan mutkassa, jossa nopeus n. 40km/h, kuin nopeammissa (1., 4 ja 6.) mutkissa, joissa mutkan hitain nopeus on siinä 90-140km/h välillä mutkasta riippuen. Siinä kyllä olet oikeassa, että jalkatappia ei kannata yrittää maahan, koska jalkatapin pito on huomattavasti renkaita heikompi ja voi johtaa ns. kaislikko suhisee tilanteeseen.
Jyrkissä mutkissa lyhyt ja ketterällä geometrialla varustettu mopo toki kääntyy paremmin kuin pidempi ja loivemmalla geometrialla varustettu laitos. Tarkkaa nopeutta en kylläkään uskalla lähteä määrittämään, koska raja on niin häilyvä ja pyörästä riippuva.
Superbike #7
Olen antanut keroa itselleni että esim hiilikuituvanteilla saatu valtaisa painonpudotus pyörivässä massassa vaikuttaisi huimasti pyörän kallistusherkkyyteen. Onko tämä siis totta vai tarua ?
toisekseen väitän että perus supermotolla jos ajetaan mikroautoradan tiukkoja kurveja, ei normikyykyllä ole kyllä tasan mitään jakoa mutkavauhdeissa. Tämä siis hieman kärjistäen.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tuosta hyrrävoiman vaikutuksesta pyörän kääntymiseen on joku kandin työ tehty Aalto-Yliopiston Ajoneuvotekniikan labralle. Muistelisin, että lopputulemana oli se, että aivan kääntymisen (=vastaohjauksen) alussa hyrrävoimasta aiheutuva, eturenkaan suunnan muutosta vastustava momentti aiheuttaa runkoa mutkan suuntaan kallistavan momentin. Käytännössä tämän vaikutus on kylläkin ihan puhtaasti akateemisella tasolla. Muualla hyrrävoimista sitten onkin vain haittaa.
Superbike #7
Jeps, kallistuu herkemmin kun hyrrävoimaa on vähemmän häiritsemässä. Lisäksi vaikutus pyörän kiihtyvyyteen on yllättävän iso. Eikä tosiaan kyykyllä ole mitään jakoa Supermotoa vastaan pienellä radalla johtuen juurikin suuremmasta kääntösäteestä. Itseasiassa kyykky varmaan jää lähes kaikissa mutkissa motolle, mutta on kokonaisuudessaan nopeampi tehoetunsa turvin.
Superbike #7
Voidaanko siis todeta että vasta/työntöohjauksen teho perustuu juurikin hyrrävoiman käyttämiseen rungon kallistuksessa vai onko ilmiössä kyse keskipakoisvoiman tai massaan liikkeen jatkumon käyttämisestä kallistamiseen?
Terv Nitroustieteiden kandidaatti Helsingistä
Viimeksi muokannut: GuessWho; 14.01.2013 klo 16:39.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Jos ihan vaaratta ja käytännössä haluaa tutustua kaksipyöräisen "ihmeelliseen maailmaan"
sillä käännyttäessa, kannattaa tehdä se ihan tavallisella fillarilla, loivahkossa mäessä ja
ehkä ei ihan asvaltilla.
Siinä saa heti ihan kouriintuvasti huomata kääntymisen eri vaiheet alusta loppuun....
vastaohjauksella /ilman.... ja mihin suuntaa se etufillari missäkin vaiheessa sojottaa
Oikein havainnollistava tapa on vaikka "vetää ilman käsiä" siten, että
laittaa narunpätkät stongan päihin ja aloittaa kääntymisen "vastaohjauksella"
nykäisemällä vastakkaisen puolen narusta.
Luvassa on ahaa- elämyksiä ilman isompia luurikkoja.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
The truth of a bike vs a car
http://www.youtube.com/watch?v=VXTeGMFf4Ko
Tuo on siitä hyvä testi mutkanopeuksien osalta, kun tuollainen litranen v-twini ei ole mikään raketti suorilla. Toki vähän paremmin se mutkista lähtee kun nuo testissä käytetyt autot.
![]()
Viimeksi muokannut: SMRacing; 25.01.2013 klo 04:40.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
yksi totuus
Ei ole ihan nopeimmasta päästä tuollainen gallardo. Mutta juu ei ole välttämättä ducatikaan.
http://www.bbc.co.uk/programmes/b006...ures/powerlaps tuostakin kun katsoo niin gallardo on aika kaukana listan kärjestä.
Pääsin koeistumaan MP4-12C:n, uuh, oli kyllä sellainen tatsi että sillä voisi olla kiva ajaa(kovaa). Yllättävän nopea vehje kun ei sen erikoisempia siipiä ole. Myth busted, siivetön auto voi mennä kovempaa kuin pyörät ;)
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Viimeksi muokannut: sky; 25.01.2013 klo 10:38.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Taitaa käyttää takasiipeä ilmajarruna vain jarrutuksissa, toki sekin auttaa, ihan kuin mp-kuski nostaa ylävartalon ylös jarruun.
Ei nyt ihan... Kyllä toi näyttää aika aktiiviselta ilmanohjaimelta kun Stig antaa vähän kenkään.
toimintaa radalla
Tietysti toi on kaukana GT3 siivestä![]()
Toki kun huomioidaan aktiivijousitus, airodynamiikka ja aktiivinen takasiipi, niin kaukana se on perusautostakin![]()
Viimeksi muokannut: sky; 25.01.2013 klo 12:19.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Mitenhän jos tossa Ariel Atom V8:ssa ois aktiivijousitus ja aktiiviset ilmanohjaimet? No paino ainakin kyllä nousis äkkiä 100 kg veikkaisin![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Jos katoit laittamani videon, nii siinä tuo on jo lähtöviivalla selkeästi pystyssä, eikä "lepoasennossa". Viedolla näkyy hyvin kuinka siipi nousee rajusti jarruttaessa, mutta laskee kurvissa, mutta ei kuitenkaan mene koskaan "lepoasentoon asti"
^"Levossa"
^Pitkällä Kurvissa
^Kurvista ulos
Ei kai toi kuski tuota ohjainta ohjaa? Kyllä toi siipi pysyy todella pitkälle kurvissa kokonaan ylhäällä, eli kyllä sillä taitaa tulla myös aika rankka downforce takapyörille. Ei kai tuota muuten pysyis noin pitkälle mutkassa pystyssä...
Tosin tämä on minulla täysin puhdasta spekulointia![]()
Viimeksi muokannut: sky; 25.01.2013 klo 14:50.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kyseessä on siis selkeästi "movable aerodynamic device" joka on ankarasti kielletty kaikissa kilpasarjoissa. Ehkä siksi ovat laittaneet katuautoon, niin voi sitä kautta yrittää uittaa jipon kisoihin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tulis aika herjoja laitteita Formuloistakin kun suorilla aerolla optimoitas vastus minimiin, jarrutuksissa maksimiin ja mutkissa aina täys downforce käytössä. Tuohon kun vielä lisättäisiin vapaat moottorikartat ja maaefekti sekä dumpattaisiin pakoputken sijoituksen määräävä sääntö, päästäisiin nykymoottoreillakin aika poskettomiin kierrosaikoihin.![]()
Superbike #7
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Voihan niille vetää vaikka minimipainoksi 1000 kg tai max litrainen kone, jos ei äijät meinaa pysyä kyydissä. Omasta itsekkäästä näkökulmastani juuri kehitys olisi se, mitä niin F1:ssä kuin MotoGP:ssäkin pitää hakea. Silloin mekin voimme saada jotain tallien mijoonapanostuksista. Jos jumitetaan säännöt niin, ettei laite vain vahingossakaan ole sen parempi kuin viime vuonna, ei kehitystä tapahdu. Eli siis täysin vapaat kädet, mutta tarvittaessa joku simppeli suorituskykyjarru kehiin.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Se mitä F1 autojen pitäisi olla:
Pakollisina määreinä maksimi pituus, leveys, paino ja korkeus. Turvallisuus vaateet myös kaikille samat. Tähän koko ja paino kategoriaan osuessaan autoon saa tunkea niin paljon tehoa ja hilavitkuttimia kun ikinä talli sinne sitä haluaa laittaa. Halutessaan renkaita ja moottoreita saa vaihtaa vapaasti. Koko ja paino kriteeristö olisi suht vapaa ja ketään ei kiinnosta kuluuko joku helvetin vaneri auton alla vai ei. Jos nytkään enää kiinnostaa....
Nykymuotoista sääntöhelvettijonossa ajo paskaa mä en ainakaan jaksa katsoa. Suoraan sanottuna helvetin tylsää
Alkuperäiseen kysymykseen: riippuu autosta, mutkasta ja prätkästä ja eritoten näiden kolmen tekijän eri kombinaatioista.
Nooh, kyllä viime F1-kausi oli kiinnostavin aikoihin jos kisoja oikeasti katsoi, suorana. Kimin Abu Dhabi oli aivan klassikko suorana, piinaava mutta myös hauska.
Itse aihetta ei enää jaksa jankata...
eikös uudessa bike lehdessä oleva testi, bmw m6 vs bmw k1300s hp vastaa täydellisesti tän ketjun aloittajan kysymykseen ?
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010