Sivu: 19 / 23:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91718192021 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 541:stä 570:een 665:sta
  1. #541
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa SMRacing kirjoitti Katso viesti
    Niin se ohjausgeometrian toiminta oli väärä termi. Mutta hyrrävoimat vakauttaa menoa, vaikka kallistuksen aikaansaamiseksi joutuukin käyttämään enemmän voimaa. En lähtisi omalla matkamopolla kokeileen 40 vauhdista jalkatappia maahan, 100 vauhdista mieluummin.
    Kuitenkin kyykkypyörässä kallistusvara on rajallinen(ja akseliväli suhtkoht pitkä), eli jos mutkan säde on tarpeeksi pieni, ei kyykkypyörä ole parhaimmillaan. Kallistuskulmiltaan(+ ohjausgeometrialtaan) edullisempi enduromopo on todennäköisesti 40-50km/h ajettavissa mutkissa 200kg kyykkypyörää nopeampi.[/QUOTE]

    Vilkase vaikka youtubesta jokunen onboard pätkä Alastarosta. Väittäisin, että ~99% kuskeista uskaltaa kallistaa mopoa enemmän kahvilan mutkassa, jossa nopeus n. 40km/h, kuin nopeammissa (1., 4 ja 6.) mutkissa, joissa mutkan hitain nopeus on siinä 90-140km/h välillä mutkasta riippuen. Siinä kyllä olet oikeassa, että jalkatappia ei kannata yrittää maahan, koska jalkatapin pito on huomattavasti renkaita heikompi ja voi johtaa ns. kaislikko suhisee tilanteeseen.

    Lainaa SMRacing kirjoitti Katso viesti
    Kallistuskulmiltaan(+ ohjausgeometrialtaan) edullisempi enduromopo on todennäköisesti 40-50km/h ajettavissa mutkissa 200kg kyykkypyörää nopeampi.
    Jyrkissä mutkissa lyhyt ja ketterällä geometrialla varustettu mopo toki kääntyy paremmin kuin pidempi ja loivemmalla geometrialla varustettu laitos. Tarkkaa nopeutta en kylläkään uskalla lähteä määrittämään, koska raja on niin häilyvä ja pyörästä riippuva.
    Superbike #7
  2. #542
    Olen antanut keroa itselleni että esim hiilikuituvanteilla saatu valtaisa painonpudotus pyörivässä massassa vaikuttaisi huimasti pyörän kallistusherkkyyteen. Onko tämä siis totta vai tarua ?

    toisekseen väitän että perus supermotolla jos ajetaan mikroautoradan tiukkoja kurveja, ei normikyykyllä ole kyllä tasan mitään jakoa mutkavauhdeissa. Tämä siis hieman kärjistäen.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  3. #543
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    En ole kuullut, että hyrrävoimista olisi apua kääntymisen suhteen. Tuppaa olemaan vähän toisin pän, koska yleensä laitetaan kevyempää vannetta vakioiden tilalle.
    Tuosta hyrrävoiman vaikutuksesta pyörän kääntymiseen on joku kandin työ tehty Aalto-Yliopiston Ajoneuvotekniikan labralle. Muistelisin, että lopputulemana oli se, että aivan kääntymisen (=vastaohjauksen) alussa hyrrävoimasta aiheutuva, eturenkaan suunnan muutosta vastustava momentti aiheuttaa runkoa mutkan suuntaan kallistavan momentin. Käytännössä tämän vaikutus on kylläkin ihan puhtaasti akateemisella tasolla. Muualla hyrrävoimista sitten onkin vain haittaa.
    Superbike #7
  4. #544
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Olen antanut keroa itselleni että esim hiilikuituvanteilla saatu valtaisa painonpudotus pyörivässä massassa vaikuttaisi huimasti pyörän kallistusherkkyyteen. Onko tämä siis totta vai tarua ?

    toisekseen väitän että perus supermotolla jos ajetaan mikroautoradan tiukkoja kurveja, ei normikyykyllä ole kyllä tasan mitään jakoa mutkavauhdeissa. Tämä siis hieman kärjistäen.
    Jeps, kallistuu herkemmin kun hyrrävoimaa on vähemmän häiritsemässä. Lisäksi vaikutus pyörän kiihtyvyyteen on yllättävän iso. Eikä tosiaan kyykyllä ole mitään jakoa Supermotoa vastaan pienellä radalla johtuen juurikin suuremmasta kääntösäteestä. Itseasiassa kyykky varmaan jää lähes kaikissa mutkissa motolle, mutta on kokonaisuudessaan nopeampi tehoetunsa turvin.
    Superbike #7
  5. #545
    Voidaanko siis todeta että vasta/työntöohjauksen teho perustuu juurikin hyrrävoiman käyttämiseen rungon kallistuksessa vai onko ilmiössä kyse keskipakoisvoiman tai massaan liikkeen jatkumon käyttämisestä kallistamiseen?

    Terv Nitroustieteiden kandidaatti Helsingistä
    Viimeksi muokannut: GuessWho; 14.01.2013 klo 16:39.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  6. #546
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Jeps, kallistuu herkemmin kun hyrrävoimaa on vähemmän häiritsemässä. Lisäksi vaikutus pyörän kiihtyvyyteen on yllättävän iso. Eikä tosiaan kyykyllä ole mitään jakoa Supermotoa vastaan pienellä radalla johtuen juurikin suuremmasta kääntösäteestä. Itseasiassa kyykky varmaan jää lähes kaikissa mutkissa motolle, mutta on kokonaisuudessaan nopeampi tehoetunsa turvin.
    Näinhän se menee ja mitä kevyempi sitä ketterämpi.
    edit. Nitrous, muistatko tutkielman nimeä, jos sattuisi löytymään sähköisenä lipaston kirjastosta?
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  7. #547
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    Näinhän se menee ja mitä kevyempi sitä ketterämpi.
    edit. Nitrous, muistatko tutkielman nimeä, jos sattuisi löytymään sähköisenä lipaston kirjastosta?
    Muistelen, että noita kandin töitä ei löydy sähkösenä. Ajoneuvotekniikan labralla tuosta on ainakin jokunen kopio olemassa jos haluaa tutustua.
    Superbike #7
  8. #548
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Voidaanko siis todeta että vasta/työntöohjauksen teho perustuu juurikin hyrrävoiman käyttämiseen rungon kallistuksessa vai onko ilmiössä kyse keskipakoisvoiman tai massaan liikkeen jatkumon käyttämisestä kallistamiseen?

    Terv Nitroustieteiden kandidaatti Helsingistä
    Työntöohjaus perustuu tuohon massan hitauteen/tukipisteen siirtämiseen pyörän painopisteen alta pois.
    Superbike #7
  9. #549
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Muistelen, että noita kandin töitä ei löydy sähkösenä. Ajoneuvotekniikan labralla tuosta on ainakin jokunen kopio olemassa jos haluaa tutustua.
    Joo, kandin töitä ei kyllä löydy. Olisi pitänyt lukea tarkemmin.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  10. #550
    Jos ihan vaaratta ja käytännössä haluaa tutustua kaksipyöräisen "ihmeelliseen maailmaan"
    sillä käännyttäessa, kannattaa tehdä se ihan tavallisella fillarilla, loivahkossa mäessä ja
    ehkä ei ihan asvaltilla.

    Siinä saa heti ihan kouriintuvasti huomata kääntymisen eri vaiheet alusta loppuun....
    vastaohjauksella /ilman.... ja mihin suuntaa se etufillari missäkin vaiheessa sojottaa

    Oikein havainnollistava tapa on vaikka "vetää ilman käsiä" siten, että
    laittaa narunpätkät stongan päihin ja aloittaa kääntymisen "vastaohjauksella"
    nykäisemällä vastakkaisen puolen narusta.

    Luvassa on ahaa- elämyksiä ilman isompia luurikkoja.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  11. #551
  12. #552
    Tuo on siitä hyvä testi mutkanopeuksien osalta, kun tuollainen litranen v-twini ei ole mikään raketti suorilla. Toki vähän paremmin se mutkista lähtee kun nuo testissä käytetyt autot.



    Viimeksi muokannut: SMRacing; 25.01.2013 klo 04:40.
    Kawasaki ZX12R B1
    EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R



  13. #553
    Lainaa Huuru Petteri kirjoitti Katso viesti
    The truth of a bike vs a car

    http://www.youtube.com/watch?v=VXTeGMFf4Ko
    yksi totuus

    Ei ole ihan nopeimmasta päästä tuollainen gallardo. Mutta juu ei ole välttämättä ducatikaan.
    http://www.bbc.co.uk/programmes/b006...ures/powerlaps tuostakin kun katsoo niin gallardo on aika kaukana listan kärjestä.
    Pääsin koeistumaan MP4-12C:n, uuh, oli kyllä sellainen tatsi että sillä voisi olla kiva ajaa(kovaa). Yllättävän nopea vehje kun ei sen erikoisempia siipiä ole. Myth busted, siivetön auto voi mennä kovempaa kuin pyörät ;)
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  14. #554
    Lainaa jyk4 kirjoitti Katso viesti
    yksi totuus

    Ei ole ihan nopeimmasta päästä tuollainen gallardo. Mutta juu ei ole välttämättä ducatikaan.
    http://www.bbc.co.uk/programmes/b006...ures/powerlaps tuostakin kun katsoo niin gallardo on aika kaukana listan kärjestä.
    Pääsin koeistumaan MP4-12C:n, uuh, oli kyllä sellainen tatsi että sillä voisi olla kiva ajaa(kovaa). Yllättävän nopea vehje kun ei sen erikoisempia siipiä ole. Myth busted, siivetön auto voi mennä kovempaa kuin pyörät ;)


    Toihan on yhtä siipeä koko auto Ja älä huijaa, kyllä tossa on takasiipi

    Viimeksi muokannut: sky; 25.01.2013 klo 10:38.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  15. #555
    Taitaa käyttää takasiipeä ilmajarruna vain jarrutuksissa, toki sekin auttaa, ihan kuin mp-kuski nostaa ylävartalon ylös jarruun.
  16. #556
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Taitaa käyttää takasiipeä ilmajarruna vain jarrutuksissa, toki sekin auttaa, ihan kuin mp-kuski nostaa ylävartalon ylös jarruun.
    Ei nyt ihan... Kyllä toi näyttää aika aktiiviselta ilmanohjaimelta kun Stig antaa vähän kenkään.

    toimintaa radalla

    Tietysti toi on kaukana GT3 siivestä

    Toki kun huomioidaan aktiivijousitus, airodynamiikka ja aktiivinen takasiipi, niin kaukana se on perusautostakin
    Viimeksi muokannut: sky; 25.01.2013 klo 12:19.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  17. #557
    Mitenhän jos tossa Ariel Atom V8:ssa ois aktiivijousitus ja aktiiviset ilmanohjaimet? No paino ainakin kyllä nousis äkkiä 100 kg veikkaisin
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  18. #558
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Taitaa käyttää takasiipeä ilmajarruna vain jarrutuksissa, toki sekin auttaa, ihan kuin mp-kuski nostaa ylävartalon ylös jarruun.
    Muistelen, että tiettyyn nopeuteen asti tuo myös Dowforcea. Tuossa kuvassa tosin on jarrutusasennossa.
    Superbike #7
  19. #559
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Muistelen, että tiettyyn nopeuteen asti tuo myös Dowforcea. Tuossa kuvassa tosin on jarrutusasennossa.
    Jos katoit laittamani videon, nii siinä tuo on jo lähtöviivalla selkeästi pystyssä, eikä "lepoasennossa". Viedolla näkyy hyvin kuinka siipi nousee rajusti jarruttaessa, mutta laskee kurvissa, mutta ei kuitenkaan mene koskaan "lepoasentoon asti"



    ^"Levossa"



    ^Pitkällä Kurvissa



    ^Kurvista ulos

    Ei kai toi kuski tuota ohjainta ohjaa? Kyllä toi siipi pysyy todella pitkälle kurvissa kokonaan ylhäällä, eli kyllä sillä taitaa tulla myös aika rankka downforce takapyörille. Ei kai tuota muuten pysyis noin pitkälle mutkassa pystyssä...

    Tosin tämä on minulla täysin puhdasta spekulointia
    Viimeksi muokannut: sky; 25.01.2013 klo 14:50.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  20. #560
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti

    Ei kai toi kuski tuota ohjainta ohjaa? Kyllä toi siipi pysyy todella pitkälle kurvissa kokonaan ylhäällä, eli kyllä sillä taitaa tulla myös aika rankka downforce takapyörille. Ei kai tuota muuten pysyis noin pitkälle mutkassa pystyssä...

    Tosin tämä on minulla täysin puhdasta spekulointia
    Auton tietokonehan tuota siipeä ohjaa. Antaa tiettyyn nopeuteen asti downforcea, toimii ilmajarruna jarrutuksissa ja laskee alas kun mennään suoralla riittävän kovaa, ettei syö huippunopeutta.
    Superbike #7
  21. #561
    Kyseessä on siis selkeästi "movable aerodynamic device" joka on ankarasti kielletty kaikissa kilpasarjoissa. Ehkä siksi ovat laittaneet katuautoon, niin voi sitä kautta yrittää uittaa jipon kisoihin.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  22. #562
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Auton tietokonehan tuota siipeä ohjaa. Antaa tiettyyn nopeuteen asti downforcea, toimii ilmajarruna jarrutuksissa ja laskee alas kun mennään suoralla riittävän kovaa, ettei syö huippunopeutta.
    Pohdin myös sitä, että tuo vekotin taitaa kuitenkin olla koostaan huolimatta huomattavan tehokas, vaikkei se ole mikään GT3-siipi. Eli kyseessä on laite jonka tuomat hyödyt lieneen useita sekunteja radalla.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  23. #563
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kyseessä on siis selkeästi "movable aerodynamic device" joka on ankarasti kielletty kaikissa kilpasarjoissa. Ehkä siksi ovat laittaneet katuautoon, niin voi sitä kautta yrittää uittaa jipon kisoihin.
    F1-sarjassa toki arkipäivää, DRS.
  24. #564
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    F1-sarjassa toki arkipäivää, DRS.
    Eipä tuotakaan saa käyttää kuten parhaaksi näkee vaan joissain harvoissa kohdissa. Kaikki liikuteltavat laitteet kiellettiin varmaan jo 60-luvulla. Nyt kun aeromystiikka alkaa olla paremmin hallussa, ne voisi aivan hyvin sallia, niin pääsisi vähän eteenpäin aiheessa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  25. #565
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Eipä tuotakaan saa käyttää kuten parhaaksi näkee vaan joissain harvoissa kohdissa. Kaikki liikuteltavat laitteet kiellettiin varmaan jo 60-luvulla. Nyt kun aeromystiikka alkaa olla paremmin hallussa, ne voisi aivan hyvin sallia, niin pääsisi vähän eteenpäin aiheessa.
    Tulis aika herjoja laitteita Formuloistakin kun suorilla aerolla optimoitas vastus minimiin, jarrutuksissa maksimiin ja mutkissa aina täys downforce käytössä. Tuohon kun vielä lisättäisiin vapaat moottorikartat ja maaefekti sekä dumpattaisiin pakoputken sijoituksen määräävä sääntö, päästäisiin nykymoottoreillakin aika poskettomiin kierrosaikoihin.
    Superbike #7
  26. #566
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tulis aika herjoja laitteita Formuloistakin kun suorilla aerolla optimoitas vastus minimiin, jarrutuksissa maksimiin ja mutkissa aina täys downforce käytössä. Tuohon kun vielä lisättäisiin vapaat moottorikartat ja maaefekti sekä dumpattaisiin pakoputken sijoituksen määräävä sääntö, päästäisiin nykymoottoreillakin aika poskettomiin kierrosaikoihin.
    Vois tuollainen 300 kilometrin kisa ottaa hieman kuskin voimille, jos pysyis edes tajuissaan .
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  27. #567
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tulis aika herjoja laitteita Formuloistakin kun suorilla aerolla optimoitas vastus minimiin, jarrutuksissa maksimiin ja mutkissa aina täys downforce käytössä. Tuohon kun vielä lisättäisiin vapaat moottorikartat ja maaefekti sekä dumpattaisiin pakoputken sijoituksen määräävä sääntö, päästäisiin nykymoottoreillakin aika poskettomiin kierrosaikoihin.
    Voihan niille vetää vaikka minimipainoksi 1000 kg tai max litrainen kone, jos ei äijät meinaa pysyä kyydissä. Omasta itsekkäästä näkökulmastani juuri kehitys olisi se, mitä niin F1:ssä kuin MotoGP:ssäkin pitää hakea. Silloin mekin voimme saada jotain tallien mijoonapanostuksista. Jos jumitetaan säännöt niin, ettei laite vain vahingossakaan ole sen parempi kuin viime vuonna, ei kehitystä tapahdu. Eli siis täysin vapaat kädet, mutta tarvittaessa joku simppeli suorituskykyjarru kehiin.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  28. #568
    Se mitä F1 autojen pitäisi olla:

    Pakollisina määreinä maksimi pituus, leveys, paino ja korkeus. Turvallisuus vaateet myös kaikille samat. Tähän koko ja paino kategoriaan osuessaan autoon saa tunkea niin paljon tehoa ja hilavitkuttimia kun ikinä talli sinne sitä haluaa laittaa. Halutessaan renkaita ja moottoreita saa vaihtaa vapaasti. Koko ja paino kriteeristö olisi suht vapaa ja ketään ei kiinnosta kuluuko joku helvetin vaneri auton alla vai ei. Jos nytkään enää kiinnostaa....

    Nykymuotoista sääntöhelvettijonossa ajo paskaa mä en ainakaan jaksa katsoa. Suoraan sanottuna helvetin tylsää

    Alkuperäiseen kysymykseen: riippuu autosta, mutkasta ja prätkästä ja eritoten näiden kolmen tekijän eri kombinaatioista.
  29. #569
    Nooh, kyllä viime F1-kausi oli kiinnostavin aikoihin jos kisoja oikeasti katsoi, suorana. Kimin Abu Dhabi oli aivan klassikko suorana, piinaava mutta myös hauska.

    Itse aihetta ei enää jaksa jankata...
  30.  
  31. #570
    eikös uudessa bike lehdessä oleva testi, bmw m6 vs bmw k1300s hp vastaa täydellisesti tän ketjun aloittajan kysymykseen ?
    tl1000s >zx12r 03 >
    Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Sivu: 19 / 23:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91718192021 ... ViimeinenViimeinen