Toi Honda 2000 on hieno laite. Matala ja kevyt 2h sportti. En yhtään ihmettele noita mutkanopeuksia.
Silti ajaisin ton tien mieluummin 2-pyöräisellä, vaikka epäilemättä paljon hitaammin. 4-pyöräisellä pitäisi ajaa mutkat niin että kumi huutaa saman viilingin aikaan saamiseksi.
Nimimerkki 7 kylkiluuta kerralla.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Mikähän oli videon painoarvo tälle ketjulle? Varmaan riippuu vähän helvetisti minkälainen pyörä ja auto kyseessä, ja minkälaiset kuskit niitä käskee. Ja minkälaisella tiellä/radalla. Tuollaisessa 40-60km/h ajettavissa mutkissa uskoisin että isolla ja raskaalla pyörällä on aika vaikea pärjätä millekään autolle, jota voi hitaassa vauhdissa paremmin käännellä mitä kallistella pyörää. Toki joku kevyt ja lyhyt akselivälinen supermoto/pikkukyykky voi olla nopea tuollaisellakin pätkällä.
Kyllä se aika perkeleen helppoa on moottoripyörällä ajaa kovempaa, jos verrokkina on 100hp perheautolla ajava keski-ikäinen sunnuntaiautoilija, ja tiestö vaikka mutkaista (eli esim. 60-80 rajoituksilla). Ja tuollaista autoa saa olla kepittämässä vaikka minkälainen rattimies, niin silti uskaltaisin haastaa, vaikka ajaa en osaa. Jos taas kyseessä superauto ja keskiverto kilpakuljettaja, en lähtisi yrittämään omalla pyörälläni ja keskiverto katukuskin ajotaidolla. Ehkä sitten taas joku ratarotta lähtisi joka osaa hallita/ajaa tehokasta ja nopeaa pyörää.
Kyllä allekirjoittanutkin ajoi 50cc derbillä aikanaan nopeammin mikroautorataa kuin gixerillä, jota saa jo suurinpiirtein taluttaa siellä ja ohjailla pelkästään tangosta kääntämällä. Onko mopo siis nopeampi kuin moottoripyörä mutkissa? Veikkaan myös, että esim. motocrossradalla ajaessa moottoripyörä on varsin vahvoilla autoon verrattuna.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
No sitten vaan ensikesänä joku "ORG. cannonball Bike vs. Car run" pystyyn ja pätkänä vaikka Haminan museotie hamina-vaalimaa. Jonnekin BMW foorumille haaste niin kyllä sieltä muutama innokas amisviiksi ottaa haasteen vastaan.
Edit. Tosin BMW:t taitaa kaikki olla yli 100hp...No Toyota foorumille sit..![]()
Viimeksi muokannut: jamas; 14.01.2013 klo 08:03.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Otsikkohan voisi yhtä hyvin olla vaikka: Kuka on maailman kaunein nainen.
Lähtökohta vertailuille, mielipiteille ja argumenteille olisi aika lailla samaa tasoa......
ja siitähän taas seuraa, että keskustelu ja erilaiset lopputulemat.....![]()
....Ihasama! (Sanna-Raipe Helminen)
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jäi tuo Myrskyläntie "kaikumaan", kun on tuttuakin tutumpi pätkä jo kaukaisilta ajoilta sirppi ja leka, välillä O:la - Itäinen - Uusimaa Porvoon seutuineen kiertäen joko Koskenkylän, tai Juornaankylän kautta vaikka minkämoisilla härveleillä.
Eräs merkittävimmistä muistoista on vuodelta -06 kun silloinen, nyt jo eläköitynyt, työkaverini oli palaamassa illan
hämärissä O:lan suunnasta, niin vastaan tuli motoristi, nuoremman polven edustaja, vauhdilla, että se mopo ei pysynytkään omalla kaistallaan ja ajautui vastaantulevien kaistalle, ja siihen sekunnin murto-osaan he sitten osuivat kohdikkain ja osuma. Sitten aikanaan muutaman Töölössä vietetyn viikon ja liki vuoden kestäneen kuntoutuksen jälkeen palattuaan työelämään ja pystyttyään kertaamaan tapahtumia, sanoi siinä osuman jälkeen maatessaan tienposkessa, pystymättä lainkaan liikkumaan ajatelleensa, että:"Tähänkö mie nyt kuolen!" Oltiin kaikki kuulijat enemmän kuin totisia.
Siitä metka laji tämä mp-homma, että kaveri eläkepäivinään ajelee semmoisella kolmen kirjaimen boxeripyörällä - onnellinen loppu siis.
Noistakin mutkateistä, mieluummin Koskenkylän kautta, kuin Juornaakylän kautta siellä irtosepelin kolistessa helposti alakatteisiin, olen oppinut paljon paremin nauttimaan käytyäni parina suvena muutamaan otteseen radalla.
Sanoisin, että se radalla käynti on poikaa nuoremmillekin, tärkeintähän on, että se mopo pysyy siellä mutkateillä lapasessa, ja ajautumatta vastaantulevienkaan kaistalle.
Suvi tulee kovaa vauhtia - suunnitellessa kesän ajoja...
<p>.</p>
Tähän päättymättömään ikivääntöön sisältyi kohdallani sikäli pikku knoppi, että olen itse samaista tietä ajanut aikanaan 7 vuoden ajan 6 x viikossa. Siinä vaiheessa kun tunnet paitsi jokaisen mutkan, muistat myös jokaisen routahalkeaman, aurakepin (joiden lätkiminen kyynärsuojalla on oikein hauskaa) ja ne mutkat joissa lokaaleilla on tapana kiskoa kurvit sisäpuolen sepelin puolelta. Moinen tietuntemus antaa ihan eri työkalut tintata mutkapätkää kuin normi kurvailu tiellä jossa mutkamuisti ei ole samalla tasolla. Toki ne puimurit ja rattorit eivät joka vuosi ole ihan samassa kohtaa...
Eli tähän topikkiin ei ole yhtä oikeaa vastausta. Tämä ei pääty koskaan eikä tätä saada lopullisesti ikinä ratkaistua. Ei ainakaan niin kauan kuin emme saa vertailukykyisellä teho/paino suhteella tehtyjä testejä samoissa olosuhteissa, saman kuljettajan toimesta suoritettuna. Ja tämäkin jättäisi vielä spekulaatioille turhan ison tilan. Oma väittämäni siis on että tässä esimerkissä mainitulla pätkällä uskaltaisin haastaa pekka perusjätkän autoineen, mutta samalla uskallan väittää että hyvällä alustalla varustetulla autolla uskallan haastaa tietä tuntemattoman pekka perusjätkän (jollainen toki olen itsekin) kilpasille jos tämä lähtee matkaan normimopolla. Yhtälailla, sama asetelma somero-tammela härkätielle paikallisen 400 heppaisella säxällä kurvailevan rattimiehen kanssa, niin sekin on nähty että aivan tosissaan saa vääntää pysyäkseen perässä. Eikä silti oikeen tahdo pysyä. Kun ei vaan ole samaa uskallusta ladata tuntemattomaan mutkaan.
Rata-alueella nämä asiat tasoittuu ja esille nousee puhdas kysymys vertailtavan kaluston kyvyistä. Lähtisinkö haastamaan Kotarilla nikopetterin jakomäestä ja tämän 1,6 litraisen vakio corollan, kyllä. Haastaisinko ison luokan osaavan Karting kuskin, en tod. Missä se raja kulkee, kenet haastaa ja kenet ei, siinä on se "never ending story".
Selvästi hauskemman tästä ketjusta saisikin siten että jokainen kertoo millä pyörällä ajaa ja listaa tähän sen auton jota vastaan itse uskaltaisi radalle lähteä. Olettaen että auton ratissa istuu edes jonkin sortin peruspyssyttäjä. Niitähän tässä olis sitten hauska illan pimeinä tunteina lukea ja spekuleerata.
Tämä stoori nyt oli tällaisessa "haaste" muodossa, pilke silmäkulmassa kirjoitettu, eli ihan kirjaimellisesti ei tätä kannata ottaa.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 14.01.2013 klo 10:22.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Minä en uskalla tuolle pätkälle (pikataipaleelle) haastaa sen puolen Pekka, kuin Maukka Perusjätkää pyörineen tai autoineen ja lainaus oli vaan sattumalta suoraan tehty, tuolle mukavalle tielle, mainitulla kokemuksella, mikä kaverille kävi.
Ja se on selvä, että tämä vääntö sinällään jatkuu hamaan maailmaan tappiin, tai kun kesä koittaa, kun paremmat tekemiset tulevat.
Tämähän on semmoista talvi-irroittelua.
Ja seuraava potilas.![]()
<p>.</p>
Eli nyt kun on video kunnon mutkapätkältä, jossa on pelkkää mutkaa ja keskustellaan mutka-ajosta niin se ei liity mitenkään asiaan? Valitettavasti tuollaisella mutkapätkällä ei pääse hyödyntämään sinun erikoistaitoja, eli suoraan ajamista. Onneksi Suomen "mutkapätkät" ovat pääosin suoraa ja silloin pääsee hyödyntämään mopon ylivertaista teho/painosuhdetta ja sinullakin on mukavaa.![]()
Viimeksi muokannut: -JuhaK-; 14.01.2013 klo 10:55.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Superbike #7
Aika hyvän keskimääräisen kuvan taisi piirtää se pätkä tuolla jossain topicissa, kun
uudenmaan mutkatiellä ei kyykky karannut.... kun lopulta kaseikkoon Vanjoentie 106:n kohdalla
täydessä "donitsilastissa" seilanneelta Skoodanpaskalta.
Näillä mennään.... vaikka poikkeukset joskus säännön vahvistavatkin.
Viimeksi muokannut: Bone; 14.01.2013 klo 11:08.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Löytyisikö joltakin museokilpistä Citroen 2 cv:tä ja joka ottaisi haasteen vastaan? Saa olla isolohko, mutta museokilvissä sillä, että alusta olisi vakio. Ihan varma en ole, mutta saattaisin olla vahvoilla... ehkä![]()
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Tarkoittanet tätä tapausta:
http://www.youtube.com/watch?v=ftqhXb9cE6I
Joo, ihan hyvin pysyi skodillac mopon perässä. Ja hieman OT: tuo tie on muuten poliisien hyvin tuntema kortinkeräyspätkä. Kokemusta on.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Siinä kohtaa kun mopokuski kääntyy jokikunnaantieltä vanjoentielle, ehtii näpsäkästi vilkaista pojan takarenkaan kuntoa. Kauniisti kimaltelee teräspunokset auringon kanssa kilvan. Liekö kunnon gummi paljoa pelastanut mutta itse en tuollaisella takasella paljoa lähtisi leikkimään noita vauhteja. Jotta homma ei lipeisi liian OT:ksi niin tässä on hyvä lisävahvistus sille että nopeuksien vertailussa yksi oleellisimmista seikoista kuskin ja tehon lisäksi on alustan toimivuus ja renkaistus.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 14.01.2013 klo 11:46.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
No joo.... onhan tässä nimenomaisessa setissä oikeastaan "karkulaisen kaikki mahdolliset virheet"
muutoinkin aika laittamasti poimittavissa... vaikka vaan ihan taktisesti tarkastellen.
Mutta pointti oli tosiaan se, että "keskiarvoilla mennään" ja tämä pläjäys on siitä
aika mykistävä esimerkki.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jos tuosta http://tekniikanmaailma.fi/autot/kie...rrosaikapankki katsotaan, niin lupaan kepittää kaikki Bemarin M3:een asti. Audi R8V10 ja GT-R menisi jo vähän tiukemmalle ja tuohon rata-camaroon en edes lähtisi yrittämään.
Muutaman setin tarttis treeniä alle kun Ahvenistossa ei ole tullut pariin vuoteen ajettua kierrostakaan.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tästä voi hakea vähän vertailua ilmeisesti ihan hyvän kuskin tekemiin rata-aikoihin eri autoilla: Kliks
Mielenkiintoista katsoa tuon Camaro rata-auton mutkanopeuksia, jotka on jotain ihan muuta kuin oma alle 1.30 ajettu aika. Nissanin kanssa olisi tultu rinta rinnan maaliviivalle.
xxx
Aika perseestä... Jää haastamatta Ladakin Alastarossa
1.26 ja risat Lada samara / Pekka Pohjanperä
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&...8UK9voCrqa6gJg
Ja ihan sama vaikka niiltä jäis kahvilan mutka ajamatta niin se ei vielä isosti auta asiaa![]()
Viimeksi muokannut: GuessWho; 14.01.2013 klo 12:35. Syy: typot
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tuossa näkyy myös amisautojen kierrosaikoja ahvenistolta Mika Salon ajamana: www.youtube.com/watch?v=rr48du0XGaM&#t=439s
Onhan Salo varmasti rattimiehiä mutta veikkaan että jos auto olisi tutumpi ja sillä uskaltaisi ajaa ilman että omistaja kuristaa varikolle tullessa jos osuu kaiteeseenNiin lähtisi vielä vähän kierrosajoista pois
Yllätyin btw miten kovaa nuo drifterivehkeet menee rataa ympäri, kuvittelin että niillä vaan luisutellaan rauhallista vauhtia kahva edeltä mutta näemmä kohtalaisesti liikahtaa kuitenkin
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Kovaa kyllä menee toi Camaro. Ahvenistolla ei itsesuojeluvaisto antas tuota haastaa, mutta muilla radoilla vois jopa kokeillakin. Tosin Apparalla olis todennäköisesti tasaisempaa kun ei pääse tuota pyörän tehoetua hyödyntämään niin selkeästi.
Superbike #7
Niin mutkia ei ole erilaisia? Kyllä auto on eittämättä nopeampi kuin kyykkypyörä 40-60km/h ajettavissa tiukoissa mutkissa. Se on kyllä todettu ketjussa jo aiemminkin. Jos sitten ei ole kyseessä vaikkapa mx-pyörästä rakennettu jääratakilpuri. Vehniäinen höykytti tahko-rallissa wrc-autoja mennen tullen syheröllä jää-ek:lla 70hevosvoimaisella kotarillaan. Kyykkypyörällä täytyy olla jonkun verran hyrrävoimia, jotta ohjaus toimii niinkuin sen kuuluu. Lisäksi kallistusvarat ovat minimaaliset johonkin mx-pyörään nähden. 40km/h ei kovin paljon kyykkypyörää pysty kallistamaan, ilman että mennään asvalttia pitkin kyljellään.
Ja ylivertaisesti tehopainosuhteesta en tiedä, pyörä 240kg+ kuski 105kg(+ajokamppeet), eli yhteispaino noin 350kg. Tehoa omassa matkasportissa joku 155-160 renkaalta kait tällä hetkellä. Tehopainosuhde on siis reilusti alle 500hp/tonni, tuon ylittäviä katuautoja kyllä Suomesta löytyy useita. Kyllä olen puutteellisilla ajotaidoillani ajanut pyörällä loiviin mutkiin mutkapätkillä(tämä ei tarkoita mitään valtatietä) varmaan suunnilleen samoja nopeuksia mitä autoni kulkisi 3km suoralla. Ja voin sanoa että autolla ei tulisi mieleenkään vetää kaasu pohjassa niitä mutkia läpi.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 14.01.2013 klo 15:14.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
1) Moottoripyörän ohjaus toimii täsmälleen samalla tavalla vauhdista riippumatta. Pyörän geometria, ajonopeus ja kaartosäde vaikuttavat siihen kuinka suuren ohjausliikkeen pyörä tarvitsee, mutta periaate on sama nopeudesta riippumatta, eikä hyrrävoimilla ole mitään tekemistä kääntymisen kanssa. Hyrrävoima toki vakauttaa ja hidastaa liikkeitä, eli lähinnä haittaa mopon nopeaa käsittelyä.
2) 40km/h vauhdissa ainakin Rytkösen (ja luultavasti muutkin kyykyt) voi kallistaa niin, että alakate raahaa maata vasten. Paljon tuon enempää ei voi kallistaa, koska polvi on yhtä aikaa kiinni tankissa ja maassa, tai ainakin polvipalojen pitäisi olla ohuemmat. :D Omasta kokemuksesta väitän, että 40km/h vauhdissa tuo temppu on helpompi tehdä kuin esim. 150km/h vauhdissa.
3) MX-pyörä kääntyy pienemmässä tilassa kuin kyykky, koska MX-pyörän geometria on ketterämpi.
Superbike #7
Niin se ohjausgeometrian toiminta oli väärä termi. Mutta hyrrävoimat vakauttaa menoa, vaikka kallistuksen aikaansaamiseksi joutuukin käyttämään enemmän voimaa. En lähtisi omalla matkamopolla kokeileen 40 vauhdista jalkatappia maahan, 100 vauhdista mieluummin. Kuitenkin kyykkypyörässä kallistusvara on rajallinen(ja akseliväli suhtkoht pitkä), eli jos mutkan säde on tarpeeksi pieni, ei kyykkypyörä ole parhaimmillaan. Kallistuskulmiltaan(+ ohjausgeometrialtaan) edullisempi enduromopo on todennäköisesti 40-50km/h ajettavissa mutkissa 200kg kyykkypyörää nopeampi.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R