Niin yleensähän ne ovatkin niitä pahimpia bensalenkkareita ja amisviiksiä, joilla on tarve vertailla oman ajokkinsa suorituskykyä muihin. Ei minuakaan koskaan ole liikuttanut, jos jollain on nopeampi ajopeli kuin itsellä, oli se sitten auto tai pyörä. Silti kiihkomielisimmät jaksaa väitellä noista asioista vuodesta toiseen, ja heillä myös faktat unohtuu hyvin usein. Toki itse en nää mitään pahaa näissä nettivertailuissa, on sekin jonkinlaista ajanvietettä. Tosin nettiväittelyt riistäytyvät aina käsistä jossain vaiheessa, kun unohdetaan ne faktat, ja perustetaan mielipiteet päähänpinttymiin.
Omat vaatimattomat tavoitteet 2013 vuodelle: autolla 200 ja pyörällä +280 kenttäajoissa. Ei kylläkään olisi maailmanloppu, jos eivät tavoitteet täytykään. Niin ja jos sitä rata-ajoakin kävisi vähän harjoittelemassa, ettei ole mutkatiellä ihan jaloissa, kierrosaikatavoitteita en kylläkään ala edes laittamaan. Mut ne gti-golffit mitä tässä ketjussa on väläytelty ja diiselmersut, ne lupaan pitää takana![]()
Viimeksi muokannut: SMRacing; 07.12.2012 klo 19:26.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kyllähän se tosiaan pitäisi aika kevyt tavoite olla tuo +280, mutta pessimisti ei petyKunhan nyt keväällä saa mopon penkkiin ensin ja todennettua että hevoset on tallessa.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Ripeä on GT-R kun tuotantoautoista puhutaan, ei voi muuta sanoa. ZR1:n kierrosaika nyrrellä 3s huonompi (20,6km) ei sekään huonosti ole siivettömältä.
Juurikin näin, tuohon kun lisätään vielä 3. komponentti eli hinta jossa raja voisi olla 100te sivistysvaltioissa, tämä siksi että tämmönen perusjunttikin osais jotenkin sen hahmottaa.
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
Selittäkääs joku mulle, että miksi tuon Vihreän helvetin kierrosaika on edelleen niin kovassa huudossa vaikka tuolla ratkaisee kaluston lisäksi kymmeniä sekuntejä kuskin radan tuntemus ja halu ottaa riskejä. Huomattavasti vertailukelpoisempaa dataa olisi esim. Top Gearin testiradan kierrosajat, joissa ammattikuski voi paiskoa autoa turvallisesti limitille asti.
Onhan se tietty legendaarisen kuuloista, että Nordschleiffella ollaan menty aikaan X, mutta jos kulkuneuvojen kulkuja halutaan vertailla, on tuo siihen huono paikka. Olosuhteet, kuski yms. vaikuttaa tulokseen ihan liikaa. Vähän sama kuin toimittajajoukko lähtisi testamaan IOM TT radalle uusien tonnareiden paremmuutta ja ainoana kriteerinä olisi kierrosaika.
Superbike #7
Enpä oo ennen ajatellut, mutta hyvä pointti.
Kaipa Ringi on kuitenkin hyvä mittari auton alustalle, teholle ja yleiselle ajettavuudelle, mutta tosissaan vertailukelpoiset ajat voivat olla vaikeasti saavutettavissa, jos kuskin kokemus radasta ja yleinen hinku päästellä siellä vaihtelee.
Kuitenkin on se Ringi seksikkäämpi, kuin joku kusinen Top Gearin rinkula. Saavutettu tieteellinen arvo on toinen seikka, mutta myönnettävä on, että Ringillä kulkevat pelit kulkevat myös muualla.
Vertailukohtana mopojen ja autojen välillä voi olla heikompi areena.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ringillä on varmasti monia hyviä ominaisuuksia, jotka todella erottelevat jyvät akanoista tehon ja ajettavuuden suhteen. On pitkiä nopeita osuuksia ylämäkeen. Nopeita suunnanmuutoksia s-mutkissa. Nyppylän ylityksiä jarrupaikoissa. Hitaita teknisiä mutkia jne. Varmasti rata antaa hyvät olosuhteet auton (erityisesti alustan ja ajettavuuden) kehitykseen, mutta on totta, että pelkän kierrosajan tapittaminen on "turhaa" juurikin kuskien tuoman epävarmuustekijän vuoksi. Tietysti nykyään on ammattikuskeja paljon, joten kyllä jokainen autotehdas sieltä oman huippunsa löytää.
Itse asiassa tuo kierrosaika on siitäkin jännä kun on niin pitkä rata, että olosuhteet voi muuttua ja vaikka nekin olisi kohdallaan (ei muuta liikennettä, aurinkoinen sää jne.) niin aina jää jotain parannettavaa, ts. ajettu kierros ei ole koskaan täydellinen ja spekuloitavaa jää. Aina on kuski tehnyt pieniä virheitä siellä täällä, jotka sitten voivat näkyä paljonkin noin pitkässä kierrosajassa. Silti noista on tullut kansaan uppoava kilpailukeino ja mikäs siinä. Mutta paljon siinä on muuttujia ja useinhan ajat on vielä privatesteistä (tai ns. industry pool ajopäiviltä) eli renkaat ja auton viritysaste on toisilla vakio ja toisilla "vakio".
Joo hyvä pointti Turderilta nuo privaattitestit ja niissä käytetty kalusto. Kyllähän Saabin markkinointikikka(ei tosin mutkaradalta) oli jo 80 luvulla Talladegan ovaaliradalla ajetut kestotestit. Niillä autoilla ajettiin (9000 turbo16) 50000 mailia kaasu pohjassa. Nopeimman auton keskinopeus oli 213,299 km/h. Siihen sisältyivät poltoainetankkaukset, renkaanvaihdot ja kuljettajien vaihdot. Saab korostaa, että autot olivat tavallisia, tuotantolinjalta tulevia autoja. Tavoitteena oli osoittaa autojen nopeus ja kestävyys.
Yhden turbo16-moottorisen auton olen omistanut, ja huippunopeus voi olla tuota luokkaa tasaisella. Eli on hyvin epätodennäköistä että autot olivat viritysasteeltaan vakioita, mutta myyntikikkojahan nämä yleensä on. Monelle autofanille nuo lukemat upposivat päähän kuin veitsi kuumaan margariiniin.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Kyllä tuon Impun on pakko olla nopeampi, vaikka en ole sillä vielä radalla käynytkään. On siinä nyt jo enemmän tehoa ja pitoa kuin M3:ssa oli, ja paino on samaa luokkaa. Ensi kesänä olisi tarkoitus mennä, ja silloin se on jo hyvinkin paljon nopeampi kuin tuo M3 oli, koska aika paljon tuolle Impulle tehdään nyt kaikkea. M3 oli lähes vakio, tai no, laitoin mä siihen cat-back -putkiston, K&N -suodattimen, kaikki uretaanipuslat alustaan, uudet iskarit, brembon jarrulevyt, kisapalat ja nesteet, mutta muuten vakio (tietty huolto-osat yms. päälle). Emmä sillä käynyt kuin kerran radalla ja ajelin suht varovasti, lähinnä kokeilin, että miten toimii. Muuten toimi hyvin, mutta kytkimen sai vaihtaa sen jälkeen (vaihdoin sintteriin samalla). Subarulla olis tarkoitus käydä jonkin verran rataa ajelemassa, ja jos Ahvenisto ei mene alle 1.30, niin sitten on jotain mennyt pieleen. Tai ainakin saa katsoa pitkään peiliin![]()
Viimeksi muokannut: Tylyttäjä; 13.12.2012 klo 11:33.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Muistan tuon testin. Useampiahan Saabeja siinä muistaakseni ajettiin ja yhdellä kai tehtiin vakioautojen (200000km?) keskinopeusennätys. Kova suoritus jo siihen aikaan. Se mitä ne autot oikeasti oli niin on tietty pikkasen epävarmaa. Mut jos oli niin kuin hatarasti muistelisin että Guinnesin ennätys-porukka oli sitä tarkkailemassa niin vois kuvitella että moottorit niissä ainakin oli alusta loppuun samat. Jonkin verran touhuillut noiden ahtimien kanssa ja huomannut miten vikaherkkiä ne pahimmillaan on niin tarvii nostaa hattua Saabin ahtimille et kesti torvi auki ajamista tollasenkin matkan!![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
No tuosta t16-moottorista saa parilla pienellä modilla reilusti yli 200hp irti. Käytännössä, jos ovat niin halunneet tehdä niin modattu APC-boksi kiinni (jota Saab:kin teki viritysosana noihin autoihin) ja pari pientä muutosta bensalastuun. Se on mitätön homma tehtaan ukoilta tehdä, eikä päällepäin eroa vakiosta mitenkään. Nuo +200hp teholukemat etuvetoisessa autossa alkaisi selittää noita nopeuslukemia. Ja ne koneet kyllä kestää noilla +-200hp setupeilla hamaan tappiin asti. Käytännössä vakioahtimella ja ongelmat pakopaineen/lämpöjen suhteen alkavat 220-230hp paikkeilla. Ja taisi muuten olla nuo 80-luvun lopulle suurinpiirtein garretin jäähdyttämättömällä ahtimella vielä, siitä eteenpäin Mitsun vesijäähdytetyllä, joka ainakin kestää todella kovaa rääkkiä. Mut näköjään kestää ilman jäähdytystäkin hämmästyttävän hyvin.
Vapaasti hengittävien osalta noita vastaavia testejä olisi paljon helpompi uskoa. Tehon lisääminen vaikeaa, joten erittäin todennäköisesti moottorit olisivat standardikunnossa. Ahdetun moottorin ruuvaaminen on niin naurettavan helppoa kehittyneillä moottorinohjauksilla, että siihen ei tehtaan ukoilta mene 5min pidempään kun on +20% paukkua.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 14.12.2012 klo 04:06.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Tuolla MP-video osastolla on hieno pätkä Irlannin RR-sarjasta. Tulipa vain mieleen, että viedään se Vettelin siipiformula samoille pätkille, ja aletaan ottaa aikaa.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Se ringin kiehtovuus ja osasyy siihen miksi siihen vertaillaan pohjautuu monasti siihen, että siellä on erittäin paljon erityyppisiä mutkia, nousuja, laskuja, epätasaisuuksia ja erot tulevat esiin eri laitteita vertaillessa.
Tosin suurin X-factori tässä on aina kuski.
Itse olen siirtynyt MP-harrastuksen lisäksi autoharrastukseen ja käymmekin tuolla vihreässä helvetissä noin 2-3 xvuodessa laskettelemassa autoilla ja hämmästykseni oli suuri kun itse olin 135 Bemarilla huomattavasti nopeampi kuin prätkän päällä...tosin tämä vain kertoo siitä, että en vain osaa MP:llä ajaa Vaikka uskon, että eri kuskin alla S1000RR veisi tuota henkilöautoani 6 - 0. Mutta pohjafaktana on se, että autolla on "helpompi" kellottaa kohtalaisia aikoja ja valtaosa pärristä tuleekin perä edellä vastaan. Toki tekijämiehet ajavat sitten huimia aikoja.
Pointtina oman uskomukseni mukaan on se että, autolla on huomattavasti helpompi ajaa kohtalaisia/hyviä aikoja kuin moottoripyörillä, kun taas huippukuskien kaitsemissa laitteissa MP varmasti olosuhteiden niin salliessa useasti veisi myös RS-Porschet joka niin monesti toimii virstanpylväänä nürrellä.
Siipiautot tottakai sitten erikseen.
Lopullista totuutta tähän aiheeseen tuskin saa koskaan, sillä olosuhteet ovat niin vaihtelevat ja sellaisia kuskeja jotka esim Nürrellä/man saaren ajoissa saatikka oikeissa olosuhteissa ovat valmiita laittamaan KAIKEN peliin ovat marginaalisia.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Mä ajan suorassa jonossa ja 10-50 metrin välein olevan 8 keilan muodostaman kyhäelmän läpi matkasportillani nopeammin,mitä Kimi Räikkönen F1 Lotuksella.Keilojen erilaisella sijoittelulla saadaan eri voittaja.Tää on kysymys johon on 2 vastausta(mp/auto).Kaikkeen vaikuttaa menopelit,kuskit.kelit tai radat/mutkat.
Mä ainaki ajan myrskyläntien päästä päähän nopeemmin mootoripyörällä ku naapurin mummu opel merivalla, ja tää on jämpti !
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Faktaa:
http://www.saabclub.fi/www/images/st...toria_osa6.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=Ov8m8gJNeGA
Hirvittävä rääkki 1986 Talladega
Saab ei kuitenkaan tyytynyt saavuttamaansa maineeseen, vaan halusi osoittaa sen myös käytännössä rankassa kokeessa vuonna 1986, jolloin otettiin kolme sattumanvaraisesti valittua autoa suoraan tuotantolinjalta rajuun testiin. Saab uskoi laatuunsa ja tekniikkansa kestävyyteen kuin pässi suuriin sarviinsa. Autoihin ei saanut tehdä mitään säätöjä tai muutoksia. Niillä oli ajettava 100 000 km tiukan valvonnan alla. Tämä maailmalla huomiota herättänyt ” The Long Run” ajettiin Talladegassa ovaaliradalla, jossa on kallistetut kaarteet. Näin ollen matka taittui käytännössä ns. lusikka pohjassa koko ajan. Riski oli melkoinen, sillä epäonnistuminen olisi tiennyt ikävää julkisuutta. Ehkä siksi yksikään autotehdas ei ollut uskaltanut tuoda vakioautojaan moiseen testiin. Mercedes oli erikoisautollaan hyökännyt ennätyksen kimppuun, mutta joutui keskeyttämään kokeensa, kun kalusto alkoi
antaa periksi. Saab lähti tavoittelemaan sellaista, mihin Mersu ei siis kyennyt. Riski oli valtava. Kolme hopeanharmaata Saabia kiersi Talladegan rataa 20 kuljettajan ohjaamina yötä päivää huippunopeudella. Ne pysähtyivät vain tankkaamaan. Bensa oli tavallista Shellin bensaa. 20.000 km:n huoltoon meni aikaa neljä minuuttia. Kaikki pysähdykset laskettiin luonnollisesti loppuaikaan. Turbot hehkuivat kuumina, sillä ne kiersivät koko ajan noin 100.000 kierrosta minuutissa. Autojen renkaat olivat vakiot Pirellit. Kaarteiden kallistuksen vuoksi matkaa voitiin tehdä koko ajan lähes 220 km:n tuntinopeudella. Ennätysmurskajaisten päätteeksi saavutettiin kruunu testille. Nopein autoista saavutti 100.000 km:n matkan nopeudella 213,299 km/h ja kaksi muutakin nopeudella yli 210 km/h. Kaikki tämä sisälsi myös pysähdykset. Ajanotto ei siis katkennut tankkauksien tai huoltojen ajaksi. Autoissa ei ilmennyt testin aikana ainuttakaan vikaa. Lopputuloksena kirjattiin kaksi maailmanennätystä ja 21 kansainvälistä ennätystä. Kaikki kolme autoa olivat kiertäneet rataa ympäri kaasu pohjassa 20 vuorokautta. Mikä muu auto siihen kykenisi? Ehkä Porsche, mutta se onkin ihan eri hintaluokassa. Tulos oli huikea.
Sitä juhlistettiin myöhemmin tuomalla markkinoille erikoismalli 9000 Talladega.
<p>Suzuki GSX-R1000 K7</p>
Suap eistä suap takkaa.
25 vuotta sitten ajetuilla savolaisen seksiauton ovaalituloksilla ei ole mitään tekemistä aiheen kanssa.
Näin pitkän ketjun on turha kuvitella pysyvä tiukasti aiheessa. Lyhyemmätkin keskustelut rönsyilevät ihan minne tahansa. Itse olen rönsyttelyyn syyllistynyt hyvin usein eri ketjuissa. Jos esim. naisista aletaan jossain vääntämään niin ei kauaa kestä kun jo keskusteluun on liitetty moottoripyörät,autot ym. Netissä kun on linkeillä mahdollista perustella jotain kuvitelmiaan/tietojaan niin niistä ne asian viereen johtavat jutut helposti lähtee etenemään. Liekö se sitten kovin vaarallistakaan.......![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
En tiedä kuinka tosissaan vetää Ducatilla, mutta jaloissa se pyörii joka tapauksessa.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Speed is in kilometers
Ja sitten lapsoset (myös JMH siellä takarivillä). Huomasitteko, kuinka pysyttiin pois vastaantulijan kaistalta?
Noin muuten tais olla Multistrada tässä parissa heikommalla. Hondan ratissa oli aikaa kaivaa nenääkin huolimatta muutamasta korjausliikkeestä.
Todella upea video.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Musta näytti että autolla mutkaan sisätulonopeus oli mopedia nopeampi.. mutta mopedi lähtee ulos mutkasta autoa nopeammin.. olenpas pitkän ketjun saanut aikaiseksi tänne. Mutta Marauderilla kyllä hävii mutkis autoille..=)
Yleisellä tiellä mutkissa koviten uskaltaa ajaa se, jolla on suurin reikä päässä. Ei tuokaan video muuta kerro.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
tollasta köröttelyä.. menis varmaan fillarillakin mutkat yhtä kovaa![]()
-Cbr 900rr 1999
-Cbr1000rr 2008
-Cbr 1000rr 2009 Abs
-S1000rr 2010
-S1000rr 2014
-S1000rr 2015
-S1000rr 2018