Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
No jos haluaa tarkoitushakuisesti tuijottaa jonkin yhden testin tuloksia niin mikäs siinä. Mulle on esim. tullut Bike-lehti muistaakseni vuodesta 1991 ja ihan hirveästi en musta että Honda olisi mm. vuoden moottoripyörä-kilpailua/testiä voittanut jos nyt ensimmäisen mallisarjan 900-Cebaria ei oteta laskuun. Usimmiten nuo ratapyörien vuoden paras-titteli on mennyt Suzukille tai Yamahalle. Toki Kawakin ainakin uuden polven Kympillä on ollut asiaa titteliin. Hondalla on muistaakseni joitain osa-alueita voitettu joissain testeissä mutta ainakaan omaan muistiin ei osu Hondan kokonaisvoittoja. Ja korostan ettei mulla ole mitään Hondaa vastaan. Tälläkin hetkellä mulla on yksi sellainen.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Mikä ettei, jos saadaan se vaan ensi kesäksi toimimaan hyvin! Aikamoinen projekti on vielä kesken/edessä. Kyllä varmaan osaava prätkäkuski antaa kuonoon ihan selkeästi. Nyt on alusta ja jarrut suht ok, uutta moottoria niputetaan parhaillaan. Jossain Ahvenistolla voisi olla keskiverto ratakuskia vastaan jotain mahiksia.. Ehkä.. Tavoitteena on n. 1.25 -tasolle Ahvenistolla kykenevä auto (jos kaikki onnistuu hyvin, voi olla silti liian kova tavoite ns. katuautolle). Se on sitten eri asia, että pystynkö minä sellaista siellä koskaan ajamaan
Mulla oli tässä välillä myös M3 ja M5, mutta olivat liian tylsiä. M3 n. 300hp ja M5 n. 430hp. Kuonoon olisi tullut prätkiltä ihan joka paikassa. Mutkatiellä, radalla, kiihdytyksissä jne.. Varsinkin M5 oli aivan liian touring (liian iso ja painava laiva), vaikka olikin laitettu alustaa ja tehoa nostettu vakiosta. Olisi se varmaan ottanut huippuja yli 300km/h, jos vaan suoraa olisi riittänyt tarpeeksi kun taas esim. tuo oma Gixxeri ottaa sen hetkessä. Maililla se olisi ottanut yli 260km/h, koska varttimaililla sain loppparia 181km/h keskinkertaisella lähdöllä ja uusi omistaja 1300 metrillä muistaakseni 245km/h. Kusiaiselle olisi siis ehkä pärjännyt sieltä 200km/h lähtien, koska siinä 1300m vedossakin oli jo monta 600cc pyörää takana.
Subaru on ajolleen selkeesti hauskempi kuin nuo, vaikka vielä tällä hetkellä kärsii tehonpuutteesta ja liian heikosta kiihtyvyydestä, tällä hetkellä alle 400hp.. Mutta eiköhän se saada korjattua!
Viimeksi muokannut: Tylyttäjä; 04.12.2012 klo 01:16.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
Tylyttäjän viestiin: Epäilen kyllä että maililla olisi ottanut yli 260km/h ämmä, jos 1300metrillä 245km/h. Tai tiukkaa tekisi.
Mitä Busafoorumilla oli joskus 300hp Porschen Vbox käyrää Hallista, niin 1300m näyttäisi olleen 230km/h ja mailin kohdalla tasan 240km/h. Ei toki tuo Porsse ole aivan yhtä tehokas auto, mutta on siinä pienempi ilmanvastuskin kuin 5-sarjan bemarissa. Tuossahan tuo käppyrä, kahden busan käyrät ylempänä:
Ja toisaalta myös uskaltaisin väittää että max.260 maililla kulkeva auto ei kyllä koskaan tasamaalla 300 tule saavuttamaan. Ei edes kovin lähelle. Aika pitkä veto(n.40s) se on alle 500hp autolle, ja tuo 260->300 on pirunmoinen harppaus.
http://www.youtube.com/watch?v=mI1Xh5VoQq4
Paljon pitäisi lisätehoja mielestäni saada, jos vakiolla ei näytä 300 tasaisella mittariin saavan edes kaikilla yksilöillä? Vielä bemarin mittarivirheet noissa nopeuksissa huomioiden.
Ja taitaa tuossa e90 m3 olla n.420hp, ja autobaanalla 280 nippanappa ja sekin alamäessä/notkelmaan. Tasaisella taitaa jäädä 270 pintaan ton perusteella:
http://www.youtube.com/watch?v=9_9ZHMKYxxQ
Ei siinä varmaan ihan nopea auto, mutta kyllä tuo 300km/h taitaa todellista liikaa olla 430hp moottoritehoiselle sedanille. Tuollainen Gallardo, joka tuossa testissä nippanappa 300km/h ylittää, otti Hallissa maililla 286km/h.
http://www.youtube.com/watch?v=GduRpKRrQsI
OT:ksi meni taas.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 04.12.2012 klo 06:56.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Älä jaksa noista vääntää, ne on kummatkin ajettuja nopeuksia vastaavalla autolla.
M5 menee vakionakin 300km/h jos vaan suoraa riittää, moni on BMW-forumillakin ajanut baanalla sen. Mulla oli vieläpä yksi tehokkaimmista siellä, 430hp. Se oli vähän ajettu ja jonkin verran viritetty, ja sillä ajoin tuollaisten autojen nopeimman varttimailiajankin Suomessa (voimassa vieläkin, ainoastaan yksi remmiahdettu päässyt kovempaa). Tuo vieläpä aika huonolla lähdöllä ja ihan vakiorenkailla ja loppuunajetulla vakioalustalla. Painokin oli vakio. 0-100km/h pääsin sillä 4,7s ja sekin tosi varovasti, ykkösellä ei kestä kovin paljon kaasua katunrenkailla. Paremmin kiihdyttelyyn sopivilla renkailla olisi mennyt heittämällä alle 4,5s. Ilmanvastus on M5 E39:ssä yllättävän pieni, sen takia kulkeekin niin hyvin huippuja "vain" tuollaisilla tehoilla jo vakionakin.
Älä siis oikeesti jaksa näistä vääntää kun olen tuohon M5:een aika perusteellisesti tutustunut monta vuotta ja tiedän tasantarkkaan mihin sillä pystyy ja mihin ei. Isoksi perheautoksi yllättävän ripeä. Esim. tuollaisista 300hp Porscheista ei kyllä ole sille vastusta.
Viimeksi muokannut: Tylyttäjä; 04.12.2012 klo 10:21.
Ihan pirtee katuhimmeli pitäs siis olla tulossa sulle.![]()
Apparalla en itse pyörällä tuollaisia aikoja edes yritä lähteä ajamaan huikeiden turva-alueiden vuoksi. Luulisin, että 1:30 kieppeille tai karvan alle siellä voisi ajella ns. nollariskillä. Muilla Suomen radoilla sitten uskaltaakin ajaa ihan eri tavalla.
Superbike #7
En mäkään tiedä onnistuuko toi koskaan, mutta se on tavoite. Radalle rakennetuilla bemareilla ovat tuollaisia aikoja siellä ajelleet. Subarussa on aika hyvä lähtökohta kyllä Apparalle, siellä on paljon hitaita mutkia joista pääsee hyvin nelivedolla ulos. Eikä ole liian painavakaan tuo Subaru.
Huimin koskaan ajamani kilvellinen Imppu kirnusi 518 hv koneesta ja voin vakuuttaa että sellaista päivää ei tulekkaan että uskaltaisin ajaa millään kaksipyöräisellä vastaavalla voimalla mutkiin. Toki alla oli Potenzan liimakumit ja sisällä vahvat kaaret (ei yksin kippaamisen takia vaan myös siksi että niillä estettiin lasien halkeaminen mutkasta ulos kiihdytettäessä). Aivan voimallisen huikea kokemus, joten nautinnollisia elämyksiä kun saat autosi valmiiksi![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Juu, odotan kyllä vesi kielellä, että saadaan se patakin valmiiksiOhjeena moottorinrakentajalle oli, että vähintään 500hp pitää saada. Onnistuu kuulemma. Se tulee HX40 -ahtimella ja billet-siivellä. Oikeastaan kaikki menee keulalla uusiksi. Voimansiirto saattaapi olla melko kovilla sen jälkeen, täytyy sitten vaihdella sitä mukaa kun poikii.
Nyt jo ajettavuus tuolla nykyisellä tekniikalla, alustalla ja jarruilla on tosi maukas. Aivan selkeesti siistein auto ajaa, jota olen koskaan kokeillut. Tänäänkin tuli duuniin vähän erikoista reittiä, että pääs leikkimäänTälleen talvella riittää tuo alle 400hp tehokin, kyllä joka kulmasta saa varmasti nastat irti niilläkin.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Joo yllättävän kesyjä vaan on käytännössä menemään, mitä vrt. puheisiisi nähden. Toki se M5-lätkä varmaan hämää mieltä, ja odottaisi että sillon tapahtuu ja kunnolla. Aika monta olen kenttäajoissa nähnyt tositoimissa. Hallissa olen nähnyt tuollaisella 253 vetäneen tutkaan 1,6km matkalla, rajoitin poistettuna ja joku mökaputkisto kiinni+softattu. Itse vertailukohtana vedin sillon samoissa olosuhteissa 10vuotta vanhalla 750 gsx-r:llä 275. Ja onhan siinä 5-sarjan sedanissa otsapinta-alaa vaan paljon enemmän kun pienessä ja matalassa coupessa, eikait siitä pääse mihinkään. Taisi bemarifoorumilla kova paikka olla joskus kun joku kertoi ettei 325 e36 kulje gepsiin kuin alle 210km/h, kun tulee jo rpm-limitteri vastaan. Toiset uskotteli itselleen että sen 230-240 menee mitä mittari näyttää.
Tosin ei vähempää voisi kiinnostaa noiden autojen suorituskyky, mutta kovin kesyltä ne vaan näyttää puheisiin nähden. Tosin paraskin puhuja, kun itse ajelen alle 200hp saabilla, mutta kevääksi ehkä softaus tulossa, jolla teho nousisi päälle 200hp ja huippunopeutta pitäisi olla jo oikeastikin yli 200. Mittariin moni varmasti vetänyt 300, mutta gps-nopeuteen, no en välttämättä itse uskoisi jos en tiedä todeksi. En tosiaankaan noilla tehoilla. Toisaalta alamäkeen jossain baanalla saa helposti huippuihin 15-20km/h lisää jos haluaa, jolloin 280 pintaan kulkeva auto voi rikkoa 300.
Minun osalta OT oli tässä.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 04.12.2012 klo 13:17.
Kawasaki ZX12R B1
Nii kyllähän kovemmissa vauhdeissa on mittarivirhettä enemmänkin. Omalla bemarilla ajoin (330d) baanalla 264km/h mittariin ja gps vaihteli 250/251km/h ett lähelle 15km/h siinä jo eroo. Lähempänä 300 onkin sit lähelle se 20km/h varmaan.
Pyörässä kyllä huomattavan tarkka mittari. Se otti baanalla mittariin 205 ja todellista tasan 200 ku välitykset loppuu kesken
Kaiken järjen mukaan e92M3:n pitäs mennä kyl lähemmäks 300km/h ku 270km/h!
xz6r-636->gsxr1000k6->KTM SM 950->Gsx-r 1000K7->Bmw f800r"tuned"
Viimeksi muokannut: SMRacing; 04.12.2012 klo 13:26.
Kawasaki ZX12R B1
Hyvinkin lähelle järkevän kuuloista. Taitaa aerodynamiikassa bemmi hävitä hiukan pikkuporsseille yms sporttiautoille, vaikka tehoissa aika samoissa. Kyllähän ne noissa vauhdeissa alkaa jo tuntumaan. Varmaan m3:ssa pitäisi olla about 550hp tai reilu että menisi 300km/h. Sellasen e92 M3:n vois hankkii muutaman vuoden ikäsenä jos ei ois autoveroo
Hupaisa video netissä jostain laitetusta V40:stä mis oli vähän enempi jerkkuu. Jopa videossaki näky kuin paska se oli ajaa, ei meinannu lentokenttä riittää ku veteli niin leveestiEtuvetoset...
xz6r-636->gsxr1000k6->KTM SM 950->Gsx-r 1000K7->Bmw f800r"tuned"
Kesy taitaa olla aika suhteellinen käsitys.Toinen puhuu suorasta ja toinen mailista, niin siinä on pieni ero. Toisekseen en epäile etteikö M5 ottaisi 300 baanalla, koska jo 90 luvun alussa -89 mallin 750 kiihtyi rajoittimeen asti. Siinä oli vain 300hp ja ei se mikään keijukainen ollut.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
http://www.youtube.com/watch?v=I5oA00LKx30
Tuo m3 näyttää 300 ylittävän. Paljonko lie potkua g-powerissa. 600hp näyttäisi olevan(remmiahdettu)
Niin se Volvohan ajoi 315km/h kenttäajoissa Hallissa, 1,6km matkalla. Hurja peli. Mut etuvetohan on tehohäviön kannalta paras vaihtoehto nopeusajoonTurvallisuus ja pidon saaminen alle 200km/h nopeudessa sitten toinen juttu. Ei ole muuten juurikaan yli 700hp tossa volvossa.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 04.12.2012 klo 13:47.
Kawasaki ZX12R B1
Niin mutta nopeuserokin 250->300 on melkoinen, ja vaatii aika perkeleesti lisäpaukkua. Itse entisellä pyörällä havaitsin että 240 gps-nopeutta ajelee melkein puolipystyssä asennossa, 1 käsi tangossa. Vaan kun nopeus nousee 260+ niin pelinhenki muuttuu täysin. Aletaan kysyä jo voimaa, eikä tee mieli kurkistella pleksin takaa.
Kawasaki ZX12R B1
Tosin parempi varmaan lopettaa tämä nopeusväittely vaihteeksi alkuunsa, tässä kun on niin montaa mielipidettä kuin kirjottajaa. Mutta sen voin sanoa, että itse perustan mielipiteeni oikeasti ajettuihin nopeuksiin ja fysiikan lakeihin, en essonbaaripuheisiin tai mielipiteisiin. Jos selvää todistusaineistoa löytyy (gps nopeus tasamaalla), tai vaikka vbox käppyrää, niin en ala vastaankaan väittämään.
Mailinkin vbox käyrän perusteella on aika helppo arvioida/laskea mihin suurinpiirtein huippunopeus kohoaisi. Esim. tuossa 300hp porschen käyrästä nähdään, että huippunopeus olisi todennäköisesti >250km/h, mutta <260km/h, ennenkuin kiihtyvyys saavuttaisi arvon 0.
PS. On minunkin pyörä rajoitettu 300km/h, mutta en todellakaan varma ole meneekö se helposti sitä nopeutta edes vakiokunnossaan.
Kawasaki ZX12R B1
Olen vähän samaa mieltä sun kanssa noista nopeuksista. Itse olen pyörinyt tuossa Corvette porukassa, ja suunnilleen tiedän millä tehoilla Vetet menee mitäkin maililla. Oma C6 Corvette, jossa oli 520 hp konetehoa ja n. 680 nm vääntöä. Auto painoi n. 1550-1600 kg. Ajoin usemman kerran, ja eri kentillä mailia. 274 kmh oli maksimi maililla, vaikka mitä teki. Ehkä se kulkisi huippuja 300 kmh mennyt, jos olisi tarpeeksi pitkä suora. Corveten painoiseen autoon tarvitaan n. 750 hp ( oletetaan, että alla on suht koht pitorenkaat ) tuonne 300 kmh maililla.
Haapaveden hurja, joka on vetänyt Corvette C5:lla tuonne 340 kmh pintaan maililla, niin silloin puhutaan jo noin, tai yli, yhden kilon hepoista ja väännöistä. Kyllä ne viimeiset kympit rupee tarvitsemaan sitä voimaa potenssiin.
Itselle on nyt rakentumassa kevääksi vapaasti hengittävä, n. 650 hp Corvette C6 Z06, enkä usko että sillä edes rikotaan tuota 300 kmh:ta maililla, mutta ei sitä maili-ajoon ole rakennettukaan.![]()
Same shit, different day.
btw, ei sulla olisi gps-dataa noista vedoista? Mukava olisi pohdiskella miten tollanen +500hp urheiluauto kelaa tuolla 1000m jälkeen vauhtia.
Pidetään peukkuja, että 300km/h rikkoontuisi vaparilla kentällä. Taitaisi olla ensimmäinen vapaasti hengittävä auto Suomessa, joka siihen pystyisi. Corveten kori luulisi olevan parhaasta päästä tuohon touhuun. Erittäin pieni otsapinta-ala, eikä muotokaan pöllömpi. Ja sinänsä arvostaa jotenkin paljon niitä, jotka vapareita virittelevät oli kyseessä sitten konepyörä tai auto. Nopeita ja tehokkaita ahdettuja on pilvinpimein, mutta erityisen nopeita vapareita harvassa.
Eikös Tylyn pyörän 200mph veto ollut myös ihan vaparina, ilman kaasuja? Tosin ei olisi enään ainut vapari-gsxr, jolla tuo rajapyykki rikottu.
Nojoo offiksi vieläkin menee, mutta tämä viestiketju on jo täynnä sitä
Viimeksi muokannut: SMRacing; 04.12.2012 klo 16:45.
Kawasaki ZX12R B1
Kunnossa oleva E39 M5 pakosarjoilla, putkistolla ja softattuna menee sen n. 260km/h mailille ja yli 300km/h todellista GPS:n mukaan. Ei auta, vaikka miten väännätte![]()
Jopa vakiolla E39 M5 on mittarinopeutta yli 300km/h kun on tarpeeks pitkään vedetty (vaatii siis useita kilometrejä). Tsekkasin mittarivirheen PBoxilla, se oli 100km/h nopeudessa 1km/h mun autossa vakiorengastuksella. Onhan tuolla Juutuubikin väärällään videoita, joissa vedetään yli 300km/h mittariin E39 M5:llä. Tuossa yksi:
http://www.youtube.com/watch?feature...v=ugDvPBR74-Y#!
Tuossa muuten PBox-käppyrä siitä omasta 4,7s 0-100km/h vedosta kadulla:
Tarkalleen 4,69s:
Tehtaan mukaan tuon piti mennä muistaakseni 5,5s.
Ääninäyte vielä siitä, että miten käytin kierroksia. Tosi varovainen lähtö, n. 2000rpm tasaisena ja siitä suoraan kytkin syrjään, eli ihan pintakaasulla, koska muuten suti liikaa:
http://users.tkk.fi/~vkaksone/img/0-..._kiihdytys.mp3
Tuolla ilmanvastusarvot, jos SMRacing haluaa laskea, paljonko E39 M5 tarvitsee tehoa 300km/h todelliseen nopeuteen. Minä olen sen jo laskenut
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus2.htm
Yli 400hp koneessa riittää, koska takapyörille riittää jopa alle 350hp.
Lisäksi vierintävastus, joka tosin on marginaalinen suurissa nopeuksissa ilmanvastukseen verrattuna. Kysymys kuuluu, kuinka paikkaansa pitäviä tehtaan ilmoittamat muotokertoimet on. Taisi fifth gearissa olla Lotus Esprit v8 aikanaan, jolla yrittivät 200mph rikkoa(n.2 mailin matkalla), mutta jäivät alle 300. Tuulitunnelissa selvisi että oikea kerroin oli 0,401 kun ilmoitettu tasan 0,30. Saivat todella radikaaleilla aerodynamiikan muutoksilla(takaspoileri pois, peräpäähän tasoituslevy, peilit irti, madallus) arvon lähelle 0,30. Myös toinen testi löytyy netistä, siinä e36 m3 kerroin on alimmillaan yli 0,36, kun ilmoitettu taisi olla 0,32. Noilla vaan tulee aika suuria eroja vrt. teoreettiseen nopeuteen, jos heittoja löytyy. Entinen auto otti 180-190kmh tasaisella todellisia huippuja, ilmoitettu 210, ja moni vielä luulee että saabilla nuo ilmoitukset on kohdillaan. Tehoja 150hp. Tehot olivat tallella perstuntumalta, ja varttimailimittausten perusteella(loparit n.130km/h). Puhutaan kuitenkin kymmenistä hevosvoimista mitä tuohonkin pitäisi lisätä, että ilmoitetut arvot kohtaisi käytännön. Toki sillä olisi motarilla alamäkeen varmaan 200:t rikkoutunut, mutta eihän sillon voi puhua huippunopeudesta.
Ja lisäksi varmaan itsekin huomasit tuosta m5 videosta, että melkoisen pitkään ja jyrkkään alamäkeen mennään. Itsellä kokemusta että yli 1,5 tonnia painavalla autolla loivastakin alamäestä on aika suuri apu, helposti päästään +20km/h vrt. tasamaan nopeuksiin, jos välitystä riittää. Sikäli ton videon arvo kertoen suorituskyvystä on aika mitätön, nopeutta on kyllä. Yleensä kaveripiiristä mitä kokemusta on niin bemareissa käytännössä suurimmat mittarivirheet, isoimpaan mitä törmännyt vakiorengastuksella niin yli 15%, voit kuvitella että "kulkee" e30 melkoisen kovaa jos mittarilukemia tuijottaa. Näköjään tarkkojakin mittareita on sattunut vahingossa Baierista tulemaan.
Mutta niinkuin sanoin, niin ei ole meikäläiselle mikään kynnyskysymys mitä se on kulkenut/kulkee. Ei vaan iskostu meikäläisen päähän nuo ajatukset, kun sitä vertaa mitä muut autot käytännössä kulkee. 0-100 ajan kanssa ei kyllä ole mitään vaikeuksia uskoa, mutta vaikkapa se varttimaili kertoo paremmin autonkin kiihtyvyydestä kuin 0-100 arvo. Itse pyörällä ajellessa kun en osaa/yritäkään ottaa kovia lähtöjä, niin 0-100 ovat lähellä 5s, eli paikaltaan voi tulla perus urheiluautolle turpaan. Mutta sen jälkeen pitää olla todella kova peli, jos aikoo mukana pysyä.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 04.12.2012 klo 18:27.
Kawasaki ZX12R B1
Tuossa alle 350hp tehossa takarenkailla on huomioitu jo vierintävastus. Pelkän ilmanvastuksen voittamiseen menee vain n. 310hp. Vierintävastus on noissa vauhdeissa yleensä max. 10% ilmanvastuksesta, jos sitäkään.
Mielestäni tästä on turha vääntää tästä sen enempää, koska tuli muutama vuosi seurailtua nimenomaan E39 M5:sta koskevia asioita eri forumeilta ja mittailtua suorituskykyä PBoxilla ja varttimaililla, kun mulla sellainen oli vajaa 3 vuotta harrasteautona. Jos tuollainen on kunnossa (Suomessa on valitettavan paljon ajettuja ja vajaatehosisia yksilöitä), niin sillä on tosiaan mahdollista päästä jopa 300km/h vakionakin, tosin todella pitkän kiihdytyksen jälkeen.
Mittarivirheestä vielä; kuten sanottu, E39 M5:ssä on tosi tarkka mittari. Tarkistin sen PBoxilla ja 100km/h vauhdissa 1km/h heitto. Muilla vastaavia heittoja.
Joo eiköhän lopeteta.
Ei se kiihtyvyys kuitenkaan loputtomiin jatku, kun ilmanvastus kasvaa jatkuvasti. Ymmärrät varmaan, että jos 250 vauhdissa kiihtyvyys on aneemista jollain laitteella niin ei se Bonnevillessäkään tule 300 saavuttamaan. Fiatforumilainen, joka aikanaan murtoluvulla ylitti 300km/h 1,8km matkalla, totesi datoistaan että jopa sillä 1,3km jälkeen kiihtyvyys alkaa olla matelua ja viimeisellä 500m saavutettava nopeudenlisäys aika vähäinen. Eli n.90% huippunopeudesta saavutetaan jo tuolla matkalla, niinkin rajulla menopelillä.
Jos ei enään bemarista niin esimerkiksi vaikka 540hp RS4 Audi;
http://www.youtube.com/watch?v=n5_3RyzrxdQ
Ton nopeus oli reilu 260 maililla. Ei tuo mun mielestä kovin kiihkeästi mene tuolla mailin loppuosassa, vaikka nopeus pikkuhiljaa kipuaakin vielä. Mutta meinaatko että 40-50km/h tuosta kiihtyisi eteenpäin tasamaalla? Ei ikinä. Eikä sen bemarin luulisi olevan poikkeus. Periaatteessa mitä enemmän tehoja suhteessa ilmanvastukseen, sitä enemmän nopeutta jää varastoon.
Minun osalta tämä väittely tässä.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 04.12.2012 klo 18:55.
Kawasaki ZX12R B1