Ai joku sentään huomasi että noita aikoja ei voi suoraan vertailla kun ajetaankin eri mittaista rataa.
No mun laite ei ollut formula eikä siinä ole edes jousitusta.Kuismanen muuten ajoi edellisenä päivänä tuota PDF:ssä olevaa aikaa kovempaa, mutta jäi silti puoli sekuntia. Tuossa sitä kuuluisaa faktaa...
http://www.it-motorsport.com/ratasm/...&palvelunro=10
Eroaa kovastikin, koska kyseessä on ihan putkirunkoinen "mikroauto", mutta teho-painosuhde on hyvä ja siten mutkat pääsee kovempaa ja kurvistakin tullaan aika tehokkaasti ulos. Mutta silti Suomessa huippunopeudet ovat todella heikkoja noillakin. Esim. Assenissa viimeinen nopea vasen ajetaan yli 200km/h ja keskinopeus on yli 160km/h. Olen ajanut ulkomailla kahdeksalla eri radalla ja joka radalla mennään Superkartilla yli 200km/h eli radat ovat paljon nopeampia kuin nämä härmän radat.
Eli tässäkin keskustelussa voidaan vääntää ihan mihin suuntaan tahansa, koska aina löytyy "todisteita" puolesta ja vastaan. Tarvitaan vaan sopiva rata ja verrokin niin asetelmat saadaan käännettyä toisinpäin.
Ja vaikka olen ajanutkin suurimman osan elämääni moottoripyörällä niin keskimäärin kurvit pystyy saman tasoisella rengastuksella ja kalustolla ajamaan autolla kovempaa.
Tämä on jo tässäkin threadissa jo ollut ehkä useammankin linkittämänä mutta en jaksa alkaa lukemaan ketjua alusta saakka joten laitetaan tämä mp. vs. auto-kilpailu Alastarolta vielä kerran näkyville==>> http://www.youtube.com/watch?v=laHCfiVGC1s Huono kuvan laatua ja kaukaa kuvattu. Kyseisen taiston laitteiden tarkempia tietoja en löytänyt mutta ilmeisesti jokin rataluokan auto ainakin toinen osapuoli. Tonni-luokan kyykky toinen?![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Siinä on Yamaha R6R ja auto on supersaloon luokan Audi.
http://62.236.150.254/~jkm/kalusto.php
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Harmi kun mielenkiintoinen keskustelu on hiljentynyt, mutta yritetään herätellä ihmisiä todistelemaan mopojen ylivertaisuutta Suomen radoilla.
Ei taida kovinkaan monta mopoilijaa löytyä jotka, esim. Motoparkissa löisivät n. 70-vuotiaan kuskin koppiautolla tänä syksynä ajaman ajan 1,24.
Menisiköhän se suorilla kovempaa kuin mopo ja siitä tulisi tuo aika?
Alinopeutta Ajava Absolutisti
Jaa "1,24" ei nyt ole kovinkaan täsmällistä - Erkka ajoi viimoisessa superbikessa 1:24.064 ja muu kärkiryhmä hyvin liki samaa, kunnes Kallio pannutti hevosenkenkään ja tahti talttui hieman sarjan lopputuloksen varmistuttua.
"120 vuotias ukkini ajoi 1:10 käsiajanotolla kun kukaan ei ollut näkemässä" trollailut voi säästä niille joita kiinnostaa, olettaen että ei ole esittää kilpailua ja sen tuloksia, jossa aika on ajettu.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Onkohan kyse kuismasen ajosta?
http://www.finrace.fi/files/upload_p..._GT_TC_L1T.pdf
Pahoittelen, etten ymmärtänyt kuinka tärkeää on tietää auojen mahdollisesta nopeudesta kertovassa esimerkissä tuhannesosat.
Pahoittelen myös sitä että tuossa on tahallinen pyöristysvirhe.
Erityisen pahoillaan olen siitä, että tuonhan voisi luulla tarkoittavan reilua sekunnin aikaa.
Autokuskin iänkin ilmoitin epätäsmällisesti. Yritän nyt vähän tarkemmin: täyttää 70 vasta ensi helmikuussa.
Nämä ajat oli kyllä tiedossa, kun samana viikonloppuna omia aikoja tulostaululta katselin. Mutta edelleen olen sitä mieltä ettei tuota autoilevaa ikämiestä nopeampia mopokuskeja ole kovin montaa. (kuten aiemmin kirjoitin)
Käsittääkseni en trollaillut, tosin en jaksanut googlailla mitä se tarkoittaa.
Palleron laittamasta linkistä voit katsoa tarkan ajan. Voin säästää tarkastamisen vaivan ja iloksesi todeta että sunnuntain kisassa peräti kolme mopokuskia ajoi nopemman ajan. Aika-ajot sekä molemmat lähdöt huomioiden luku nousee jo neljään.
Alinopeutta Ajava Absolutisti
Liekö autokuskeja sitäkään vähää mitä mopokuskeja? Eipä tuo mopojen kanssa ole mikään uusi juttu ajaa 1:24 alkuisia. Jo vuosia on ajettu alle tuon Lappalaisen ajan. Esim. 2007 aika-ajossa ajoivat Hietanen, Haarala, Taipale, Vehniäinen, Pirilä ja Lauslehto kohvempaa. http://rrtuloksia.suntuubi.com/dataf...a-ajo%20SB.pdf
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Katohan. Sehän meni vahvasti.Ei pitäis kirjoittaa mitään enää tuohon aikaan kun tulee ihan mitä sattuu...
RRtuloksien sivuilla Motoparkin kisan linkistä Räyskälän tuloksia ja autokuskin nimi vaihtui ajatuksissa ihan muuksi.
No, heitetään sitten 2008 tuloksia tilalle. http://rrtuloksia.suntuubi.com/?cat=1039
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Mitenkäs mutkanopeudet sivuvaunuluokassa(Päivärinta&Karttiala) verrattuna tavalliseen pyörään. Vai onko liian kankea kääntymään.
Ja sitten mitä? Ero on kuitenkin kymppejä per kierros.
Eroa ei tulisikaan pyörien kärjen eduksi kuin satoja metrejä kilpailumatkalla.
Toiseksi paras auto ottaa kansiin jo sekunteja per kierros edes parhaalta autolta.
Kaikki kunnia vaan Kuismaselle, aika kapealta vaan vaikuttaa tuo autopuolen kärki.
Kolmas sankari pääsi parhaimmillaan ihan puolitoista kymppää alle _piikkien_ kierrosennätyksen ja neljäs jäi siitäkin sekuntitolkulla.
Kai se on jonkinlainen saavutus jos ei tule kierroksella ohitetuksi.
Kysymys kuuluisi ennemminkin kuinka moni autokuski ajaa sinnepäinkään Kuismasen kyydeistä ?
(Eli siis eivät aja.)
Tämä on _niin_ väsynyttä.
Ainut asia joka tässä väännössä ei ole loputtoman ryyteinen on ikivetreä autokuski itse.
Täytyy todeta että on surkeita kierrosaikoja TM:n testikuskeilla ahvenistolla
Ajoin vanhalla huussillani nopeammin, kuin Audi R8 joka on sentäs neliveto. Ja sitäpaitsi järjestäin vakio kilosilla supersporteilla ajaa tuon radan nopeammin kuin R8:lla, vieläpä katulaillisilla renkailla. Siis luokkaa n. 1:30
Sit kun ajetaan ratapyörällä slickseillä, niin osaava kuski menee 1:27 tietämille. Arvaan että SM huiput ajaisi vielä kovempaa, jos ahvenistolla ajettaisiin kilpaa... vaan kun ei ajeta, niin taitaa jäädä noin nopeimmat kierrosajat mp:llä näkemättä...
Osaisko joku selittää mulle, kun aina selitetään, että autolla huomattavasti kovempi mutkanopeus ja toi R8 ei jää kiihtyvyydessäkään enään hirveästi pyörälle. Tappioo vain 1s, 0-100 km/h. Ahvenisto on lisäksi erittäin mutkainen rata, joten olettaisin että tehokas neliveto saisi siitä vain lisäetua, koska pyörällä ei kärsi kääntää kaasua hirveästi ulostullessa. Näin ollen tuon R8:n pitäisi pestä vanha huussini mennen tullen...
Eli onko noissa TM-testeissä tumpelot kuskit? Kun ite veikkaisin että ne kuskit ovat veivanneet elämänsä aikana huomattavasti enemmän ratapäiviä, kuin mitä minä olin ajanut sillä vanhalla huussilla. Minulla ei siis ollut aikaisempaa ratakokemusta ennen sitä huussin hankintaa![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Voi olla että jopa muistan täysin väärin ja liiottelin tehoja![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tuo 0-100km/h kiihtyvyys on harvinaisen huono suorituskyvyn mittari esim. radalla. Siinä auto on suhteessa aina vahvempi kuin pyörä. Jos vertaat 100-200km/h kiihtyvyyttä tehokkalla pyörällä ja tuolla r8, niin ero prosentuaalisesti on järjetön. Toisaalta hyvinkin tehoton pyörä pääsee lähelle supertehokkaan mp:n lukemia tuolla nopeusvälillä(esim. 55hp ktm duke2) 4,3s 0-100(motorradin testissä). Toki ahvenistolla ei kovaa ajeta missään, mutta silti vaikkapa 60-160km/h kertoo paljon enemmän. Ja siinä pyörä on huomattavasti nopeampi.
En tiedä oliko kyse v10 vai v8 r8:sta, mutta tehokkaammallakin taitaa mennä pitkästi yli 10s 0-200. Verrokkina 2011 lentokentällä ohjelmoitu ja putkivireinen r8 v10 slikseillä kulki 1,6km kiihdytysmatkalla hyvin identtisia lukemia kuin silloinen oma -01 750 gsx-r noviisikuskilla. 100-200 välillä tuokin auto olisi ottanut gixeriltä takkiin julmasti, vaikka todennäköisesti lähti kovemmin kuin itse viivalta(oli liikennevalolähdöt itellä jossa 0-100 n.5s.). Audi lähti kumit ulvoen.
Olisiko ahvenistolla supermoto nopeampi kuin superbike? Parilla suoralla tulisi takkiin, mutta muilla osuuksilla luulisi olevan nopeampi.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 27.11.2012 klo 14:18.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Kyseessä oli R8 V10, sillä R8 V8 oli 2.5 s hitaampi
Ahvenisto ehkä siitä mielenkiintoinen rata, että se on niin hidas. Kilosella supersportilla saat kahdessa kohtaa yli 180 km/h. Mutta sen vaikutus on kuitenkin vain lopulta kymmenesosia, koska suorat ovat niin lyhyet. enemmän vaikuttaa se, että kuinka lujaa kestää kantti ajaa ennen pääsuoraa oleva kurvi. Myöskin liian kova vauhti pääsuoralla alkaa tuottaa ongelmia sujuvaan sisään tuloon hevosenkengässä. Ainakin tälläiselle peruskuskilleJa tosiaan supermotolla vie kilosta 10-0 mutkaosuudella.
Lähinnä ihmettelen sitä että R8:ssa pitäis olla jo sen verta hyvä alusta että nuo tiukat kurvit pitäisi kyetä ajaa lujempaa kuin mitä painavalla kilosella. Ja kurvista ulos tullessa pitäisi saada vielä kivasti lisää vauhtia noilla hitailla osuuksilla, koska ollaan kuitenkin erittäin hyvällä vetoalueella ja neljällä vetävällä pyörällä pitäisi saada parempi kiihdytyspito rataan, kuin yhdellä vetävällä.
Itse epäilen että syynä on vain se että kuski ei ole uskaltanut otta irti kaikkea 275K€ autosta niin vaarallisella radalla, kun taas joku peruspekka ottaa lähes kaiken irti 10 K€ moposta![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Niin no tottahan tuokin, eipä sitä katuautollakaan(ilman kaaria) tule kovin hyvää jälkeä jos +100km/h ahvenistolla kaiteeseen täräyttää. Kallista tuollaisella superautolla, mutta kyllä siinä osaa huonostikin käydä. Rajoittaa varmasti testikuskien ajamista, jos sen riskin tiedostaa.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Toisaaltaan taas Chevrolet Camaro-rataautolla ajettiin TM:n toimesta 1:24,6
Kun taas vanha ennätys on:
Camaro Cup/Ole Martin Lindum/Chevrolet Camaro/01:23,253/15.5.04
Ja uusi ennätys on 1:22.228 / Jesse Krohn / Camaro Cup 2012
Eli rataautolla jäädään vanhasta enkasta vain 0:01,347. Uudesta taas jopa 0:02,372. Noilla eroilla ei kyllä tuon TM-kuski ole ollut mikään eilisen teeren poika. Ei ainakaan ratacamaron ratissa.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tuota turvamarginaalia kun miettii, kannattaa muistaa se, että tuollainen reilun sekunnin tiputtaminen ratakierroksen vauhdista antaa kuskille uskomattoman paljon lisää pelivaraa. Jos tuohon laitetaan vielä tuo toinen sekunti plussaa, voikin ajella jo melkein yhdellä kädellä. Eli eiköhän tuo TM:n testikuski ole ainakin Kalle Keskinkertaista huomattavasti kovempi luu.
Sitten jos rahallista riskiä miettii, niin tuollaisen R8:n omavastuu pyörinee 500-3000€ haarukassa, joka mennee firman vastuuvakuutuksesta jos sattuu lipsahtamaan, joten henkilökohtaista konkurssia ei ekalla kertaa saa aikaiseksi. Työt ja alle saatavat autot tosin saattaa vähentyä jos kovin usein on kaiteissa.
Superbike #7
Onko kukaan vielä muistanut hehkuttaa, että Kemoran rataennätys minimotolla alle minuutin! Löytyy ihan faktatietoa rataennätys-sivuilta, eikä ole mikään essonbaarijuttu. Pienessä motossa on hyrrävoimat niin pienet, että se meinaan liikahta!
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ai no mut täähän ratkas monta ongelmaa. Gixxerin rakennus seis ja tällä valmiilla varapyörällä mukaan peliin ens kesänä.
supebike.jpg
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Pistän linkin Corvette ZR1 Nurburgringin (20600m, aika 7:19.6) kierroksesta syystä että video näyttää auton sijainnin radalla ja G-voimat suht hyvin. Auto pitäs olla vakio ZR1 (2012) slikseillä, kyllä se siivetönkin liikkuu vaikka hinta <100te.
Aukeavalta sivulta näkyy autosta teknistä faktaa ja hinta, Nurburgring video löytyy sivulta alempaa.
http://www.chevrolet.com/corvette-zr1-sports-car.html
Tuo aika löytyy myös tästä linkistä, linkki löytyy ketjusta aiemminkin.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...eife_lap_times
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.