Olen vaihtamassa 2-mäntäisen satulan 4-mäntäiseen. Nyt kun olen aikani tapellut ja ilmaillut ja ilmaillut jarruja, niin kahva on ja pysyy pehmeänä, eli todennäköisesti kaipaa jämerämpää pääsylinteriä? Mitä pitää ottaa huomioon kun etsin uutta kahva/pääsylinteri settiä?
itse joskus aikanaan 525:een vaihdoin dukesta 4mäntäsen satulan ja sen kaveriksi laitoin jonkun peruskyykyn 16mm pääsylinterin ja toimi hyvin. Se tais olla zzr600 tms vanhemman kusiaisen sylkkä. Vakiosylinterillä ei tosiaan jarruja siihen saanut. Sehän vissiin jotain 12mm männällä se vakio?
www.trackpunkracing.com
Taitaa about kaikissa olla jarrukatkaisijana mikrokytkin jossa on kapeat "abiko" urokset.
Tuollaset http://www.louis.de/_30a4e51a840e646...=333&anzeige=0
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ilmaa on jossain vieläkin. Ei tarvitse kovin iso ilmatasku olla, niin vaikutus juuri tuollainen. Puristimen vaihto voi mahdollisesti helpottaa ilmaamista.
Parhaiten sain itse ilmattua kun irroitin koko systeemin ja asetin kaikki nipat ja kahvan ilmausruuvit mahdollisimman pytysuoraan. Kyllä eron huomaa kun pieninkin ilmakupla poistettu järjestelmästä.
Mitä vaikutusta/ominaisuuksia olet hakemassa isommalla pääsylinterin halkaisijalla?
Viimeksi muokannut: finn; 25.09.2012 klo 09:53.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Lainaanpas rohkeasti tätä topikkia.
Olen miettiny jarrupääsylinterin vaihtoa mun i/ö gixuun. Nyt siinä on ihan alkuperäinen vuodelta 90 oleva pääsylinteri.Satulat on Nissin:in nelimäntäiset.
Onko vastaavaa hyötyä tai onko tuohon järjestelmään ylipäätään järkeä laittaa jonkun uudemman gixun radiaalisylinteriä. Tuntuu tuolla alkuperäisellä jarrut vähän löysältä vaikka on teräspunosta ja satulat huollettu täysin.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Kannattaa tarkistaa ne etujarrun banjopultit, josko olisi vain yhdellä reiällä varustetut ja sekin ilmaamisen kannalta väärään paikkaan jäävä...
No kyllä se vakio vaan on auttamatta liian pieni kun vaihtaa pieneen kurajarruun tarkoitetun 2-mäntäsen jarrusatulan isompaan 4 mäntäseen. Ei se siitä ilmailulla kummene vaikka päällä seisois.
www.trackpunkracing.com
Eikös se kuitenkin mene yhä edelleen niin että jos haluaa pienemmällä työllä isomman paineen niin se tulee juuri pienemmällä pääsylinterin läpimitalla? Se on taas kokonaan eri asia riittääkö pääsylinterin liike tuuppaamaan riittävästi nestettä että neljä mäntää liikkuu tarpeeksi eteenpäin.Mun mielestä pitäisi riittää mutta mun mielipide on vaan olettamus.
Kyllä se näin menee ja sen takia ei pääsylinterin halkaisiaa pitäis muuttaa. Koko systeemiin vaikuttaa jarrupalojen pinta-ala, jarrusatuloissa olevien mäntien yhteenlaskettu pinta-ala ja pääsylinterissä olevan männän pinta-ala.
Joku on valmiiksi miettinyt millä käsivoimalla jarruja ja jarrutustehoa säädellään. Liian suuren pääsylinterin halkaisijan valinta voi johtaa siihen, että jarruteho menetetään. Liian pienen halkaisijan valintaa taas siihen, että jarrutehoa hankala "säätää" ajossa kun etufillari jo luukkiintuu jarrutuksessa.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Pääsylinterin ja satuloiden mäntien pinta-alan suhteen lisäksi kahvan kovuuteen vaikuttaa vipusuhde jolla jarrukahva painaa pääsylinterin mäntää.
Päheämmissä pääsylkyissä, kuten ISR, tämä on säädettävissä ihan kierrettävällä säätörenkaalla - osassa Bremboja sitten käännettävällä kalikalla.
Joskin edellinen ei poista sitä että pääsylkyn koko pitää silti olla oikealla tontilla.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Täällähän keskustelu kukoistaa
Satula siis on aika vähän käytetty Spieglerin valmiste. Kuva samanmoisesta -> http://p1.bikepics.com/2006%5C08%5C1...658633-800.jpg
Ilmausta on koitettu vanhaan kahvan pumppaus tyyliin ja alipaine laitteilla ja on pidetty satulaa eri asennoissa jnejne, mutta kahva on ja pysyy pehmeänä ja painuu pohjaan. Tyhmältä (itseltäni) loppuu kyllä ideat, että miten tuon taikoo toimimaan tuolla vakiosylinterillä. Banjopultit voisi tosiaan tarkistaa, että onko vain yhdellä reiällä, ja porata lisää kulkuväylää nesteille jos noin on. Mielellään kyllä pitäisin tuon orkkissylinterin, koska kahva tuossa istuu sormiin kuin valettu.
Että saisin jarrut pelaamaan kuten niiden kuuluu, mutta eihän tämä ollukkaan aivan "munat suorana" juttu.. taaskaanMitä vaikutusta/ominaisuuksia olet hakemassa isommalla pääsylinterin halkaisijalla?![]()
Tuota.. onko siinä minkäänlaista jarrutustehoa olemassa?Yhä se viittaisi kumminkin siihen että siellä on ilmaa.Tai että se saa jostakin ilmaa sinne koko ajan.Pääsylinteri lienee kunnossa eli se ei vuoda.Tiivisteet paikoillaan ja ehjiä?Noi nelisylinteriset on joskua hankalia ilmata,tiedän sen omasta kokemuksesta.Onko satula yhdellä ilmaruuvilla?
kävin katsomassa ja se olikin 3/4" eli noin 19mm. Se mahtaa olla liika järeä yhdelle levylle. Muutama vuosi sitten tosiaan tein motomuutoksen ja sillon totesin 16mm olevan sopiva yhdelle nelimäntäselle puristajalle. kyllä sillä vakiollakin sai jarrut, mutta ei niillä paljon stoppeja tehty jne. Eli ei vain saanut tehoa. Ilmaus toimii hyvin myös alakautta, eli pistää sellasen ison ruiskun perään sopivan letkun ja sen nippaan. Sit vaan nippaa auki ja ruiskulla painaa nesteen ilmauspropusta kunnes säiliö on täys/ilmaa ei tule
www.trackpunkracing.com
Olisiko kellään vastausta tuohon aikaisemmin esittämääni kysymykseen? Vai avaanko uuden aiheen asiasta![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Jäi laittamatta aiempaan, että nesteet on myös tuupattu alakautta ruiskulla sisään, ja tilanne on aivan sama. Motokeidas myy KTM powerpartseissa 12mm radial sylinteriä 4 ja 6 männän satulalle. Täytynee yrittää saada jostain talven aikana 12-16mm lainaan ja kokeilla. Pitääköhän tässä alkaa tekemään lisää kierrereikiä satulan joka nurkkaan ilmausnipoille, että saa varmasti pahat ilmat häädettyä
Ja jeesatkaa tietäjät Salmon:iaki![]()
Minkä kokoinen sylkkä siinä on vakiona? (Sieltä löytyy aina joku valussa oleva kohokuvio/stanssasus kun pyörittelee) mulla on tollanen -91 750 ollu mutta ei millään muista mikä siinä oliItse lähtisin kokeilemaan jotain pikkasen isompaa vakiota. Hajoittamoilla/käytettyinä noita saa kympeillä. Uudet "virimallit" taas maksaa sen 180e--> Tuosta normi/radiaali erosta en kyllä itse ottaisi juuri stressiä. Eli sellanen budjetille sopiva TOIMIVA puristin vain testiin. Jos omaan sylkkään saa korjaussarjaa niin sekin tekee jo vanhassa pelissä ihmeitä.
Ton mun sylkän kyllä saa ihan postikulut maksamalla joku kokeiluun jos haluaa. Ei siis todellakaan ratakäytössä mikään hyvä, mutta takuulla moneen vakioon verrattuna jopa viritys![]()
www.trackpunkracing.com
Jos Lontoo taipuu:
Salmon, kyllä luulisi jarrutuntuman parantuvan uudemman mallisella radiaalipuristimella. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä kun vaihdoin org lineaarisen puristimen Brembon 19x18 puristimeen. Valitset vaan pääsylinterin sellaisesta mallista, jossa on suunnilleen saman kokoiset männät jarrusatuloissa kuin omassasi.Do you want to hardly increase your bike's braking power?
Choose a Brembo Radial Brake Master Cylinder, braking won't be the same.
16 mm diameter piston version fit one front diskbikes, while 19 mm is the right choice for twin front disk bikes.
16 mm is available in two versions, that differ for their wheelbase:
16 x 16: is the extremest version, the shorter wheelbase is preferred by riders who like more power and excellent progressiveness.
16 x 18: is the "ready" version, the longer the wheelbase is, the shorter lever runs, as well less power is transferred to the piston.
19 mm diameter piston version fit twin front disks bikes, while 16 mm is the right choice for one front disk bikes.
19 mm is available in four versions, that differ for their wheelbase:
19 x 16: is the extremest version, the shorter wheelbase is preferred by riders who like more power and excellent progressiveness. We do not suggest street use!
19 x 18: is an extreme version too, We do not suggest street use!
19 x 20 is the "ready" version, the longer the wheelbase is, the shorter lever runs, as well less power is transferred to the piston.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Etsiessäni tietoja tuohon mun i/ö:n jarruasiaan löysin tälläisen sivun.
http://www.tlzone.net/forums/suzuki-...-calipers.html
Mulla siis tuollaiset Nissin satulat jossa männät on 34mm ja 30mm, eli pitäisi olla saman kokoiset kuin gsxr1000 nelimäntäisessä Tokico:n satulassa. Näin ollen myös uudemman gixun pääsylinterin pitäisi olla sopiva.
Missä vuosimalleissa tuota nelimäntäistä Tokicoa on käytetty?
En nyt mistään löytänyt tuon i/ö pääsylkyn kokoa
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Tää on vähän insinööripähkäilyä joka on osin töikseenkin tavallaan ergonomian kans tekemisissä.
Kyllähän pienemmällä pääsylinterillä saa voimaa sinne alas - jos vaan vivun liike ei kasva liikaa.
Mut liian pienellä pääsylinterillä jarrut tuntuu pehmeeltä kun kahvan liike on pitkä ja kevyt.
Lisäksi fysiologisesti liian löysän, pitkäliikeisen, kahva puristaminen voimalla on hankalaa -> tuntuu tehottomalta.
Kun pistetään isompi pääsylinteri, kahvan liike lyhenee ja se tuntuu "kovemmalta".
Sitä on helpompi puristaa-> tuntuu että jarrut on tehokkaammat mut oikeesti kyse lienee psygologista tunteesta että kahva vastaa puristukseen ja siihen liittyvästä fysiologisesta tilanteesta jossa puristaminen on luontevampaa kun kahvan liike on sopivan pieni.
Sit jos menee liian isoksi pääsylinteri, liike menee liian pieneksi - kahva on kova, tunnoton, jarrukontrolli on vaikeaa - ensin ei ota ja sit on lukossa. Ja voi jopa olla vaikeaa saada tarpeeksi painetta.
Ihmiskeho on siitä jännä että sen liikkeenaistiminen on tarkempaa kuin voiman -> voimaa on helpointa kontrolloida kun on liike feedback.
Esim (nyt en pikaisesti löytäny refernssiä tähän) mm F-16 hävittän kehittelyvaiheessa joystick tehtiin ensin pelkäksi voima-anturiksi, se ei liikkunut mihinkään->lentäjät valitti sitä tunnottomaksi, tarkka lentäminen oli liki mahdotonta. Siihen lisättiin pieni liike joka vastasi käytettyä voimaa - nyt en muista oliko +/- 7mm tai 14mm tms. Kuitenkin varsin pieni liike- verrattuna perinteisiin ja tällä saatiin siitä toimiva ja tarkka.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Viimeksi muokannut: -JuhaK-; 27.09.2012 klo 18:01.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5