Katso äänestykset tulokset: Pitäisikö moottoripyörät katsastaa vuosittain?

Äänestäjät
503. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Kyllä

42 8,35%
  • Ei

461 91,65%
Sivu: 5 / 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 121:stä 150:een 312:sta
    Minä kirjoitan nyt aivan mutuna; tietämättä asiasta sen enempää:

Uskoisin, että SMOTO on laatinut kirjelmän Suomen edustajalle (Mika Nikko?) t arkkoine edellämainittuine perusteluineen katsastustarvetta vastaan. Näillä tiedoilla Suomen edustaja Brysselissä esittää Suomen toivottavasti kielteisen kannan.
    Tuon kokoontumisen eduskuntatalolle uskoisin olevan vain tehoste kansanedustajalle, jotta kyse on kaikkien motoristien yhteisestä asiantuntijalausunnosta, eikä koske vain yhden tahon mielipidettä asiasta.

Näinollen, koska asiasta päätetääbn Brysselissä eri maiden edustajien antaman äänen perusteella (uskoisin), niin medianäkyvyydellä ei sinänsä ole kovin suurta merkitystä. Pääasia, että Suomen edustaja on saanut asiasta motoristien mielipiteen/asiantuntijalausunnon oman kantansa muodostamisen perusteeksi äänestykseen.

Edit: piti keskeyttää pakottavan vessahädän vuoksi.

Jos tällaisesta asiasta , joka koskee vain pientä ryhmää, muodostettaisiin median välityksellä "koko kansan asia", niin mediajulkisuus saattaisi kääntyä itse asiaa vastaan. Voimme vain arvata, mitkä olisivat "muun kansan" kateelliset mielipiteet asiasta esim. , jos asiasta tehtäisiin kansanäänestys. "kyllä pitää maksaa kun autoistakin maksetaan" ja itse tekninen puoli jäisi kokonaan noteeraamatta.

Eli siis; jos on pystytty vaikuttamaan henkilöön, joka äänestää, niin saattaa olla parempi, että asia nuijitaan läpi kaikessa hiljaisuudessa.....
    T7
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Ihan rehellisen suoraan sanottuna: Kuka koomalammas hoiti mielenosoituksen tiedottamisesta? Eikö siellä edes tajuta semmosta perusjuttua, että medialle pitää ilmoittaa tälläisesta tapahtumasta etukäteen. Ei ne toimittajat muuten osaa tulla paikalle. Luonnollisesti ilmoitus tehdään TV:lle, radiolla ja lehdille...

Uskomatonta!
    Tiedätköhän sinä ollenkaan, mihin otat kantaa? Noilla seuduilla on ollut kertaluokkaa isompi motoristitapahtuma, joka kesti toista päivää. Siinä yhteydessä pidettiin bileet, joihin osallistui myös MP-Arkadian väkeä. Niillä oli mukana mm. surinasussuja, joista toimittajat olisivat saaneet näyttäviä kuvia. Sekään tapahtuma ei oikeastaan ylittänyt mediakynnystä ja oli taatusti tiedotusvälineille ”myyty”.

Jos kulkue olisi johtanut liikennekaaokseen, se olisi ollut uutinen. Hyvin järjestetty, sisäsiisti tapahtuma ei sitä toimittajien mielestä ole.

Tiedotuksen Smoto on aina hävinnyt 6-0. Se ei ole tiedottajien vika. Se, mikä julkisuudessa on kiintoisaa, on harvoin asia.
    ... jotain piti muistaa
    Lainaa Rastafari kirjoitti Katso viesti
    Meitä pidetään elitisteinä, joilla on varaa hankkia kakkoskulkuneuvo auton rinnalle, mutta ei mukamas varaa maksaa katsastusmaksuja. Perusteet katsastuspakon välttämiseksi ontuvat. Yksilötasolle kun mennään, kuinka kukakin pitää huolta ajoneuvonsa kunnosta, alkaa riskivälineitä olemaan liikenteessä.
    Siinä se raha taas tuli. Kuka on sanonut ettei motoristeilla oo varaa maksaa? Eihän se siitä kiinni ole, vaan siitä ettei haluta maksaa turhasta. Ne rahat valuu vaan muutaman runkkarin taskuun ja aiheuttaa turhaa työtä muille. Ja turvallisuudella sen kanssa on hyvin vähän tekemistä.

Oho, TS:n on saatu edes ripaus oikeaa asiaa.

Mutta kyllä esim. joku asiaan vihkiytyneen motoristin haastattelu olisi voinut tuoda huomattavasti lisää juttuaainesta. Olisin voinut kertoa että esim. että sporttipyörässä saa kulutettua vaikka neljä rengaskertaa kesässä, ketju ja rataspaketin, sekä etujarru palat. Tämän lisäksi ko pyörälle tehdään kaksi isompaa huoltoa ja öljyt vaihdetaan esim 4-7 kertaa kesässä samoin kuin ilmanputsari
    Kyllähän siellä tätäkin asiaa sivuttiin, mm. noi rengassetit.

Olisitte saatanan negarit tyytyväisiä kun saatiin täällä Suomessa edes tämmönen järjestettyä. Millon viimeks on samallainen porukka kokoontunut yhteisen (prätkä-)asian vuoksi näin näyttävästi?
    Fillari
    Lainaa seku kirjoitti Katso viesti
    Tiedätköhän sinä ollenkaan, mihin otat kantaa? Noilla seuduilla on ollut kertaluokkaa isompi motoristitapahtuma, joka kesti toista päivää. Siinä yhteydessä pidettiin bileet, joihin osallistui myös MP-Arkadian väkeä. Niillä oli mukana mm. surinasussuja, joista toimittajat olisivat saaneet näyttäviä kuvia. Sekään tapahtuma ei oikeastaan ylittänyt mediakynnystä ja oli taatusti tiedotusvälineille ”myyty”.
    Ei millään pahalla, mutta olen omin silmin nähnyt ja kuullut kun huippumhyyjä "myy arabeille hiekkaa". Myynti on todella vaativaa työtä. Ei riitä että on teoriatieto myynnistä, vaan pitää olla myös lahjoja, muulloinkin kuin jouluna
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
    No siitä vaan sitten hommiin, ei varmaan SMOTO:ssa vastusteta, jos alat niiden peeärrää hoitamaan. Vai oliko se niin, että sun erikoisosaamista oli lähinnä pään paukuttaminen foorumilla?
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
    Yllätti positiivisesti paikalle saapuneiden suuri määrä kun viimein löysin itsekin sen letkan pään hernesaaresta just hiukan ennen starttia. Toivottavasti ääni noteerataan, vaikkei meistä eduskuntalon edessä sitten ääntä oikein irronnutkaan.
    SV1000 -03
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Jos tällaisesta asiasta , joka koskee vain pientä ryhmää, muodostettaisiin median välityksellä "koko kansan asia", niin mediajulkisuus saattaisi kääntyä itse asiaa vastaan. Voimme vain arvata, mitkä olisivat "muun kansan" kateelliset mielipiteet asiasta esim. , jos asiasta tehtäisiin kansanäänestys. "kyllä pitää maksaa kun autoistakin maksetaan" ja itse tekninen puoli jäisi kokonaan noteeraamatta.

Eli siis; jos on pystytty vaikuttamaan henkilöön, joka äänestää, niin saattaa olla parempi, että asia nuijitaan läpi kaikessa hiljaisuudessa.....
    Tietysti jos tuodaan esille myös se tosiseikka että myös autoilijoiden maksut luultavasti nousevat tulevien pakollisten koulutuksien ja laitehankintojen myötä, saattaa tuo mielipide olla motoristeille suosiollinen.
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
    Oho, TS:n on saatu edes ripaus oikeaa asiaa.

Mutta kyllä esim. joku asiaan vihkiytyneen motoristin haastattelu olisi voinut tuoda huomattavasti lisää juttuaainesta. Olisin voinut kertoa että esim. että sporttipyörässä saa kulutettua vaikka neljä rengaskertaa kesässä, ketju ja rataspaketin, sekä etujarru palat. Tämän lisäksi ko pyörälle tehdään kaksi isompaa huoltoa ja öljyt vaihdetaan esim 4-7 kertaa kesässä samoin kuin ilmanputsari
    Olin itse tuossa Turun sanomien toimittajan lähistöllä kun hän jutteli pitkät tovit erään vanhemman motoristiherran kanssa. Hän myös kertoi että itse lehdessä ja maksullisessa verkkoversiossa juttu on kattavampi, kaikkea ei kuulemma tuonne ilmaiselle puolelle laiteta.
    BMW R1200GS 2009
    Honda NC 750X 2021
    Tässä yksi syy, miksi Brysselissä lobataan pakollista katsastusta.

http://www.boy.fi/atk/index.php/bremerin-blogi?start=20
    T7
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Tässä yksi syy, miksi Brysselissä lobataan pakollista katsastusta.

http://www.boy.fi/atk/index.php/bremerin-blogi?start=20
    Tämän takia käytän vain suomalaisen omistamaa katsastus asemaa

Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Tietysti jos tuodaan esille myös se tosiseikka että myös autoilijoiden maksut luultavasti nousevat tulevien pakollisten koulutuksien ja laitehankintojen myötä, saattaa tuo mielipide olla motoristeille suosiollinen.
    Itse olen tätä mieltä myös, ei kyllä kiinnosta maksaa korkeampaa hintaa auton katsastuksesta.....
    Mutta ne muut kenelle tämä asia on ihan sama, niin kyllä varmaan ääni muuttuu kellossa kun alkaa tämä asia mennä eteen päin. Pai tuttua sanoi moottoripyörät pitäisi katsastaa kerran kuussa ja maksaa200€ vuodessa veroja, nämä kirjaimellisesti suuttui siitä kun niille perusteli tätä asiaa, miksi ei tarvitse katsastaa. No totesin siihen loppuun, tämä voi tulla vaikuttaa joihinkin asioihin....Alkoi taas se ärtyminen/rahinä.
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Voisi kokeeksi palkata jonkun pakolaisen olemaan 2h nälkälakossa esimerkiksi moottorisahojen vuosikatsastuksen puolesta. Varmasti pääsisi pääuutisiin.
    Itseasiassa siellä oli eduskunnan nurmikolla kahden afgaani nälkälakkolaisen teltat. Ei nuo kaverit niin hirveän nälkäisiltä näyttäneet. Uutiskynnyksen ovat kyllä ylittäneet.

Sain kunnian turista muutaman sanan Arkadianmäen mp-kerhon puheenjohtajan kanssa, samaa mieltä oli kuin suurin osa meistä motoristeista. Pakkokatsastusta vastustavat ja puheessaan suurelle yleisölle lupasi viedä harrastajien terveiset päättäjille. Tukea näyttäisi tulevan korkealtakin taholta, toivotaan, että järki voittaa.
    Niinkuin tuolla edellä jo mainittiinkin, niin tässä ei minunkaan kohdallani varsinaisesti ole kyse siitä muutamasta kympistä vaan mistä maksetaan. Jos katsastus olisi (minun mielestäni) välttämätön niin eihän siinä mittään. Nyt kun se on sankoin asiantuntijajoukoin todettu olevan turha niin enpä siitä halua maksaa; tietty.

Otetaan kuvitteellinen esimerkki maaseudulta: perhe 5hlö

Yleensä vähintäin pakosti 2 autoa. Ja sitten esikoinen hommaa sen ekan Corollan niin 3kpl katsastettavia autoja.
    Isännällä Gessu tallissa ja se vanha Jammu. Pojalla vielä satapiikin enduro, jolla voi päästellä mettäteitä.
    Isäntä ei ole pyörillä kiireiden vuoksi ajanut kaudella 2012 lainkaan.
    Alkaahan tuossa jo olla katsastettavaa varsinkin, jos nuo mp- katsastukset ovat täysin turhaa rahastusta.

No; en tiedä miten tämä nyt varsinaisesti tähän katsastuspakkoon liittyy muutenkuin että on vaan tyhmää maksaa liikaa......
    T7
    Veisitkö sinä pyöräsi vapaaehtoiseen katsastukseen jos saisit järkevän alennuksen vakuutusmaksuista ? Niin minäkin. Asia olisi näin todella helposti hoidettavissa...

Tähän ei tietenkään vakuutusyhtiöt halua lähteä mukaan koska eivät tule säästämään mitään tällä katsastuksella... Kolaroivissa pyörissä kun ei tähänkään asti ole ollut mitään vikaa.
    BMW R1200GS 2009
    Honda NC 750X 2021
    Hei!

Tässä olisi linkkiä eilisen tapahtuman videontiin. Yritin pitää vallinneen hyvän tunnelman videossakin.

Youtubevideo, n. 3min

Veisitkö sinä pyöräsi vapaaehtoiseen katsastukseen jos saisit järkevän alennuksen vakuutusmaksuista ? Niin minäkin. Asia olisi näin todella helposti hoidettavissa...

Tähän ei tietenkään vakuutusyhtiöt halua lähteä mukaan koska eivät tule säästämään mitään tällä katsastuksella... Kolaroivissa pyörissä kun ei tähänkään asti ole ollut mitään vikaa.
    Jotenkin tuntuu että ei nuo vakuutusyhtiöt hetkauta maksujaan alaspäin yhtään, miksi ne rupesivat laskemaan hintoja
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Tämän takia käytän vain suomalaisen omistamaa katsastus asemaa

Itse olen tätä mieltä myös, ei kyllä kiinnosta maksaa korkeampaa hintaa auton katsastuksesta.....
    Mutta ne muut kenelle tämä asia on ihan sama, niin kyllä varmaan ääni muuttuu kellossa kun alkaa tämä asia mennä eteen päin. Pai tuttua sanoi moottoripyörät pitäisi katsastaa kerran kuussa ja maksaa200€ vuodessa veroja, nämä kirjaimellisesti suuttui siitä kun niille perusteli tätä asiaa, miksi ei tarvitse katsastaa. No totesin siihen loppuun, tämä voi tulla vaikuttaa joihinkin asioihin....Alkoi taas se ärtyminen/rahinä.
    Meinaatte siis, että kun täällä on totuttu maksaan paljon katsastuksesta, niin sen hinta laskisi. Epäilenpä.

Esimerkki. Vie autosi merkkikorjaamon ja pyydä heitä tarkistaa auton alustan kunto, niin laskuttavat siitä esim. öljynvaihdon yhteydessä 50€. Jos haluat lisäksi vikakoodien luvun, niin maksat vielä toiset 50€ päälle! Mutta vieppä auto katsastusasemalle, niin koko auto tarkastetaan 50€:lla ja pääset vielä itse tarkistamaan tilanteen katsastusmiehen kanssa.

Olen samaa mieltä, että katsastus on nykyisin puhdasta rahastusta, mutta olen myös sitä mieltä, että siitä huolimatta autokatsastus tarkistaa auton hinnan halvemmalla kuin merkkihuolto. Itse vein pari viikkoa sitten autoni katsastukseen, vaikkei ollut katsastusaika, koska juuri ostamassani autossa oli kaikenmailman kolinoita.
    Viimeksi muokannut: sky; 23.09.2012 klo 21:46.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
    Niin kyllä, jos ei olisi autonkatsastusta kerran vuodessa, veisin sen varmaan johonkin pajalle tarkistettavaksi.
    En itse varmaa jaksaisi katsoa läpi sitä että mitä löytyy, pyörä on taas niin helppo ja kaiken melkein näkee paljaalla silmällä. Tuo 50€ vuodessa on juuri passeli+19€ päästöt, mutta pyörän katsastus 30-50€ siitä että se katsoo silmä määräisesti, niin ei ei....Ja olisiko vähän turhaan, olen kerennyt ajaa tänä vuonno noin 1500km.
    Jotenkin tuntuu että ei nuo vakuutusyhtiöt hetkauta maksujaan alaspäin yhtään, miksi ne rupesivat laskemaan hintoja
    Korkeintaan jos heillä on joku mielikuvitusajatus että katsastus muuttaa jotakin. Tosin vakuutusyhtiöt jos jotkin tietää että näin ei ole. Toisena ajatuksena vois olla vakuutusyhtiön omistama katsastusasema jolla olis sitten jo työllistäväkin vaikutus.
    BMW R1200GS 2009
    Honda NC 750X 2021
    Korkeintaan jos heillä on joku mielikuvitusajatus että katsastus muuttaa jotakin. Tosin vakuutusyhtiöt jos jotkin tietää että näin ei ole. Toisena ajatuksena vois olla vakuutusyhtiön omistama katsastusasema jolla olis sitten jo työllistäväkin vaikutus.
    Kyllä kyllä jos sen noin ajattelee
    Ei millään pahalla, mutta olen omin silmin nähnyt ja kuullut kun huippumhyyjä "myy arabeille hiekkaa". Myynti on todella vaativaa työtä. Ei riitä että on teoriatieto myynnistä, vaan pitää olla myös lahjoja, muulloinkin kuin jouluna
    Juu! Näytä kykysi! Odotetaan, että osoitat omaavasi itse noita taitoja. Vai ootko vaan tyhjä puntti, joka on vailla henkilökohtaisia sankaritekoja?
    Viimeksi muokannut: seku; 24.09.2012 klo 01:09.
    ... jotain piti muistaa
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    No siitä vaan sitten hommiin, ei varmaan SMOTO:ssa vastusteta, jos alat niiden peeärrää hoitamaan. Vai oliko se niin, että sun erikoisosaamista oli lähinnä pään paukuttaminen foorumilla?
    Komppaan
    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
    Jos katsastus nyt tulee eu:ssa pakolliseksi,niin
    joku tälläinen versio:

0-4 vuotiaat pyörät vapautettu ja yli 4v joka kolmas vuosi.
    Tuon vielä kestäisi ja viisaat herrat olisivat tyytyväisiä.
    Onnettomuustilastoihin katsastuksella ei olisi juurikaan negatiivista vaikutusta.
    Lainaa polip kirjoitti Katso viesti
    joku tälläinen versio:

Onnettomuustilastoihin katsastuksella ei olisi juurikaan negatiivista vaikutusta.
    No toi menee aika tiukaksi, mutta tämä kuulostaa paremmalta kuin joka vuosi.
    En tiedä kuinka moni olisi valmis vaihtaa tuon vaikka käyttöveroksi, noin 50-100€ vuodessa. Se ei ole niin paha
    Itse jotenkin pidän tuota katsastus asiaa, niin turhauttavana...Kun ajat kaudessa noin 4-7kk vuodessa tai kilsoja 1 000-20 000km.
    Itse tarkistan aina kun vaihdan öljyt (n.500km välein), samalle menee jarru+jousitus+pyörien laakerit, renkaat+paineet noin suunnilleen samaan aikaan. Valot näkee aina kun ajaa
    Viimeksi muokannut: Husky510; 24.09.2012 klo 00:09.
    Jos tulee niin meikän mopoura loppuu siihen!! Haista eu iso vittu!!!
    Lainaa MadeInFinland kirjoitti Katso viesti
    Hei!

Tässä olisi linkkiä eilisen tapahtuman videontiin. Yritin pitää vallinneen hyvän tunnelman videossakin.

Youtubevideo, n. 3min

Mukava pätkä, tuollastahan se oli, mitä sitä muutakaan voi tehdä tämmönen perusmotoristi.
    Näky jokunen tuttukin paikan päällä. Eipä muuta voi, kuin ootella - mitä tuleman pitää.

Melskatkaa te aktiivisemmat.
    <p>.</p>
    No toi menee aika tiukaksi, mutta tämä kuulostaa paremmalta kuin joka vuosi.
    En tiedä kuinka moni olisi valmis vaihtaa tuon vaikka käyttöveroksi, noin 50-100€ vuodessa. Se ei ole niin paha
    Itse jotenkin pidän tuota katsastus asiaa, niin turhauttavana...Kun ajat kaudessa noin 4-7kk vuodessa tai kilsoja 1 000-20 000km.
    Itse tarkistan aina kun vaihdan öljyt (n.500km välein), samalle menee jarru+jousitus+pyörien laakerit, renkaat+paineet noin suunnilleen samaan aikaan. Valot näkee aina kun ajaa
    Käyttövero ei tasan tarkkaan tuo motoristille mitään kotiinpäin. Kaikki tuo raha valuu jonnekkin muualle. Mieluummin katsastus kuin käyttövero. Jos käyttövero tulisi, se tulisi samalla poistaa autoilta ja lisätä bensan hintaan. Bensan hinnassa käyttövero oikeasti kohdentuisi parhaiten.

Aika usein vaihdat muuten öljyt ?
    BMW R1200GS 2009
    Honda NC 750X 2021
    Lainaa polip kirjoitti Katso viesti
    joku tälläinen versio:

Kyllä se on niin että kaikki tai ei mitään, ilman ikärasismia. Henkilökohtaisestihan olen sitä mieltä, että kaikki tyyppihyväksytyt pyörät tulisi katsastaa, ja tyyppihyväksynnän ulkopuolella olevat saisivat eri kohtelua. Miksikö? No siksi, että tämä katsastus ei tällöin koskisi juuri minua. No joo, kiva päiväuni.

Oikeesti, vitut lobbareiden ja eu-herrojen ajatuksista, vaan jyrkkä ei tälle hulluudelle. Sitäpaitsi, voitteko olla varmoja että olemme EU:ssa vielä parin vuoden päästäkin?
    Tyyli ennen tarkoitusta.
    Nyt löytyy juttu sekä yllä oleva youtube-video myös IS:n sivuilta:

Motoristit tyrmistyivät uudesta "EU-hullutuksesta": ”Taas yksi keino kerätä rahaa”

Jutun otsikko on siinä mielessä varsin osuva, että vastaa täydellisesti myös omaa mielipidettäni asiasta.
    Lainaa martec kirjoitti Katso viesti

Motoristit tyrmistyivät uudesta "EU-hullutuksesta": ”Taas yksi keino kerätä rahaa”

Jutun otsikko on siinä mielessä varsin osuva, että vastaa täydellisesti myös omaa mielipidettäni asiasta.
    Katos vaan, madeinfinlandin video päässyt IS:sään
    BMW R1200GS 2009
    Honda NC 750X 2021
  30.  
    Lainaa martec kirjoitti Katso viesti

Jaa-a, mitenkähän IS:n äänestys kehittyy.
    <p>.</p>
Sivu: 5 / 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ... ViimeinenViimeinen