Katso äänestykset tulokset: Pitäisikö moottoripyörät katsastaa vuosittain?

Äänestäjät
503. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Kyllä

    42 8,35%
  • Ei

    461 91,65%
Sivu: 7 / 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 181:stä 210:een 312:sta
  1. #181
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Jalka kytkin? Siis onko vanhoissa harrikoissa kytkinpoljin? Nimin tietämötön
    Alunperin oli jalkakytkin / käsivaihteisto, kuten kaikissa muissakin aikakauden pyörissä. Muistaakseni 40-luvulla (?)
    tuli käsikytkin / jalkavaihde optioksi, sittemmin vakioksi ja 50-luvulta lähtien käsivaihteita ei saanut lisärahallakaan. Auton kytkimestä poiketen näissä on toiminto joilla kytkimen pystyy lukitsemaan pohjaan.
    Perinteitä arvostavien motoristien joukossa käsivaihteista tykätään edelleen josta syystä semmoisen laittaminen uudempiinkin on jossain määrin suosittu rakentelukikka.

    Mitä tulee ylempänä olevaan videoon, niin "maassa maan tavalla". Ranskalaisilla kun on perinteitä mielenosoituksista. Suomessa tuollainen tulkittaisiin helposti pelkäksi ilkivallaksi. Eipä taannoin maanviljelijöiden paskalevitykset tai traktorimarssit tainneet autaa eu-asioissa. Vaikka niissä suuren yleisön sympatiatkin oli heidän puolellaan, toisin kuin meillä nyt.

    Ehkä tomivin linja lienee kuitenkin korostaa (nykyisessä taloustilanteessa) että vuosikatsastuksen isoin käytännön merkitys olisi suurehkon rahamassin siirtyminen suomalaisilta kuluttajilta ulkomaisille sijoitusyhtiöille.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  2. #182
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Jalka kytkin? Siis onko vanhoissa harrikoissa kytkinpoljin? Nimin tietämötön
    Itse yllätyin tuolla mielenilmausessa kun törmäsin vanhempaan pyörään jossa oli kaasukahva vasemmalla puolella En tiä oliko kuskin takia siirretty vai onko joissain pyörissä ollut jo tehtaalta noin
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  3. #183
    Onhan näitä eri näköisiä virityksiä ollut vielä myöhemminkin.
    Kaverin 50-60 luvun vaihteen Husqvarnassa on vaihdepoljin oikealla ja jarru vasemmalla puolella. Samanikäisessä 125 MZ:ssa on yhdistetty jalkatappi-jarrupoljin. Jossain 50-luvun EMW ja BMW pyörissä oli käsi- ja jalkavaihteet, taisi olla 250 Simsonissakin pieni vaihdekeppi. Jawoissa oli yhdistetty käynnistys- ja vaihdepoljin, joka takaisin potkaistessaan osasi heittää ykkösen pesään.
    Viimeksi muokannut: J@ck; 26.09.2012 klo 02:22.
    1300 Gessu
  4. #184
    Lainaa Motoristi1958 kirjoitti Katso viesti
    Olisiko kyseessä ns. OldSchool motoristi?
    Epäilemättä ainakin OldSchool... Yleensähän rupeaa olemaan jo yli 60v mittarissa kun sisäinen joka alan perfektionisti on löytynyt ja muut tunarit voi laittaa pariin kolmeen kastiin, tietysti unohtamatta niitä "vielä poikasia".
    Supermoto
  5. #185
    Lainaa zpete kirjoitti Katso viesti
    ... Mutta en silti kyllä edelleenkään keksi järkiperustelua miksi moottoripyörällä pitäisi olla poikkeava kohtelu kuin esim. autolla.
    Yhtä hyvin voi kysyä, että miksi moottoripyörällä pitäisi olla eri kohtelu kuin polkupyörällä.

    Ei katsastus ole mikään kaikkien laitteiden välinen tasa-arvokysymys, eikä lähtökohtana voi olla valtion kaiken mahdollisen valvominen. Joko valvonta on perusteltavissa tai sitten ei valvontaa. MP:lle perusteita ei ole.
    Auto ja mp ovat muutenkin teknisinä laitteina ihan erilaisia. Autossa valvotaan mm. turvalaitteita, joista ehkä tärkein on kori.
  6. #186
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jos katsastus on pakko tulla, niin se pitäisi olla ehdottomasti kyllä sitten ajettuihin kilometreihin perustuva, eikä aikaan perustuva. Siinä olis edes jonkunverran sitä kuuluisaa järjen hiventä mukana. (Tai ehkä ensisijassa ajetut kilometrit, tai per viisi vuotta, vaikka.) Toi mali toimis Suoemssakin missä ajokausi saattaa olla tuhat kilsaa tai kolkytuhatkilsaa vuodessa.

    Jossain etelämpänä euroopassa ajetaan pitkiä ajokausia suolatuilla teilä, niin mun mielestä tilanne on lähempänä autokatsastustarvemeninkiä.
  7. #187
    Kun kerran mcmies ei viitsi enää toistaa itseään, niin hakekaapa, lapsoset, maids niminen tutkimus lukemisiksi.
    Siitäkin selviää kaikenlaista ja vähän laajemmassa mittakaavassa, noiden "tietämystenne" tueksi.
    ... jotain piti muistaa
  8. #188
    Lainaa seku kirjoitti Katso viesti
    Kun kerran mcmies ei viitsi enää toistaa itseään, niin hakekaapa, lapsoset, maids niminen tutkimus lukemisiksi.
    Kertaus on opintojen äiti...

    Koskei sitä MAIDS:ia kukaan kumminkaan viitsi lukea, niin pistän tohon tiivistetyn version, jonka voi vastaavasti jättää lukematta:

    http://www.mmaf.fi/documents/SMOTO_l...tus_090909.rtf

    Tolla mentiin eduskunnassa kolme vuotta sitten. Mikään ei ole tässä asiassa tuosta miksikään muuttunut, joten öpaut tolla mennään ylihuomennakin.
    High Stuck Are Wit To
  9. #189
    Oli selkeää luettavaa, eikä turhaa
    XJ750 -83
    Specialized Camber Comp 29 -13
    TDM900A -08
    Fantic trial 200 -79
  10. #190
    Fakta on se että eurooppaan pitäisi tipahtaa suurehko meteoriitti jotta vi(r)kamiehillä/vi(r)anomaisilla olisi jotain oikeaa tekemistä, tosin katastrofin sattuessa ei taida kuulua omaan toimenkuvaan, aurinkokunnan vika.
    - slipping and sliding since 1982 -
  11. #191
    Näyttää taas mrs Rautavirta liikenne ja viestintäministeriöstä ottaneen tämän katsastuspakon sydämen asiakseen. Parisen vuotta sitten sama muija vinkui vaijerikaiteiden puolesta. Että joo...
    Antaa vaan rampan kalakattaa.
    Yamaha Tenere 1200 ZE -15.


  12. #192
    Lainaa kallokas kirjoitti Katso viesti
    Näyttää taas mrs Rautavirta liikenne ja viestintäministeriöstä ottaneen tämän katsastuspakon sydämen asiakseen. Parisen vuotta sitten sama muija vinkui vaijerikaiteiden puolesta. Että joo...
    Mistäpä tämän nykäisit?
    High Stuck Are Wit To
  13. #193
    Antaa vaan rampan kalakattaa.
    Yamaha Tenere 1200 ZE -15.


  14. #194
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Jos katsastus on pakko tulla, niin se pitäisi olla ehdottomasti kyllä sitten ajettuihin kilometreihin perustuva, eikä aikaan perustuva. Siinä olis edes jonkunverran sitä kuuluisaa järjen hiventä mukana. (Tai ehkä ensisijassa ajetut kilometrit, tai per viisi vuotta, vaikka.) Toi mali toimis Suoemssakin missä ajokausi saattaa olla tuhat kilsaa tai kolkytuhatkilsaa vuodessa.

    Jossain etelämpänä euroopassa ajetaan pitkiä ajokausia suolatuilla teilä, niin mun mielestä tilanne on lähempänä autokatsastustarvemeninkiä.
    Mun VW Kleinbussilla on ajettu viime kesänä 2000km, tänä kesänä 100km ja joka kevät se vain on katsastettava. Ei, en kannata katsastuspakkoa prätkille enkä katsasta pyörääni vapaaehtoisestikaan, olin vain kovasti hämmästynyt pyörän ostaessani, että maassa jossa autoilijalta kupataan kaikki mahdollinen, ei tarvitse (vielä) moottoripyöriä vuosikatsastaa lainkaan. Pakolliseksihan tuo tulee jossain vaiheessa, yhtä varmasti kuin verot ja kuolema, kiitos kuitenkin kaikille aktiiveille kun jaksatte asian puolesta taistella
    http://www.studiostreet.fi
    H-D Dyna Fat Bob 2008
  15. #195
    Lainaa kallokas kirjoitti Katso viesti
    Liikenne- ja viestintäministeriön yli-insinööri Maria Rautavirta muistuttaa, että nyt moottoripyörien valvonta menee poliisin kautta kaikkien verovaroista.
    Ihan kuin poliisi ei enää valvoisi, jos katsastus tulisi. Vai onko niin, että joku muu alkaa kustantaa sen? Rautavirta itse kenties?
  16. #196
    Lainaa Ytsför kirjoitti Katso viesti
    Ihan kuin poliisi ei enää valvoisi, jos katsastus tulisi. Vai onko niin, että joku muu alkaa kustantaa sen? Rautavirta itse kenties?
    E vaan senhän takia ne lopettaa sen LP:n kun mp:n pönttöjä ja kilpikulmia ei tarvitse enään tarkistella
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  17. #197
    Lainaa markok kirjoitti Katso viesti
    maassa jossa autoilijalta kupataan kaikki mahdollinen, ei tarvitse (vielä) moottoripyöriä vuosikatsastaa lainkaan. Pakolliseksihan tuo tulee jossain vaiheessa, yhtä varmasti kuin verot ja kuolema, kiitos kuitenkin kaikille aktiiveille kun jaksatte asian puolesta taistella

    Kannattaa nyt kuitenkin aina muistaa, että "motoristeilla" on kyllä käytännössä myös autot, toisilla pari kolmekin.
    Motoristit ovat kyllä myös ihan autoilijoita; itse mm ajan autolla n. 20 tkm enemmän vuodesssa kuin pyörällä.

    Sinänsä hauska tämä luokkajako "ne motoristit" ja "ne autoilijat".

    Tämä ei nyt siis ole sinulle suunnattu...vaan yleisesti
    T7
  18. #198
    Lainaa kallokas kirjoitti Katso viesti
    No ihan vaan tuosta lukaisin.
    Ok. Ei sitte mitään uutta auringon alla. Ajattelin vain, että onko se avautunu jossain laajemminkin.

    Ja joo, kytät eivät lopeta kyttäämistä, vaikka kuinka katsasteltaisiin.
    High Stuck Are Wit To
  19. #199
    Tätäkö halutaan? Tässä hyvä kuvaus autokatsastuksen nykytilasta: Klaus Bremerin Blogi - Atk-lehdestä.
    <p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:&quot;</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">&quot;</span></p>
  20. #200
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Epäilemättä ainakin OldSchool... Yleensähän rupeaa olemaan jo yli 60v mittarissa kun sisäinen joka alan perfektionisti on löytynyt ja muut tunarit voi laittaa pariin kolmeen kastiin, tietysti unohtamatta niitä "vielä poikasia".
    No jaa, ei vielä ihan niillä lukemilla ja samoja ajatuksia on ollut sen +9 v aikana, mitä nyt täällä olen tyhmyyttäni kirjoitellut.
    Voisit kyllä sinäkin katsoa peiliin ja oikeasti miettiä monia juttuja ja kirjoittelujasi... Olkoon - kivaa syksyä myös sinulle.
    Mutta kohta minusta pääsette - tasan 10 v, niin lähtee viimeinen viesti ja .org sulkeutuu..
    Viimeksi muokannut: J@ck; 26.09.2012 klo 02:53.
    1300 Gessu
  21. #201
    Lainaa Ytsför kirjoitti Katso viesti
    Yhtä hyvin voi kysyä, että miksi moottoripyörällä pitäisi olla eri kohtelu kuin polkupyörällä.

    Ei katsastus ole mikään kaikkien laitteiden välinen tasa-arvokysymys, eikä lähtökohtana voi olla valtion kaiken mahdollisen valvominen. Joko valvonta on perusteltavissa tai sitten ei valvontaa. MP:lle perusteita ei ole.
    Auto ja mp ovat muutenkin teknisinä laitteina ihan erilaisia. Autossa valvotaan mm. turvalaitteita, joista ehkä tärkein on kori.
    Ihan ensin: en usko minäkään että käytännössä fiksua. systeemiä MP:n katsastamiseksi saadaan aikaan...

    Mutta en tajua viestiäsi. Polkupyörä ei ole tieliikenteeseen käytettävä moottoriajoneuvo. Ja nimenomaan turvallisuusasioita pyöristäkin tutkittaisiin aivan kuten autoistakin. Olen mm. Käynyt koeajolla gixerillä josta runko oli murtunut ja omistaja ei sitä tiennyt. Teoriassa tuommoiset saisi katsastuksessa pois liikenteestä. Perusteet katsastukselle on täsmälleen samat kuin autoille.
  22. #202
    Lainaa zpete kirjoitti Katso viesti
    Ihan ensin: en usko minäkään että käytännössä fiksua. systeemiä MP:n katsastamiseksi saadaan aikaan...

    Mutta en tajua viestiäsi. Polkupyörä ei ole tieliikenteeseen käytettävä moottoriajoneuvo. Ja nimenomaan turvallisuusasioita pyöristäkin tutkittaisiin aivan kuten autoistakin. Olen mm. Käynyt koeajolla gixerillä josta runko oli murtunut ja omistaja ei sitä tiennyt. Teoriassa tuommoiset saisi katsastuksessa pois liikenteestä. Perusteet katsastukselle on täsmälleen samat kuin autoille.
    Pointti oli, että on yhtä tyhmää verrata prätkää autoon, kuin polkupyörää prätkään. Kyseessä on ihan erilaiset laitteet, joita käytetään eri aikaan, eri määriä ja erilailla. Prätkissä ei myöskään ole turvalaitteita.
    Moni yrittää toitottaa tuota turvallisuuden parantumista. Jos halutaan parantaa turvallisuutta, niin on kyettävä osoittamaan, että siinä on merkittäviä puutteita, ja että ne pystyttäisiin tehokkaasti katsastuksella kitkemään. Tällaista näyttöä ei vain ole, mutua kyllä senkin edestä.
    Varmasti jossain on yksittäisiä pyöriä, jotka eivät ole tiptop kunnossa, mutta se ei vielä riitä syyksi jokaisen Suomen pyörän katsastamiseen. Niin on ihan katsastettuja autojakin.
  23. #203
    Faktahan on se, että katsastuspakon vaatiminen on helpompi perustella kuin sen torjuminen.

    Itseasiassa kaikkien moottoriajoneuvojen katsastusvaatimus on helppoa perustella.

    Ikävä kyllä..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  24. #204
    Kouluttaja Waille:n avatar
    Liittyi Jun 2009
    Helsinki / Skinnarilan vapaavaltio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Elmeri H. kirjoitti Katso viesti
    Faktahan on se, että katsastuspakon vaatiminen on helpompi perustella kuin sen torjuminen.

    Itseasiassa kaikkien moottoriajoneuvojen katsastusvaatimus on helppoa perustella.

    Ikävä kyllä..
    Ei oo vaan niitä perusteluja vieläkään tullu. Voisitko sä nyt kertoa ne jos sulla on jotain uutta ja salaista tietoa?
  25. #205
    Lainaa Waille kirjoitti Katso viesti
    Ei oo vaan niitä perusteluja vieläkään tullu. Voisitko sä nyt kertoa ne jos sulla on jotain uutta ja salaista tietoa?
    Tässä ei ehkä puhuttu faktoista, vaan siitä, että valvonnan lisäämistä turvallisuuden perusteella on helppo perustella, vaikkei siihen ei olisi mitään oikeasti perusteltavissa olevia syitä. On vain se yksi taikasana:"turvallisuus", joka riittää aina perusteluksi.Oli se sitten totta tai ei
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  26. #206
    Onko zpete "alalla"?

    Koko katsastuksen, siis kaikkien ajoneuvvojen kohdalta, vois siirtää korjaamojen hoidettavaksi. Joka tavallaan jo toteutuu, esim raskaalla puolella, kun katsuri tulee korjaamolle katsastamaan.... Sama ammattitaito, ellei jopa parempi löytyy asiansa osaavalta korjaamolta. Juu toimin alalla, ja paljon teen katsastustarkastuksia/käyttöjä, eli kosketuspintaa löytyy....
    Elä ja anna muiden roudata.
  27. #207
    Lainaa Elmeri H. kirjoitti Katso viesti
    Faktahan on se, että katsastuspakon vaatiminen on helpompi perustella kuin sen torjuminen.
    Totta. Ehkäpä hyvästä esimerkistä käy, että asiaa joutuu vääntämään rautalangasta myös niille, joiden olettaisi ymmärtävän asian taviksia paremmin...
    High Stuck Are Wit To
  28. #208
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Jos jostain maksetaan, tulisi löytyä rahalle vastinetta.

    Nykyisellä katsastuskäytännöllä on asia vähän niin ja näin jo autojenkin kohdalla. Olisiko niidenkin kanssa katsottava hieman kilometrejä kolmen vuoden jälkeen. Mitä hyövää katstastaa viisi vuotta vanhaa 60 tkm ajettua autoa?

    Katsastus siis osin rahastusta autojenkin kohdalla, ja mopojen kanssa sama meininki vireillä.

    Niin joo tämä turvallisuusnäkökohta ja melut. Tilastoista varmaan löytyy monessako auto-onnettomuudessa huonot renkaat ovat olleet osatekijä. Toisekseen näyttää noita "viriputkia" löytyvän autoistakin katstastuksesta huolimattta (ei sillä, että ne tarvis kieltää).

    Hyvä pointti aiemmin kyseenalaistaa eri ajoneuvojen samanlainen kohtelu. (monestiko olette olleet kotilolla tien päällä jarrudynossa ja monenko autosta löytyy ajopiirturi?)
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  29. #209
    No paljonhan tässä maksetaan, mistä ei mitään vastinetta tule, valuu rahat ihan muille maille....

    Ja se joka on sitä mieltä, ettei verottaja tästä mitään hyödy, kun ei se niitä katsastuksia tee. No kyllä se vissiin ALV tostakin touhusta velotetaan... EU tasolla ei lienee mistään pikkurahoista kyse....
    Elä ja anna muiden roudata.
  30.  
  31. #210
    Taitaa päättäjien sielua hivellä ajatus, työllistävän vaikutuksen edistäminen. Tottahan se on, että katsureita tarvitaan lisää, varsinkin mp-osaajia.
    Ja turvallisuus on helppo nakki, vaikka vain muutamaa prosenttia koskisi asianharrastajista. Ei tarvita kuin yksi tapaus, niin vot. Eikös vuosi sitten mennyt se näyttelijä, ja vankka epäilys oli vesikelillä vedettynä suunnilleen slicksi-renkailla - oisko säästynyt kunnon kummeilla?
    Näitä lisää, niin minkäs teet?
    Hups, toivottavasti kukaan virkamies lue näitä...
    <p>.</p>
Sivu: 7 / 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789 ... ViimeinenViimeinen