Aika moni on minullekin kertonut, että E10 on aiheuttanut paljon erilaisia ongelmia moottoreissa, mutta kun on tiedustellut vikoja tarkemmin, on saanut vastaukseksi vain epämääräistä mutinaa. Olisi aika paljon uskottavampaa jos pystyisi esittämään edes yhden yleisen vian, joka voidaan laittaa polttoaineen syyksi.
Superbike #7
Älä oo noin insinööri. Omakohtaiset.
Katupyörässä kylmäkäynnistys E10:llä on selvästi huonompi. Kulutuksessa ei merkittävää eroa.
Supermotossa kulutus E10:llä säännönmukaisesti n. 0,5l/100km korkeampi.
Autossa ei eroa havaittavaa toiminnassa tai kulutuksessa.
Mutta eihän nuo vikoja ole.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Eiköhän aika moni "epämiellyttävä ominaisuus" livahda "vian" puolelle yleisessä keskustelussa.
Kovin monelta jää myös omista lähtökohdistaan paljon erilaisia seikkoja huomaamatta.....
kun turhan monelta jää huomaamatta jopa se, että niillä on "jonkun molo suussa".
Ne "todelliset" tekniset viat E10:n aiheuttamina ovat varmasti huomattavan vähälukuisia ja etenkin
kiistattomasti todetut.
Tuokaan ei tarkoita samaa kuin "ei koskaan, ei missään".
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ihan entiseen malliin pelaa E10 mulla niin mopossa kuin autossakin. Kummassakin seuraan kulutusta eikä nykyisessä autossa ole kulutus muuttunut käytännössä mihinkään sen 9 vuoden aikana kun kaikki tankkaukset ja kilometrit olen ylös laittanut. Pelkästään 95E10:iä käytän autossa, välillä tosin pyörässä myös 98:ia ihan huvin vuoksi mutta ei kulku sillä mihinkään muutu. E10:ssähän se etanolipitoisuus voi vaihdella ja olla oikeasti selvästi alle 10%.
Oli aika kova talvi silloin kun 95E10 tuli "pakolliseksi". Kaikki ongelmat, hajoamiset ja starttiongelmat laitettiin bensan syyksi ... Kas, viime talvena moisista ongelmista ei enää kuulunut. Eikös tässä kesällä TM:ssä tai jossakin ollut tutkimus, että yhtään todellista moottorivauriota ei E10:n aiheuttamiksi ole voitu osoittaa.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Onkos kellaan haisua siitä, että toimisiko tuo uus E10 paremminkin sellaisissa moottoreissa joissa on tuo lambaada-härveli pakoputkessa? Eli että ruiskunohjaus/sytytys osaisi säätää itseään oikeille seoksille. Kaasarikoneethan on niinkuin ne seisoo ja sillä selvä…
Yks jännä juttu mikä on ilmennyt parissa autossa E10:llä on ollut se että ne on kusseet keltasta nestestä alleen. Oletettavasti pakoputkistosta. Kummasti kuseminen loppu kun E10 käyttö loppu. Toinen auto oli muistaakseni faijan työkaverin rellu!![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Hyvin on ituhippibensa, E10 autossa pelannut, kulutuksessa ei käytännössä eroa E5 kanssa. Lähti talvella-34 käymäänkin ilman mitään apuja. Eli kylmässäkin syttyy.... Ja autona V70 MK1.
Elä ja anna muiden roudata.
^
Vahva epäilys on, jotta venttiilin seetipintaan on jääny karstaa, joka aiheuttaa huonon jäähtymisen ja pistekuorman lämmölle.
Siitä se sitte lähtee...
Tai venttiilissä valmistus/karkaisuvika.
Tai imusarjan tiivisteessä vuotoa.
Tai suutin viallinen.
Tai kuun asento väärä.
Yllättäen noita tapahtuu niille autoille, joilla nyssytellään hitaasti ja varovasti, karstaa keräten, sitten ku niille annetaan tohvelia konetiellä, niin katastrofin ainekset on valmiina.
Tossua niille autoille kunnolla, niin toimivat ehkä, tai ainaki se on hauskempaa...
Jos kaikki olis tossakunnossa, sitten vois epäillä polttoainetta.
Se oli jo rikki...
Kun tämä on jo niin OT
niin miksei valtamerilaivat kulje ydinreaktorilla niinkuin isot sotalaivat .
Joku USA:n puol kilometriä pitkä lentotukialus tarvitsee kahvikupin kokoisen polttoainesauvan viideksi vuodeksi.
Triumph Tiger 800 XRX
Varmaan byrokratia. Satu Hassi kirkuisi ja pomppisi tasajalkaa (varmuuden vuoksi trampoliinilla) jos ydinvoimalla kulkeva laiva parkkeeraisi Helsingin satamaan tuomaan tuulivoimalaitoksen propelleja Intiasta. Voi olla myös kustannus – missä tahansa ruosteläjässä saa aika vapaasti käynnistää dieselmoottorin, mutta alappa keittää höyryturbiinin vettä uraanipelletillä.
lause on itsensä pois sulkeva..mutta joku tämänkin on aiheuttanyt, mikä?
(Venttiili on 73tkm ajettu 1.6 Fokus v2006)
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Toivottavasti turvallisuudella on oma osansa asiassa. Suuren ja mahtavan neuvostoliiton vanhat ydinsukellusveneetkin jäi rannalle lahoamaan käytön jälkeen ja länsivallat ovat maksaneet huimia summia saadakseen nuo vekottimet turvallisesti puretuksi ja tuhansien vuosien siunauksen jonnekkin koloon odottamaan puoliintumistaan. Homma tosin vieläkin kesken...
Suhteessa laivoihin noita ydinvoimakäyttöisiä sikareita on tehty promille osuudella. Miten olisi tilanne 40v päästä jos jokainen yli 50m purkki tehtäisiin ydinvoimalla toimivaksi. Ja reaktori on aina reaktori, laittoi sen vaikka ladaan. Sen toiminta ja huolenpito tarvinnee muutakin kuin hyvää onnea ja perinteisen banaani laivan miehistön.
Huomioon tulee ottaa myös, että reaktorissa käytettävästä polttoaineesta saa jalostettua asekäyttöön sopivaa kamaa joten rättipäät kusisi hunajaa jos vihreät lähettäisi kolleissa plutoniumia ja kirjeen perässä et tehkääs pojat saastuttamattomia laivoja
80- luvulla yksi kosahtanut ydinvoimala ja toinen erittäin läheltä piti tilanne sai päättäjille ajatuksen luopua ydinvoimasta 80- luvun lopulla. Nykyiset hipit ja urpilaiset eivät varmaan edes tiedä missä olisi lähin kosahtanut ydinvoimala ja uusia pitää rakentaa koska energia ei riitä? Tien varret pelkkää bioenergiaa täynnä ja sitä ei muka ole? Pitäisikö kansanedustajat viedä joskus bussilla kehä kolmosen ulkopuolella käymään?
Edit: Toinen tarkoittamani tilanne olikin 70-luvun lopussa...
Viimeksi muokannut: Diesel; 24.04.2013 klo 11:02.
Kylmäkäynnistyvyyden kanssa voi tulla haastetta ellei ole lohkolämppäriä. On tuon viinan höyrynpaine (kaasuuntuvuus) pienempää. Ja toki PA systeemin tulee kestää viinaa. Eipä siinä muuta eroa ole. Tehoahan sillä saa pustuskestävyyden puolesta enemmän, mutta samassa suhteessa ainettakin kuluu enemmän.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Kylmäkäynnistyvyys on juu vähän heikompi. Siksi tuossa viinassa on tuo 15% bensaa seassa, että lähtee vähän paremmin kylmänäkin käyntiin kuin pelkällä viinalla.
Jos tehoja / kulutuksen tiputusta haluaa viinalla, pitää luonnollisesti säätää sytkäkartta tahi ahtopainetta, että saadaan viinan ilot irti.
Superbike #7