Pyörä on Superduke MY 2009, joka on otettu käyttöön vuoden 2011 heinäkuussa. Kilsoja on mittarissa vähän päälle 11 000. Takuutakin siis vielä on eli ei tässä ihan nesteessä olla. Epäilen, että akku on alkuperäinen.
Oireet: mopo on viime aikoina saanut seistä kahdesta viikosta viikkoon lämpimässä tallissa hälytin/ajonesto päällä. Tulille lähtee normaalisti, mutta liikkelle lähdettäessä alkaa ilmetä mittaristodiskoa (samat manööverit kuin pistäisi virrat päälle) ja nyt tänään alkoi prötäämään tyhjäkäynnillä/kävi vaikeasti ja sytytti FI-valon. Sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen oireet häviävät ja FI sammuu. Kokeilin nostaa kiekkoja muutamaan tonniin ja käynti parani heti. Kun ajelee pidemmän pätkän, niin oireet tuntuvat katoavan. Onko jollain ollut samanlaista vikaavikaa ja oliko silloin syynä akku vai latauspuoli? Superdukessahan on tuo akku vähän vaikeammin tavoitettavissa eli en ole päässyt vielä mittaamaan ja flukestakin on passelisti patterit loppu. Jos tuo olisi latauspuolen hässäkkä, niin eikös meno loppuisi aika nopsaan kun lataus purkautuu toisin kuin nyt? Voihan tämä toki olla jotakin muuta itävaltalaista v*ttuilua tms, en tiedä..![]()
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??
Kannattaa toki aloittaa siitä, että tarkistaa akunkenkien kiinnityksen ja sitten rupeaa mittailemaan jännitteitä virrat pois -> virrat päällä -> tyhjäkäynnillä -> kierroksilla. Voisi saada hieman enempi osviittaa vikakohteesta.
Massey Ferguson 148 hupiin.
MB Atego romunkuljetin velvollisuuksiin.
jos se tekee tuota vain pidemmän seisonnan jälkeen niin vaikuttaa siltä attä akun varaus ei ole parasta a-ryhmää ko tilanteessa.
syy on joko se että joku purkaa akun, tai sitten akku on syystä tai toisesta finaalissa eikä varaudu täyteen.
normaalisti hyvä ensiasennusakku kestää kymmenisen vuotta...
-J-
Sain vähän mittailtua jännitteitä, virrat pois 13,18V, virrat päällä 12,44V ja tyhjäkäynnillä 14,16V eli ihan normaalilta vaikuttaa. Akku on tosiaan ensiasennus Yuasa vuodelta 2009. 30A pääsulakkeen vaihdoin varoiksi ja kävin liittimiä läpi muualtakin pyörästä. 100km siirtymä aamusella oli hivenen jännittävä kun pyörä sai kilareita kolmesti matkan aikana eli mittarijumpat, FI:n vilkuttelu ja lopuksi akun merkkivalo päälle ja sammuksiin. Joka kerta lähti kuitenkin uudestaan käyntiin. Pitää varmaan maanantaina soitella BW:iin.
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??
Tähän juttuun vielä palatakseni, mittailin akkua vielä sunnuntaina kun pyörä oli saanut seistä 16h ja aika samoja lukemia tuli. Uusi akku tuli ostettua jo lauantaina, mutta ei vaihdettu sitä vielä viikonloppuna kun noista mittauksista ei löytynyt mitään kummallista. Pähkittiin siinä mahdollista maavikaa ja mutuiltiin muutakin. Maanantaina soittelin Bike Worldiin ja sanoivat, että suurin osa heille tulevista sähköongelmista johtuu akusta, että vaihda se vaan ihan ekaksi. Noh, illalla kaadoin litkut uuteen akkuun, tunti odottelua ja vielä ylläpitolaturiin yöksi. Tiistaina heitin akun paikalleen ja tänään pääsin vihdoin koeajolle. Yhtään perseilyä ei pyörä lyhyehköllä lenkillä tehnyt eli ihan lupaavalta vaikuttaa..![]()
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??
Hah, perseily palasi pahempana kuin aikaisemmin, meinasin jäädä lauantaina tienpäälle. Pääsi lykkimään kotaria tuolla liikenteen seassa, tuli kotoisa ja lämmin oloHuomasin, että yksi penkin alla oleva rele pärisee satunnaisesti eli ei tunnu "vetävän" kunnolla. Huollossa epäilevät että virta ei riitä tai muuta sellaista, itse releessä kuulemma tuskin vikaa on. Nyt pitäisi käydä vielä kerran läpi liittimet pääsulakkeen vierestä, juuh okei. Ollaan kuitenki vissiin vielä ihan normien sisällä KTM:n sähkövikojen skaalassa?
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??
Jossain on melko varmasti huono liitos. Releen pärinä johtuu matalasta jännitteestä. Pitäisi päästä mittailemaan kun tilanne on päällä. Onko silloin akun jännite mikä ? Eli purkaantuuko akku satunnaisesti ( latausongelmaa) vaiko pätkiikö akulta eteenpäin menevät johdot. Jos saisit volttimittarin suoraan akkuun kiinni (molemmat johdot suoraan sinne suoraan) niin voisi alkaa arvailemaan lisää. Voi olla joku kaapelikenkä jonka liitos johtoon on huono ja pätkii, löytäminen voi olla hankalaa, taivuttelut voisi auttaa. Pihtivirtamittarilla voisi mittailla akkuun menevää ja tulevaa virtaa ilman että purkaa johtoja (osa noista toimii vain ac:lle eli pitää löytää dc:lle sopiva mittari)
ismo
No niinpä näytti olevan. Mittasin, että pääsulakkeelle tulee tasaiset 12,75V vaikka vika oli päällä. Heti pääsulakkeen takana on liitin, josta lähtee neljä johtoa. Liittimen johtonipusta yksitellen nykimään/vetämään/työntämään johtoja ja kas, yksi aiheuttaa hetkuttelulla satunnaista pätkimistä siten, että virrat katoaa koko pyörästä. Pätki se välillä kyllä vaikka sai olla rauhassakin. Nyt sitten tilaamaan huoltoa sinne 3-4 viikon päähän, toivottavasti ei ehdi tulemaan lunta maahan.![]()
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??