Alkaa näin viileämmällä ajellessa tulla alaselkään kylmää housujen ja takin väliin. Jos pistän lämpimämpää takin alle, yläkroppa on ihan kuumissaan, mutta viima käy tuossa ajotakin ja -housujen välissä edelleen.
Oletteko törmänneet tämmöiseen ongelmaan? Ja onko tähän jo olemassa jotain motoristivarusteita? Ajohaalari olisi tietysti yksi, mutta kun on hyvä takki ja hyvät housut eikä muuten tarvetta vaihtaa asusteita, niin pieni täsmäpaikka kiinnostaisi.
Ratkaisuksi olen miettinyt tuultapitävää fleecesuikaletta, esimerkiksi 50cm x 120cm, jossa olisi tarrapintaa päissä. Tämmönen "holkki" lantion ja alaselän ympärille ja päät kiinni toiselta puolelta tarralla, vähän samoin kuin selkäpanssarin kiristimen kanssa, joka kiertää mahan ympäri. Lämmittäisi varmasti ja yläkropan lämmityksen/viilennyksen voisi hoitaa ihan vain paitoja vaihtamalla, kun takki suojaa kuitenkin aika tasaisesti navan yläpuolella. Tuollaisen suikaleen teettäisi varmaan aika edullisesti jossain kangasliikkeessä, kun meillä ei ole taloudessa ompelukonetta eikä oma kärsivällisyys riitä käsinompeluun.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Juuri näin, noitahan on tosiaan kymmeniä eri malleja. Toimii käytännössä erittäin hyvin. Pitkään reissuun en lähtisi ilman. Tosin nyt ei ole tullut paljoa käytettyä, kun hommasin str lizardeihin vetoketjulla kiinnitettävän haalariosan. Kuuluu myös sarjaan erittäin toimivia ratkaisuja! Noita haalariosia saa aika moneenkin housumerkkiin/-malliin sopivia.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Ompelimoon tai suutarille, ompelee vetoketjun, jolla saa yhteen kiinni. Siis jos niitä ei jo alkuperäisenä ole, saattaa kyllä maksaa muutaman kympin.
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Olen myös käyttänyt munuaisvyötä vaikka ketju takin ja housujen välillä onkin, vetoketjun kiinnittäminen on kuitenkin monimutkaisempaa, varsinkin kun matkailee ja pysähtylee usein.. esim. Alpeilla ei juuri tule ajettua Passoa vain läpi... pysähdyksissa takki tulee usein heitettyä pois päältä.
Toimii myös "kuumissa" olosuhteissa, kun paidaksi riittää coolmax tai vastaava, mutta paita kun kastuu hiestä... alaselkä alkaa oireilla helposti ajoviimassa vaikka lämpöä oliskin +25 tai yli...
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Tuollainen löytyy omista kätköistä, nykyään käyttänyt harvemmin, paksu fleecepaita helma housuihin tungettuna ollut helpompi käyttää. Niin ja tietenkin kylmällä on myös ne fleecekalsarit...
Kokopitkä vetskari takin ja housujen väliin. Oikeasti 1-2 sek. homma avata se tauolla jos haluaa takin riisua.
Lisää myös turvallisuutta kaatumatilanteessa, takki ei kuoriudu ainakaan niin helposti päältä asfaltilla liukuessa.
Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
Toistelen tässä jo muita, mutta munuaisvyö on tuohon hommaan mitä loistavin. Itse laitan munuaisvyön eka alle ja housut ja takin päälle, useimmiten kai porukka laittaa sen päällimmäiseks? Ostin Eurobikerin halvennuskorista hintaan 19ekee.
Honda VFR 750 F -96
Yamaha FJR 1300A -04
Munuaisvyö-selkäsuoja -yhdistelmällä on menty eikä viima käy vaikka ei olekaan vetoketjua jolla yhdistää pöksyjä takkiin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Löytyi myös Biltemasta.Lämmittää ja tukee. Parin vuoden jälkeen tarroista alkaa pito loppua.
XJ750 -83
Specialized Camber Comp 29 -13
TDM900A -08
Fantic trial 200 -79
Taitaa olla ihan ajotakkien ja -housujen tyyppivika tuo viima, jos eivät ole vetoketjulla kiinni toisissaan ;) Tai ehkä sellainen SS-miesten pitkä nahkatakki vois toimia?
Mutta kiitoksia nopeista vinkeistä, tuo munuaisvyö on juurikin sitä, mitä etsin. Arvelinkin, että tuollainen ratkaisu on jossain olemassa, mutta en olisi osannut etsiä juuri tuolla nimellä. Käynpäs tutustumassa seuraavaksi, kun alan liikkeessä pyörähdän.
Referenssiksi, että nyt ajoin iltalenkin puoleenyöhön asti +5C:ssä siten, että pistin wind stopper -fleecetakin päälle ja helman housujen alle ja siihen selkäsuoja ja ajotakki päälle. Oikein lämpimänä pysyi, tuo vaan ei ole minunlaisellani lämpöpatterilla tosiaan mikään ratkaisu, jos on hiukankaan lämpimämpää...
Miksi tää on niin kivaa? Miksi helvetissä iso aikuinen mies jaksaa istua tuntitolkulla jonkun moottoripäpättimen selässä ja ajoja rajoittaa töiden ja kotivelvollisuuksien jälkeen lähinnä joko väsymys tai vaimon narina-aste? Ajaa kerta toisensa jälkeen pitkin iltaa pitkin PK-seutua katu- ja liikennevalojen alla vain vähän nollan yläpuolella helvetilliseen tomppatumppaan pukeutuneena? Tai viettää vähintään toisena viikonlopun päivänä ainakin se X tuntia varomassa irtokiviä ja paskalannansekaisia multamöykkyjä jossain hornan tuutissa pikkuteillä vasta-auringon paistaessa silmiin? Etenkin kun on puolet elämästään ihmetellyt mopopoikien pärinää lähiseudun illassa, niin miksi se fiilis, kun nyt lähteekin itse pihasta ja sitten tien päälle ja on sen jälkeen (ainakin seuraavalle huoltoasemalle asti) ainoastaan tankissa olevan bensan rajoittama, niin miksi se fiilis on niin mahtava ja selittämätön? Puhutaan moottoripyöräilijän kokemasta vapaudesta--BULLSHIT! Toi sana "vapaus" on ihan understatement, vapautta nyt voi kokea monessakin asiassa, mutta se on vaan yksi osa sitä, miksi sitä aina raapii kamppeet päälle, siirtää säästötililtä viimeiset eurot bens...käyttötilille ja lähtee tankin kautta tien päälle. Mikä se on se juttu, joka vie? Isoa miestä?
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84