Pyörä heitti ojan pohjalla täyden voltin. Ihme kyllä juuri mitään ei mennyt rikki, mutta lähes kaikissa osissa on naarmuja. Vähemmän ja enemmän syviä. Nyt on oiva tilaisuus tarjota minulle orkkis osia niiden jotka ovat hankkineet vaikka uudet peilit, vilkut, putken ja vanhat on jääneet hyllyyn makaamaan.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Vaihde oli kutosella silloin kun pyörä suistui ajosuunnassa vasemmalle ojaan. Sain vaihteen vapaalle ilman väkivaltaa ennen pyörän ojasta nostoa. Vaihdepolkimen seutu ei ole saanut pahasti kipeetä, poljin on vain lievästi taipunut ylöspäin. Nyt ei mene enää kuin ykkönen ja kakkonen silmään ja nekin pysyy päällä vain niin kauan kun on veto päällä. Heti jos höllää kaasua hyppää vaihde vapaalle. Mikä neuvoksi? ( ei vienti merkkikorjaamoon, ku pitäis ylihuomenna päästä jatkamaan matkaa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Tuolta löytyy jotain osia
Osia
Pekka
Kyllä sieltä siirtäjistä tai polkimen mekanismista lienee jotain vääntynyt tai rikki. Tuskin avaamatta voi ajokuntoon saada (en tosin tunne ko. konetta).
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
onkohan pelkästään vääntynyt se vaihdepoljin ? katso ettei ole pyörähtänyt booreilta. saattaa nimittäin ottaa ylöspäin vaihtaessa kiinni johonkin ja jää vajaaksi polkimen liike![]()
vauhti korjaa virheet.
Pyörä siis heitti kärrynpyörän, eli etu ja takavalot sai enemmän kipeetä ku vilkut. Tottakai se lopuksi kellahti vasemmalle kyljelleen saviseen pitkään heinään. Pyörässä on kaatumaraudat joten se laatikkoon menevä akseli ei voinut saada pahaa tälliä. Itse vaihdepoljin vääntyi korkeintaan 5 mm ulkosyrjästä ylöspäin. Polkimen varsi ja vipumekanismit vääntyivät korkeintaan 1-2 mm.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Kun en muutakaan keksinyt lähdin ajelemaan sitä laatikkoa kakkosella lämpöiseksi. Parin minuutin ajon jälkeen alkoi kakkonen pysymään päällä ilman jalalla pitämistä. Ykkönen hyppää edelleen pois heti kun veto loppuu. Jossain vaiheessa aloin houkuttelemaan kolmosta silmään ja kyllähän sekin sitten onnistui. Ja samantien 4,5 ja 6.
Nyt laatikko siis pelaa niin että vaihtaminen kaikki ylös (2-6 tai kaikki alas 6-2) onnistuu suht kivuttomasti, mutta edestakaisin vaihto ei toimi kuin ykkösen ja kakkosen välillä. Ykkönen pysyy edelleenkin päällä vain veto päällä, moottorijarrutuksessa pykälä hyppää pois ellei pidä jalalla vaihdetta päällä.
Mitään ylimääräistä ääntä tai hajua ei tule mistään. Voisiko vaiva liittyä jotenkin kytkimeen?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Aika vaikea uskoa, että mikään vika kytkimessä aiheuttais vaihteen päältä hyppimisen. Vaihteiden pitäs mennä päälle vauhdissa ihan hyvin ilman kytkimen käyttöäkin, kun kaaasua vähän höllää.
Varmasti joku vääntynyt vaihteensiirtomekanismissa (haarukka, akseli tms.)
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Kun kerta poljin on sen verran ottanut osumaa että on vääntynyt, on muuhunkin vivustoon kohdistunut voimia joille niitä ei ole suunniteltu. Ja kun vaihde kerran hyppää pois vedon loppuessa, väittäisin että vika löytyy polkimet ja sen akselin seuduilta.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Oliskos tuossa käynyt niin, että kaatuminen on painanut vaihdepolkimen akselia sisäänpäin laatikkoon ja tuo liike on sitten vääntänyt akselilla olevaa vaihteensiirtohaarukkaa niin, että se ei pyöritä vaihteensiirtorumpua enää oikein.
Tuossa kuva:
Vaihteensiirtomekanismit
Taitaa mennä purkuhommiksi kuitenkin.
Pekka
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 09.08.2012 klo 13:11.
Kakkoselta kolmoselle saanti on käytännössä kaikkein nihkein, ennen vaihtaminen pelkällä kaasulla ilman kytkintä on ollut varsinkin isommilla vaihteilla vaivatonta. Nyt ei mene ollenkaan. Vika näyttäis olevan ainakin osittain siinä ettei vivun palautusmekanismi jaksa palauttaa poljinta takaisin keskelle, vaan se jää ylös tai alas. Miten sitä voisi herkistää? Oisko kellään lainata viikonlopuks "väärän puolen poljinta" laittaisin sen suoraan laatikkoon kiinni ilman tuota vipumekanismia. Sitä olis sitten helpompi varpailla palautella keskikohtaan.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Jokin siellä nyt jumittaa sen verran ettei mekanismi palaudu 'lepotilaan' vaihdettaessa. Voipa olla laatikon sisälläkin, jos ulkoiset jumitusmahdollisuudet on tarkistettu: visuaalinen tarkastelu ja polkimen liikuttelu käsin paikallaan, mieluiten koneen käydessä ja takapyörä ilmassa.
Veikkaisimpa, että tuo haarukka on vääntynyt ja jumittaa tuota nro 29 siirtäjää vasten.
Osa 29 jumissa?
PS. Jaa, kun katselin ko. pyörän kuvia niin näyttääkin siltä, että ei tuohon akselin päähän juuri mikään voi osua pyörän kaatuessa.
Ei se taidakaan olla tämä homma.
Pekka
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 09.08.2012 klo 14:31.
No eipä auttanut sittenkään laatikon lämpimäksi ajelu. Nyt se päätti sitten jämähtää kolmoselle. Kun vipua liikuttaa käsin ylös tai alas menee se kumpaankin suuntaan suht juohevasti ja varsinkin alas painettaessa kuuluu sellainen samanlainen ääni kuin pykälä menisi paikoilleen. Käytännössä siellä pysyy kolmonen silmässä. Myös vaihde näyttö pysyy koko ajan kolmosella.
Onko Pekalla tänä syksynä pura ja kokoa kasisatasen laatikko kurssia? Nyt olis pyörä tarjolla.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Näyttää siltä, etten saa mopoa merkkikorjaamon pukille näin ajokauden aikana. Pääseekö tuohon vaihteen siirtäjään käsiksi irroittamalla "motor housing cover left" ?
Ja jos joku on posken avannut, niin tippuuko sieltä syliin jotain roinaa jota on pirullista saada samassa järjestyksessä takaisin?
Pitääkö mopotti olla esim. Voimakkaasti oikealle kallistettu.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Moottorin poskea irroitettaessa ei pitäsi mitään irto osia syliin tippua
Haynes- manuaalin( mm.Storm ja Motonet myy) kaikki 17 ruuvia irti ja öljytikku ja kytkivaijeri telinneestään yms. ja vot... pääset näkemään onko laatikon ulkopuolinen siirtäjä rikki tai jousi pois paikoiltaan..
Mahdollista on nyös että laatikon sisällä on siirtäjän kärki rikki jolloin pitääkin ottaa kone pois rungosta, mutta toivottavasti ei siitä ole kyse.
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Iso kiitos! Minäkin Stormilla opuksen pari viikkoa sitten näin ja mietin et ois kiva liittyä rasvanäppien jengiin, mutta kun puuttuu itseltä se roplaustalli mihin mopotin voi jättää auki ja levälleen siksi aikaa kun odottelee osia.
No nyt on kai pakko käydä se opus ostamassa ja tila vuokrata jostain. Vai löytyykö noita Haynes- manuaaleja kirjastoista?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Saako tuonne mallikohtaista keskustelua F800 / F650 linkkiä auki?
Kävin sitten ostamassa sen Haynesin twini oppaan ja tämän viestin voisi sinne uuteen ketjuun laittaa jos joku tarvii jotain tietoa kirjasta ni voi käydä lainaamassa kahvirahan hinnalla.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Oikein arvattu/nähty se osa numero 14 leuka oli sekä vääntynyt, että venynyt. Tai siis jos ollaan aivan tarkkoja, niin leuka itsessään oli vielä mitoissaan, mutta se varsi joka on hitsattu siihen polkimelta tulevaan akseliin oli siis venynyt ja vääntynyt.
Mistä sen muuten kuvasta näkee, että tuo on "sulakeosa". Irroitettuna kädessä se oli helppo päätellä koska se on näköjään pehmoista metalliseosta?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>