Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 72:een 72:sta
  1. #61
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Tuossa yhdessä lehdessä testasivat noita 98-E85+jotain yli 100 oktaanista mitä on myynnissä tai oli englannissa.
    Tulokset olivat pienemmät päästöt, pikkasen enemmän tehoa, moottorti kävi viileempänä jne. Eli parempaa suuntaan, ihmettelen suuresti miksi ei aleta myymään jotain 100oktaanista. Onko se liian kallista valmistaa vai mikä

    Joskus oli juttua tuosta E85 kun se tuo lisää tehoa, niin se oli kielletty suomessa, kun ruotsissa se oli kuumaa tavaraa, niin täälläkin piti ottaa käyttöön. Siellä melkein jokaisessa rakennetussa laitteessa on käyössä sitä
    Tehon lisäys johtuu pääasiassa paremmasta puristuskestosta, jolloin voidaan käyttää rajumpia sytkäkarttoja tahi konetta rakennettaessa valita korkeampi puristussuhde. Pieni vaikutus tehon lisäykseen on myös viinan jäähdyttävällä vaikutuksella, jolloin moottoriin tuleva il.a on vähän viileämpää ja täytös näin parempi. Viileämpänä käyminen johtuu jäähdyttävästö vaikutuksesta ja pääasiassa matalammasta palolämpötilasta. Pienemmät päästöt taas seuraa siitä, että viina palaa bensaa puhtaammin ja matalassa palamislämpötilassa ei muodostu typenoksideja.
    Superbike #7
  2. #62
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tehon lisäys johtuu pääasiassa paremmasta puristuskestosta, jolloin voidaan käyttää rajumpia sytkäkarttoja tahi konetta rakennettaessa valita korkeampi puristussuhde. Pieni vaikutus tehon lisäykseen on myös viinan jäähdyttävällä vaikutuksella, jolloin moottoriin tuleva il.a on vähän viileämpää ja täytös näin parempi. Viileämpänä käyminen johtuu jäähdyttävästö vaikutuksesta ja pääasiassa matalammasta palolämpötilasta. Pienemmät päästöt taas seuraa siitä, että viina palaa bensaa puhtaammin ja matalassa palamislämpötilassa ei muodostu typenoksideja.
    Flexfuil turbo Saabin teho nousee muistaakseni about 30hv kun käyttää puhdasta 85sta. Ruotsissa aika paljon ilmajäähdytettyjä mp koneita muutettu viinalle.
    Lisää tehoa ja käy viileempänä, suuremman polttoainemäärän takia.
    Varsinkin palamisprosessin hitaus tuo hyvin joustavaa vääntöä koneeseen. Takavuosina tätä viina lisäystä käytettiin ralliautoissa, mutta kaikki hyvä tietysti kielletään.
    Kun vielä älysivät nostaa laadun 100E:si ja hintakin pidettäisiin entisellään, niin matkanteon jälkeen janojuomakin olisi hörpättävissä suoraan tankista!
    Tähän suuntaan kun mennään, niin kannatan "vihreätä" linjaa.

    Omissa kokeiluissa mersu vielä lähti käyntiin -17C pakkasissa, mutta vaati muutaman startin, ennen kun syttyi tulille.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  3. #63
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tehon lisäys johtuu pääasiassa paremmasta puristuskestosta, jolloin voidaan käyttää rajumpia sytkäkarttoja tahi konetta rakennettaessa valita korkeampi puristussuhde. Pieni vaikutus tehon lisäykseen on myös viinan jäähdyttävällä vaikutuksella, jolloin moottoriin tuleva il.a on vähän viileämpää ja täytös näin parempi. Viileämpänä käyminen johtuu jäähdyttävästö vaikutuksesta ja pääasiassa matalammasta palolämpötilasta. Pienemmät päästöt taas seuraa siitä, että viina palaa bensaa puhtaammin ja matalassa palamislämpötilassa ei muodostu typenoksideja.
    Miten sitten toi vesiruiskutus. Siinähän seosta laihennettiin ja tilalle ruiskutettiin vettä, jolloinka saatiin huomattava tehon lisäys, olisko ollut peräti 20% ja alhaisempi moottorin käyntilämpötila. Haittapuoliakin taisi olla pitemmässä käytössä. Oli käytössä lähes kaikissa lentomoottorissa aikanaan.
  4. #64
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Flexfuil turbo Saabin teho nousee muistaakseni about 30hv kun käyttää puhdasta 85sta. Ruotsissa aika paljon ilmajäähdytettyjä mp koneita muutettu viinalle.
    Lisää tehoa ja käy viileempänä, suuremman polttoainemäärän takia.
    Varsinkin palamisprosessin hitaus tuo hyvin joustavaa vääntöä koneeseen. Takavuosina tätä viina lisäystä käytettiin ralliautoissa, mutta kaikki hyvä tietysti kielletään.
    Kun vielä älysivät nostaa laadun 100E:si ja hintakin pidettäisiin entisellään, niin matkanteon jälkeen janojuomakin olisi hörpättävissä suoraan tankista!
    Tähän suuntaan kun mennään, niin kannatan "vihreätä" linjaa.

    Omissa kokeiluissa mersu vielä lähti käyntiin -17C pakkasissa, mutta vaati muutaman startin, ennen kun syttyi tulille.
    Ei se siltikään pelkällä polttoaineella tule se teho. Kyllä se saabikkaankin ecu nostaa ahtoja ja käyttää agressiivisempaa sytkäkarttaa kun tunnistaa viinan. Nuo ahdetut motit on kuitenkin lähes aina enemmän tai vähemmän nakurajoitteisia, joten viinalla saadaan enemmän tehoa ulos kun ei ole enää nakutus rajoittamassa optimaalista ennakkoa. Myös tuo viileämpänä käyminen auttaa kestämään hieman laihempaa seosta.

    Pelkästään vaihtamalla 30% isommat suuttimet (tai lisäämällä aukioloaikaa)ilman muuta säätöä, on turha odotella kummoisia tehonlisäyksiä niistä autojen moteista sillä E85:lla.
    Supermoto
  5. #65
    Lainaa Joojoo kirjoitti Katso viesti
    Miten sitten toi vesiruiskutus. Siinähän seosta laihennettiin ja tilalle ruiskutettiin vettä, jolloinka saatiin huomattava tehon lisäys, olisko ollut peräti 20% ja alhaisempi moottorin käyntilämpötila. Haittapuoliakin taisi olla pitemmässä käytössä. Oli käytössä lähes kaikissa lentomoottorissa aikanaan.
    Laihempi seos palaa kuumemmin ja vesi höyrystyessään laajenee n-kertaisesti (paine kasvaa), samalla sitoen suuren määrän lämpöä.
    Moottori toimisi aivan hyvin pelkällä vedelläkin, jos palotila olisi riittävän kuuma.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  6. #66
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tehon lisäys johtuu pääasiassa paremmasta puristuskestosta, jolloin voidaan käyttää rajumpia sytkäkarttoja tahi konetta rakennettaessa valita korkeampi puristussuhde. Pieni vaikutus tehon lisäykseen on myös viinan jäähdyttävällä vaikutuksella, jolloin moottoriin tuleva il.a on vähän viileämpää ja täytös näin parempi.
    Totanotta, siis siitä jäähdyttävästä vaikutuksesta? Ruiskuvermeessä tms. karburaattorissa pyritään aikaansaamaan polttoaine/ilma seos joka antaa sellattiiset palokaasut josta lamba tykkää. AFR on mitä on mutta jos viinan höyrystymisen (jäähdyttää ympärillä olevaa ilmaa) kautta saadaan ilma kylmemmäksi ja siten O2 lisää soppaan niin voidaan lykätä enempi F? Teholisä pääasiassa kai kuitenkin sen puristuskestävyyden myötä? Sillä kun taitaa olla jonkinlainen vaikutus syttyhetkeen ja sitä kautta painemaksimin ja kammenkulman väliseen suhteeseen?

    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Viileämpänä käyminen johtuu jäähdyttävästö vaikutuksesta ja pääasiassa matalammasta palolämpötilasta. Pienemmät päästöt taas seuraa siitä, että viina palaa bensaa puhtaammin ja matalassa palamislämpötilassa ei muodostu typenoksideja.
    Matalampi palolämpötila ei mulle auennut, ok kylmempi imuilma mut...Loppupelissä kai kuitenkin on kyse hiilikomponentin ja happikomponentin yhteenhieromisesta. Tuntus hassulta jos hiilen lähde vaihtuu ja palolämpötila voimakkaasti muuttuu.

    Mut hei, ollenkin offtopic, lupaatko avata mulle asiaa esim. Alastarossa? Kun musta tuntuu jotta sä näistä muakin kiinnostavista asioista tiedät...
    CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
    ***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
    3792 -Ckm
  7. #67
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Laihempi seos palaa kuumemmin ja vesi höyrystyessään laajenee n-kertaisesti (paine kasvaa), samalla sitoen suuren määrän lämpöä.
    Moottori toimisi aivan hyvin pelkällä vedelläkin, jos palotila olisi riittävän kuuma.
    Tuo edellyttää a) ulkopuolista energianlähdettä kuuman olosuhteen luomiseksi
    B) fissiota tms. jänskää moottorissa, siis pelkällä vesikäytöllä

    Kyssäri: jos O2 + hiili-suhde on rajoissa niin miten hapen lisääminen vaikuttaa palolämpötilaan. Eikös maksimi lämpö saada aikaan kun AFR on optimaalinen?
    CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
    ***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
    3792 -Ckm
  8. #68
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Laihempi seos palaa kuumemmin ja vesi höyrystyessään laajenee n-kertaisesti (paine kasvaa), samalla sitoen suuren määrän lämpöä.
    Moottori toimisi aivan hyvin pelkällä vedelläkin, jos palotila olisi riittävän kuuma.
    Aivan, tällä periaatteellakin höyrykone toimii.

    Adolf kehitti synteettisen polttoaineen, pakon sanelemana. kehitystä tapahtunut, mutta paljon vois vielä tehdä.
    Linkki: http://www.greencar.com/articles/5-t...ch-process.php
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  9. #69
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Aivan, tällä periaatteellakin höyrykone toimii.
    <Start OT>Höyrykone toimii hivenen eri tavalla. Höyrykoneeksi tosin ottomoottoriakin kutsuttaisiin, jos se olisi mahdollista saada kestämän suuria kuumuuksia.<End>
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  10. #70
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Kun vielä älysivät nostaa laadun 100E:si ja hintakin pidettäisiin entisellään, niin matkanteon jälkeen janojuomakin olisi hörpättävissä suoraan tankista!
    Sitä sitten saisikin hörppiä jokaisen pidemmän tauon jälkeen, kun peli ei lähtisi enää käyntiin. Taitaa mennä jossain +20 asteen hujakoilla raja, jonka alle puhtaalla viinalle ei tahdo saada peliä käyntiin. Siksi tuo 15% bensaa seassa pumpulla.
    Superbike #7
  11. #71
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Sitä sitten saisikin hörppiä jokaisen pidemmän tauon jälkeen, kun peli ei lähtisi enää käyntiin. Taitaa mennä jossain +20 asteen hujakoilla raja, jonka alle puhtaalla viinalle ei tahdo saada peliä käyntiin. Siksi tuo 15% bensaa seassa pumpulla.
    Aikoinaan ajettiin saaristossa 2-t perätuupparilla läpi kesän puhtaalla viinalla. Käynnistyi vaikka oli helteisiäkin päiviä. Ehkä, global warming on tehnyt tehtävänsä ja kesät ovat jälleen kesiä +20C. Odotan innolla niitä päiviä.

    2-t perätuupparissa toimi jopa petrooli, kun kone lämmin ja kaasu pohjassa, mutta höllätä ei saannut, silloin matka loppu kun kanan lento! Vanhalla Evinrudella 18hv suurin nopeus, kun tankissa 50/50 bensaa ja petroolia. Tällä 50/50 seoksella tulille jopa kylmänä.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  12.  
  13. #72
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa tmkankaa kirjoitti Katso viesti
    Kyssäri: jos O2 + hiili-suhde on rajoissa niin miten hapen lisääminen vaikuttaa palolämpötilaan. Eikös maksimi lämpö saada aikaan kun AFR on optimaalinen?
    Tota funtsiessa pitää erotella lämpötila, polttoaineen sisältämä (lämpö)energia ja se kuinka paljon siitä saadaan muutettua työksi. Tähän taas vaikuttaa seossuhteen lisäksi palamisen lämpötila, nopeus, palamisen alku ja loppuhetki, lämmönjohtuvuus ja muutama muu juttu.

    Voin kyllä noita sulle selitellä, mutta varaudu pitkään ja polveilevaan luentoon joka ei pysy aiheessa.
    Superbike #7
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123