Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mites toi venttiilikopan kansi saadaan pitämään öljyt tuolla venttiilikoneiston puolella.

Tsekkasin kesällä venttiilien välykset ja laitoin uuden tiivisteen, kiristin kansikopan pultit oiekaan momenttiin ja 1 + 4 pytty vaan on öljyssä. Saappaatkin kiiltää kohta. Olen kahteen kertaan kiristänyt varovasti noita reunimmaisia pultteja.. Ja pikkasen on apuakin tullut, mutta. Pultit on kiristetty sik-sak-järjestyksessä pikkuhiljaa yks kerrallaan.

Onko tässä nyt vaan että kireempään ne pultit. Vai onko tiiviste (stormilta) paska, ihan pehmeä ja notkea se musta oli. Miten mulla on joku mielikuva, että noi pultit voi "pohjata" jos ne kiertää liian kireälle ja sitte menis jengat.. Ei tullu kokeiltua miten syvään ne voi kiertää kun kansi oli irti.

Onko tässä nyt joku miten toi tai mitä vtt hä kui…?

Jos vetää tiivisteliimaa kahta puolta tiivistettä vai? Nyt on vaan sen verran, että sain tiivisteen pysymään venttiilikopan kannessa (yli 30-vuotta vanha purkki missä oli justa ja just jotain sen verran)... Eihän se muuta mut on vaan ikävän näkönen.
    Ja kone oli?
    Taivas saa odottaa
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Sillä mitään merkitystä? Alumiinia se on, kopan kansi on kai rautaa.

No, mopo on -93 XJ 600 diversion.
    Ja kumi vai massatiiviste?
    Taivas saa odottaa
    Jos kopankansi on peltiä niin herkästi kiristyskohdalta pulttien rei'istä materiaali venyy ja siten kiristyy väärin aiheuttaen vuotoa. Taas jos edellä mainittu massa eli korkkitiiviste niin osta uusi, puhdista pinnat hyvin kaikesta epäpuhtaudesta ja molemmin puolin tiivisteliimalla kiinni, näin olen itse tehnyt autoissa aikanaan. Kumitiiviste samaten liimalla kiinni molemminpuolin niin pitäs pitää.
    <p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
    Lainaa K-Päkä kirjoitti Katso viesti
    Jos kopankansi on peltiä niin herkästi kiristyskohdalta pulttien rei'istä materiaali venyy ja siten kiristyy väärin aiheuttaen vuotoa. Taas jos edellä mainittu massa eli korkkitiiviste niin osta uusi, puhdista pinnat hyvin kaikesta epäpuhtaudesta ja molemmin puolin tiivisteliimalla kiinni, näin olen itse tehnyt autoissa aikanaan. Kumitiiviste samaten liimalla kiinni molemminpuolin niin pitäs pitää.
    Eipä taida olla nykypyörissä peltisiä venttiitikoppia, tiiviste on yleensä kumisekoitusta tai massasekoitusta ei korkkia eikä paperia. Viimeksi kun itsellä oli massatiiviste Z750 Zephyr Kwaksissa, niin alkuperäinen toimi hyvin, tarvikkeet satunnaisesti ja itsetehty massatiiviste muutaman tonnin. Yleensähän näitä kiristellään liikaa ja sitten lakkaa pitämästä öljyjä sisällä.
    Taivas saa odottaa
    Jos on kumitiiviste, niin katso, että varmasti on täysin paikoillaan. Itselläni oli saman ikäisessä cebarissa kumitiiviste ja siinä neljä sellaista kumikorvaketta/lärpäkettä ilmeisesti auttamassa sen tiivisteen kohdistamisessa paikoilleen. Ensimmäistä kertaa kiristäessä en huomannut katsoa noita kunnolla ja yksi niistä taittuikin siihen tiivisteen väliin jättäen öljylle ihan kunnon aukon päästä ulos. Tuota öljyn ulostulo-ongelmaa ihmetellessä tuli myöskin koettua, että ne pultit on tehty katkeamaan ennen kierteiden korkkaamista. Onneksi katkesi se ainoa pultti, johon pääsi porakoneella käsiksi. Eli älä ihmeessä rupea ainakaan niitä pultteja liikaa kiristämään.
    CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
    tuon tiivisteen vaihtaneena venttiilivälys-säädön yhteydessä veikkaan ettei tiiviste ei ehkä ole paikallaan. muodosta johtuen, sanoisinko paksu T-kirjain ylösalaisin käännettynä, asennettaessa helposti luiskahtaa pois paikaltaan ja painuu ruttuun...

kopan kiinnityspultit on muistaakseni sellaiset jotka kiinnittyy nokka-akselipukkeihin ja jotka kiristyy tiettyyn rajaan saakka, ylikiristämisellä saattaa vetää kierteet pilalle pukista.

ja ellen väärin muista diversionin moottori huohottaa venttiilikopasta ilmansuodatinkoteloon, onko tuo putki auki?
    juuri nyt pyörätön
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joo kyllä se tiiviste on "kuminen". Kansi on mun mielestä semmoista parimilliä paksua tavaraa, ei mitään valettua kai, eli olisko se sitten kymäprässätty tms. Kuitenkin noin käteen aika jykevää, että luulis ettei se ighan helposti mene vääräksi.

Se s*tnan tiiviste kyllä oli ekareaktiona semmonen, että tuota on mahdoton saada asennettua kannen ja kopan väliin mkohdilleen... Vasta kun liimailin sen siihen kopan kanteen sieltä täältä ja abaut kohdilleen, alkoi valoa näkymään tunnelin päässä. Sitten kun venakopan kansi oli paikallaan, olin pikkasen yllättynytkin että miten hyvin tiiviste ulkoapäin katsottuna siihen asettui. Mitään sellaista propleemaa en siinä näe, että olisi rutussa tai pahasti pois paikoiltaan.

Kahdesti tosiaan kiristin noita pultteja niin että pultti pikkasen "nitkahti" kireemmälle, mulla on kanssa sellanen mielikuva että nokka-akselien pukeissa olis noi jengat (olis voinut tietty tutkia pikkasen kun auki oli). Musta se tihkuminen helpottikin aluks, mutta nyt on taas pytyt ihan öljyssä. Paremminkin se kostuu niinkuin ympäriinsä, ei jostain tietystä kohtaa. Yhdestä ontosta pultista (kuusiokoloja) tosiaan tulee venakopan huohotus ilmanputsariin. Ei sen pitäis olla tukossa. Pitäis. pitäis.. En usko että on. Noissa pulteissa on aika pieni kiristysmomentti, joku 20 Nm tms. Eli ei kai pitäis kovasti tarvita kireyttäkään. Mutta olisko toi OK jos sen liimaa kummaltakin puolen tiivisteliimalla?

Esteettistähän toi lähinnä taitaa olla.. Mutta... Tossa elokuussa suht lämpimänä päivänä kun jäin neljän ruuhkaan (40 min) Treen keskustaan, niin alkoi sinistä savua nousemaan tankin alta, kun öljyt pytyillä alko savuamaan...
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jos motonetistä nyt hakis jotain tällasta: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/m...=tiivisteliima
    Onko mahdollista tarkastaa venttiilikannen suoruus.
    Ei ole ensimmäinen kerta, kun venttiilikansi on jostain ihmeellisestä syystä kieroutunut ja öljy tihkuu, vaikka tiiviste on uusittu.
    eihän se vuoda niistä venttiilikopan kiinnityspulttien tyvistä?
    muistaakseni niissäkin on kumiset tiivisteet...
    juuri nyt pyörätön
    Jos pulttien alla on sellaiset kartiomaiset kumitiivisteet niin kopan saa pitämään laittamalla prikan sinne kumin ja mutterin/pultin väliin niin kiristyy tiukemmalle. Kannattaa kuitenkin jossain vaiheessa uusia ne kartiokumit ja kopan tiivisteet.
    Honda Africa Twin RD04 -91
    Minulla vuoti venakoppa kahteen otteeseen. Ensimmäisellä kerralla huolto oli unohtanut huohotinyhteen o-tiivisteen asettaa paikalleen ja silloin koko moottorin yläosa oli öljyssä ja ajohaalarit myös. Toisella kerralla venakopan yhden kiinnityspultin kumitiiviste oli pudonnut pois pulttia pois otettaessa ja jälleen öljyä tihkui. Tuntuu oudolta, että öljyä tulisi noin paljon ilman,että jokin tiiviste puuttuisi, esim jokin noista.

Laitoin linkin venttiilisäädöstä youtubeen, josko siitä jollekin olisi hyötyä. Toivottavasti tuo linkin lanseeraus onnistui.

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=gTsog3bUd0o
    Xt yamaha, venakopan kansi aukaistu muutamaan otteeseen.

Ruuveja ei liian tiukkaan, kaksi katkesi vaikkei kunnolla ehtinyt kiristämään, helicoilia ja taas pelaa.
    Ruuvit vaihdoin tavallisiin.

Kertaalleen jäi yksi ruuvin tiiviste huonosti, sieltä tihkutti öljyä hiukan.
    Paikallaan ollessaan näytti ihan normaalilta, ruuvi auki ja totuus paljastui.

Kokeile ensin vilkaista ne ruuvien alle tulevat kumit.
    Honda CBR 1000F -92
    Suzuki Gsx 600F - 95
  16.  
    Mulla zzr1100 kawa jossa tarkistan venttiilit joka vuosi tai kahden vuoden välein (5tkm)pyörä ollut mulla 12 vuotta ja sama venttiilikopan tiiviste edelleen,ajettu muuten 85tkm.Tänä keväänä vuoti mutta kasatessa kura suoja kumi oli pujahtanut vasempaan venttiilikopan etukulman väliin kun pimee paikka huomata.Revin se kurasuoja kumin helvettiin ja laitoin takaisin ja taas pelittää vanhalla tiivisteellä,ei muuten tiputa yhtään öljyä,tallissakin vaikka seisois 2 viikkoa pisaraakaan öljyä ei lattialla.Kiristän öljykopan pultit 10mm hylsyllä joka on ruuvikärkimeisselin päässä joten kovin tiukkaan näin ei voi vääntää,välillä akkuporakoneella jossa momentti asteikko 1-12 ja käytän asentoa 3 joten ei luulis niin tarkkaa olevan,veikkaan että oot unohtanut jonkun tiiviste rinkulan.Enkä käytä mitään tiiviste liimoja,vanhat kumitiivisteet edelleen.Toisessa 12r kawassa yksi tulppa pimeni sen takia että tulpan reijän tiiviste fuskaa ja tulppa öljynen,vaihdoin vain tulpan ja tää onkin mun seuraava projekti kun siinä 24tkm huolto jossa säädetään venttiilit,tähän taidan suosiolla vaihtaa samalla öljykopan tiivisteen.Että on niillä malleillakin väliä
    Viimeksi muokannut: zzr1100kawa; 23.09.2012 klo 10:33.