Nyt jätti korean rutku tielle. Onneksi vaan noin 300m päähän kodista niin ei kauhean pitkälle tartennu työntää.
Eli olisi vian etsinnän aika. Aamulla kun ajoin töihin motaria niin jossain vaiheessa huomasin kauhean pamahduksen koneesta. Ei sammunut eikä muutakaan eli vaan pamahti pirust.
Kotiin lähtiessä akku tyhjä. Noh, kaapelit kiinni ja autosta virtaa. Lähti hyvin käyntiin. Sitten suuntasin taas tuttua reittiä motarin kautta kotiin. Pamahteli taas pari kertaa ja huomasin asian toistuvan kun laitan vilkun päälle. Eli aina kun koskin vilkkuun niin pamahti putkesta ja kone nytkähti.
Poistuin motarilta pikimmiten, en uskaltanut pysähtyä koska matkaa oli noin 1,5km kotio ja rottelolla tuntui olevan käynti ongelmia. Ei jaksanut tyhjäkäyntiä ja meinasi pariin kertaan risteyksessä sammahtaa jos ei kaasua antanut reippaasti. Kunnes sitten pakon edessä jouduin rivakammin jarruttamaan ja käsi kahvasta lipesi ja sammui.
Kerran noin 3 viikkoa sitten oli akku tyhjä, latasin akun ja toimi hyvin. Nytten edellisestä ajo kerrasta noin viikko ja aamulla lähti laakista käyntiin. Nyt ei inahdakkaan...... En siis ole akkua nytten uudestaan lataillut.
Veikkaukseni on tasasuunnin, pahimmassa tapauksessa laturi. Mutta kysyn nyt teiltä arvon herrat neuvoja ja vinkkejä voisiko vika olla muualla.
Ja kun mittaan tasasuuntimen yleismittarilla niin mitä sen noin pitäisi näyttää jos ehjä?
Pyörä siis 2004 mallia ja kaasari.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Eli vika ei periaatteessa voi olla tasasuuntimessa?
Eli laturi olisi ongelman ydin tässä vaiheessa.
Kesällä vaihdoin etu lyhdyn jossa on kaksi poltinta H3/H4 muistaakseni. Molemmat palaa lyhyilla ja pitkä syttyy vaan toisessa mutta lyhytkin palaa molemmissa. Eli voisiko kuorma olla liian suuri pyörälle ja täten esim. rikkonut laturin?
Tämän viestiketjun aloittajan mukaan regulaattorin ja akun välissä olevassa johdossa on jotain häikkää, eli rinnalle uusi, paksumpi johto voisi auttaa ongelmaan. Muutenkin pitkä keskustelu kyseisen mallin latausongelmista.
SV650S -03
Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
Kiitos pertt-UP!
Oletan että tuo Voltage Regulator on sama kuin tasaussuunnin.
Eikun kokeilemaan sitten johtoja ja kahtmaan onko laturi sulanut.
Jatketaan harjoituksia!
Kuten aikaisemmin todettiin niin pyörässäsi ei ole tasasuunninta ( edes tasasuuntaajaa mikä on a.o osan tavallisempi nimitys) vaan nimenomaan jännitesäätäjä (voltage regulator) joka sisältää yleensä yhdistetyn 3-vaihe tasasuuntaajaan ja jännitesäädön. Sitä ei helpolla mitata irti kytkennästä , toki täysin risa kyllä selviää.
Nämä pätevät yleiseen tilanteeseen:
1) Säädin irti kytkennästä
2)Mittaa ac alueella siihen tulevien 3-johdon jännite (yleensä keltaiset johdot tai kolme samanväristä) - johtojen välistä, yleimittari noin 200v alueella. Pitäisi olla kymmeniä voltteja kierroksilla kun tuo säädin on irti. Eikä noista mikään saa olla yhteydessä maihin ( mittaus ohmialueella), mittaa kaikki kolme väliä.
Jos nuo vaikuttaa kunnossa oleville niin jatka diagnostiikkaa, muussa tapauksessa käämitys on entinen (tai johtojen kuoret rikki ja hankaa maihin).
3)Tämän jälkeen johdot kiinni ja mittaa latausjännitteen kun pyörä on käynnissä, ilman valoja. Pitää olla noin 14 volttia ( 20V dc alue mittarissa) .
Jos on tarpeeksi jännitettä niin laturi on kunnossa. Muuten säädin vaihtoon, voi käyttää melkein mistä pyörästä tahansa, ne on aika geneerisiä (johtojumppaa voi olla tiedossa) .
4) Nyt mittaa jännitteen kuorma päällä. Jos jännite akulla alkaa tippumaan niin joko liikaa kuormaa (onko valoja lisätty tms) taikka säädin on osittain rikki tai huonoja liitoksia (johtoja?) joissa tulee häviötä , mittarilla helppo etsiä missä välissä on jännitettä.
Jos noilla ohjeilla et osaa niin etsi sellainen kaveri joka osaa, muuten poltat mittarin tai loputkin osat.
Pari vehjettä on tullut vastaan joissa on ollut teholtaan marginaalinen laturi, Suzukin GT380, ei kestänyt haloheenin lisäkuormaa vakio 35 watin tilalla, akku tyhjeni hiljalleen. Samoin Cagiva Freccia, ei kestänyt valojen käyttöä pitkään jos oli 35 w polttimot, 25 kesti paremmin.
Summa summarum : tarkista liitokset, suorita mittaukset .- päättele vika.
ismo
Toi GT:n laturi ei alkujaan ollut mariginaalinen, tehoa 380 wattia, pyörä ilman starttia. Kesti mainiosti alkuperäisen umpion vaihdon halogeeniin, ja vielä sumarin asennuksen rinnalle. Toimi mulla silloin 70-luvun alussa kolme vuotta ilman akun vaihtoa. Eli jotain vikaahan tuossa on ollut. Taisi olla niitä ensimmäisiä "oikeita" vaihtovirtalatureita, jossa ankkuri ei ollut kestomagnetoitu, vaan asia hoidettiin hiilillä ja säätimen ohjaamalla magnetointivirralla.
Ismolta tuli hyvät ohjeet. Yleensä latauksessa olevat viat ovat helppoja mitata jos osaa eli kannattaa viedä pyörä sellaiselle joka osaa niin tulee nopeasti kuntoon eikä mene lisää rikki ja pääsee pian taas tien päälle. Joskus voi vika olla myös kaapelisarjassa, joka on hieman hankalampaa löytää mutta korjattavissa.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Kiitos Ismo!
Tuolla pääsen varmasti vian jäljille. Nyt pitää vaan odottaa että pitkä työrupeama loppuu että pääsee kokeilemaan.
Kiitos vielä vastanneille todella paljon!
Kerkesin sen verta että otin akun irti ja se oli kaput. 11.7V... Pistin lataukseen.
Ilmeisesti MotoPoer joka on maahantuoja myy tuota jännitteensäädintä nimellä tasasuunnin.
http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=5389
Ja muualla maailmassa menee nimellä voltage regulator.
http://www.hyosungparts.asia/index.p...products_id=19
Eli eiköhän tuo ole sama osa? Noh, etsinnät jatkuu varmaan viikonloppuna kun saan takakatteet poistettua että saa säätimen esille ja testiin.
Varmista vielä se akku, ennen ku alat suuria remontteja tekemään. Mulla kuoli kerran akku ihan kerrasta mitään varoittelematta. Pyörän sain työntämällä käyntiin, mutta ei pysynyt valot päällä käynnisä. Valot sammuksissa sain ajettua kotiin. Akku näytti kuormittamattomanna jännitetä muistaakseni 12,3V, mutta kun laittoi yhden 21w polttimon kuormaksi, romahti jännite johonkin kuuteen volttiin. Akku ei ottanut enää "älylaturillakaan" virtaa vastaan. Hain uuden akun, ja kaikki pelas taas niinku pitääki.
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Noniin, nyt on mittaiultu pikkasen.
Eli akun varaustila latauksen jälkeen 12.84V. Laitoin akun kiinni ja mittailin ensin valot päällä (ei pysty sammuttamaan valoja kytkimestä täytyy piuha ottaa irti). Valot päällä akun lataus on 12.1-12.2V. Eli aika vähän.
Ilman valoja lataus on 12.8-12.9V.
Eli tästä itse päättelin että latturi ok, säätäjä ok ja mahdollisesti akku ok. Vian aiheuttaja on mahdollisesti liian suuri kuirma valoilla. Vaihdoin keväällä lamput ja ajelin noin 3kk ilman ongelmia. Nyt akku ollut tyhjä kaksi kertaa noin 3vk aikana.
Valot ovat nämä - http://www.mc-scatter.com/product_in...1#.UEseOI3N_Fk
Mitäs tuumaatte auttaisiko jos ottaisin tuosta toisesta lyhdystä polttimon pois?
Sanoisin, että päättelit väärin. Täyden akun kanssa jännite pitäisi olla koneen käydessä 13,8 - 14,8V, noin suurinpiirtein. Ja jos nyt et mitään hillittömiä lisävalopattereita ole laittanut, niin tuo jännite pitäisi löytyä myös valot päällä. Ihan tyhjäkäynnillä laturi ei välttämättä jaksa työntää tarpeeksi virtaa valoille, mutta jollain 3000rpm kierroksilla viimeistään pitäisi valojen kanssakin päästä tuohon jännitteeseen.
Näyttäisi siltä, että sulla on vikaa joko laturissa, säätimessä tai jossain johdotuksissa. Kannattaa seuraavaksi tehdä tuo jo mainittu laturin vaihtojännitteen mittaus säädin irroitettuna. Sillä näkee aika hyvin onko laturi kunnossa.
Arttu
Laturi VOI olla rikki, säätäjä VOI olla rikki, akku lienee OK. Vika EI ole lampuissa.ToniL;6102011
Eli tästä itse päättelin että latturi ok, säätäjä ok ja mahdollisesti akku ok. Vian aiheuttaja on mahdollisesti liian suuri kuirma valoilla. Vaihdoin keväällä lamput ja ajelin noin 3kk ilman ongelmia. Nyt akku ollut tyhjä kaksi kertaa noin 3vk aikana.
Valot ovat nämä - [url kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Juuri näin. En ekalla kerralla ulkomuistista kaikkea muistanut mitata. Nyt on mitattu säädin...
Oli virrat sisään kiinni ja kolme napainen liitin auki. Noin 3k kierroksilla 2 näytti 20-30V ja yksi aivan kuollut. Ei näyttänyt ohmeillakaan kun tyhjää ruutua. Kaksi muuta oli ohmialueella pienen pienellä vastuksella (0,03-0,05).
Otin säätimen irti ja katsoin taakse. Huomaa kuullemma jos epoksi liima on sulanut tai muuta että on rikki. Oli kaksi halkeamaa ja toisesta oli valunut hieman tinaa ulos. Eli säädin ainakin rikki ---> VAIHTOON.
Täytyy vain toivoa että laturi on kunnossa. Oletan että on koska puski säätimen kahteen paikkaan noinkin paljon.
Toivon mukaan säästyy vain yhdellä 100€ setelillä...
Suuri kiitos kaikille vastanneille ja neuvoja antaneille! Teistä oli korvaamaton apu tällaisen noviisin tehdessä testauksia.
t, Toni
Mittaappa ne laturilta tulevat kolme (keltaista?) johtoa vielä kertaalleen, irtaallaan, kone sammuksissa.
Ristiin mitattuna pitäisi kaikista väleistä löytyä sama vastus, eikä yhteyttä pyörän runkoon?
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Eli tämän voi mitata säätimen ollessa kokonaan pois pelistä? Eli uskaltaa myös lyödä käyntiin ilman säädintä järjestelmässä?
Niin ja mitäköhän sen pitäisi sillon näyttää kun mittaan?
Nimenomaan säädin irti. Kone sammuksissa mittaatt että kaikkien välillä on sama vastus eikä ole yhteyttä runkoon. Jos nuo on kunnossa niin kone käymään, noin 3000 kierroksella pitää löytyä ainakin 50v AC alueella jokaisesta välistä. Muuten on alapäässäkin (tai johdoissa) vikaa.
Tuohan on ihan tavallinen 3-vaihegeneraattori, kolmioon kytkenttynä, kestomagneetti pyörii. Vain hyvin harvassa pyörässä säädetään magnetointia, joku varmaan muistaa missä on törmännyt tuollaisen auton tyylisen laturiin, mulla ei ole varmoja muistikuvia kun en noiden kanssa pulaa kuin harrastuksena.
Taitaa Suzuki olla edelläkävijä noissa, eli jo noi mainostamani GT-sarjan kakstahdit oli varustettu laturilla, jossa magnetointi hoidettiin hiilien kautta roottoriin. Samoin tuossa mulla olevassa GSX1100R (93) on vastaava, ulkoinen laturi. Uudemmissa kilogixuissa on taas kestomagneetilla, kyljen sisällä. Taitaa löytyä ero myös osanimityksissä, toi "oikea" laturi on varaosakirjoissa (Suzuki) nimellä "alternator", ja tämä köyhempi ratkaisu nimellä "generator".
Kyllä mulla K-pyörässä on vielä ihan tasavirtalaturi
Ja harmittavan usein täällä näkee vielä kyselyitä isoista pyöristä (varmaan Pappa-Tuna kauden jälkeen), että mikä mun magneettoa vaivaa, kun virtaa ei tule.
Ja itseasiassa tarkempi termi tasavirtalaturille on dynamo (se sama joka antaa polkupyörälle valoa).
Toi kestomagneetilla toteutettu laturi on "köyhempi", sen antama teho on kiinni magnetoinnista, kentän käämityksestä ja koneen kierroksista, kaikki ylimääräinen virta työnnetään regulaattorin läpi maihin.
"Oikeassa" laturissa säädellään roottorin läpi kulkevaa virtaa säätämällä laturin antamaa tehoa aina tarpeen mukaan, kun akku on täysi, ei tarvitse johtaa "ylimääräistä" virtaa maihin. Kestävämpi ja vähemmän tehoa vievä ratkaisu.
Jep, muistelin sitä omaa gt380 joka ei ladannut kunnolla kuormassa. Se kyllä toimi paikoillaan ihan ok kuorman kanssakin mutta ajossa oli ongelmia. Näin jälkikäteen veikkaan että hiilet eivät ottaneet aina kunnolla kiinni mutta tuosta on jo 30v aikaa niin enpä pysty varmistamaan. Busassa on muistaakseni tavallinen kestomagneetilla varustettu malli. LT:ssä taitaa olla vaihtovirtalaturi (auton tyyliin, en ole tutkinut missä säädin on, toivottavasti ei koskaan tarvitse alkaa etsimäänkään). Eihän sähköhommat vaikeita ole, pitää vaan olla mieli avoinna. Vika kun voi olla melkein missä kohtaa tahansa, johto poikki sisältä, liittimissä ylimenovastusta, tärinästä pätkiviä liitoksia, maadoitusongelmat (väärä säätöyksikön maadoitus tekee mielenkiintoisia ongelmia, lataa mutta ei välttämättä kunnolla) . Nykyään kun valot on katerungossa niin niiden maadoitus on yleensä kunnossa, ennen kun ne oli haarukassa niin saatoi maadoittua laakerien kautta, yleensä toimi, joskus taasen ei.
Taisi jossain harrikassa olla ihan 1-vaihelaturi, muistan joskus mittailleeni sellaista.
Jos noita oikeasti tekee niin kannattaa hommata kunnon mittarit, nykyään saa digitaaliskooppejakin halvalla, ei tarvitse raahata vanhaa putkimallista talliin. Harvoin skooppia noissa hommissa tarvitsee mutta yksi maadoitusongelma tuli kerran sillä etsittyä, ei löytynyt muulla keinolla (tykkään etsiä vian oikeasti enkä vain kokeilla eri korjauksia). Siinä vehkeessä oli 2 laturia ja toinen oli huonosti maadoitettu.
ismo
Nyt oletettavasti toistaiseksi kaikki kunnossa. Laturin piuhat ei ottanut maihin ja pukkasi käynnissä saman määrän jokaisesta piuhasta.
Ei nopeasti tahtonut sopivaa säädintä löytyä mutta 5 kaupan jälkeen suuntasin Stormille ja sieltä löytyi sattumalta vielä saman kokoinen niin ei tarvinnut kiinnikkeitä muuttaa. Oli joku 125 kuutioisen säädin, kuullemma käy pyörään hyvin. Toivottavasti...
Pienen johto jumpan jälkeen sain säätimen paikoilleen. Luulen että laturi on hieman pieni tehoinen mutta kuormalla latasi koko kierrosalueen läpi 13,2-13,3V. ¨
Eli oletan kaiken nyt olevan kunnossa.
Tuo riittänee aika hyvin, tosin pikkaisen päälle 14 volttia olisi optimi. Saattaa hukkua osa jännittestä liittimiin ja/tai ohuisiin johtoihin. Nehän on helppo mitata ja suorittaa korjaavat toimenpiteet ( liittimien tiukennus/hapettumiet poisti ja/tai johtojen vaihtio paksumpiin). Tarkasta myös maadoituksen toimivuus, säätimeltä maihin sekä akun myös.
Paskan vitut mitään korjaantu...
Vaikkakin eilen kirjoitin että kuorma oli päällä niin ei ollut... Valojen piuha oli irti...
Eli sama ongelma jatkuu 12,4V puskee kun on lamput kiinni. Ja kun esim laittaa vilkun päälle niin lataus nousee 12,7V...
Pitänee ajaa pyörä akun varassa tallille talviteloille ja ihmetellä talven aikana jatkotoimenpiteitä. Epäilen kyllä vieläkin että laturi on "sulanut" vaikkakin mittaukset näyttivät muuta...
Kiitos kaikille!
Ja se akku on varmasti ehjä ja täysi? Kaikissa noissa ohjeissa ja jännitearvoissa lähdetään siitä, että mittaukset suoritetaan täydellä, ehjällä akulla. Ennen kuin alat enempää osia vaihtamaan...
Oletan että on. Miten nyt varmistan asian?
Täyteen ladattuna 12.84V. Ladattu älylaturilla jq kyllä on ladannut hyvin. Nyt akku ollut 2 viikkoa kiinni käyttämättä ja lataamatta ja aamulla näytti 12.73V...
Täytynee lainata joltain akkua.
Parhaiten akun tilan selvittää kuormitusmittarilla. Mulla ei ole sellaista. Mutta jos joskus pyöräilet Vesilahden suunnalla niin voin tehdä pikaiset mittailut ja arvailla lisää missä vika oikein on. Sen verran harvoin tulee pyörähdettyä Porvoon suunnalla vaikka sieltä olen kotoisin. Tarkista nyt ne johtojen häviöt. Mittaa myös akun miinuksesta runkoon ( sellaiseen kohtaan joka on kunnolla maissa 100% varmuudella, toisekseen akun miinusnavasta laturin mustaan johtoon. Noissa johdoissa ei saisi hävitä oikeastaan montaa sataa millivolttia.
Jos sulla olisi joku muu 12v akku niin sen voisi viritellä väliaikaisesti ( silti kunnollisillta, varmasti pitävillä liitoksilla) ja kokeilla lataantuuko se. Yhtään sellaista riaa alakertaa en ole nähnyt joka ei olisi heti perusmittauksilla paljastunut risaksi.
Ja tarkista nyt vielä se mittarin toimivuus toisella mittarilla, niissä on joskus outoja vikoja eikä ainoaan mittariin kannata luottaa ihan täysillä. Itse latausvirran saisi selville virtapihtimittarilla jos sulla on käytössä sellainen malli joka myös soveltuu tasavirralle. Osa noista kun toimii vain vaihtovirralla.