Hankin kesällä uuden piikkiskootterin jälkikasvulle ja menin sitten itse ajelemaan. Virhe!
Nyt kilometrejä takana about 3000 ja skodesta tarttui erittäin vakava motokuume. Tuoreet lääkkeet motokuumeeseen on sen verran kalliita, joten joutuu ottamaan riskin ja hommaamaan varsin edukkaan käytetyn. Oon katsellut Hondan CB:itä ja CBF:iä, Kawasakin Erkkejä tai Yammun Divareita eli jotain 500-750 kuutioisia leppoisia katu/matkapyöriä. Customeitakaan en suoraan sulje pois, mutta intoa olisi lähteä ajelemaan pidemmällekin reissulle ja pelkään sitä kuinka p***e kestää (istumista). Muoviluodit ei kiinnosta (ainakaan vielä). Löytyykö Suikalta jotain sopivaa mallia meikäläiselle, jolla ei koskaan ole ollut omaa mopotinta?
Kun nyt sitten kumminkin joutuu aika iäkkään ja aika paljon ajetun pyörän hankkimaan, niin mitä tuollaisen remppaaminen maksaa liikkeessä ja mitä yleensä on korjattavaa missäkin vaiheessa, jos ei edellinen omistaja ole jo korjannut?
- venttiilien säädöt
- iskarit
- tiivisteet ja öljyvuodot
- ketjut+rattaat
- jarrut
- renkaat
- mitä muuta?
Miten kannattaa suhtautua pyörään, jossa vuosimalli on esim. 1999 ja rekkari on euromallinen eli ei siis alkuperäiset kilvet. Onko kellään hyviä/huonoja kokemuksia tuontipyöristä?
Ai niin ja onko kellään myydä noita lääkkeitä? Montaa tonnia ei valitettavasti pysty maksamaan. Vaihdossa voi saada vanhan Mondeon, jos kelpaa![]()
Tää jotenkin haiskahtaa trollilta, mutta ellei niin:
Kaikki ao. kohdat on minusta normaalia huoltoa pl .öljyvuodot, eikä korjausta. Eli siis suoritetaan huoltovälin tai tarpeen mukaan.
- venttiilien säädöt
* vanhoissa pyörissä yleisin säätöväli 24tkm. Normaalihuollon yhteydessä pari sataa saa varata jos ne pitää säätää, vähän pyörästä riippuen paljonko siihen aikaa palaa..
- iskarit
* keula: muutaman vuoden välein keulaöljyjen ja stefojen vaihto, tai jos stefat vuotaa. Oliskohan liikkeesä 200-300 euroa?
* takaiskari: huolletaan (jos on huolettava) tai vaihdetaan kun se tuntuu huonolta. Huolto pari ataa, uusi useamman satasen.
- tiivisteet ja öljyvuodot
* hyvin harvoin osuu kohdalle, ellei ole ihan loppuunajetusta pelistä kysymys
- ketjut+rattaat
* 20-30tkm, vaihdettuna 250-300euroa.
- jarrut
* palat kulumisen mukaan, satasella varmaan saa uudet palat alle. Normaalisti vaihdellaan vain paloja, levyt pitäisi kestää paljon pidempään.
- renkaat
* käytöstä riippuen 5-15tkm, uusi satsi vaihdettuna lähtee 3000 eurolla.
- mitä muuta?
* jarruneisteiden vaihto parin vuoden välein, samoin jäähdytysnesteet vähintään 5v välein.
Hinnat on hatusta vähän sinnepäin, kannattaa neuvotella jo tilattaessa mitä tehdään ja mistä hinta kooostuu. Joskus näkee, että kun hommia niputetaan yhteen isompaan huoltoon niin lasku saattaa olla erottelematon ja törkeän iso. Kaikenlaisia yrittäjiä löytyy...
Jos valotat paikkakuntaa, niin arvon raati varmaankin neuvoo pajalle, jossa tuollaista vanhempaa kikotinta kannattaa käyttää. Lähtökohtaisesti merkkihuollot kannattaa välttää, ja siltikin huoltokustannukset suhteessa ostohintaan ovat, noh, korkeahkot.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Haynesin opus ~30-40e ja teet nuo huollot itse ja säästät isot summat
Itsellänikään ei mitään kokemusta ole ollut mistään aiemmin autojen saati prätkien kanssa ja kuitenkin nuo perusjutut pystyy tekemään kun googlettaa, katsoo korjausoppaasta ja kyselee (esim. täältä .ORG!:n laudalta)![]()
Moottoripyörien huollot eivät tosiaan ole mitään rakettitiedettä ja suurin osa onnistuu ihan pyörän omilla työkaluilla + 100EUR työkalusarjalla. Kuusiokoloavaimet (hylsyt), hylsysarja, pitkä kärkiset pihdit ja lajitelma ruuvimeisseleitä vie jo pitkälle.
Venttiiliensäädöt, yms. saattavat vaatia erikoistyökaluja. Nakupyörään säätö on pääsääntöisesti halvempi kuin katettuun kun ei tarvitse katteita purkaa pois. Ammattimiehellä säätö vieä 2-4h pyörästä riippuen + säätöpalat Suomen riistohinnoilla 10-20EUR / kpl.
Keulaöljyjen vaihtoa voi helpottaa ottamalla pumput itse irti ja viemällä ne irrallaan liikkeeseen. Joensuussa näin tehtynä keuaöljyjen vaihto maksaisi 40EUR kun sitä kävin kysymässä. Tuohon hintaan ei montaakaan erikoistyökalua kannata käydä ostamassa.
Kawasaki Z1000 -03
Kawasaki ZX-6R 636B - EX
Juuri näin - tuohon työkalulistaan pyörästä riippuen voi joutua lisäämään jotkut sokkapihdit tai muita melkein erikoistyökaluja mut kaiken kaikkiaan perustyökaluilla selviää.
jos ei oo kokemusta moottoreista tms mut työkalut pysyy käsissä ja on malttia miettiä ensin ja on hyvä kirja -tarkoitan siis Hynes tai Glymer tai OEM service manuaalia sekä paikka missa tehä niin onnistuu kyllä
(ekan pyörän koneen purin kirjan ohjeilla sujuvasti - ja kasasin kanssa)
Keulaöljyn vaihtoon perinteinen keula ei tartte erikoistyökaluja öljyn vaihtoon yms USD keula taita jousen kasaan painamiseen tarvita jonkinlaisen.
Ainoa "erikoistyökalu" normikeulalle - helpottaa öljyn pinnan saamista kohalleen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...mittari-82399/
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Jos löytyy sopivat tilat, niin itse tekemällä säästää aikalailla. Ostin keväällä oman pyörän vähän samoista lähtökohdista ja nyt tulevana talvena on tarkoitus tehdä laaja huolto. Ainoa asia, joka on tarkoitus jättää ammattilaisille on takaiskarin huolto ja se tulee maksamaan annetun arvion perusteella satasen mikäli ei tarvitse vaihtaa kuluneita osia.
Monille pyörämalleilla on erikoistuneita foorumeitakin, joten apua kyllä löytyy.
Honda VFR750F -93
Hintoja en osaa antaa, mutta melko pitkälle pääsee myös itse tehden.
Malliksi voin antaa omista pyöristä pitämääni huoltokirjaa, josta näkee tarkalleen mitä joillekin vanhoille pyörille on pitänyt ajan mittaan tehdä.
Edellinen CBR1000F
http://koti.kapsi.fi/jussiupn/harras...00/default.htm
sen huolto:
http://koti.kapsi.fi/jussiupn/harras...to/default.htm
Nykyinen CBR1000F
http://koti.kapsi.fi/jussiupn/harras...01/default.htm
pieni maininta myös tuosta tekstissä vilahtaneesta VFR 750F:stä, jossa ajoasento on hyvä.
http://koti.kapsi.fi/jussiupn/harras...da_vfr_750.htm
Siinä tuli samalla myös mun suositukset edulliselle ja hyvälle käyttöpyörälle.
Huolloissa mainittu Ville Sundberg pitää nykyisin omaa pajaa Espoossa.
jussi
On minulla ollut aikoinaan piikki, mutta tuo vifferi on ensimmäinen oma iso pyörä. Ajoasento sopii ainakin itselle, mutta penkki voisi pidemmillä matkoilla olla parempi. Vertailukohtaa ei ole oikeastaan kuin kavereiden uudemmista sport tourereista ja appiukon Pan Europeanista. Loppuviivalla valintaa tehdessä tuon kanssa oli tuota upnjussin vanhempaa CBR:ää vastaava pyörä, joten aika samanlaisia suosituksia tarjoillaan.![]()
Honda VFR750F -93
Puolipysty.
Ei niin kyykky, mutta ei kovin selkä suorassakaan.
Tanko kuitenki aika kaukana, että sovita ensin rauhassa, ottaako käsiin mitenkä.
Bandiitti on aina varmahko valinta. Pystynrento ajoasento ja tilaa liikkua satulassa.
Ja sen voi ropata ittekki kuntoon. Varsinki vanhempi ilmajäähykone on kestävä ja yksinkertanen.
Ja jos kerta on vähänkään jyvällä mopon käsittelystä, ja osaa ottaa rauhallisesti, suoraan isompi malli, mikäli haikailee reissunpäälle. Kulkee se pikkurosmoki, mutta vaatii kovempaa kaasukättä.
Jos taas visioi täysin nakupyörää, ja ei oo hirvee kiire minnekkään, niin sitte kattosin Honda CB 750 Seven Fiftyä.
Ne on kohtuuhintasia, maltillisesti ajettuja ja lujia pyöriä. Ja halvoilla vakuutuksilla.
Ei venttiilinsäätöä, yksinkertainen tekniikka ja sellanen ku prätkät on ollu aikanaan.
Kunnon renkaat alle, niin on mukava päästellä mutkateitä.
Omastani kovin tykkäsin, mutta oli aika rasittava sitte pitemmillä reissuilla. Mut parinsadan kilsan säteellä pyöriessä ihan ok.
Bandiittiin ja SevenFiftyyn voi tehdä huollot aika pitkälle itte. Jos osaa autoon vaihtaa öljyt ja tulpat, näiden kans pärjää sillo.
Ja jos ei vielä osaa, niin korjausopas, vaikka netistä imuroiden ja bilikan iso satsi työkaluja, niin pärjää pitkälle.
Myös ihan jokaisella prätkä/pienkonepajalla osataan näihin tehdä perushuollot.
Se oli jo rikki...
Kawasaki ZRX 1100 -98
Ex: Suzuki pv 50/80, Suzuki s 50, Aprilia tuareg 125, Yamaha xt 600 tenere, Honda A-T 750, Honda cbr 1000f, Suzuki gsf 1200s, Suzuki dr 800, Suzuki gsf 1250s, Aprilia ETV 1000