Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Ottakaa ny ne pitkät pois päältä siellä liikenteessä, häikäsee ikävästi tulee sitten vastaan tai ajaa takana .. Sitten kun vielä jotkut on näitä xenoneita laittanut ja ajavat pitkät päällä..
    __________________________________
    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
  2. #2
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Ottakaa ny ne pitkät pois päältä siellä liikenteessä, häikäsee ikävästi tulee sitten vastaan tai ajaa takana .. Sitten kun vielä jotkut on näitä xenoneita laittanut ja ajavat pitkät päällä..
    Justiinsa näin!
    Ovatko autokoulun opit nopeasti unohtuneet, vai mikä on???????????

    Minä en enään omaa autokouluaikaani muista - mutta testasin asian viime keväänä eräässä SMOTON tapahtumassa, jossa oli autokoulun väkeä paikalla.

    Motoristin pitää huolehtia muulla tavalla huomatuksi tulemisensa, esim. kypärän värityksellä jne., kuin käyttämällä pitkiä ajovaloja jatkuvasti. Valtaosassa prätkiä se pitkien käyttäminen todellakin häiritsee ja vaikeuttaa mm. lähestymisnopeuden arviointia, joka on vähintään yhtä tärkeä asia, kuin häikäiseminen.
    <p>.</p>
  3. #3
    Kiitos, aamen.

    Eilen kotilon ratista huomanneena, vilkunkäyttöä ei näkynyt paljon paskaakaan edestäpäin, pitkien ollessa päällä. Ihmettelin vain et mitä se mopo tönöttää paikoillaan keskellä tietä.
    Perään vilkaistessa selveni aikomuksesi kääntyä vasemmalle.
    1100 Gsx-R.
    Nainen kahvoissa.
  4. #4
    Pavel Pude:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    Littoinen helmi paskan keskellä.
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Ottakaa ny ne pitkät pois päältä siellä liikenteessä, häikäsee ikävästi tulee sitten vastaan tai ajaa takana .. Sitten kun vielä jotkut on näitä xenoneita laittanut ja ajavat pitkät päällä..
    Totta, häikäsee ihan hemmetisti kun ajetaan pitkät päällä ja eipä se vilkkukaan erotu sieltä valopatterin takaa niin hirveän hyvin.!
    Itse laitoin xenonin ja laskin vähän ettei sohota valokiila taivaaseen, 8000K värilämpö on kyllä sellainen että pitäisi pistää silmään..
    Yamaha fz1-s
    ex Yamaha xt660x
    ex Honda CB 600 hornet
    ex Kawasaki er-6n

    Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
    itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
  5. #5
    No se on vaan toi yks kuppikunta, joka kuvittelee, että v&%*tuksen nostaminen vastaantulijoissa lisää turvallisuutta
  6. #6
    Lainaa Matva kirjoitti Katso viesti
    No se on vaan toi yks kuppikunta, joka kuvittelee, että v&%*tuksen nostaminen vastaantulijoissa lisää turvallisuutta
    Tuntuu muuten olevan helvetin yleinen kuppikunta

    Meille autokoulussa kun A-korttia ajoin, opettaja vihjasi että pitkiä kannattaa pitää päällä jos tahtoo tulla nähdyksi. Ei siis ihme että näitä tulee jatkuvasti vastaan. Vituttaa sokaistua ihan samalla lailla istuipa ite kotilon tai mopon kyydissä.
  7. #7
    Itse pidän ainoastaan mutkatiellä pitkiä jos tulee reippaammin ajettua. Muuten riittää lyhkäsen xenoni


    636 -06
  8. #8
    Meilläpäin liikkuu yksi "maantielaiva" neljän lampun voimalla pitkät päällä tietä valaisten. Komiasti Suomenlippu liehuen, kaistanvaihdot vartaloa heilautellen.
    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
  9. #9
    http://www2.bajahill.net/s-h-m-FAQ-3.html#3.10

    3.10 Onko päiväsaikaan hyvä ajaa pitkät valot päällä?

    Tero Ahlqvist vastasi:
    Taas muna-kana -ongelma pohdittavaksi. En halua oikeaa vastausta, koska sitä ei tiettävästi ole...

    Pitkien valojen käyttö päiväsaikana:

    Plussat:
    + moottoripyörä havaitaan helpommin

    Miinukset:
    - häikäisy ärsyttää, ihmiset reagoivat vilkuttelemalla valoja
    - pitkillä valoilla ajavan nopeutta (häikäisyn seasta ei hahmota itse kohteen kokoa) on todella vaikea arvioida
    - pitkillä valoilla ajavan etäisyyttä (vrt. ed.) on todella vaikea arvioida
    - päiväsaikaan pitkien valojen käyttö on kaikenlisäksi lainvastaista

    Jos luulette, että auto tulee eteenne, koska ei näe teitä ollenkaan, pitkien käyttö on ehkä teitä varten. Jos luulette, että auto kääntyy eteenne, koska luulee teidän olevan liian kaukana/lähellä arvioi nopeutenne väärin tms, niin pitkät valot vain pahentavat tilannetta.

    Ennakoivan ajon kursseilla on yritetty arvioida lähestyvän ajoneuvon nopeutta ilman valoja, valot päällä, pitkät päällä jne. Häikäisy todellakin vaikeuttaa minkäänlaisen arvion tekemistä. Ajelkaapa toisianne vastaan pitkät päällä ja huomaatte, että se häikäisee, vaikka olisi aurinkokin takana ja muutenkin vaikeat olosuhteet.

    Molempiko parempiko vaiko eikö???

    Tähän vaikuttaa tietenkin vielä ajovalojen kirkkaus suuntaus... Lue myös tämän FAQin kohta 5.4 Lyhyesti ajovaloista.
  10. #10
    Hyvä pointti tuo vilkun näkyvyys. Sitten kun on vielä laitettu joku pikkuruinen valkoinen vilkku, niin eipä nävy. Häikäisy päivällä nyt ei ole niin merkittävä.
  11. #11
    Joskus tulee ajettua pitkillä päivällä. Kun viittii heilutella peukaloa. Tai ei oo muuta mielenkiintoista ajateltavaa.

    Toki vaihdan kohtaustilanteissa lyhkäsille, ihan niinkuin pimeelläkin.
  12. #12
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Hyvä pointti tuo vilkun näkyvyys. Sitten kun on vielä laitettu joku pikkuruinen valkoinen vilkku, niin eipä nävy. Häikäisy päivällä nyt ei ole niin merkittävä.
    Tulee todetuksi työmatkan varrella kuta kuinkin joka päivä. Ei toki prätkillä, kun niitä on vähänlaisesti, mutta kotiloista.
    Ne kotilot, joissa lisävilkku ei ole peilin sivussa, niin toodella vaikea suurimmaksi osaksi erottaa vilkun päällä olo. Ja monissa prätkissä vilkku on valmiiksi lähellä ajovaloa, sama sitten, oli pitkät tai pätkät.
    Paras paikka etuvilkuille prätkissä on peilien, tai stongien päissä, eikä tässä ole kotiin päin vetoa etc., kun vifferissä näin sattuu olemaan, nimittäin männä viikolla sattumoisin bongasin Harrikan jossa oli stonganpää vilkut, hyvin erottuivat.
    <p>.</p>
  13. #13
    meilläpäin ajelee yks pariskunta jollain massey-hurlidsoneilla joissa on isot lisävalot sen alkuperäisen veturilyhdyn molemmilla puolilla ja tietenkin pitkät päällä aina...

    jokseenkin fiddumaista ku ne tulee vastaan peräkkäin , näkee pilkkuja vielä pitkän aikaa jälkeenkin , häikäsee aivan jumalattomasti eikä ainakaan paranna kenenkään turvallisuutta.
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  14. #14
    Turvallinen liikenne perustuu mm. ennalta-arvattavuuteen ja kaikkien osapuolten sovituista pelisäännöistä kiinni pitämiseen, näistä poikkeamisen havainnointi on sitä ns. ennakoivaa ajoa.
    Nämä pitkillä ajavat ovat MINUN kategoriassa "minä itse" tapauksia, jotka omaa turvallisuuttaan peläten tavallaan aiheuttavat vain hallaa lopputulokselle. Voisihan sitä autollakin ajaa kesät talvet pitkillä, jos pelottaa, perusteet olisi ihan samat.....
  15.  
  16. #15
    Minä väitän että osa,ehkä jopa iso osa motoristeista ajaa pyörällä jossa valojen suuntaus on niin pielessä että lyhyilläkin valot häikäisevät vastaantulijoita. Silloin tällöin on ollut tilaisuus ihan muuten vaan tarkastaa tuikkuja valojen suuntauslaitteella ja kaikkien mitattujen prätkien valot ovat olleet suunnattuja tarpeettoman ylös ja tämä vieläpä silloin kun pyörän päällä ei ole kukaan istunut. Tietysti jotkut "maksimoivat" mielestään turvallisuuttaan ajamalla pitkillä päiväsaikaankin mutta osa varmasti ei edes tiedä että omat valot häikäisevät ihan lyhyilläkin. Ja kyllä ne lyhyetkin valot häikäisevät kun pyörän/auton eteen menee kyykkyyn/polvilleen niin kyllä ne valot tietyssä kohtaa alkaa olemaan ikävän kirkkaat.
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!