Tänään hieman ennen kahdeksaa ajelutin 8 v. tytärtäni pienen matkan ja käännyin Rajatorpantieltä Rautakirjan alueella jossa tein käännöksen ja jäimme valoihin odottamaan meille vihreätä jotta lähtisimme takaisin Pähkinärinnettä kohti.
No valo vaihtui vihreäksi mutta onneksi olin tarkkan sillä Myyrmäestä päin tuli kaksi autoa joista ensimmäinen (Toytota Prius) vetäisi rumasti valoista läpi vaikka itsellään oli jo jonkin aikaa ollut punainen. Jos olisin lähtenyt valoista heti niiden vaihdettua olisi saattanut tulla rumia..
Risteyksestä lähtiessä totesin että autolle todennäköisesti aurinko paistanut ikävästi silmiin. Silti se ei anna lupaa ajaa punaisia päin. Toinen auto samassa olosuhteessa jäi nätisti odottamaan omia vihreitä.
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Normi settiä ja monta kertaa päivässä Turun keskustassa,näin se on aina ollut ja aina tulee menemään.
Sit kun autoa tarvii vaihtaa niin ei muuta kun pyörimään muutama risteys läpi pariin otyteeseen niin saa mahiksen jos nytt ei uuteen autoon niin ainakin uuteen etupäähään kun vastapuoli vetää päin punaista.
Valoristeykset ovat erinomaisia paikkoja "olla oman elämänsä herra".
Voi katsoa, tuleeko sieltä joku peli.... ja jatkaa ehjänä eteenpäin.....
murehtimatta paskaakaan siitä ettei omilla vihreillä latu ollutkaan ihan auki.
Se populaatio, joka vetää surutta miljoonaa punaisiin.... tai lähtee "niska edellä"
sekaan paikkaan kuin paikkaan..... kun on oikeus.... alkaa hiljalleen harvenemaan
ihan "luonnollista tietä".
Sillä vielä mennään jotenkin, että itsesuojeluvaisto silloin tällöin pettää....
ja neiti Fortuna on reippaana..... mutta kun se itsesuojeluvaisto
katoaa kokonaan sokean sääntöihin tuijottamisen takia..... No, kaipaako
maailma moista porukkaa ja mihin?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Niin, ei ole suuri vaiva vilkaista onko joku vielä tulossa, kun vihreä vaihtuu. Usein sieltä vaan tulee se joku...
Ruma sana tekee tähän väliin mieli sanoa![]()
Liikennekulttuuri ainakin pääkaupunkiseudulla aivan hanurista, ja säännöistä ei piitata ollenkaan. Niin kiire ei pitäisi olla, että pitää aina ehtiä vielä niistä punaisista ajaa tai että ei ole aikaa pysähtyä suojatielle.
Pistää vihaksi ihmisten itsekeskeisyys, ja minä itse ja ensin asenne. Yhteisessä liikenteessä pitää olla yhteiset pelisäännöt ja niitä pitää noudattaa. Menee ajaa sinne metsään, jos ei säännöt kiinnosta.
Pysäköinninvalvontaa ei pidä ulkoistaa yksityisille firmoille, mutta lakia voisi muuttaa, että jos yksityinen firma saa videolle punaista päin ajavan tai suojatielle pysähtämättä jättämisen, niin suoraan ekasta kerrasta 250€ sanktiota, ja vuoden sisällä uusinnasta tai kahdesta kerrasta kolmen vuoden aikana sama maksu kymmenkertaisena. Sopivasti veroja vielä noista valtiolle, niin jo on Kreikan apurahat maksettu.
Tänäänkin taksi, joka oli pysähtynyt punaisiin pysäytysviivalle, ja edessä oli auto puoliksi suojatiellä, ja kun 1. aalto jalankulkijoita oli mennyt, niin suojatiellä ollut auto lähti liikkeelle, niin eikö taksi ajanut törkeästi punaisia päin perässä ja jalankulkijat väistivät.Ugh -- olen puhunut!
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
Et vain ymmärrä. Ammattiautoilijalle säännöt ovat toiset. He osaavat, muut eivät!
Monesti ihmettelen, että miksi ammattilaiset eivät itse noudata sääntöjä, mutta sitten kyllä jaksetaan suu vaahdossa kiukutella kun jotain tapahtuu.
Kaikki taksit tai bussit eivät toki riko sääntöjä, mutta yksikin mätä omena pilaa helposti hyvienkin kuskien maineen.
Onneksi alkuperäiseen viestiin viitaten mitään ei sattunut. Mutta oli taas hyvä muistutus itsellekin että tarkkana saa olla.
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Joku viisaampi voisi kertoa miksei nopeuskameratolppien sijasta investoida liikennevalokameroihin ? Suoraan menee päiväsakoille ja rahaa kilisee valtion kassaan, puhumattakaan oikeasta turvallisuusparannuksesta, luita ja henkiä säästyisi paljon.
- slipping and sliding since 1982 -
Liiankin usein tuolla liikenteessä, kun itselle on vaihtunut juuri keltaiset ja suhahdat vielä turvallisesti risteyksen läpi ilman hätäjarrutuksia valoihin pysähtyäksesi (sitä vartenhan ne keltaiset on ettei tarvi kumit vinkuen pysähtyä), taustapeilistä saattaa nähdä kuinka perässäni saattaa tulla vielä parikin autoa pysähtymättä valoihin.
Tai sitten jos ajat tietä jossa on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Edessä valot vaihtuu keltaiseksi ja voit rauhassa jarrutella ilman paniikkia valoihin, mutta mitä tekeekään se teiden ritari joka ajaa viereistä kaistaa parinkymmenen metrin päässä sinun takanasi. Olet jo pysähtynyt punaisiin kun viereistä kaistaa painellaan ohi punaisia päin.
Ja ompa niitäkin sattunut kohdalleni että kun ajan tietä jossa on kaksi kaistaa samaan suuntaan, valot vaihtuvat keltaiseksi edessäni ja alan hiljentelemään kun on matkaa ja aikaa, mutta mitä tekee takanani ajava auto, prkl... vaihtaa äkkiä kaistaa, kiihdyttää ja painaa menemään risteyksen yli punaisia päin
Tää on tätä... ja valitettavan jokapäiväistä
Honda CBR1100XX
Kai täällä kaikki ajaa miten huvittaa kun ei mitään rangaistusta saa vaikka joku kuolisi! Ryssä mikä teki moottoritiellä uukkarin ja siinä samalla tappoi moottoripyöräkuljettajan ja matkustajan sai reilun vuoden ehdollista!! Eli ei juuri mitään!! Kyllä laittaa vihaseks!!!
Punaisten kunnioitusta lisäisi huomattavasti se jos valoja ei suunniteltaisi ihan päin persettä. Joka päivä on tilanteita, että autot seisoo neljässä suunnassa ja jalankulkijoille joita ei ole näkynyt aikoihin missään palaa vihreät minuuttitolkulla. Toinen järjen riemuvoitto on se että yöllä valot ensinnäkään päällä, mutta kun kilometrin matkalla pitää pysähtyä useamman kerran punaisiin ilman että näet ketään muuta niin väkisinkin herää kysymys että mikä tän homman tarkotus on.
Honda CBR1100XX
Tikkurilan keskusta on kyllä hyvä esimerkki noista turhista liikennevaloista, joiden suunnittelijoiden järjenjuoksua on vaikea ymmärtää. Siis ainakin nuo Talvikkitiellä olevat. Toiseen suuntaan palaa vihree ja toiseen suuntaan ajavilla punainen, ajoradat eivät risteä, suojatiet ja kävelytiet ammottaa tyhjyyttä.
Ja etenkin noi Talvikkitien ryhmitys on että aina kun pääset ekoista valoista, niin nään kuinka seuraavat vaihtuu kohta keltaselle, ja jos niistä kerkeet ni seuraavat vaihtuu keltasille vieläkin nopeemmin, ja sama jatkuu kunnes joku kiirehtii jokaisista valoista ajaen aina vain nopeampaa seuraaviin.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Varmasti on alueita ja katuosuuksia joissa valojen rytmitys ei toimi, mutta monessa paikkaa se on se autoilija, joka tekee siitä omasta ajostaan idioottimaista.
Kuullostaako tutulta, että valoista lähdetään renkaat vinkuen ja kiihdytetään +20 sallitun nopeuden ja sitten hypätään jarrulle, jotta voidaan pysähtyä seuraaviin valoihin?
Jos ei, niin hyvä, eli et itse harrasta sitä, mutta katso ympärillesi, sillä väitän, että kahdeksan autoilijaa kymmenestä ajaa aina näin.
Usein autoilija katsoo murhaavasti, kun "pakotan" hänet pysähtymään suojatielle. Ennakoimisella ja lievällä hidastellulla, pääsisi pysähtymättä, mutta ei, kun on pelatta "kuka jänistää ekana" -peliä, eikä tahdota myöntää, että säännöissä sanotaan, että autoilija on se joka pysähtyy siihen suojatielle.
Se on kumma miten monesta fiksustakin ihmisestä tulee se mulkku siellä suljetussa kopissa ratin takana. Joo, myönnän olevani itse vihuliainen jalankulkija, mutta jonkun täytyy kouluttaa, kun ei poliisilla tunnu riittävän intoa asiaan.![]()
Sitten kun on pysähdytty siihen suojatielle, niin mielenosoituksellisesti lähdetään renkaat vinkuen tai ainakin moottori huutaen liikkeelle -- ihan kuin se jalankulkija siitä pelästyisi -- vaan, lyödäkseen jarrut kiinni valoihin, jotka ovat siinä 50 metrin päässä. Pistää joka kerta hymyilyttämäänTaas, ennakoimalla, ja rauhallisella lähdöllä olisi päässyt niistä valoista pysähtymättä, ja säästänyt sitä niin arvokasta menovettä.
Helsingissä olen muuten ajanut Turunväylältä Itäväylälle ihan arkena iltapäivällä pysähtymättä kertaakaan valoihin tai mihinkään muuhunkaan. Samoin Mechelininkadun voi ajaa Taka-Töölöstä Ruoholahteen pysähtymättä, kunhan vähän ennakoi. Mannerheimintiellä toimii myös monesti valoaallot kohtalaisesti.
Summa summarum, jos ajaa tikkarinopeutta, niin se vihreä aalto toimii, mutta jos on "kaahailtava", niin saa seistä valoissa. Pääsee, ehkä siitä seuraavasta viellä vanhoilla punasilla, mutta sitten taas seisoo.
Raitiovaunuille ja linja-autoille rakennetut automaattisesti vihreää aaltoa tarjoavat valot vähän sotkevat rytmitystä. Niin, ja olen sitä mieltä, että valoista on lähdettävä ripeästi, eikä vasta sitten arvota vaihdetta silmään, kun on jo oma vuoro lähteä.
Niin, ja lopuksi vielä turvaväliasia. Kaupunkiliikennekin, ja muukin, sujuisi paljon paremmin, jos ei ajettaisi puskurissa kiinni. Syntyy vaan turhaa jousiefektiä, joka hidastaa kaikkien matkantekoa.
Tämä oli jossakin ihan tieteellisesti osoitettu ja päätee niin kauan, kunnes tien kapasiteetti saavutetaan. Peli on menetetty siinä vaiheessa, kun tiellä vielä kapasiteettia riittäisi, mutta töpeksivien autoilijoiden takia, joudutaan pysähtymään kokonaan. Alle tikkarianopeuttakin etenevä jono on nopeampi, kuin pysähtynyt sellainen.![]()
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
"Helsingissä olen muuten ajanut Turunväylältä Itäväylälle ihan arkena iltapäivällä pysähtymättä kertaakaan valoihin tai..."
Joo, unissa. Reitti ja a/v tallenne kiitos.
Ujo puna/hopea TAce
Tampereella on (vasta?) nyt alkanut tulla jatkuvasti itä-länsi suunnassa keskustassa ilmiö, että jokaisen korttelinvälin kohdalla olevat valot muuttuu punaisiksi kun siihen sapuu. Oikeasti. Hiukan vaikea tajuta asian hyötyä. Siis tilanne se että minulle syttyy vihreät, olen ekana valoissa. Ajan sen 50-100 metriä normaalia taajamanopeutta ja valot menee punaiselle kun saavun niihin. Jokaisissa seuraavissa käy samalla tavalla. En sitten tiedä, tarttee varmaan kattoa jos täysillä kiihdyttämällä kerkeis aina livahtaa keltaisilla, mutta laillisesti ajaen ei kyllä pääse.![]()
Niin, justiin tuosta seuraa niitä vaaleanpunaisella reippaasti risteykseen ajavia tapauksia, kun pitää yrittää. Valojen ohjaukset on kyllä usein päin p:tä. Liekö syy että yritetään eliminoida nopea liikkuminen mahdollisimman varmasti. Tähän tulokseen tulin viimeksi Tsadissa poiketessa. 30 rajoituksia ja joka valot piti kattoa oikein kunnolla. Kyllähän tuo käymäseltään menee jos ei ole kiire ja on lehmän hermot.
Ja joka kerta tarkistan valoista lähtiessä myös risteävän suunnan, jos se on kohtuudella mahdollista. Käytäntö opetti.
Taas oli törppö liikenteessä. Näppärästi rampilta tulon jälkeen ajattelin ohittaa edellä hidastelleen auton, niin olihan siinä kuolleessa kulmassa sitten auto. Törppö meinasi siis vetää siihen auton kylkeen, mutta tööttäykset pelastivat.![]()
Pappatuna tallissa.
ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
Jos haluaa läheltä piti tilanteita niin kannattaa kurvailla lähimmän ammattikoulun kautta. Siellä kortittomat testailee kaverin iskän autoa. Ainakin Kuopiossa näin. Liinat kiinni kun kääntyvät eteen toimii![]()
Suzuki DL1000 V-Strom
Tällä yritetään kai pudottaa nopeuksia- siis siten ettei ajetta nopeusrajoituksen mukaan vaan alle, jotta osutaan vihreeseen aaltoon - tosin kysymys herää et miksi sitten ei pudotettaisi nopeusrajoitusta.
Ympäristön kannaltahan tuo on täysin järjetöntä (tien suunnittelijoilta ja vähän kuskiltakin), koska sillä lisätään tyhjäkäyntiä ja kiihdytystä (=kulutusta) eikä varmaan turvallisuuskaan kauheasti muutu.
Tai jos sinne on tullu joku oulusta suunnitteleen noi... täällä kun lähet rauhallisesti mut määrätietoisesti heti kun vihreet syttyy niin ainakin mopolla oot jo ison risteyksen toisella puolella, kun takana ollut auto on mittansa liikkunu ja ihmettelet lähikkö punasilla. (ok, tää on vähän parantunu pahimmista ajoista - mut punasia päin ajaminen ei. )
Kun tullaan valoihin niin siinä lasketaan et kuinka hitaasti se toinen lähtee - ehtiikö edestä vielä, eikä sitä et minkävärisellä valolla saa mennä. Kuten tuolla aiemminkin. jos alat pysähtymisen keltasilla niin viereinen kaista jatkaa vielä 2-4 auton voimin valoista läpi, viimeiset 2-3 ihan punasilla.
Muutamiin remontissa oleviin risteyksiin on tullu kameran kuvat joten vissiin tuota risteysajon kameravalvontaa ollaan aloittamassa
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tosi juttu, mut on siitä muutama vuosi aikaa (2000-luvulla kuitenkin), ja ajettu 26t kuorma-autolla.
Valitettavasti ei ole tallenteita, mut tosi juttu. Ihan lopussa Vääksyntien valoissa piti himmata tyhjäkäynnillä 1- tai 2-vaihteella, ja olin jo joutua pysähtymään, kunnes valot vaihtuivat ja pääsinkin jatkaa. Veti kyllä melkoiseen hymyn kasvoille tuo saavutus, eikä unohdu koskaan.
Reitti oli Turunväylältä: Huopalahdentie - Paciuksenkatu - Tukholmankatu - Mannerheimintie - Reijolankatu - Nordenskiöldinkatu - Savonkatu - Teollisuuskatu - Junatie - Itäväylä.
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
Selvä homma... Kait se on uskottava. Sun ei enää tarvii lotota, ikinä![]()
Ujo puna/hopea TAce
Nyt oli hiuskarvan päässä, ajelin hetki sitten Pornaisista päin Järvenpäätä kohti **tossa**, tumma visiiri ja sataa tihutti pimeässä.
Mettästä juoksi hirvi oikealta, pysähtyi puolen metrin päähän mopottimesta, eikä juossut päin, pää vaan seurasi kun mopotin pöläytti ohi... en ehtinyt edes jarrukahvaan koskea... jos se ei olisi pysähtynyt, olisi lätissyt mopotin suoraan päin.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Tää taitaa olla ihan kotimainen erikoisuus tämä suomalainen liikennevalosuunnittelu. Toinen juttu, joka vaikuttaa valojen kunnioitukseen on se, että täällä on valoissa käytössä pitkähkö varoaika, eli aika siitä kun sulle on vaihtunut punainen, siihen kun risteävällä tiellä syttyy vihreä.
Katsokaapas vaikka Keski-Euroopassa ajellessanne miten ne valot siellä toimii. Kun sulle syttyy keltainen, syttyy keltainen samaan aikaan myös risteävälle liikenteelle ja sulle syttyy punainen just samalla hetkellä kun toiselle suunnalle vihreä.
Tästä on seuraksena se, ettei kukaan uskalla ajaa tahallaan päin punaisia, koska silloin saa takuulla sen ekan vihreistä lähteneen kylkeensä. Täällä Suomessa on kaikki taas oppineet, että kyllähän vanhoilla vihreillä vielä hyvin ehtii! Ja tää pätee ainakin Ranskassa myös jalankulkijoiden valoihin.
Pekka T.
Se on kumma juttu että kaikenlaiset yksityisliikennettä vaikeuttavat konstit otetaan täällä mieluusti käyttöön turvallisuuden tai joukkoliikenteen edistämisen nimissä mutta kun olisi jotain järkevää matkittavaa ulkomailta niin "ei voi soveltaa meidän olosuhteisiin".
Kuinkahan paljon jouduttiin kuntien liikenneinsinöörejä uhkailemaan ennekuin tänne saatin esim kiertoliittymät?
Olin juurin niinkin kehittyneessä liikenneympäristössä kuin Venäjällä, ja täytyy sanoa että ne sekuntikellot risteyksissä ja vilkkuvihreät helpottais kyllä todella paljon liikenteen ennakointia täällä koto-suomessakin.
Siellä ne ainakin toimii hyvin, ei muuten paljon vedetä vanhoilla vihreillä risteyksiin kun joka paikassa on santarmeja vahtimassa. Siltä puolen ainakin naapurin kaupunkiliikenne toimii vaikka muuten onkin aika eksoottisen olista.