Fjr -03 ajettu 70tkm. Huomasin eilen että ABS ei toimi, takapyörän ja etupyörän saa jarrutettua lukkoon. ABS punainen valo syttyy vain etupyörän lukkojarrutuksessa. Valo sammuu taas kun käyttää virrat pois. Onkos jollain ollut vastaavan tapasta oireilua?
Mulla oli pyörä (CBR1000RR e-ABS -09) juuri huollossa ABS jarruvalon syttymisen johdosta. Vikatila löi päälle jarrua vähänkin painaessa, jonka jälkeen järjestelmä vaihtoi tavallisille jarruille. Viikon jaksoin valoa katella ja sitten vein pyörän huoltoon. Homma tokeni jarrunesteet vaihtamalla ja järjestelmä ilmaamalla. Jostain oli ilmeisesti päässyt ilmaa järjestelmään, joka laukaisi merkkivalon? Tämä saattaa olla yksi mahdollinen vianaiheuttaja FJR:ssäkin? Toivottavasti ei kuitenkaan ole kriittisiä osia mennyt. Mun pyörään ne olisi ainakin maksanut maltaita.
Bemari on tietty Bemari ja Yammu omansa, mutta voisin kuvitella samojen lainalaisuuksien pätevän tuonkin ABS:n ylläpidossa. Jarrunesteiden säännöllinen (kerran vuodessa) vaihto ja järjestelmän ajoittainen käyttö (="lukko"jarrutukset) pitää sen toimintakuntoisena parhaiten.
<p>2002-2014</p>
Lue tai luetuta vikakoodit merkkiliikkeessä, niin ei tarvitse arvailla. Kannattaa tehdä siten, että jättää ABS-valon palamaan ja sen jälkeen lukee/luetuttaa vikakoodit;tuolloin vika on aktiivinen. Itse veikkaan etupyörän rikkonaista ABS-anturia tai hapettunutta liitintä ko.tunnistimelle.
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
Päivitystä ABS ongelmaan. Jarrunesteet vaihdettu, anturit putsattu ja johtoja räplätty. Takapää alko toimii mutta etupää edellleen menee lukkoon ja sytyttää vikavalon. Kiitos osanotosta, ideoita vielä kaivataan. Vikakoodeja yritän epätoivosesti selvittää.