Hain eilen FZ6-N Yamahan 40000km isosta huollosta ja samal vaihdettiin uudet ketjut ja rattaat... nyt reilu 200km ajanu ja huomasin et esim risteykseen tultaessa kytkin pohjaan ajoissa ni eturattaan kohdalta kuuluu aika " jännään" ääntä,ihan niinku ratas väpättäis tai jotain....uutuuden kankeutta vai mikä??? Rapinat hävis mut uus ääni tuli tilal...![]()
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Kun lelut laitetaan uusiksi niin pitäis olla hiljaista,tarkista että eturatas on kiinni!
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Näin mäki oletin et pitäis olla hyvinkin hiljaista mut....huoh....onks siel jotain laakeria mikä vois aiheuttaa äänen???![]()
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Ku mielestäni äskösen lenkin yhteydes olin havaitsevani myös "ulinaa"....????
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Kyllähän sieltä sen eturattaan alla olevan laakerinkin hajalle saa jos ketjut vedetään tarpeeksi tiukalle, mutta ääni on sitten jo jotain muuta kuin edellä mainittu väpätys eikä ammattilainen tuskin ko. virhettä tee. Viimeksi mainittu ulina onkin sitten jo mielenkiintoisempi. Ex Jamahaan sain ulinan juurikin aikaiseksi kun ajoin 300 km kaksi päällä ja olin kiristänyt ilmeisesti ketjut liian tiukalle. Poskilaakeri ilmeisesti otti itseensä? Siitä lähtien se ulisi ja lopulta myin jammun pois kun se alkoi häiritä psyykkisellä tasolla. Kannattaa tarkistaa ettei ketjut ole liian tiukalla ja rataskilven laakerin sekä takapyörän laakerin kunto.( luulisi kyllä että huollossa ko. asiat on tsekattu) Osaa se ääni juohtua ja saattaa kuulosta tulevan tooisaalta kuin mistä tuleekaan.
Tuliko eturatas alkuperäinen vai tarvike? Monesti alkuperäisissä eturattaissa on vaimenninkumi mikä vähentää ketjun ulinaa ja taas tarvikerattaissa ei ole jolloin ketju pitää erilaista ääntä.
Taivas saa odottaa
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
P.S Tietääks muuten kukaan et saaks tohon RK:n pakettiin sellast kumii?![]()
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Vaihtamalla tarvirattaan tilalle alkuperäisen jos alkuperäisessä on se kumiosa, katso kuva http://koti.mbnet.fi/jarla/ta/foto/eturatas_out.jpg ja siellä alarivissä oikeanpuoleinen
Taivas saa odottaa
Saman "ongelman" kanssa minäkin painin kun uudet rattaat ja ketjut vaihdoin. Rattaiksi tuli JT:t ja ketjuiksi DID:t. Ääni alkaa n. 50:n nopeudessa ja jatkuu niin kauan kun veto on päällä. Moottorijarrutuksessa tai kytkin pohjasssa sitä ei kuulu.
Foorumeita aikani selailtuani tulin samaan tulokseen kuin tässäkin ketjussa mainittu ero alkuperäisen ja tarvikkeen välillä. Eli JT:ssä ei sitä vaimenninkumia ole....valitettavasti.
Välitykset on tosin niin onnistuneet että kestän kyllä pienen ulinan
Jännä juttu sinänsä, ketjuvahalla voidellut ketjut on hieman hiljaisemmat kuin peräöljyllä käsitellyt. Vuorotellen olen nyt kumpaakin käyttänyt.
Kawasaki ZX-10R Ninja -09
Joissakin Hondissa vaimenninkumi nostaa ketjua sen verran että moottorijarrulla ketju pitää mukavan raplatuksen rattaan kotelon rautaa vasten. Asettuu pian sen verran, että ääni katoaa.
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster