Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Mistä löytyisi asiantuntemusta ko muoivien lämmittämiseen ja muotoiluun .
    Yrittäisin tehdä ajovalon lasin bixenonien suojaksi kun alkuperäisen lasin alle ei ko mötikät mahdu.
    Viimeksi muokannut: Oula; 25.08.2012 klo 20:11.
    Triumph Tiger 800 XRX

  2. #2
    Nytpä pistit pahan, voi olla hankalakin tehä vaan ei mahoton. Koulussa tehtiin kupuja ruokakaupan leivonnaispuolelle sillä tavalla että lykättiin sopivan kokonen akryyli (PMMA) levy uuniin tiettyyn lämpötilaan ja tietyksi aikaa (kumpaakaan en tähän hätään muista), sitten äkkiä viskattiin se levy sieltä uunista semmoselle erikoispöydälle jossa oli paine ilmatulo pohjassa ja välilevy ja pikapuristimet siihen akryylilevyn päälle ja sit varovasti vaan aukasemaan paineilmaventtiiiliä niin että mieluisenlainen kupu tuli puhallettua. En tiiä saako tosta mun tekstistä mitään käsitystä, mut jospa tuosta ees jotain apua ois.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  3. #3
    kerran löysi ameriikkalaisen keskustelun jostain mopofoorumilta missä kanssa levy lämmitettiin ja alipaineella imettiin muotin päälle .
    Alipainetta löytyisi kyllä mutta tuo lämpötila on hakusessa .
    Alustavat kokeilut olen jo tehnyt mutta sain muovin aina kuplimaan pilalle ja jos ei kuplinut ei taipunut
    Triumph Tiger 800 XRX

  4. #4
    Jostain jäänyt max +170c mieleen, pyörisiköhän oikea lämpö jossain +130c - +160c välissä?
  5. #5
    Niin ,näillä minun mittareilla ja lämmön säädöillä ihan saman olen todennut . Noin 170 alkaa muovautuminen
    ja samalla on alkanut on muoviin tullut kuplia.
    Nyt ilmeisesti alhaisemmassa lämmössä pystyisi muotissa puristamaan kun tietäisi .
    Triumph Tiger 800 XRX

  6. #6
    no löytyihän se juttu
    http://www.scootforum.com/viewtopic....st=0&sk=t&sd=a

    tuon alipaineen tajuan kyllä mutta lämpöä en
    Triumph Tiger 800 XRX

  7. #7
    Löytyihän sitä täältäkin juttua, on ilmeisesti aika pieni se toimiva lämpötila alue...

    Ja VMPK:n foorumilla kanssa juttua aiheesta...
  8. #8
    Kandee laittaa heti polykarbonaatista kun tuo akryyli on kovin pehmeää ja naarmuuntuu pian piloille.
    cb350 * fz6s * cbf1000
  9. #9
    Lainaa presto358 kirjoitti Katso viesti
    Kandee laittaa heti polykarbonaatista kun tuo akryyli on kovin pehmeää ja naarmuuntuu pian piloille.
    Ja oikeastihan asia on juuri päin vastoin. Akryyli on kovempaa, mutta murtuu taivutuksessa. Polykarbonaatti on pehmeämpää, mutta sitä ei saa taivuttamalla rikki. Molempia löytyy erilaisilla naarmuuntumista estäviläl pinnoitteilla, toimivat paremmin ja huonommin.
  10. #10
    Juu, ja polykarbonaatti kestää iskua. Akryyli halkeaa palasiksi.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  11. #11
    Jäähallilta käy hakemassa makrolonin (polykarbonaattia)palasia. Lämpöjä en yllättäen muista mutta uunipellin päällä testailee eri asteita.
  12. #12
    Lainaa pallero kirjoitti Katso viesti
    Jäähallilta käy hakemassa makrolonin (polykarbonaattia)palasia. Lämpöjä en yllättäen muista mutta uunipellin päällä testailee eri asteita.
    Lexan on toinen tuotenimi rikkontumattomalle polykarbonaatille.
    Kupliminen voi johtua siitä että levyssä on kosteutta ja sitä kannattaa kuivata uunissa miedommalla lämmöllä kunnon tovi ennen muovausta.

    http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?p=47906
    http://www.tuotteet.vink.fi/media/tu...ite_a4_web.pdf

    Yksi vaihtoehto on hommata varalle samanlainen umpio, sitten tehdään lasille sopiva jigi ettei ulkoreunojen muoto muutu ja venytetään sitä pituus suuntaa uunissa tarvittavat sentit.
    Projektorin muotoisen koperon voi painaa vaikka jigiin kiinnitetyllä e27 hehkulampulla. (sileä pinta ja sopiva muoto)
    Samalla lasiin koiverrettu maaginen E kirjain säilyy.
    Viimeksi muokannut: AimoPamaus; 27.08.2012 klo 17:55.
  13. #13
    Aikoinani kysyin muovinmuokkaus-firmasta, miten pitää toimia polykarbonaatin kanssa. Sanoivat, että kuplia tulee, jos muovia ei ole esikäsitelty.

    Esikäsittely tehdään sillä lailla, että haluttu muovin pala laitetaan +80 oC -lämpötilaan 6:ksi tunniksi. Tällöin se prosentti vettä, joka on muovin sisällä, tulee sieltä pois. Ts. muovi pitää kuivattaa ensin.

    Jos ei ole alipainemuottia käytössä, silloin pehmeillä hanskoilla voi silittää sen muotin päälle.

    Yhden hemmetin hyvän alipainepumpun ao. hommaan saa omasta pölynimurista. Siinä paineentuotto on sopiva ja sillä pystyy imaisemaan suuren määrän ilmaa muotista pois, niin ettei muovi kerkeä jäähtymään.
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  14.  
  15. #14
    Tuo veden poisto oli uutta! Täytyy varmaan muovihommia varten kytkeä vanha liesi talliin.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)