Tämä on matkakertomus reissusta jonka tein ystävieni kanssa 28.6. – 23.7.2012.
Menimme Villen kanssa moottoripyörillä laivalla Rostockiin, sieltä Itävaltaan, Sloveniaan, Kroatiaan, Bosniaan, Montenegroon, Albaniaan ja sieltä Kreikan Ateenan lentokentälle josta lensimme Rhodokselle.
Rhodokselle lensivät Suomesta vaimoni Riitta, Villen vaimo Nata ja ystävämme Saku tyttärensä Iidan kanssa. Koko porukalla purjehdimme viikon välimerellä katamariinilla, jonka jälkeen minä ja Saku lensimme Ateenaan ja muu porukka takaisin Suomeen.
Saku hyppäsi Villen mopon sarviin ja menimme lautalla Italian Bariin ja sieltä italian keskellä olevaa vuoristoa pitkin Itävaltaan, koukkasten Sveitsin puolella ja lopuksi Travemundeen ja sieltä laivalla takaisin Suomeen.
Majoituksia emme olleet mopo-osuuksille varanneet etukäteen, vaan varasimme ne netistä saman, tai edellisen päivän aikana. Helle oli reissussa melkoinen +35-43 astetta. Päivien päätteeksi kun olimme saaneet hikiset ajovermeet purettua päältä tunnelma, tai siis ainakin hien löyhkä oli samanlainen kuin miesten lätkäjoukkueen pukuhuoneessa.
Suurimman osan matkasta ajoimme pitkin pikkuteitä, muutamaa poikkeusta ja Saksaa lukuun ottamatta.
Todella mahtava reissukokonaisuus jota kelpaa vanhoillakin päivillä muistella.
Reissun kokonaiskilometrit 6.296. Tuossa reitti hieman ylimalkaisesti: http://goo.gl/maps/EjMYn
TO 28.06.2012 112km
Lahti-Helsinki
Lähdön tunnelmaa ja matkakuumetta podettu jo jonkun aikaa.
Eilen mopo huollatettu, renkaat uusittu ja lisäksi pesty ja puunattu.
Aamulla pakatulla mopolla töihin hoitelemaan viimeisiä työasioita kuntoon.
Siitä Villen kanssa hoitamaan viimehetken tarvikehankintoja, mm. Villen herkälle takamukselle ilmatäytteinen pepun pehmustin.
Ensimakustelua ajamiseen perinteisen tylsällä Lahti-Helsinki moottoritiellä ja Vuosaaren satamaan, josta pienen odotuksen jälkeen laivaan.
Mopojen sitomisen jälkeen ensipuraisu pahimpien lähtöhöyryjen ulos päästämiseen.
Laitoimme yhteiseen lompakkoon yhtäläisesti rahaa ja nimesimme sen ”firman” lompakoksi.
Firman lompakko saikin esimakua tulevaan reissuun laivan baarissa. Ilta meni rattoisasti saunoen ja poreammeessa killuen.
Useammankin motoristin kanssa tuli illan aikana keskusteltua. Yksi kertoi ajaneensa Albaniassa edellisenä kesänä ja joutunut ajamaan n. 100km sorapätkää…hieman aiheutti huolta tulevasta.
PE 29.06.2012
Merellä
Ville oli yöllä minua nukkuessani ravistellut ja koittanut kysellä että kuka helvetti sä oot ja mitä sä teet Tomin sängyssä…oli vihdoin tajunnut että allekirjoittanuthan se siinä ja mennyt takaisin nukkumaan...
Aamupalalle mentäessä suhteellisen ”raskas” olo, johtunee meri-ilmasta ? No alkuhöyryt on purettu…
Aamupalan jälkeen nokosille ja herättyä lounaalle. Vermeitten virittelyä mm. Villenkin kypärään kypäräpuhelin niin päästään reissussa höpöttölemään.
Tämä päivä vahvasti vesilinjalla.
LA 30.06.2012 978km
Rostock/Saksa – Hinterthal / Itävalta http://goo.gl/maps/WXSBz
Melkoinen päivä ! Rostockista lähdettiin 8 aikoihin aamulla Saksan moottoriteitä kohti Itävaltaa 35 asteen helteessä kaikki vermeet päällä.
Vesitankkauksenmerkitys alkoi aukeamaan...
Viimeiset 80km pienempiä teitä ja maisemat alkoivat paranemaan.
Iltayhdeksän aikoihin saavuimme Itävaltaan motoristihotelli Simonhoffiin, jossa tiedettiin miten väsynyt motoristi otetaan vastaan ! Hyvä kun saatiin mopot parkkiin niin tarjoilija riensi vastaan kylmien oluiden kera !
Tuntui taivaalliselta saada hiestä märät ajokengät pois jaloista. Hieno päivä olla motoristi !
SU 01.07.2012 490km
Hinterhal (Itävalta) – Grosslockner – Steinfeld – Bovec (Slovania) – Kozina – Opatija (Kroatia)
http://goo.gl/maps/eE2eS
Liikkeelle puoli ysin aikoihin aamulla ja hunajaa saman tien tiedossa... Lyhyt ajo ja olimme motoristien unelmapätkien ääressä, eli Grosslocknerin söheröpätkillä. Todella upeita ja huikeita maisemia. Motoristeja oli todella runsaasti.
Hauska näky oli perhe, vai oliko lienee koko suku kyydissä traktorin vetämässä asuntovaunussa. Kovasti vilkuttivat ja iloa tuntui riittävän.
Grosslocknerilta matka jatkui pikkuteitä Sloveniaan jonne ajoimme pientä tietä läpi ison kansallispuistoalueen.
Neulansilmämutkat, upeat maisemat ja 37 asteen helle teki sen että matka taittui suhteellisen hitaasti.
Tuon tuosta piti pysähtyä heittää sikahikinen rotsi pois päältä ja huolehtia nestetankkauksesta.
Poikien kanssa tullut oltua reissussa, mutta tällä reissulla nestetankkaus hoidetaan ihan eri tavalla.
Kroatian Opatijaan saavuimme kymmenen aikoihin illalla ja ensimmäisenä asiana kenkien jalasta pois saamisen jälkeen oli suihku !!!
Hotellilla ei enää saanut ruokaa joten lähdimme kaupungille ravintolaa etsimään, yksi vielä huoli meidät sisään vaikka olivat ilmeisesti juuri sulkemassa.
Ruoka oli herkullista, haudutettua karitsaa ja naudanlihaa..njam…periaateoluet ja unten maille.
Hieno päivä olla motoristi !
MA 2.7.2012 432km
Opatija – Makarska (Kroatia) http://goo.gl/maps/MhsTA
Aamulla totesimme että meillähän onkin huoneesta mukavat näköalat merelle, edellisenä iltana jo sen verran pimeää ettei maisemia erottanut.
Ensimmäinen aamupala Adrianmeren rannalla ja liikkeelle vähän vajaa ysi aamulla.
Kauaa ei mennyt kun lämpötila taas kohosi 37 asteeseen.
Huikea ajomatka Kroatian rannikkoa ja osin sisämaata pitkin, upeaa maisemaa !
Vettä kuluu melkein samaan tahtiin kuin bensaakin. Perillä Makarskassa kasin aikoihin illalla, kamat kiireesti pois päältä ja mereen uimaan ! Suihkun jälkeen illalliselle ja periaateoluelle.
Siihenpä paikkojen tutkimiset jäi, nukkumatti veti pian puoleensa. Hyvä päivä !! Hieno päivä olla motoristi !
Live now, regret later!
CVO Limited
TI 3.7.2012 318km
Makarska (Kroatia) – Trpanj (Kroatia) Dobra Voda, Bar (Montenegro) http://goo.gl/maps/c6K8f
Edellisen yön vietimme Apartementoksessa jossa ei aamupalaa tarjoiltu. Liikkeelle parin expresson voimin.
Kilsat taittuivat hyvin ja lämpimissä merkeissä.
Matka jatkui edelleen rannikkoa pitkin, sekä pieni matka lautalla kun siirryimme Trpanjiin.
Trpanj oli melkoisen karua ja varsinkin satamaan saavuttiin tuntui kuin olisimme hiekka-aavikolla.
Bosnian läpi ajo meni melkoisen nopeasti.
Syömään mennessä luulimme olevamme jo Montenegrossa ja ihmettelimme tarjoilijalle miksi hinnat ovat Kroatian kunissa ? Tarjoilija totesi että hyvät herrat siksi koska olette Kroatiassa ! Emme olleet hoksanneet että Kroatia sijaitsee Bosnian molemmin puolin.
No, pääsimmehän tuhlaamaan firman lompakkoon jäänet kunit pois, hyvin söimmekin ja yhtään ei jäänyt kunia jäljelle. Pirun hidas palvelu, lounastaukokesti melkein 2 tuntia.
Rajan yli Montenegroon navia seuraten joka ohjasi meidät pikkutietä takaisin Kroatiaan vievälle tulliasemalle. Ensimmäinen kerta kun tullissa syynättiin paperit tarkkaan läpi tiukkailmeisen rajavartijan toimesta. Tosin hetken päästä hekotteli ja heitti yläviitosta.
Kroatian tullissa neuvoivat kääntymään ympäri jos Bariin halutaan. Takaisin tullessa tuo tiukkailmeinen rajavartija edelleen hymyili ja aukaisi portin mitään kyselemättä.
Montenegron puolella saimme hieman harrastaa maastoajoakin kun eteen osui jokunen tietyö ja soratiepätkä.
Tulipa Villen kohdalle reissun tiukin ohituskin tällä pätkällä, mutta siitä selvittiin pienellä sydämen tykytyksellä.
Montenegrossa ylitimme yhden salmen lautalla ja siellä vaihdoimme jokusen sanan tosimotoristin kanssa, joka oli reissannut 5 vuodessa 4 mantereella, 90 maassa ja ajanut noilla reissuilla 230.000km (www.adventure-rakela.com).
Löysimme hotellille ilman navia. TODELLA upea paikka pienessä poukamassa meren rannalla.
Heti hotellin vieressä ranta ja välissä ravintolan terassit. Ei mikään massaturismi paikka, ilmeisesti paikallisten suosima. Ehdottomasti suosittelen jos joku tuonne päin eksyy, Hotel R.
Hyvää ruokaa ja todella hyvä palvelu. Hieno päivä olla motoristi !!!
KE 4.7.2012 487km
Bar – Ioannina (Kreikka) http://goo.gl/maps/NSplC
Hieman yli 8 aamulla liikenteeseen. Tätä päivää kohtaan ehkä suurimmat ennakko odotukset, sekä mietteet siitä että jos ongelmia tulee vastaan, niin tänään.
Albanian rajalle vain lyhyt rykäisy. Rajanylitys yllättävän mutkatonta. HD:n takalaukku täynnä jäävettä. Maisemat ja infrakstuuri muuttui melkoisesti heti raja-asemalta eteenpäin: likaista, kuoppaista ja pahaa hajua. Navigaattori sekoili tuon tuostakin, ei taida Albanian kartat olla ihan kohdillaan.
Yllätykseksemme hetken päästä eteemme aukesi hienoa baanaa ja matkavauhti nousi 100-120 km:h..hmm..liian helppoa ?
Meno maistui ja puoleen päivään mennessä olimme jo puolessa välissä päivän suunniteltuja ajoja.
Moottoritien varrella spagetit naamariin ja meno vaan jatkui. Fierissä pyörittiin jonnin aikaa kun navi oli taas sekaisin, eikä meinattu löytää kaupungista ulos. Tosin hetken päästä huomattiin että navin päämääränä oli koko ajan Fier, hö ! Melkoisen hikistä hommaa pyöriä pilvettömän auringon alla Albanialaisessa kaupungissa.
Liikennekulttuuri, jos sitä sellaiseksi voi sanoa niin oli melkoisen mielipuolista.
Fierin jälkeen meno jo hidastuikin, tiet menivät alle arvoasteikon: kuoppaa, uraa, soraa, tietöitä. Matkavauhti jotain 40-50km/h. Aasin lantaa tiellä ja Villen saappaissa.
Huvittavin näky matkalla oli Albanialainen autokoulun auto, ehehehhe.
Vihdoin raja, EU-Kreikka tuntui hyvältä. Kreikan puolella kunnon kahvit, vettä ja sämpylät naamariin jonka jälkeen takaisin baanalle.
Pysähdyimme n. 40km ennen Artaa tienvarsimotelliin yöksi. Ruokaa, periaateoluet ja seuraavan päivän suunnittelua.
Meikäläisellä ongelmia korvassa, taitaa olla orastavaa korvatulehdusta…voi hemmetin hemmetti.
Kaiken kaikkiaan hieno päivä olla motoristi !
TO 5.7.2012 336km
Ioannina – Kokkoni beach http://goo.gl/maps/Rpijo
Road house herätys klo 07:00 ja reissun tähän mennessä karseimmalle aamupalalle: ällöttävän makeaa jonkinlainen omenapiirakkauunipaistos ja helvetin pahaa kahvia.
Meikäläisen korva edelleen tukossa, yritin vakuutusyhtiöön soitella ja kysellä lääkäriä Patraksesta mutta huonolla menestyksellä. Kävimme kuitenkin Patraksessa etsimässä paikallista HD-liikettä ja katsastamassa jos vastaan tulisi lääkäriasemaan. Ei löytynyt kumpaakaan, joten matka jatkui ja mopot kulki.
Yöpaikkaan Kokkoni beachille saavuimme jo neljän aikoihin. Hotelli upealla paikalla, mutta pienoinen pettymys ennakkotietoihin nähden, välitön pääsy rannalle oli 400 metriä ja luvattu langaton wifi ei pelittänyt kuin respassa 400 metrin päässä huoneesta, jos sieläkään.
Olutta, gin&tonicia ja vähän muutakin kitaan ja biitsille uimaan. Mukavaa ottaa rennosti. Biitsillä juteltiin paikallisen pariskunnan kanssa jonka rouva on töissä firmassa joka vie Suomeen Pirkka viinirypäleitä ja Villehän K-Supermarket kauppiaana myy niitä sitten loppupäässä. Tästä riittikin keskustelun aihetta toviksi.
Suosittelivat meille paikallista ravintolaa n. kilometrin päässä hotellilta. Sinnepä siis iltaruualle.
Paikka olikin todella hieno, söimme ulkona kivenheiton päässä rannasta hienoissa maisemissa. Ja ruoka oli erinomaista, 10+.
Muutama olut päälle ja raahauduimme kämpille sillä uni taas kummasti painoi silmäkulmaa alas. Huomisesta soveimme että nukutaan kerrankin pitkään.
Hieno päivä olla motoristi !
PE 6.7.2012 139km
Kokkoni – Ateena http://goo.gl/maps/VXW2e
Eihän siitä pitkään nukkumisesta mitään tullut kun tie alkoi jo vetämään puoleensa. Aamu-uinnile mereen. Rannalla ihmeteltiin Kreikkalaisten työtehokkuutta kun kolme miestä suoristi rannalla olevia puuritiläpolkuja suoraan luotilangalla ja neljäs toimi työnjohtajana. Yksi kulki pitkin polkua moukari kädessä ja koetti naputella lautoja sillä syvemmälle hiekkaan. Todettiin Villen kanssa että aika vähän tiedetään kiinteistönhuollosta mutta silti saataisiin homma tehokkaammin hoidettua. Surkea aamupala ja vähintäänkin yhtä surkeaa kahvia.
Liikkeelle lähtiessä samat kaverit edelleen ritilöiden kimpussa, uskomatonta !
Helppoa tietä kohti Ateenaa, parin tietullin läpi, matkavauhti 140-150km/h. Ateenan reunamalla olevaa HD kauppaa etsiessä käytiin melkoisessa giga-kauppakekuksessa. HD kaupasta lisää t-paitoja, sillä alkavat loppumaan kesken.
Sieltä lentokentälle ja mopot parkkiin. Kamojen pakkaamista ja Ville ihmetteli että tässäkö se nyt oli hänen ajoreissunsa ?
Lentokoneeseen ja kohti Rhodosta. Hieno päivä olla motoristi !
PE – LA 6-7.7.2012
Rhodos – Simin saari
Tunnin lento Rhodokselle josta taksilla hotelliimme maistelemaan G&T:a.
Kävelimme satamaan syömään ja samalla kävimme etsimässä laituripaikan jossa vuokraamamme katamariini löytyisi. Muutama sana kipparimme Svenin kanssa ja hotellille odottelemaan muuta porukkaa.
Kolmen aikoihin aamuyöstä saapuivat Riitta, Nata, Saku ja Iida vihdoin hotellille. Parit iltadrinksut ja huoneisiin.
Aamulla vaatimattoman aamupalan jälkeen tavarat taksiin ja satamaan. Lastasimme matkatavarat katamariiniin ja jätimme tytöt nauttimaan auringosta ja pulikoimaan meressä. Miehet suuntasimme taksilla markettiin hankkimaan ruokaa ja juomaa jota kertyikin kolme täyttä ostoskärryllistä. Ostosten pakkaus laivaan, uinnit ja vihdoin merelle.
Tuulta ei ollut riittävästi joten menimme moottorien varassa.
Mahtavaa olla merellä ! Iida riemuitsi ensin keulassa aaltojen pärkeissä ja seuraavaksi muuttuikin hyvin hiljaiseksi tytöksi. Iida sai kokea mitä merisairaus tuntuu, yöööökk…
Saavuimme pimeässä Simin saaren Panormitiksen laguuniin. Yö viiden muun aluksen vieressä ankkurin varassa.
SU 8.7.2012
Sim – Nissiros - Kos
Aamulla pääsi katselemaan missä oikein olemme. Hieno paikka ! Rannassa nunnaluostari ja heräsimmekin sieltä kaikuneeseen, noin 2 tuntia kestäneeseen ”joikaan”. Kumiveneellä rantaan paikkoja ihmettelemään. Villen kanssa uitiin takaisin katamariiniin.
Aamupala laivassa ála Ville&Saku. Pojat ovat selvästi ottaneet laivakokin roolit, sen kanssa on helppo tulla toimeen
Ankkuri irti ja kohti pientä Nissiroksen saarta. Kapteenimme Sven kertoi että saaren keskellä on iso kraateri jota pääsee ihastelemaan vuokraskoottoreilla. Upea merimatka ja nyt päästiin jo oikeasti purjehtimaankin. Aamulla teki meripahoinvointipilleritkin hyvin kauppaansa.
Upeita, karun oloisia maisemia. Meren aallokkoa on mahtava seurata.
Satamassa hieno ja iso kivinen armeijan hylkäämä koulutuskeskus. Satama oli kuitenkin ihan täynnä aluksia joten jouduimme lähtemään kohti Kossia upean auringonlaskun saattelemana. Kossille rantauduimme n. klo 22 aikoihin. Uimaan ja sen jälkeen illalliselle veneen edessä olevaan Blue Note ravintolaan, jota Sven kovasti suositteli. Otimme alkuruuaksi ja pääruuaksi kaikkea mahdollista joista kaikki söivät. Mahtava illallinen ja ähky oli lähellä. Nukkumatti vetikin kummasti puoleensa. Riittaa olisi kuitenkin vielä diskottanut ja hieman alahuulet osoittivat alaspäin.
MA 9.7.2012
Kos
Minä, Saku, Ville ja Nata kävimme aamukävelyllä ja samalla kaupassa, sekä paikallisessa leipomassa ostamassa erilaisia paikallisia piirakoita. Niistä tulikin varsin herkullinen aamupala, kyllä syöminen on mukavaa.
Merenkäynti oli sen verran kovaa että Sven joutui toteamaan että tänään ei lähdetä mihinkään. Tiedossa siis koko päivä Kossilla.
Siis biitsille uimaan ! Villen kanssa turhautuminen rannassa oloon iski pian, joten lähdimme tutustumaan paikalliseen vuokra-auto tarjontaan. Vuokrasimme 3 rantakirppua ja lähdimme koko porukan voimin pyörimään ympäri Kossia. Kävimme katsomassa jonnin matkan päässä olevalla biitsillä sijaitsevaa kuumaa lähdettä joka tuoksui mätääntyneille kanamunille. Paluumatkalla kävimme tutustumassa vanhaan Antimachian linnoitukseen.
Meikäläisellä korva oli vaivannut pahenevissa määrin jo useamman päivän ja onnekseni paluumatkalla löytyi yksityinen lääkäri joka totesi korvakäytävän olevan ihan tukossa ja korvan tulehtuneen.
Kielsi uinnin ja totesi että tuulinen rantakirppu ei ole paras mahdollinen kulkupeli korvaa ajatellen. Natalta kaunis huivi korvan suojaksi, säkillinen lääkkeitä apteekista ja homma jatkuu.
Illalliselle mennessä kokeilimme niitä altaita missä pikkukalat syövät kuollutta ihoa jalkapohjista. Erikoinen kokemus, Riitta kiljui ja totesi homman melko ällöttäväksi.
Riitalla olisi taas illallisen jälkeen tanssijalkaa vipattanut.
Katamariinin kannelta loppuyöstä katselimme kalsareisillamme juhlapukeista juhlijakansaa.
TI 10.7.2012
Kos – Astipálaia / Vathin laguuni
Aamupala laivassa + kaupassa käynnit.
Seuraavaksi kohti Astipálaian saarta ja siellä Vathin laguuniin. Lähtö myöhästyi jokusen tunnin sillä sataman suulla oli ruoppausalus työn touhussa.
Suurin osa matkasta purjeiden varassa, huomattavasti mukavampaa kuin moottorilla kulkeminen.
Ihmeellinen juttu kuinka aurinko ja aaltojen keinutus saavat kaikki uneliaaksi. Koko ajan joku nukkuu jossain ja Nata melkein kokoa ajan...varsin rentouttavaa…
Ankkuroimme laguuniin omaan rauhaan rannan lähettyville. Omat kokkimme Ville & Saku loihtivat herkullisen spagettiaterian kanabolognesekastikkeella höystettynä paikallisella makkaralla.
Hieno paikka, hyvä ruoka ja uni maistuu taas hyvälle.
KE 11.7.2012
Astipálaia / Vathin laguuni - Santorini
10 aikoihin laguunista merta kohti. Santoriniin saavuimme kuuden aikoihin. Kuumuutta riittää edelleen.
Sven järjesti meille vuokra-auton jolla ajoimme Oiaan katsomaan auringonlaskua. Upea se olikin eikä ollenkaan turhaan kehuttu auringonlaskun katsomispaikka, väkeä oli reilusti.
Sieltä ajoimme Firaan syömään. Taas pöytään kaikkea mahdollista, njam !
Sisällä olisi ollut Kreikkalaista tanssinäytöstä mutta päätimme pysytellä hyväksi todetussa seurassa.
Paluumatkalla kyytiläisille maistui pussikalja ja sangria. Kiva päivä, Santorini on kaunis saari.
Live now, regret later!
CVO Limited
TO 12.7.2012
Santorini – Astipálaia / Skalan satama
Aamusella autolla Kamarin kylään ja sieltä todella mutkaista, kapeahkoa ja jyrkkää tietää (olis ollut aika makee mopopätkä) näköalatasanteelle josta jatkoimme Riitan ja Villen kanssa vielä kävellen vuoren huipulle hämmästelemään muinaista Thiran kivikaupunkia. Huikea paikka, josta upeat näkymät pitkälle saarta. Myöhäinen aamupala/lounas Kamorissa, kauppaan, leipomoon ja auton palautus.
Merelle lähdimme hieman ennen kahta. Lämpöä varjossa +37, huh, huh, ei taaskaan pääse vilu yllättämään.
Kiva päästä takaisin merelle ! Jokapäiväinen tehorasvaus käyntiin !
Kuuma, kuuma, kuuma päivä merellä ! Karun näköisiä saaria, yhdellä ei näkynyt mitään muita rakennuksia kuin kirkko todella korkealla paikalla.
Satamaan saavuimme yhdeksän aikoihin ja laivakokkimme Ville&Saku loihtivat meille taas herkullisen iltapalan ! Kuten poikani kerran totesi saunassa limpparipullo kädessään: tämä se vasta on emälää !
PE 13.7.2012
Astipálaia / Skalan satama – Khalhi
Kymmenen aikoihin liikenteeseen. Taas varsin lämmin päivä merellä !
Koimme todellisen loppumatkan kruunauksen kun delfiinparvi ilmaantui laivan ympärille ja keulaan. Todella mahtava seurata niiden polskintaa laivan ympärillä. Kapteenimme Sven kertoi että ne hierovat itseään laivan kylkiin ja kilpailevat kuka pääsee itseään laivaa vasten kihnuttamaan.
Saavuimme Khalhin saaren kauniiseen satamaan n. klo 20.30. Upea päivä !
Illalliselle, jonka jälkeen eksyimme Sakua ja Iidaa lukuun ottamatta loppuillaksi pienimpään ikinä näkemäämme discoon. Riitta ja Nata nauttivat tanssimisesta täysin siemauksin, minä ja Villekin sen jälkeen kun DJ suostui soittamaan Rammsteinia
Ville voitti paikallisten suosion osakseen ja sai useamman fanin. Jälkikäteen tosin epäilimme paikkaa gay mestaksi koska siellä ei ollut kuin miehiä. Hauska ilta, hiki virtasi.
LA 14.7.2012
Khalhi – Rhodos
Aamulla hieman krapulainen olo jostain kumman syystä. Kannelle noustua huomasin että Sven olikin vienyt laivan jo merelle. Matkalla pysähdyimme kerran uimaan ja Rhodoksen satamaan saavuimme kahden aikoihin.
Merimaileja viikon aikana tuli yhteensä n. 350-370.
Kamat hotellille ja syömään (vaihteeksi). Poijjaat kävimme vielä Svenille maksamassa polttoaineet ja satamamaksut.
Jälkkäriksi menimme syömään äklömakeita kakunpaloja.
Seuraavaksi hotellille lepäilemään ja me Sakun kanssa pakkailemaan kamoja alkavaa moottoripyörä
paluumatkaa varten. Muu porukkaa lentää suomeen maanantai-tiistai välisenä yönä.
Myöhemmin illalla suuntasimme Sakun kanssa lentokenttä hotellille Rhodesian Sun, joka oli vähän sinnepäin hoidetun oloinen. Henkilökunta oli erittäin ystävällistä. Iltauinnit, yöpala, oluet ja nukkumaan.
Henkilökunta lupasi viedä meidät aamuyöllä kentälle.
Live now, regret later!
CVO Limited
SU 15.7.2012 254km
Rhodos – Ateena – Patras http://goo.gl/maps/VmDEL
Ylös klo 4:10, suihkuun, kamat kasaan ja aulaan kyselemään kyytiä. Ei näkynyt kyydin lupailijaa joten soitimme taksin ja suuntasimme lentokentälle, josta tunnin lento Ateenaan.
Huh, kuumaa tuntuu olevan edelleen…mopovermeet taas päälle ja moottoritielle hikoilemaan.
Nopeinta tietä Patrakseen jossa hengailimme pari tuntia terminaalissa ennen laivaan pääsyä.
Olimme varanneet kansipaikat, mutta totesimme että ehkäpä hytti olisi kuitenkin mukavampi, lompakkoa kaivamaan ja naama irveessä maksamaan lisähintaa 2x106 egee.
Sisääntulo laivaan oli hieman yllättävä, liukuportaat laivaan ja vastassa kaveri mirri kaulassa toivottamassa tervetulleeksi. Respasta toinen mirrikaveri saattoi meidät hyttiin ja olisi kantanut laukkummekin. Ohhh…onneksi hytti on ilmastoitu ! Laivaan tutustumiskierros, ruokailut ja Italian karttaan tutustumista. Hyvissä ajoin nukkumaan, aikainen herätys alkaa painamaan silmäkulmia. Laivassa todella hyvä palvelu.
MA 16.7.2012 581km
Patras – Bari / Italia – Belmonte in Sabina http://goo.gl/maps/eqGH1
Satamaan saavuimme ysin aikoihin aamulla josta innolla tien päälle. Barin jälkeen aukesi upeat kumpuilevat peltomaisemat silmin kantamattomiin. Pellot nousivat ylös ja alas kukkuloita. Pikkuteiden varsilla oli todella paljon hylättyjä kivitaloja, todennäköisesti olleet tyhjinä kymmeniä vuosia, oliskohan entisten peltotyöläisten taloja ? Remontoi tästä itsellesi unelmakoti !
Päätimme ajaa pitkän päivän ja ”tienata” loppumatkalle hieman vapaata. Peltomaisemat vaihtuivat hienoihin vuoristomaisemiin pikkukylineen. Kaikki kylät rakennettu aina kukkulan huipulle ja useammalla kukkulalla näkyi myös vanhoja linnoja. Todella kaunista ! Upeita pikkuteitä, mahtavia mutkapätkiä ja mikä ihmeellisintä ei liikennettä missään ! Aivan rauhassa saimme posottaa.
Majapaikaksi valitsimme hasselpähkinäfarmille rakennetun erillisrakennuksen hostel tyylisen huoneen (Agriturismo Le Belle Rane). Ihan kiva paikka ulkoaltaineen, ainoa miinus oli perille vievä hemmetinmoinen kinttupolku. Ruokailua ei siellä ollut joten jouduimme illalla heittämään vielä 30km ylimääräisen lenkin pikkukylään ravintolaa etsimään. Siellä ei mummu osannut englantia mutta loihti meille hyvät pöperöt !
Hieno päivä olla motoristi !!!
TI 17.7.2012 349km
Belmonte in Sabina – Vicchio http://goo.gl/maps/LcZD6
Aamu-uinti ulkoaltaalla, jonka jälkeen isäntämme toi meille itse leipomaansa leipää, makkaraa, papuja ja capuccinoa.
Siinä hetken hänen kanssaan turistiin ja hän kertoi olevansa TV-ohjaaja, joka on nyt keskittynyt hasselpähkinäfarmiinsa ja käsikirjoitusten tekoon. Saanut tarpeekseen Milanon kiireellisestä elämästä.
Kympin aikoihin liikenteeseen ja koko päivä todella upeita reittejä ja pikkuteitä pitkin. Kuuden aikoihin saavuimme matkalla varaamaamme majapaikkaan Vicchiossa. Hyvin edellä aikataulusta ja melkein pari vapaapäivää tienattu. Hellettä ja hikoilua riitti koko päivän !
Hieno päivä olla motoristi !
KE 18.7.2012 436km
Vicchio – Maranello – Madonna Di Campiglio http://goo.gl/maps/coiB8
Tämän reissun huonoin aamupala: pala kakkua ja kuivapakattuja kroisantteja + paahtoleipiä,
Parasta ennen päivät tais olla jossain kymmenen vuoden päässä.
Kohti Maranelloa pitkin hienoja maisemia ja kiemurateitä. Maranellossa tutustuminen Ferrari kauppaan jonka jälkeen käynti Ferrarin porteilla (pitemmälle ei päässyt) ja sieltä Ferrari museon pihaan. Kumpikaan ei niin suuri Ferrari fani ole, joten jätimme sisällä käynnin väliin aikaa säästääksemme. Ferrarillakin olisi päässyt ajamaan, mutta emme nähneet 15 minuutin ajelua kaupungin keskustassa riittävän houkuttelevaksi. Käväisimme myös Mugellon F1-radan porteilla.
Maranellosta motaria Gardajärvelle, 130km taittui 50 minuutissa. Sieltä taas upeita pikkuteitä Dolomiittien keskelle Madonna Di Campiglioon, jossa hotellin (Hotel Ariston) sauna- ja allasosasto hemmotteli väsyneitä motoristeja.
Päivän lämpötila parhaimmillaan +43 astetta.
![]()
Live now, regret later!
CVO Limited
TO 19.7.2012 111km
Madonna Di Campiglio – Bormio http://goo.gl/maps/gSLRX
Paluureissun parhaan aamupalan siivittämänä kohti Dolomiitteja ysin aikoihin aamulla. Lyhyt päivä tiedossa, tarkoituksenamme viettää rento päivä virvokkeita nauttien kylpyläkaupunki Bormiossa !
Huikeita vuorimaisemia ja todella kapeaa, mutta hyvää mutkatietä, jonka reunoilta melkoinen pudotus alaspäin.
Matkanteko kuitenkin katkesi tukokseen kun molempiin suuntiin oli menossa liuta autoja ja asuntoautoja, tiellä jolla edes kaksi henkilöautoa ei mahdu rinnakkain. Joku autoilija yritti hieman porukkaa ohjata peruuttelemaan pitkän matkaa takaisinpäin. Autojen välissä todella pienet raot ja vieressä pudotus jyrkänteelle. Autojen välistä puikkelehti polkupyöräilijöitä pyöriään kantaen ja totesivat meille että ei kannata edes yrittää. No, takana helvetinmoinen tukos ja samoin edessä, joten totesimme että taaksepäin ei mennä. Melkoista puikkelehtimista autojen välissä, välillä 360 kiloa painavaa pyörää jyrkänteen vieressä pystyssä pitäen jotta asuntoauto pääsisi sen verran eteenpäin jotta pääsisimme ohi. Välissä autoilijoita pyytämään siirtämään autoaan metrin eteenpäin jotta mahtuisimme välistä. N. 500 metrin matkaan meni varmaan pari tuntia ja helvetinmoinen määrä hikeä.
Tukoksesta johtuen kerkesimme Bormioon vastaa yhden aikoihin, jossa meitä odotti reissun kallein hotelli (Grand Hotel Bagni Nuovi) ja melko hienon oloinen olikin ! Minun pyörän kytkintä joutui vuorilla melkoisesti luistattamaan ja välillä hieman haiskahtikin. Tästä syystä kävimme etsimässä huoltoliikettä ja luotettavan niminen löytyikin: Bobo mopo. Hieman kytkimen säätöä, syömään ja mopot loppupäiväksi parkkiin.
Hotellilla oli lukuisia erilaisia altaita ja saunoja joiden parissa päivä kummasti vierähtikin. Suomalaisessa saunassa oli Harvian puukiuas ja salakuljetimme pikkumukeissa vettä kiukaalle. Käry kävi ja henkilökunta kävi moittimassa ettei kiukaalle saa heittää vettä, joissain saunoissa oli vesiämpärit killumassa kiukaan yllä ja me jotenkin vahingossa aina onnistuttiin kaatamaan ne kiukaalle...kunnon löylyt jäivät kuitenkin väliin tässä paikassa.
Yhdessä allashuoneessa puhe kaikui todella kovasti ja pienessä nousussa olevilla motoristeilla oli varsin ratkiriemukasta omakivaa...
Hotellin baarin drinksuttelemaan ja sieltä paikalliseen disco-pitseriian. Paluumatkalle eivät saane taksia meille soitettua, joten paikan omistaja kävi viemässä meidät hotellille.
Vastoinkäymisistä huolimatta hieno päivä olla motoristi, saa nähdä mikä on mieli aamulla...
PE 20.7.2012 214km
Bormio – Reutte / Wängle / Itävalta http://goo.gl/maps/6AUpf
Vuoristoilma ja matalapaine saivat meidät pysymään vuoteissa puolille päivin. Reissun paras aamiainen oli ehdottomasti tässä hotellissa ! Reissun kallein hotelli, mutta rahalle sai kyllä vastinettakin.
Nokka kohti taas uutta motoristien unelmapätkää, Stelvio vuorelle. Ennen Stelviota kävimme pienen koukkasun Sveitsin puolella.
Ehdottomasti yksi reissun kohokohdista, fantastiset maisemat ja neulansilmämutkaa toinen, toisensa perään. Loppumatkasta satoi hieman vettä, ensimmäinen kerta koko loman aikana ja tuntui oikeastaan ihan mukavalta, kuten myös lämpötilan laskeminen.
Yövyimme Reutten Wänglessä. Majapaikasta löytyi suomalainen sauna ja ulkoallas. Lomareissun ensimmäinen oikeasti virkistävä uinti, oikeasti raikkaassa vedessä !
Hotellissa (Pension Talblick) hyvä ruoka ! Huomenna tiedossa Saksan läpiajorangaistus ja todennäköisesti sateinen päivä. Sakulla ei ollut matkassa sadepukua, mutta onneksi hotellin respan tyttö oli motoristi ja neuvoi meille huomista varten lähimmän mp-kaupan n. 60km päässä Saksan puolella.
Hieno päivä olla motoristi !
LA 21.7.2012 950km
Reutte – Travemunde / Saksa http://goo.gl/maps/GVUGX
Loistavan aamupalan jälkeen liikkeelle vähän kahdeksan jälkeen. Pysähdyimme matkalla Kemptenissa ostamassa Sakulle sadepuvun ja päätimmekin pukea ne saman tien päälle niin ei tarvi sateessa alkaa söhertämään.
Saksan moottoribaanalla matka kummasti taittuu, matkanopeus kovimmillaan 180km/h, joo, joo, ei kulje HD lujempaa
Lähtiessä koko loman alhaisin lämpötila +11, eikä haittaa yhtään ! Poikkesimme matkalla Hannoverin HD liikkeessä jonka lukossa olevia ovia yritin turhaan alahuuli väpätten kiskoa auki, kiinni mikä kiinni.
Saavuimme Travemundeen n. 18.30. Laivaan pääsyyn vielä aikaa joten suuntasimme lähikylään syömään ja molemmat saivat sieltä matkamuistoksi 35 euron parkkisakot. Tuskin perivät Suomesta asti…
Laivaan pääsyä saimme odotella noin kaksi ja puoli tuntia. Siinä sitten turistiin muiden motoristien kanssa, yllättävän vähän Suomen rekkareilla porukkaa tulossa laivaan. Hollantilaisen motoristipariskunnan kanssa juttua riitti aina yömyöhään saakka laivan baarissakin.
Koko päivänä vettä tuli vain pariin otteeseen, eikä silloinkaan paljoa. Onneksi puimme sadevermeet päälle, koska muutenhan olisi päivän selvää että vettä olisi satanut koko päivän.
SU 22.7.2012
Merellä
Päivän ohjelma: herätys aamupalalle, nukkumaan, herätys lounaalle, nukkumaan, viiden aikoihin ylös, telkkaria reilu tunti, illalliselle, saunaan, televisiota, nukkumaan.
MA 23.7.2012 109km
Vuosaari – Lahti http://goo.gl/maps/OsoAN
Aamupalalle ja ulos laivasta. Viimeiset 100km ja vihdoin kotona, kiva on kotia palata !
Live now, regret later!
CVO Limited
Mahtava reissu! Tuollainen "pitkän kaavan" mukaan vedetty matka olisi kiva päästä itsekin joskus kokemaan. Saako kysyä mitä maksaa suurinpiirtein tuollainen katamaraanin vuokra viikoksi?
HD Softail CrossBones '08 2015-
Suzuki Hayabusa '08 2014 - 2015
HD XL1200N ´09 -2014
Reissu oli mahtava ;)
Tuo katamariini oli loistava valinta tarkoitukseemme. Sen kaikissa "kärjissä" oli makuuhuoneet joissa oma wc ja suihku. yhteensä 4 makuuhuonetta parisängyin ja niistä yksi tietysti kipparin käytössä.
Keskellä oleskelutilaa ja keittiö. Etupäässä "ponttoonien" välissä oli verkko jossa oli hyvä ottaa aurinkoa, tai lueskella kirjaa, tai muuten vaan torkkua
Hinta oli mielestäni kohtuullisen edullinen. Meitä oli yhteensä 6 henkilöä, vene kipparilla oli 3200 euroa ja polttoaine- + satamakasut olivat muistaakseni n. 300 euroa. Eli yhteensä n. 3.500 euroa = 600 euroa per nuppi.
Lennot (niille ketkä niitä tarvitsivat) löytyivät suhteellisen edullisesti Norwegianin kautta ja olivat molempiin suuntiin suoria lentoja. kokonaiskustannus per nuppi jäi alle tuhanteen euroon.
Ruuat laitoimme laivassa itse.
Live now, regret later!
CVO Limited
Eli kaiken kaikkiaan oli mahtavaa olla motoristi ;D Hieno tarina ja alkoi kyllä kutkuttamaan tämmösen kotipojankin lähtee eurooppaan![]()
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Sen verran tarvii vielä kertoa meidän purjehdusosuuden kipparistame Svenistä....hän oli Eestiläinen kaveri, neuvostoliiton armeijan entinen upseeri, ollut Neuvostoliiton armeijan purjehduksen olympiajoukkueessa ja mm. Suomenmestari purjehduksessa...eli olimme varsin hyvissä käsissä ;)
Live now, regret later!
CVO Limited
^Mitä kautta etsitte/varasitte veneet ja palvelut? Ovatko nuo merireitit aina vakioita, vai sovitaanko niitä tarpeen mukaan?
Kaverin kautta löytyi tuo kontakti..omistaja on sille tuttuja.
Googlen kautta noita löytyy pilvin pimein...törmättiin ainakin yhteen Suomalaisalukseenkin jonka uskon olevan vuokrabotski...oiskohan sen nimi olut Musta pekka...en ole ihan varma.
Joillain niillä on vakkarireittejä mistä voi valita tai sitten itse valita reitin.
Meillä kippari kysyi mitä haluttaisiin nähdä ja listalla oli Santorini ja Simin saaret...Kippari sitten suunnitteli reitin meriolosuhteiden ja meidän toiveiden mukaan.
Mitään palvelujahan meillä ei sen kummemmin ollut varattu...kippari hoiti satamasysteemit yms.
Eli myö vaan oltiin
Tuossa on yksi Suomalainen joka tekee noita reissuja, yksi tuttu ollut sen reissulla ja kehui maasta taivaisiin:
http://www.purjehdusmatkat.fi/
Ja lähtösatamia + maita on useita..Kroatiasta, italiasta, Kreikasta yms...
Suosittelen lämpöisesti...mahatva kokemus tuokin ja on todella rentoa menoa !
Live now, regret later!
CVO Limited
Ihan noin yleisesti: Mikä Wui##u meitä Suomalaisia oikein vaivaa.
Menet mihin päin maailmaa tahansa.... siellä ELETÄÄN, iloitaan, suruitaan, juhlitaan,
pidetään hauskaa ja ollaan sopivan lapsellisia oikeissa paikoissa
Sinne voi lähteä ihan hyvin mielin "pää edellä" ilman helvetillistä ahdistusta
ja pelkoa siitä..... ettei ole valmistautunut ja varautunut & varannut etukäteen mitä
ihmisellä voi mieleen tulla.
Ei tartte muuta kuin hieman rahaa taskuun, avoimen mielen ja "liikehtivät kädet", niin
vähissä on ne asiat jotka eivät lutviudu. Jos ihan tarkkoja ollaan... kielitaidosta ei
toki ole haittaa.... mutta jos saa kädet "pois taskuista", sillä hoituu jo puolet
maailman kaikista asioista Alppien "tuolla puolen".
Elämä on ihanaa..... ja erityisesti matkailu![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY