Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 56:sta
  1. #1
    Olisko ollu autossa takavalot virransäästöllä(päiväajovalot) ja motoristi ei tumman visiirin läpi huomannut autoa laisinkaan..? Tunnelin valaistuskin on vähän mitä sattuu.

    Toivotaan parasta, että kuski paranee!

    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/374...ten+tunnelissa
  2. #2
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Vaikea sanoa noiden päivävalojen osuudesta. Mutta itsellä ensimmäinen ajatus oli, kun luin kyseisen artikkelin, että huomattava nopeusero...

    Joka tapauksessa toivottavasti paranee/kuntoutuu, eikä jää mitään pysyvää.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  3. #3
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Vaikea sanoa noiden päivävalojen osuudesta. Mutta itsellä ensimmäinen ajatus oli, kun luin kyseisen artikkelin, että huomattava nopeusero...

    Joka tapauksessa toivottavasti paranee/kuntoutuu, eikä jää mitään pysyvää.
    Jos valoa ei näy tunnelin päässä niin todennäköisesti edessä on jotain ja ainakaan hitaammalla vauhdilla ei edellä ajavaa saa kiinni.
    Koska autoilija on aina syyllinen, niin se on varmaan äkkiarvaamatta lyönyt jarrut kiinni tai jopa peruuttanut.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  4. #4
    Itsekkään en yhtään pidä noista automaattivaloista ja varsinkaan takavalottomista autoista. Mutta kyllä ne valot näyttää syttyvän jo vähän varjoisemmissakin paikoissa, eli varmaan myös tunnelissa. Olettaisin. Vastaantulijoista laittanut merkille.
  5. #5
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Jos valoa ei näy tunnelin päässä niin todennäköisesti edessä on jotain ja ainakaan hitaammalla vauhdilla ei edellä ajavaa saa kiinni.
    Koska autoilija on aina syyllinen, niin se on varmaan äkkiarvaamatta lyönyt jarrut kiinni tai jopa peruuttanut.
    Sarkasmi on taiteenlaji.

    Itsekin tuon tunnelin läpi lukemattomia kertoja ajaneena, toisinaan tekis mieli kääntää kahva tappiin ja antaa mennä. Ei ole riskejä eläimistä tai märästä asvaltista saati paikkauksista. Mutta autoilijoita riittää, eivätkä todellakaan odota takaa lähestyvän moottoripyörän tulevan sellaista vauhtia. Jos tässä nyt jostain tällaisesta oli kyse...

    Anyway, kuten totesin, toivottavasti loppujen lopuksi kaikki menee hyvin.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  6. #6
    Lainaus Uuden Suomen uutisesta:


    "Huomattava ylinopeus: Moottoripyöräilijä lensi kymmeniä metrejä tunnelissa

    Kotimaa Lohjalla moottoritien tunnelissa tapahtui eilen iltapäiväruuhkan aikaan liikenneonnettomuus, jonka jäljiltä 25-vuotias mies on edelleen sairaalahoidossa.

    Moottoripyöräilijä tuli tunneliin poliisin alustavien selvitysten mukaan huomattavaa ylinopeutta. Tunnelissa nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa.

    Pian moottoripyöräilijä törmäsi edellään ajaneen auton perään. Törmäyksen voimasta pyöräilijä lensi useita kymmeniä metrejä eteenpäin ja loukkaantui.
    3.8.2012 07:13 "

    Jos uutinen pitää paikkansa on kaverilla pettänyt harkintakyky pahemman kerran. Mikään yleinen tie, ei edes moottoritie, ole paikka jossa kokeillaan kuinka kovaa mopo kulkee. Jos ajetaan reilua ylinopeutta on selvää että liikennevirran nopeuserot kasvavat liian suuriksi ja yllättävä tilanne voi tulla eteen liian nopeasti eikä, suuresta nopeudesta johtuen, reagointiaikaa väistämiseen tai jarruttamiseen jää. Sitten voi käydä näin tai huonolla tuurilla vielä pahemmin.
  7. #7
    Tsemppiä kaverille ja toivottavasti toipuu. Mokia ja harkintakyvyn pettämisiä sattuu kaikille - nyt kävi pahimmanlainen.
    <p>2002-2014</p>
  8. #8
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Lainaus Uuden Suomen uutisesta:


    "Huomattava ylinopeus: Moottoripyöräilijä lensi kymmeniä metrejä tunnelissa
    Tasaisella alustalla "kymmenien metrien" > 20 m, lentäminen vaatii minimissään 14 m/s lähtönopeuden (50.4 km/h). Tietysti jos lähtöasema on asfaltin pintaa ylempänä, onnistuu pidempikin lento. Samoin on mahdollista, että lentomatkan jälkeen liukuu asfaltilla. Oliko paikalla 50 km/h rajoitus?
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  9. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tumma visiiri + autossa ei ollut valot päällä?
  10. #10
    Lainaa Akiva kirjoitti Katso viesti
    Jos valoa ei näy tunnelin päässä niin todennäköisesti edessä on jotain ja ainakaan hitaammalla vauhdilla ei edellä ajavaa saa kiinni.
    Onkohan toi muuten niitä harvoja kotomaan tunneleita, missä ei ihan alussa näe valoa tunnelin päästä? (Joo OT, tiedän )
  11. #11
    Voiko autoa olla näkemättä vaikka siinä ei olisikaan valoja päällä jos sitä takaa päin lähestyy? Jos tumma visiiri pimentää niin paljon ettei auton kokosta möhköä näe edessään ni ehkä pitäs visiiri avata sitten, voihan siinä ajoradalla olla ties mitä muuta mitkä sitten ainakin jää huomaamatta. Eiköhän nopeusero ole ollut aika suuri, vetomieshän laski tuon 50 km/h ja jos oletetaan että auto ajoi ainakin lähelle nopeusrajoitusta eikä ollut paikallaan niin 150 km/h vauhtia?

    Harmillisia tällaset, paranemisia kuskille.

    Onkos muuten joku laskeskellut miten paljon tänä vuonna on kuolonkolareita moottoripyöräilijöille sattunut tähän mennessä?
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
  12. #12
    Itse olen huomannut, että jos aurinko paistaa silmiin sopivasti juuri kun olet menossa tunneliin, niin näkyvyys sinne tunnelin sisälle on tosi huono. Vasta kun "pääsee varjon puolelle" alkaa näkemään tunneliin.

    Jos autoilija on himmanut juuri tunneliin mentäessä niin mielestäni helvetin vaikea havaita sitä ulkopuolelta, siis silloin jos aurinko on sopivassa kulmassa..

    Mutta arvailua tämänkin.. Mistäs sitä tietää mikä aiheutti tuon kolarin..
    BMW R 1150 RT 2002
    Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
    Yamaha DT125 1981
    IC 56 1960
  13. #13
    Jossain uutisessa mainittiin, että motoristi ajoi huomattavaa ylinopeutta, ei liennyt yllätys?

    edit. tuollahan oli jo lainauskin siitä ja silti syytetään päivävaloja.
    Viimeksi muokannut: -JuhaK-; 03.08.2012 klo 11:12.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  14. #14
    Lainaa Mikuni kirjoitti Katso viesti
    Voiko autoa olla näkemättä vaikka siinä ei olisikaan valoja päällä jos sitä takaa päin lähestyy? Jos tumma visiiri pimentää niin paljon ettei auton kokosta möhköä näe edessään ni ehkä pitäs visiiri avata sitten, voihan siinä ajoradalla olla ties mitä muuta mitkä sitten ainakin jää huomaamatta. Eiköhän nopeusero ole ollut aika suuri, vetomieshän laski tuon 50 km/h ja jos oletetaan että auto ajoi ainakin lähelle nopeusrajoitusta eikä ollut paikallaan niin 150 km/h vauhtia?

    Harmillisia tällaset, paranemisia kuskille.

    Onkos muuten joku laskeskellut miten paljon tänä vuonna on kuolonkolareita moottoripyöräilijöille sattunut tähän mennessä?
    Laskin, että 50 km/h nopeudella törmätessä kiinteään esteeseen voi teoriassa "lentää kymmeniä metrejä". Eli jos auto on ollut parkissa, niin tämä on aikalailla miniminopeus, jolla "lento" onnistuu. Jos nopeutta on 100 km/h ja autolla 99 km/h, silloin tietysti "lentää" sekunnin aikana 28 metrin päähän törmäyskohdasta jo pelkästään nostamalla perseen penkistä. Lisäksi suurin osa noista lehdistön ja poliisin hehkuttamista "lentämisistä" on sellaisia, joissa joku on liukunut syystä tai toisesta kauas törmäyskohdasta tai joissa pyörä on jatkanut pystyssä matkaa esim 500 metrin päähän ja tästä on päätelty sen sinne lentäneen.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  15. #15
    Noh mä järkeilin että jos törmää lähes samaa vauhtia liikkuvaan esteeseen ja nopeusero on lähes nolla niin silloin ei lennetä vaan kaadutaan ja liu'utaan. Mutta tiedä näistä kun tiedot on lehden artikkelista, Orgin Baltian reissulla 10 motoristia koki valehtelematta ainakin 15 sekunnin ilmalennon eikä kukaan loukkaantunut, yksi kamera katos.
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
  16. #16
    No näähän on aina näitä toimittajien ja poliisien mielifraaseja motoristeista puhuttaessa: Huomattavaa ylinopeutta ja lensi kymmeniä metrejä...
    Niiden taakse voikin sitten kätkeytyä melkein mitä tahansa.
    GSF 1250SA -09
  17. #17
    Mulla on jäänyt sellainen mielikuva et aika usein kun onnettomuus tapahtuu niin ajetaan ylinopeutta jolloin reaktioajat ja havannointikyky on huonompaa ja saati jos on huono ajokeli nii vähennettäs nopeutta jos nopeusrajoitus sallii ajaa nopeampaa! Ja tämä tapahtuu motoristien kuin autoilijoidenkin keskuudessa!
    Mut toivottavasti toipuu kyseinen motoristi taas ennalleen!!
  18. #18
    Lainaa hannes_t kirjoitti Katso viesti
    Mulla on jäänyt sellainen mielikuva et aika usein kun onnettomuus tapahtuu niin ajetaan ylinopeutta jolloin reaktioajat ja havannointikyky on huonompaa ja saati jos on huono ajokeli nii vähennettäs nopeutta jos nopeusrajoitus sallii ajaa nopeampaa! Ja tämä tapahtuu motoristien kuin autoilijoidenkin keskuudessa!
    Mielikuvasi on väärä. Tai sitten formulakuskit ja hävittäjälentäjät ovat maailman huonoimpia havainnoijia ja häviävät reaktioajoissa uniapneasta kärsivälle dementikolle.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  19. #19
    Todennäköisesti "viritetty"

    Toivottavasti ei käynyt pahemmin ja toipuu nopeasti.
    Triumph Tiger 800 XCx -18
    ex- Triumph Speed Triple -08
    ex- Triumph Street Triple -09
  20. #20
    ehkä niin, mutta formulakuskit tietää mitä edessä on ja varoitetaan tarvittaessa! Kisan jälkeen tapellaan miksi jarrutit yllättäen aiheuttaen peräänajon ja keskeytyksen minkä seurauksena tulee turva-auto radalle hidastamaan muiden ajonopeutta koska yllättävässä paikassa on vaara! Hävittäjälentäjillä taasen on varoituslaitteet ja tutkat millä havanoidaan,ja on ääniä millä varoitetaan vaarasta ja ollaan näin valppaana! rallissa tapahtuu ulosajoja ja kuski sanoo et tulin liian lujaa tai ei huomattu jotain ja ajettiin yli näi rikkoen auton ja vain siksi koska nopeutta on liikaa!(mikä kuuluu lajin luonteisiin!)Mulla ei ole omassa pyörässä eikä autossa ole sellaisia vermeitä mitkä varoittaa enkä treenaa suomen kaikkia teitä päiväsotalla et voin kerran sit vetää täysillä ja tietää et ei tule mitään eläimiä tai kanssa kulkijoita eteen!

    Mut tämä tästä ajellaan loppukesä rennosti ja turvallisesti!
  21. #21
    Lainaa hannes_t kirjoitti Katso viesti
    ehkä niin, mutta formulakuskit tietää mitä edessä on ja varoitetaan tarvittaessa! Kisan jälkeen tapellaan miksi jarrutit yllättäen aiheuttaen peräänajon ja keskeytyksen minkä seurauksena tulee turva-auto radalle hidastamaan muiden ajonopeutta koska yllättävässä paikassa on vaara! Hävittäjälentäjillä taasen on varoituslaitteet ja tutkat millä havanoidaan,ja on ääniä millä varoitetaan vaarasta ja ollaan näin valppaana! rallissa tapahtuu ulosajoja ja kuski sanoo et tulin liian lujaa tai ei huomattu jotain ja ajettiin yli näi rikkoen auton ja vain siksi koska nopeutta on liikaa!(mikä kuuluu lajin luonteisiin!)Mulla ei ole omassa pyörässä eikä autossa ole sellaisia vermeitä mitkä varoittaa enkä treenaa suomen kaikkia teitä päiväsotalla et voin kerran sit vetää täysillä ja tietää et ei tule mitään eläimiä tai kanssa kulkijoita eteen!

    Mut tämä tästä ajellaan loppukesä rennosti ja turvallisesti!
    Eiköhän se vetomiehen pointti ollut se, että sanoit reaktioAJAN olevan huonompi ylinopeutta ajettaessa. Yleisesti reaktionopeus on huonoimmillaan kun mitattava ei ole valppaana. Jos on kunnolla vauhtia niin valppaus on yleensä varsin hyvä. Tämä ei toki tarkoita että toimet jota tuossa mariginaalisesti paremmassa reaktioajassa voi thedä olisivat lähellekään riittävät poistamaan tai edes merkittävästi vähentämään ylinopeuden tuomaa lisäriskiä lyhyemmän reagointiajan, pidemmäjarrutusmatkan takia jonkin yllättävän asian sattuessa.
  22. #22
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Mielikuvasi on väärä. Tai sitten formulakuskit ja hävittäjälentäjät ovat maailman huonoimpia havainnoijia ja häviävät reaktioajoissa uniapneasta kärsivälle dementikolle.
    Et ihan käsittänyt hannes_t:n pointtia. Esim huomaat 100m päässä hirven tiellä. 100km/h reaktioaika 1s. Pyörä etenee reaktioajassa 28m. Jarrutusmatka 40m(ei onnistu kaikilla pyörillä/kuskeilla.) Pysähdyt 32m ennen estettä. 200km/h etenet reaktioajassa 56m ja jarrutusmatka on 160m. Huonosti kävi.
  23. #23
    Lainaa temetsu kirjoitti Katso viesti
    Et ihan käsittänyt hannes_t:n pointtia. Esim huomaat 100m päässä hirven tiellä. 100km/h reaktioaika 1s. Pyörä etenee reaktioajassa 28m. Jarrutusmatka 40m(ei onnistu kaikilla pyörillä/kuskeilla.) Pysähdyt 32m ennen estettä. 200km/h etenet reaktioajassa 56m ja jarrutusmatka on 160m. Huonosti kävi.
    Aikaa mitataan kellolla. Reaktioaika on sama tai pienempi silloin, kun vauhtia on enemmän. Jossain 0.1-0.2s tienoilla tulevat tosin fyysiset rajat vastaan, eli reaktioaikaa ei voi tuosta pienentää, oli vauhti tai lääkitys mikä tahansa. Hidas ja turruttava nopeus on omiaan lisäämään reaktioaikaa ja se voikin puolinukuksissa cruisailevan kuskin kohdalla olla 1-1,5s luokkaa (vastaa jo känniajoa).
    En siis väitä, että jarrutusmatka pienenisi. Väitän ainoastaan, ettei reaktioaika kasva.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  24. #24
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Aikaa mitataan kellolla. Reaktioaika on sama tai pienempi silloin, kun vauhtia on enemmän. Jossain 0.1-0.2s tienoilla tulevat tosin fyysiset rajat vastaan, eli reaktioaikaa ei voi tuosta pienentää, oli vauhti tai lääkitys mikä tahansa. Hidas ja turruttava nopeus on omiaan lisäämään reaktioaikaa ja se voikin puolinukuksissa cruisailevan kuskin kohdalla olla 1-1,5s luokkaa (vastaa jo känniajoa).
    En siis väitä, että jarrutusmatka pienenisi. Väitän ainoastaan, ettei reaktioaika kasva.
    Pieniin reaktioaikoihin päästään käytännössä vain tietoisesti odottamalla kuten pikajuoksussa. Kuskeja on moneen lähtöön ja väitän että kovassa nopeudessa reaktioaika voi kasvaa ja kohde jäädä kokonaan huomaamatta vai luuletko havaitsevasi porot paremmin tienlaidasta 200 kuin 100km/h nopeudessa.

    Valitettavan usein nämä wannabe doohanit(lue idiootit), jotka todistelevat vauhtiaan taajamissa ja vilkkaasti liikennöidyillä teillä, vilkuilevat nopeusmittaria ja miettivät miltä mahtoivat näyttää autoilijoiden silmissä. Se keskittyminen voi mennä nopeassa vauhdissa muuhun kuin edellä ajavan jarruvaloihin.

    Toki täytyy keskittyä kaikkeen mahdolliseen, mutta vauhdin kasvaessa keskittyy liikaa yksittäisiin asioihin ja helposti se vahinko käy sen vähäpätöisimmän asian vuoksi.
  25. #25
    Ajan käsite tuntuu olevan vähän epäselvä. Sitä todellakin mitataan kellolla.
  26. #26
    Täytyy kyllä kompata temetsua. Reaktioaika voi hyvinkin kasvaa nopeammissa nopeuksissa kun kuski keskittyy ympäristön havainnoinnin sijaan pyörän käsittelyyn. Suurempi nopeus aiheuttaa myös putkinäköisyyttä, joka on omiaan heikentämään havainnointikykyä vielä lisää.

    Ja tosiaan: puhun kellolla mitattavasta reaktioajasta, en reaktiomatkasta.
    Honda CB1000R
  27. #27
    Kuka ajaa ylinopeutta keskittymättä ajamiseen sen kummemmin kuin tasaista vauhtia jonossa ajellessa? Jos vastaus on "ei varmaan kukaan" niin miten ihmeessä voi väittää reaktioajan olevan sama tai jopa huonompi?

    Huomautus pyörän käsittelyyn keskittymisestä on tässä kommentissa sivuutettu täysin. Kuulostaa kädettömien ongelmilta
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  28. #28
    Lainaa Medi kirjoitti Katso viesti
    Kuka ajaa ylinopeutta keskittymättä ajamiseen sen kummemmin kuin tasaista vauhtia jonossa ajellessa? Jos vastaus on "ei varmaan kukaan" niin miten ihmeessä voi väittää reaktioajan olevan sama tai jopa huonompi?

    Huomautus pyörän käsittelyyn keskittymisestä on tässä kommentissa sivuutettu täysin. Kuulostaa kädettömien ongelmilta
    Nopeusrajoitukset ovat nykyään niin matalia, että ylinopeus alkaa melkein heti kun kytkimen nostaa..

    Ylinopeuteenkin tottuu..
    2 x nopeusrajoitus vaatii pientä keskittymistä.
    3 x nopeusrajoitus laittaa jo sydämmen tykyttämään ja aistit herkistyvät äärimmilleen..
    4 x nopeusrajoitus on jo harvinaista..
    Terveisin Reiska

    - Kawasaki Z1000SX -
  29. #29
    Lainaa Medi kirjoitti Katso viesti
    Kuka ajaa ylinopeutta keskittymättä ajamiseen sen kummemmin kuin tasaista vauhtia jonossa ajellessa? Jos vastaus on "ei varmaan kukaan" niin miten ihmeessä voi väittää reaktioajan olevan sama tai jopa huonompi?

    Huomautus pyörän käsittelyyn keskittymisestä on tässä kommentissa sivuutettu täysin. Kuulostaa kädettömien ongelmilta
    Lainaa Reiska_SB kirjoitti Katso viesti
    Nopeusrajoitukset ovat nykyään niin matalia, että ylinopeus alkaa melkein heti kun kytkimen nostaa..

    Ylinopeuteenkin tottuu..
    2 x nopeusrajoitus vaatii pientä keskittymistä.
    3 x nopeusrajoitus laittaa jo sydämmen tykyttämään ja aistit herkistyvät äärimmilleen..
    4 x nopeusrajoitus on jo harvinaista..
    Ainiin, hyvä pointti! Täällähän voi päästä moottoritielläkin kortistaan jos vakiovälityksillä erehtyy vaihtamaan kakkoselle. Koska rajoitukset ovat täällä niin alhaiset, perun sanani, että pelkkä ylinopeus parantaisi keskittymistä ajamiseen. Sen sijaan ylinopeuden johdosta jatkuvasti syntyvät ohitustilanteet pitävät mielen virkeänä ja keskittymisen ajamisessa.
    Viimeksi muokannut: Medi; 03.08.2012 klo 17:04.
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  30.  
  31. #30
    Lainaa Medi kirjoitti Katso viesti
    Kuka ajaa ylinopeutta keskittymättä ajamiseen sen kummemmin kuin tasaista vauhtia jonossa ajellessa? Jos vastaus on "ei varmaan kukaan" niin miten ihmeessä voi väittää reaktioajan olevan sama tai jopa huonompi?

    Huomautus pyörän käsittelyyn keskittymisestä on tässä kommentissa sivuutettu täysin. Kuulostaa kädettömien ongelmilta
    Olen siitä samaa mieltä, että ylinopeutta/kovaa nopeutta ajaessa ajamiseen varmasti tulee keskityttyä ja monesti reaktioaika tästä syystä lyheneekin. Havainnointikyky nopeuden kasvaessa kuitenkin heikkenee. Oli sitten kädettömien ongelma tai ei, eivät kaikki ylinopeutta liikenteessä paahtavat ole mitään Rosseja. Tällaisillä kuskeilla voi huomio kääntyä nopeissa vaihdeissa pyörän käsittelyyn ja muun liikenteen havainnointi tästä kärsiä. Tämän lisäksi kaikilla kuskeilla näkökenttä kapenee, joka myöskin heikentää esim. risteävän liikenteen / puskasta hyppäävän hirven havainnointia. Lopputulemana reaktioaika _voi_ tapauksesta riippuen kovempaa ajaessa kasvaa.
    Honda CB1000R
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen