Moro. Elikkäs olisin ostamassa vm-2010 kaksikilpistä mopotinta. Kysyin maahantuojalta onko takuu voimassa niin vastaus oli, että ei ole. Yleisen käytännön mukaan lunastus poistaa vastuut.. Elikkäs uskaltaako ostaa, vai maksanko suosiolla kovemman hinnan pyörästä missä asiat ovat "kunnossa"? Onko kenelläkään tullut jotain ongelmia esim. sähkölaitteiden kanssa kipatussa pyörässä?
Kiitos vastauksista jo etukäteen![]()
itsellä on -00 vm kaks kilpinen suzuki. ei mitään ongelmaa ole ollu. tosin en tiedä miten on rutattu tai korjattu mut hyvin pelaa.
itse ainakin uskaltaisin ostaa uudemmankin kaks kilpisen. jos on oikein korjattu niin mikäs siinä...![]()
Honda Varadero -01
ex:Suzuki GSX 600F -98
ex:Yamaha TZR 125 -91
Uskaltaa huoleti ostaa.
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Uskaltaa ostaa, mutta ota huomioon huonompi jälleenmyyntiarvo ja lähes poikkeuksetta liikkeet ei ota vaihdossa 2-kilpisiä. Ostohinnan täytyy olla huomattavasti halvempi kuin vastaavan 1-kilpisen
Hinta on suunnilleen sama mitä pyytävät saksassa kyseisistä pyöristä. Vero jotain 3000€ luokkaa, eli tuon verran voisi laskea olevan halvempi...
Eipäs ole asia ihan noin yksiselitteinen. Kipattu pyörä on aina kipattu pyörä. Mikäli pyörä on vain kellahtanut, tuhonnut katteensa yms kalliita osia ja mennyt lunariin, ostos saattaa olla kovinkin turvallinen.
Jos pyörä on pysynyt käynnissä kyljellään jostain syystä pitkäänkin, saattaa kone kuivahtaa voiteluaineen puutteesta ja vaurioitua pahastikin. Toki, kaatumisanturit sammuttavat modernit pyörät kellahduksessa yleensä, mutta kannattaa kaikki skenariot huomioida kuitenkin ettei tule ikäviä ylläreitä.
Selvitä millaisessa mällissä pyörä on ollut, niin voit tehdä paremmin johtopäätöksiä ja päätöksiä mikä kannattaa, ja mikä ei.
Riippuu ihan tapauksesta ja miten se on korjattu. Onko vain "pakolliset" jutut laiteltu kuntoon vai tehty korjaus kuin "omaan käyttöön". Hinnan pitää olla huomattavasti alempi kuin vastaavassa kaatamattomassa. Itse en sellaista ostaisi mutta kaikkia se ei tunnu haittaavan![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Muuttuuko pyörä tosissaan kaksikilpiseksi, jos kilven hukkaa/rikkoontuu ja siihen hakee uuden? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Valkokilpi enskoista varmaan puolet olisi sitten kaksikilpi pelejä.
Oletko ihan 100% varma tuosta asiasta? Kuulostaisi erittäin oudolta jos kadonnut kilpi aiheuttaisi kaksikilpisyyden.
Tää riippuu siit miten ja mitä tekee!
Jos haluaa, niin saa vanhalla tunnuksella uuden kilven, jolloin sitä joutuu odottaa ja silloin on (pieni) riski et joku nilkki on löytäny hukkaamasi kilven ja käyttää sitä vääriin...
Jotkut ottaa uuden kilven, jolloin mopost tulee kax kilpinen!
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
mulla meni viimekesänä kilpi päreix ja uuden olis saanu heti mut otin vanhalla tunnuksella ja sitä sai odotella 3vko
Pääasia että on kivaa.
Nykyinen: Zygä...ou nou
Entiset: Aprilia RX50 -01, Kawasaki ZX-6R F1 -95, Yamaha YZF-R1 -99
75m/s
oma mopottimeni on 3-kipinen, elikkäs pyörä on tuotu käytettynä italiasta alkuperäinen italo rekkarinumero merkitty otteeseen, pyörä rekisteröity suomeen nk.ostokilvellä, aikanaan pyörä meni vaihtoon ja jantteri halusi saman kilven uuteen pyöräänsä joten palautti ja taisi joutua perimätiedon mukaan ostamaan tunnuksen uudelleen, tuo rekkari myös otteeseen merkitty, ja nykyinen kilpi sit kolmantena eli aina ei useampi kilpisyys merkkaa et mopotin olis mällätty, vähän vaivaa ja aikaa käyttämällä ajokin historian saa yleensä selvitettyä.
kawasaki zx9r
No mistäs sen tietää onko tuontipyörät kipattuja jo kotimaassaan ennen uittamista Suomeen? Merkinnät ja käytäntö siitä mitä ja miten merkitään papereihin saattavat olla kovin erilaisia siellä sun täällä![]()
CBR1000F -99
Motoristi, mutta muuten terve.
www.facebook.com/jukka.huolman
Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
Honda VFR800 VTEC -03, musta
Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.
Minulla on pyörä joka on joskus varastettu. Pyörä on ollut niin kauan (yli 6 kk?) kadoksissa että se on poistunut kilvistä. Pyörä kuitenkin on löytynyt ja siihen on aikanaan saatu samat kilvet takaisin kuin uutenakin. Rekisteriotteessa lukee edellisten kilpien-ruudussa sama rekisterinumero kuin nykyäänkin. Pyörä on siis kaksikilpinen vaikkei sitä kolaroitu/kaadettu koskaan olekaan. Uudelleenrekisteröinti vaatii aina runkomittauksen ja siitä on dokumentti minulla olemassa. Vaikeaa tuntuu olevan pyörän myyminen kun se kaksikilpisyys on siellä taustalla. Ymmärrän että kolaroitu ja vakuutusyhtiön lunastama kolaripyörä on aina riskiostos mutta jotenkin tuntuu että turhaan minun pyörääni karsastetaan kun se kaksikilpisyydetsään huolimatta on kaatamaton ja muutenkin täysin virheetön vaikka kuusi vuotta "vanha" jo onkin. Pikkasen ärsyttää vaikka kylläkin ymmärrän mitä kaksikilpisyys tuo tullessaan.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Aikoinaan (kultainen 80 luvun loppupuoli) ostin Hikolta pyörän ja ajelin sillä kotiin Tampereelle. Seuraavalla viikolla menin laittamaan omiin nimiin sitä niin sainkin tietää että se oli vuosipoistona pudonnut pois rekisteristä. Periaatteessa sillä ei olisi saanut ajaa mutta ajoin konttorille jossa se katsastettiin ilman mittauksia tms. Inssi ajoi aseman pihalla ilman kypärää niin että vedet lensi silmistä :-) putkikin oli joku tehoputki eikä silloin mitattu edes ääniä tai kyselty mitään. Valot ja muut hallintalaitteet katsottiin "noin joksikin" . Siitä pyörästä tuli väkisin kaksikilpinen eikä se myydessä haitannut.
ismo
Poliisiasemalle tehtävästä ilmoituksesta, jonka kanssa konttorilta saa uuden kilven, kannattaa ottaa kopio ja liittää pyörän papereihin. Se selventää, että kyse on kadonneen kilven korvaamisesta uudella erinumeroisella. Uuden saa halutessaan samalle numerolle mutta siinä juuri se jo mainittu ongelma, että vanha kilpi saattaa olla käytössä jollain veijarilla ties missä tarkoituksessa.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan eli kyllä uskaltaa.
Jos pyörä on hyvässä kunnossa niin en näe mitään estettä ostamiselle, ja itsellänikin on kaksikilpinen ilman että olisi kolaroitu.
Viimeksi muokannut: tate66; 08.08.2012 klo 10:02.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Veikkaan, että kokenut mp-mies uskaltaa ostaa 2-kilpisen, kokematon/peukalo keskellä kämmentä/ei edes huolla itse ei uskalla ostaa. Ostaja tietenkään ei maksa siitä markkinahintaa. Riippuu paljolti myyjästä uskaltaisinko ostaa. Jos kertoo rehellisesti ja näyttää vauriot/mitä on korjattu, niin miksi ei? Ei kaikki kipatut pyörät ole 2-kilpisiä. Ei joka lipassa ole poliisit sakottamassa/vakuutusyhtiö lunastamassa -> pyörä talliin, vähän remppaa ja kovaa ajoa.![]()
?
Kokeneempi kaveri matkaan mukaan jos on epävarma olo. Itse sanoisin että 2-kilpisen uskaltaa ja kannattaa ostaa. Siinä voi säästää hurjasti. Itselläni on ollut aikoinaan kerran kipattu ja kerran ilkivallan kohteena ollut pyörä. Loistava peli, parempi kuin muut ikäluokkansa pelit uusien osien ja uuden lakkapinnan johdosta. Joskus jos nykyisestä pelistä aika jättää niin 2-kilpinen tulee talliin. Sille mahdolliselle tonnien säästölle löytyy kyllä muuta käyttöä. Eli Bensa
Jälleenmyyntiarvolle en niin suurta lukua anna omalla kohdalla. Näissä leikeissä häviää aina rahaa. Ostaa ja pitää niin pitkään että hintaerot tasoittuu. Tai sitten työntää sieltä liikkuvasta pakettiautosta muiden harmiksi![]()
Tuono 1000 R -07
Ex S3 -05
Ex S4 -04
Itse yhden 2-kilpisen ostanut ja en nähnyt siinä ongelmaa, koska taitoa löytyy tehdä korjaukset ja huollot itse. Ihan riippuu täysin siitä miten pyörä on mällätty ja ennen kaikkea miten korjattu. Omaani oli runko vaihdettu ja kuitit olivat kunnossa.
Kawasaki Z1000 -03
Kawasaki ZX-6R 636B - EX
Tuli mieleen tuosta kaksikilpisyydestä yksi juttu. Edellinen pyöräni oli Hayabusa. Sattu pieni lipsahdus ja se meni lunastukseen...Aikaa kului vajaa vuosi ja yksi kaveri soitteli ja alkoi kyselemään pyörästä, joka on myynnissä. Rekisterinumero oli edelleen sama. Pyörän huoltohistoriakin oli täydellinen ja mittarissa 12tkm jotka olin ajellut. Kerroin kyselijälle, että olen pitänyt pyörästä hyvin huolta ja teettänyt huollot ajallaan. Ainoa juttu jota papereista et näe on se, että mopo meni lunastukseen...
Eli rekisteritunnus voi olla sama, vaikka pyörä oli jonkin aikaa avk:lla
Onko rekisteriotteessa mitään tietoa siitä tällasessa tapauksessa?
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
On se tieto siinä reksiteri otteessa, edellinen rekisteritunnus. Kyllä mun mielestä 2-kilpisen uskaltaa ostaa. Niistä pitää kuitenkin toimittaa mittauspöytäkirjat konttorille että saa kilpiin. Tän hetkinen kotilo on avk:lta eli 2-kilpinen vaikka siihen ei muuta oo tehty kun vaihdettu öljypohja joka muistaakseni maksoi n. 100€, auton sain vastaaviin myynnissä oleviin about 3000€ halvemmalla.
Itse en näkisi mitään ongelmaa ostaa kaadettua pyörää, mikäli siitä rehellisesti kerrotaan.
Tuttavalla on pääsy Trafin tietojärjestelmään ja voin kertoa että aika montaa pyörää netissäkin kaupataan ilman että kerrotaan koko totuuta.
Olisin aikanani saanut omaan pyöräänikin saman kilven mikä oli ollut pyörän mennessä lunastukseen. Olisinhan aina voinut väittää että kilpi on tippunut ja sen vuoksi on kaksikilpinen. Reksiteriotteessa ei ole yhtään prosentteja näkyvissä vaihdetuista osista. No mun rojekti on ollut niin julkinen että paha on väittää etteikö ole kaaduttu.Vaihtaakkaan en meinaa kun en tiedä mistä paremman saisin.
Sittenhän on liikenteessä niitäkin mopoja joita ei koskaan ole liikenteestä poistettu vaikka vakuutusyhtiö on ne itselleen lunastanutkin. Vahinkotarkastajathan esim. pääsevät ostamaan lunastettuja kikottimia "häkistä" ennen kuin niitä on laitettu yleiseen jakoon. Ei se mopo kyllä siitä pilalle mene vaikka se olis kaadettukin jos se on huolella korjattu, eikä pelkkä rahan kiilto silmissä.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
2 kpl on minulla 2-kilpipyöriä tähän mennessä ollut (osia molemmissa vaihdettu n.5 %), joista toinen on nyt ajossa. Eipä ole ongelmia ollut. Jonkinverran tavanomaista markkinahintaa alemmalla hinnalla olen ostanut ja varmaan hieman halvemmalla joudun tuon nykyisen pyöränkin myymään, että käy kaupaksi. Seuraavan pyörän mahdollisesti ostan avk:lta ja korjaan talven aikana omaan käyttöön. Kuten joku jo sanoikin, voi pyörä olla kaaduttu vaikkei 2-kilpinen olisikaan. Kaatumisen takia 2- kilpiseksi mennyt pyörä kuitenkin korjataan periaatteessa tarkastuksen alaisena, joten aivan pilipalikorjauksia ei niissä hyväksytä.