Ongelma tuli yhtäkkiä, kylmänä käy hetken, sitten sammuu.
Putsariin tulee bensaa, kaasareiden välisisestä ylivuotoputkesta tulee bensaa pihalle.
Kun tulpat irrottaa niin ovat molemmat mustan noen peitossa.
ongelma tuli yön aikana, edellisessä ajossa toimi hyvin.
Voiko olla roskia kaasereissa? ryyppy ei ole jumissa, bensa on uutta, ja tulpat vaihdettu.
Tosi hyvin käynnistyy kylmänä ja kiertää kokoalueen, kunnes yhtäkkiä tukehtuu ja sammuu.
Olen "vähän" niikuin aloitteleva motoristi.. toista kesää vasta kortti ja pyörä ennen toiminut.
Kiitos avuista.
Talven jäljiltä kaasareiden putsaus on aika vakiotoimenpide GS:ssä.
Now playing: K7
Katso, ettei bensahana jäänyt siihen asentoon, jossa se on aina auki. Suzukin hanassa ei ole varsinaista kiinni asentoa. on vain normaali, varatankki (jotka päästävät bensaa läpi, kun alipaine aukaisee venttiilin moottorin käydessä), sekä asento jossa bensa valuu koko ajan läpi.
- Tätä käytetään esim pitkän seisokin jälkeen.
Kunnossa oleva kaasutin ei yleensä tulvi siinäkään asennossa, mutta jos vika oli tuossa, pystyt ajelemaan.
ok, kokeilen putsata kaasarit, voi olla jotain roskaa. yli 2000km jo ajettu talven jälkeen ja ongelma tuli nyt.
jos jätän prime asentoon hanan niin tulee bensat ylivuoto putkesta, kunnes käännän hanan res/on asentoon.
ajettelin että kohojumissa, mutta miten muka molemissa kaasareissa samaan aikaan?
miksi molemmat tulpat ovat mustat?
ja mikä suutin vaikuttaa molempiin kaasareihin samaan aikaan?
käy nimittäin molemmat pytyt ihan mielettömän rikkaalla.... tulee musta usva pakoputkesta kun lähtee käyntiin..
mutta taidan nyt ensin kaasarit putsata.. kerron miten kävi.
Voisiko yhteinen ylivuotoputki aiheuttaa myös toisen sylinterin käynnin rikkaalla. Eli ylivuotoputken kautta menee bensaa
toiseenkin kaasariin, vaikka vika olisi vain toisessa.
Pidä aina bensahana asennossa on tai res (alipaineasennot), niin silloin vuotava neulaventtiili ei päästä bensaa seisoessa
sylintereihin, kun sitä ei tule kuin käynnissä ollessa.
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
Ongelma löytyi, muutama kiven murunen suuttimien kanavissa, liikkui siellä, ja kääntyili "läppäventtiilinä".
Purun yhteydessä löytyi myös pieni halkeama toisesta kaasarin ja pytynvälisestä kurkusta, joka aiheutteli joutokäynnin seilausta. Ja lisäksi alipaine putkessa (kaasarilta hanalle) löytyi pienenpieni halkeama mistä johtui satunnainen puutuminen
täysillä vedettäessä.
Eli kannatti purkaa kaikki ja tarkastaa.
Kiitos kaikille ohjeista pyörä toimii loistavasti.
Ja vielä hyvä linkki mukaan. http://gstwin.com/![]()
Viimeksi muokannut: Sloxa; 02.06.2012 klo 11:35.
Uutta ongelmaa. tulpat valkoiset ajon jälkeen, käy kait aikas laihalla.
kaasarit putsattu ja kurkut kävin läpi+kuumakestävällä tiivistemassalla päällystin. (varmuudenvuoksi).
onko kaasareissa mitään rikastus säätöä, paitsi neulansäätö? ja miten tuota neulaa saa helpoiten säädettyä?
pääsuuttimet näyttivät olevan 116? onko mahdollista?
Valkoiset niiden tulppien pitääkin olla, jos eivät ole niin käy liian rikkaalla. Eli liian laihan seoksen tunnistat kyllä hyvin huonosta käynnistä, eli jos pyörä pätkii pintakaasulla ja tukehtuu kaasua avattaessa niin seos on liian laiha ja kaipaa rikastamista, jos ei niin seokset ok. Osakaasun seos voi olla just niin laiha kuin pyörä vain toimii eli neulojen nostamisella et saavuta mitään hyötyä jos pyörä toimii muutenkin.
Jus 70km koeajon jälkeen tuntumat.. kiihtyy hyvin, pätkiipintakaasulla, kun kääntää lisää niin "notkahtaa" sitten alkaa
kiihtyä. kun antoi kunnolla runtua, niin alkaa vähänajan päästä pätkiä/paukkua ja sammuu. lähtee kyllä heti käyntiin.
Moottorin sirinä voimistuu, mutta jos käyttää ryyppyä hetken niin äänet taas hiljenee hetkeksi.
Eli voi käydä lliian laihalla?
Miten saan rikastettua seosta?
toimii nyt paremmin, nostin neuloja 1 pykälän. taitaa olla nyt tokaylimmässä.
Ne luistien takana olevat valkoiset muovit ovat kuluneet ihan kulmikkaaksi. noin 1mm pykälä niissä.
voike ne aiheuttaa tyhjäkäynnin sekoilun? tyhjäkäynti on joko 1000rpm tai hyppää 4000rpm.
Ei saa säädetty tuohon väliin mitenkää, esim 1300 olisi aika hyvä.
1000rpm niin hädintuskin jaksaa käydä.
Ja unohtamatta että oli se valkoinen rikka siellä neulan vieressä.. ei ollut paikoillaan. siksi myös ongelmia.
Mistä niitä muoveja saa, jos täytyy vaihtaa?
Vähän enemmin nyt purettu, eli venttiili välykset mitattu. KAIKKI päin honkia...
ilmeisesti saa olla kylmänä noin 0,03-0,08 ?
toisen pytyn imu 0.35 pako-ei mennyt mikään mitta väliin.
toisessa pytyssä kumpaankaan ei mennyt mikään mitta väliin, eli kantaa aika pahasti.
varmaan venttiilien säädöillä tulee toiminta paljon paremmaksi.
Jep, tuo on ohjeväli (imu- ja pakopuolella sama) ja ehdottomasti kylmästä koneesta mitataan. Alkuperäinen huoltomanuaali taitaa jopa suosittaa, että pyörä saisi seisoa yön yli.
Omassa -00 40tkm ajettussa GS:ssä oli välyksien kanssa sama homma, eli kaikki muut paitsi yksi pakopuoli oli ihan finaalissa (joka sekin 0,04mm), eli alle tuon 0,03mm rajan. Vaihdan kyllä kaikki, mutta lähinnä vain mielenrauhan takia. Käynti on ollut noilla liian pienillä välyksillä ihan hyvää ja talven jälkeenkin lähti kuin palmun alta liikkeelle, vaikka oli vanhat bensat (98E5) sisällä, tankkikin vain puolillaan ilman mitään "ihmeaineita" lisättynä eikä lämpimästä säilytyspaikasta puhettakaan.
Tuskin oli koskaan tuota ennen säädetty kun oli hajakokoja tehdaspaloissa (n,n2mm yms. ja merkinnät pitivät tolkkunsa kun mikrometrillä tarkistin), alkup. varaosanahan saa vain 0,05mm jaolla. Toivottavasti ei nyt mene liian väljäksi kun uudet alkuperäisosat kuitenkin tilasin joka nurkkaan kun hintaa jäi vain vähän yli kympin per pala ja vastaavat tarvikeosat taisivat olla melkein samaa hintaa tai ainakin lähinnä parin euron hintaerosta puhuttiin.
No niin, venttiilit säädöissään. Ongelmat pieneni.. tyhjäkäynti hyvä... voi jopa säätää ei sammuile.
Ajossa pintakaasulla hyvä.. täyskaasulla hyvä mutta pintakaasusta "vähän" lisää niin
kaikki tehot häviää, alkaa nykiä ja paukkua putkessa. sitten sammuu. lähtee heti käyntiin?
Varmaan taas kaasarit auki?
Jaa-a, ehkäpä siellä on taas roskaa kaasuttimessa, väärät/kuluneet neulat/suuttimet/pikkuosat yms., ilmavuotoa bensahananan kautta (päähana), bensasuodatin tukossa (se mikä on tankin sisällä eli kiinni tankin pienessä bensahanassa), puristuspaineet kadoksissa.. en tiedä, arvailuja.
Suzukin oman huoltomanuaalin varaosakoodi on 99500-34097-03E. Näyttäisi löytyvän PDF heti ensimmäisellä hakuosumalla, siitä löytyy mm. räjätyskuvat ja kaasuttimet tiedot maa- ja (vuosi)mallikohtaisesti; itse säätäminen on tuossa huonosti selostettu (= ei ole selostettu), mutta eipä siitä ole itsellänikään kokemusta. "Thjyyninkimanuaaleitahan" Mikuineihin löytyy myös netistä, valmistajalta itseltäänkin. Jospa sieltä löytyisi apua ongelman tunnistukseen.
Melkein kunnossa, Olin säätänyt neuloja "jostain"ihmeeen syystä väärään suuntaan.
Eli lukkoa ylöspäin???!!![]()
Nyt säädöt ok! ei nyi pintakaasulla, ei nohtkahtele.
Mutta vielä sama ongelma että noin 2km ajoa sekakaasulla niin alkaa puutumaan, sammuu muutaman
paukahduksen jälkeen.
Selvästi tuntuu että bensa loppuisi. mutta kaasareista ei löytynyt mitään.
Hetken starttailun jälkeen lähtee käyntiin ja toimii taas 1-2km.
Sitä väliputkea minne bensansyöttö tulee en ole purkanut irti.
Eli kaasarit ollut pohjasta ja ylhäältä kaikki hilut irti/auki ja putsattu. onko muita paikkoja mitä pitää putsailla?
tekee saman kaikilla hananasennoilla, tankinhan tarkastettu. tankki puhdas. mitkä syyt voivat liittyä,
Että bensa loppuu molemmilta kaasareilta samaan aikaan?
Kiito neuvoista...
Kokeiles aja tankin korkki auki. Ei ois eka pyörä, jossa tankin huohotus tukkeessa. Tankkiin tulee alipaine, eikä saa bensaa.
Toinen mikä tulee mieleen on jo tuo aiemminkin ehdotettu bensasuodin.
Jos on lisätty ylimääränen suodin letkuun, niin se ihan ekaks pois sieltä.
Jos syynä on tuo tankkiin muodostuva alipaine, niin pura tankin korkki. Korkissa on jousijännitteinen kuulalaakeri estämässä alipaineen muodostumista joka saattaa olla jumissa (roskaa uralla, jousi ruostunut, yms.).
Kuvitetut ohjeet: http://gstwins.com/gsboard/index.php?topic=41061.0.
eilisen testi ajon jälkeen, huomasin että jos ryyppyä on "vähän" päällä, eli noin puolesta, puolet.
Niin pyörä toimii täydellisesti. 15km ajoin ei mitään ongelmia.
Pääsuuttimet ovat lukua 115, neulat ovat alkuperäiset. (oikeat).
Neulat neljännessä ylhäältä alaspäin laskettuna.
seos säädöt ovat molemmat 3,5 kierrosta auki.
Eli nyt toimii kun ryyppyä pitää "vähän" päällä. jotain hienosäätöä varmaan tarvii....
Jos ryyppy päällä toimii niin seokset on edelleen laihalla. Kaasari puolella jotain tukkeessa. Vaikuttaako seos ruuvin kiertäminen kiinni jommasta kummasta kaasarista käyntiin mitenkä?
käänsin bensahanan puolen ruuvia "hieman kiinni" tyhjäkäynti keveni, muuttui tasaisemmaksi.
nyt on noin 2,2 kierrosta auki. toinen 3.2 kierrosta auki. sillee käy parhaiten.. (korvakuulolla).
Eikä kierrokset heittele 3/4 kaasulla. Sytkän puolen seosksen säätö ei vaikuta tyhjäkäyntiin mitenkää.
melkein ruuvi tipahti eikä eroa, jos melkein kiinni. (ehkä helvetin pieni ero).
Kotkan suzuki huolto sanoi että toisessa kaasarissa pitää olla noin: 125 suutin, toisessa 122,5.
Johtuen jostain pyttyjen lämpötilaeroista.
Mulla molemmat suuttimet 115.
Elikkäs kun säätö ei aiheuta muutoksia niin tukkeessa on ja ilmeisesti säädit seos ruuvia etkä ilma ruuvia, mikäli molemmat ruuvit kaasarissa on ? Omassa kulkineessa paikat oli niin tukkeessa että ultraääni pesuri oli viimeinen keino jolla kanavat aukesi.
molempien kaasareiden "takana" tasapää säätö, seos tai jokin? bensahanan puoli selvä vaikutus... jarrupuoli ei oikein mitään selvää vaikutusta. Ruuvi mitä käännän on mixture. eli, seos.
Mitä ihmettä kaasarista pitää purkaa? luulin jo kaikki putsanneeni!?!??!?
JEEE!! Seokset säädetty, (korvakuulolla) testi ajo suoritettu, 80km ei mitään ongelmia!!!
Tuli käytyä kotkan Route 66.... oli pyöränpesua ja muuta kivaa.....
Eli tehdyt työt... Venttiili säätö, kaasareiden putsaus, seoksen säätö, kaasarin/venttiilin putsaus aine tankkiin.
Ja nyt kaikki toimii paremmin kun pyörän ostaessani.
Ilmeisesti venttiilin kantamiset aika iso ongelma twin koneessa, kaasarit myös synkattu "korvakuulolla". ja ei mitään
notkahtelua/nykimisiä enää.
SUURI KIITOS kaikille jotka auttoivat tuskaista aloittelevaa motoristia!!!!!![]()
Viimeksi muokannut: Sloxa; 30.06.2012 klo 15:41. Syy: Pyörä Toimii!!
Heh, omaan GS500E:n tuli myös sama feature kun sain sen vihdoin pitkän remontin jälkeen ajoon eli (ainakin) oikeanpuolimmainen kaasari itki bensat ilmanputsarikotelon kautta välittömästi pihalle. Varsin ikävä havainto ensimmäisen tankkauksen jälkeen.
Noh, purin ja puhdistin kaasuttimet, vaihdoin kaikki O-renkaan (kävin hakemassa paikallisesta tiivisteliikkestä korvaavat tilalle; neljää kokoahan tuossa tarvitaan, jokaista 4 kpl eli tuplaten tarvittava määrä. Kustannus vähän yli 10 €). Uudet O-renkaan olivat alkuperäisiä hieman paksummat, mutta istuivat lopulta aika hyvin paikoilleen. Lisäksi korvasin bensansyötön T-liittimen haprastuneet kumitiivisteet kahdella erikokoisella O-renkaalla.
Lisäksi vaihdoin kaikkien alkuperäisten ruuvien tilalle (kun ottivat purkuoperaatiossa "hieman" osumaa) M5 rst-kuusiokolopultit (ja jousialuslevyt/prikat, kustannus myöskin kympin luokkaa kun otti ns. riittävän määrän) ja kierrelukitetta perään. En tiedä miksi niin pehmeästä metallista ruuvinsa "japanialaistet" tekevät, ei yhtään auta kun käyttävät vielä omaa standardiaan ristipäälle niin eihän siihen mistään oikeasti sopivia meisseleitä (järkihintaan) saa.
Kohopinnan korkeuden myös tarkistin, aika tavalla oli siinä missä pitikin. Myös neulaventtiili oli kunnossa, aavistuksen oli reunoilla (ei itse neulassa) kulumaa, mutta en katsonut 30€/kpl arvoiseksi vaihtaa tässä vaiheessa. Sen sijaan kohokammion pohjalla ja bensalinjassa oli runsaasti ruostettatöhnää, varmaan tankista vuosien saatossa tullut. Tämä lienee aiheuttanut alkuperäisen tulvimisen.
Ainakin muutaman sata kilometriä on toiminut, samalla poistin (välikaisesti) molemmat bensahanat (kun rikoin vahingossa tankin puoleisen) ja koneistin itse CNC-koneella alumiinista tilalle 1/4" kierreadapterin tankkiin. Alkuperäiselle bensahanan tiivisteelle jyrsin myös paikan ko. adapteriin, en ruvennut keksimään pyörää uudelleen eikä tarvitse vaihtaessa arpoa. Hyvin toimii eikä vuoda, amerikkalaiset tekee vastaavaa $10 hintaan, mutta teinpä itse (mutta en kyllä säästänyt, sekun piti ostaa 1/4" kierretappi hommaa varten)!
Myös tässä GS:ssä (-00) pääsuuttimet olivat molemmat kokoa #115. Tuo täsmää vuoden -97 saksalaismallin kaasuttimeen (ainakin omalla tyhjäkäyntisuutin [#40] / neulakombinaatiolla, ilman kuristuksia), liekö sieltä aikoinaan uitettu kun myös bensatankin päällä oleva varoitustarra on saksaksi.
Tämä siis nyt 40tkm kohdalla, materiaalien puolesta kaikkinensa n. 25 € kustannuksia (sis. lelumiini). Kantsii varautua muidenkin.
(Seuraavaksi magneetiventtiili bensahanan virkaa hoitamaan, mutta siitä lisää joskus myöhemmin.)