Vastaillaanpas tähän omaan ketjuun pitkästä aikaa. Taas meni lataus mykäksi, vian on pakko olla taas säätimessä. Kiinan Shindengen-kopiolla ja suorilla johdoilla akkuun toimi 10 minuuttia kunnes hajosi taas, säädin tulikuuma.
Pistin varmasti aidon Shindengen FH020AA:n tilaukseen jenkkilästä, toivottavasti tulee nopeasti kun kesälomat painaa päälle.
Ja karttojen ajamiseen ilman penkitystä; Ajoin tänä keväänä Catfishin kartan kylmiltään sisään ja OHHOH kun tuli vetoja lisää
On kyllä hyvä pyörä enkä malttaisi luopua, mutta voi taivas että on saanut painia sähköjen kanssa. No, kohta on kaikki italian viritykset jo fiksattu pois niin eiköhän se siitä ala kestämään![]()
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Joo, ne sähköt on riesa. Mulla ollut pullaa sen jälkeen kun vaihdoin paksummat kaapelit dynamosta, MOSFET-säätimen (tiedä sitten onko aito vai ei, halpa oli ja Italiasta...), paksummat käynnistysvirtakaapelit, lisämaa ja säilytys ylläpitolaturissa. Kahvalämppärit asensin releen kanssa omalla virtapiuhalla.
Jäädytysnestesäiliön korkki tosin oli hapertunut ja paisuntasäiliö alkoi täyttyä, mutta onneksi PHT-Speedin Kakella oli silmät auki ja saatiin sekin hoidettua ennen isoja ongelmia. On kyllä hyvä paja Aprilioiden huoltoon.
Mitkäs komponentit sulla on muuten pyörässä? Normaali ilmansuodatin ja putket? Mullakin Catfishin kartta koneella, mutta olen jostain syystä arponut sen lataamista ECUun. Vaikuttiko siihen miten monta litraa menee satasella?
En ole kulutusta ehtinyt seuraamaan uudella softalla. Vakiopalikat on kaikki. Tiedossa olisi Dominatorin putkisto, mutta taitaa olla vähän turhan äänekäs...
Tyhjäkäynninsäätö mulla on ohitettu kun en jostain syystä ole saanut sitä pelaamaan kunnolla. Citroenin säädin olisi hyllyssä odottamassa, se sopii kun vaihtaa orkkiksesta karan. Pitäisi sitä varmaan taas kokeilla säädintä odotellessa. Nyt on tyhjäkäyntiletkujen päissä venttiilinhatut, joissa on sopivankokoiset reiät. Ei vaan oikein kylmällä kellillä ja -moottorilla pysy käynnissä.
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
kyllä mieli on heikko, eilen meni Dominatorit alle. Muutenkin on nyt tullut pyrittyä tekemään kaikkea mahdollista moottorin luonteen parantamiseksi alakierroksilla, ja täytyy sanoa, että on onnistunut. Pyör on jotain ihan muuta kuin se rytkyttäjä, jollainen se on aiemmin ollut.
Tässä tehtyjä juttuja:
-Catfishin moottorinohjauskartat, ei penkitetty erikseen
-iridium-tulpat
-Dominatorin soikeat putket ilman katalysaattoreita, eli "pre-faceliftin" putket. dB-killerit paikoillaan.
-Ilmanputsarikotelon snorkkeli poistettu ilmanoton avartamiseksi
-Purkki X-1R:ää koneeseen vaiensi koneen ääniä. Eipä sillä, että ne enää dominatorien kanssa läpi kuuluisikaan
Vielä pitäisi koittaa vaihtaa suuttimet Boschin malliin 0280155968, joka on Volvo V70R suutin. Tämä yhteensopivuus on ihan tuore löytö AF1-forumilla, pienellä puukotuksella sopivat ja kuulemma parantavat käytöstä alakierroksilla.
Näiden lisäksi sähköpuolella on ohitettu pyörän johtosarja kokonaan latauspuolella ja jännitteensäätimenä on aito Shindengen FH020AA paremmalla sijoittelulla ja jäähdytyksellä. Startti ja kaapelit käyty läpi, starttireleeksi vaihdettu 100A "kaksoisakkurele" (Motonet 38-6520).
Starttaa hyvin, vääntää alhaalta eikä kuulostakaan enää ompelukoneeltaKulutukseen en uskalla mitään varmaa sanoa, mutta nyt on menty reilusti alle 6 litran pelkällä softan muutoksella. Muistelisin ennen syöneen yli kuutta litraa.
https://www.youtube.com/watch?v=0htyiVT2_GY
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Terve!
Ostin viime sykynyä 2003 54tkm ajetun caponordin viallisena. Herrasmiehellä oli pyörä seissyt tallissa 2017 vuodesta asti ja lopulta halusi siitä eroon, minäpä ostin itselleni ison kasan päänvaivaa.
Asiat joita tähän asti olen vaihtanut/tarkistanut:
-starttimoottori vaihdettu
-starttirele vaihdettu
-akku vaihdettu
-sytytyspuolat vaihdettu (yksi oli mykkä joten uusin kaikki)
-tulpat vaihdettu
-kaatumisanturi on modattu "pystyasentoon"
-läpinäkyvät letkut uusittu tankin alla
-tyhjäkäyntimoottori toimii (pitää ääntä kun laittaa virrat päälle ja pois)
-EFI valo ei vilku ja ajotietokone ei näytä mitään vikakoodeja ollessa kytkettynä
-hajonnut polttoaineletkuliitos korjattu tankista
-polttainepumppu työntää irrallaan ollessa suhteellisen hyvin bensaa ja paluupuoleltakin sitä tulee
-moottorikylki käytetty vasemmalta puolelta auki ja katsottu, että kaikki rattaat on ehjät (oli ennen startin uusimista huono pyörimään startilla).
Hauskinta tässä on, että sain pyörän loppuvuodesta käyntiin, mutta nyt ei lähde enää. Moottori pyörii iloisesti ja molemmat pakoputken alkukäyrät lämpiää tasaisesti. Hieman lupailee käyntiin, mutta ei vaan lähde. Tuntuisi että ongelma on polttoainepuolella ja aloinkin epäilemään, että voisiko tankin sisällä olevat letkut olla rikki ja ei kehitä riittävästi painetta ruiskulle. Sen ajattelin seuraavaksi kokeilla. Moottorin pyöriessä polttoainepumppu mielestäni käy, joten onko syytä epäillä asentotunnistimia?
Vinkkejä otetaan vastaan. Alkaa hieman turhauttaa koko pyörä. Olen sen maalannut, ostanut uudet dominator -pakoputket sekä uudet renkaat eikä lähde käyntiin. Onneksi tallissa on myös kawasakin z1000 jolla pääsee ajamaankin. Olisi edes selvä vika mitä korjata...
Viimeksi muokannut: Henry.lindgren; 02.05.2025 klo 14:59.
<p>Kawasaki Z1000 vm. 2010<br />Aprilia Caponord ETV 1000 vm. 2003</p>
Kato ihmeessä pumpun letkut tankin sisältä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onko tuossa bensanpaineensäädin suutintukissa tms (eikä siis tankin sisällä pumpussa)? Mietin sitä, että jos säätimen paluupuolelle riittää tavaraa, niin silloin painetta pitäisi minusta olla riittävästi pyörän normaaliin käynnistymiseen.
Jos alkukäyrät lämpenevät, niin jotainhan se kuitenkin siellä polttaa. Tyhjäkäyntimoottori tuskin on syyllinen, kun pitäisihän se silti kaasulla saada käyntiin houkuteltua? Miten tuossa on venttiilien ajoitus ja/tai sytytyksen ajoitus, eihän se voi olla muuttunut starttia vaihtaessa? Pitkään seisseessä pyörässä tietty ruiskusuuttimetkin voivat olla huonona.
Ps. Jos käyntivikaista pyörää starttailee tallissa niin kannattaa varoa häkämyrkytystä jos ei ole kunnon ilmanvaihtoa.
Saisikohan sieltä bensalionjasta mitattua bensapaineet? Suuttimet olisi myös hyvä tutkia. Kotikonstein voi testata tuleeko sieltä bensa läpi ja onko suihku edes suunnilleen sellainen mitä pitää.
Oletus on, että tässäkin pyörässä on hyvinkin tavanomaiset suuttimet, jotka on itseasiassa sähköisesti ohjatut solenoidiventtiilit. Eli syöttää bensaa pyörän bensalinjan kautta suuttimelle ja antaa virtaa suuttimen napoihin, jolloin se aukeaa. Sitten vaan ruiskimaan bensaa läpinäkyvään pulloon/astiaa ja tutkimaan miltä suihkut näyttävät.
Mutta ennen suurempaa koneen purkamista kannattaa varmistaa tulppien toiminta (tuleeko kipinä) ja kokeilla syöttää bensaa läppärunkoihin ja kokeilla hörähtääkö kone edes.
-- Brake later and open the gas earlier --
<p>Kawasaki Z1000 vm. 2010<br />Aprilia Caponord ETV 1000 vm. 2003</p>
Viimeksi muokannut: Henry.lindgren; 03.05.2025 klo 21:35.
<p>Kawasaki Z1000 vm. 2010<br />Aprilia Caponord ETV 1000 vm. 2003</p>
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Heivaa jännitteensäädin heti ja hanki tilalle AITO Shindengen. Ohita pyörän oma johtosarja latauksen osalta.
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Shindengen FH020AA. Oli tosi epävarmaa 100% aidon löytäminen, joten päädyin tilaamaan jenkeistä Roadstercycleltä joka tuota hehkuttaa YouTubessakin. Euroopan saatavuus oli muutenkin heikkoa eikä toi sen kalliimmaksi juuri tullut...
Shindengen on liittimineen liian iso vakiopaikalle, mutta niihin kiinnitysreikiin on helppo tehdä kiinnityspelti, jolla säädin menee pyörän alle paremmin jäähtyvään paikkaan.
Pistin sulle YV:tä, yritän koota capokuskien Whatsapp-ryhmää. Muutkin voi heittää YV:llä puhelinnumeron.
Viimeksi muokannut: teuski; 04.05.2025 klo 22:55.
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Ei ihan kehno vaihtoehto myöskään tuo Ultimate recitifier https://ultimaterectifier.com/
Tommosen tuuppasin itselle Ducatiin, kun alkuperäinen alkoi käydä huonoksi.
Passas suoraan alkuperäisen paikalle, ja pukkaa tasaiseen 14,2 V.
Shindengeniä ei tosiaan helpolla Euroopan puolelta löydy, aidon hinnalla myytäviä kopioita kyllä. Siksi tilasin tuon Ur:n, kun sen voi tilata valmistajalta.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
[QUOTE=teuski;6773544]Shindengen FH020AA. Oli tosi epävarmaa 100% aidon löytäminen, joten päädyin tilaamaan jenkeistä Roadstercycleltä joka tuota hehkuttaa YouTubessakin. Euroopan saatavuus oli muutenkin heikkoa eikä toi sen kalliimmaksi juuri tullut...
Shindengen on liittimineen liian iso vakiopaikalle, mutta niihin kiinnitysreikiin on helppo tehdä kiinnityspelti, jolla säädin menee pyörän alle paremmin jäähtyvään paikkaan.
Pistin sulle YV:tä, yritän koota capokuskien Whatsapp-ryhmää. Muutkin voi heittää YV:llä puhelinnumeron.[/QUOTE
Täältä ostin hondaani Shindengenin : ]https://www.ebay.com/itm/253570985546?_skw=FH020AA&itmmeta=01JTFGHXHZM5B4RV 2193M27F0G&hash=item3b0a022e4a:g:hfEAAOSwikpg7Gah& itmprp=enc%3AAQAKAAAA4FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1f%2FK8z Ii8QbwIWrhghjFiLOeCis6yNm%2FBVWqAwd5EFnII3IRfVKi0U QOobn91ai4UNYThkmFEVSl8UiVgwCitj4JsX2BUyn9%2F4gEiD jPxp0BZr1jV2%2FN%2FX0lZKwsO8JA2rzd4tFYOvn%2FgLL%2B bMQqBhTmdKCDW6csqRa%2BKJh7WgMODaGk3EOsk3nm4kgCtfo4 FAip6NKZ3IIQF%2Fty8fcRM%2FkcHCGsbX2sB0GIw2757QYA5t xbMhODwZHxAdds5TAexEK1Kttd4egAH871q7r9ATB%7Ctkp%3A BFBMktnH8NNl
Tosa näkyy yksi aidon säätimen tunnusmerkki, tasainen kiiltävä taustapuoli. Johtaa lämpöä alustaan.
Kopioissa usein näkyy taustalla epoksivalu, joka on muuta pintaa syvemmällä.
Tässä Roadstercyclen video aidon tunnistamisesta:
https://www.youtube.com/watch?v=TYxtCC330Xg
Omaan tein kiinnitykseksi suunnilleen säätimen kokoisen latikan, jossa n. 3 senttiä leveä 90 asteen taitos. Taitoksesta kiinni alkuperäisiin säätimen kiinnityspaikkoihin ja isompi pinta säätimineen menee rungon alle. Latikka oli paksua tavaraa ja säätimen väliin lämpöä johtavaa tahnaa. Säätimeltä syöttö sulakkeen kautta suoraan akulle.
Viimeksi muokannut: teuski; 05.05.2025 klo 11:54.
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-